Verander lettergrootte
Het is nu za 18. aug 2018, 22:01

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] JAGDPANTHER 1/35 TAMIYA
BerichtGeplaatst: wo 2. nov 2011, 23:22 

Ons aller opperhoofd Grendelicious heeft onlangs een sponsortopic gehad waarin diverse leuke kitjes tegen een extra marge werden aangeboden. Dit om wat kosten van het forum te kunnen dekken.
Tussen deze kits was ik Helge (onze forum allochtoon) net te snel af in het reserveren van de Tamiya Jagdpanther.
Een Jagdpanther dus, wat is dat nou precies? Een tank? Nee, dat is het niet. Het is een tank-destroyer. Kortom een groot kanon op een tankonderstel om wel mobiel te kunnen zijn.

Afbeelding

De 88mm Pak/43 was het meest beruchte kanon wat Nazi-Duitsland halverwege de oorlog tot haar beschikking had. Echter om iedere keer dat gevaarte achter een SdKfz 251 of 7 te hangen om te bewegen, en opstellen voordat het gebruikt kon worden wilde men een wat mobielere oplossing.
Toen was er een mannetje die het licht zag, en besloten werd om dit kanon te combineren met het gloednieuwe PzKfw V Panther onderstel. Om zoveel mogelijk ruimte over te houden, en wat gewicht te besparen kwam er geen beweegbare koepel op. Het bespaarde gewicht kon dan weer extra worden gebruikt om de bepantsering wat zwaarder te maken. Afijn vanaf 1944 kon je de Jagdpanther aan het front tegenkomen, en neem van mij aan dat je hard wegsjeest als je er eentje zag. In totaal werden 415 Jagdpanthers afgeleverd door 3 verschillende fabrieken. Om het gevaarte in beweging te krijgen hing er een dikke V12 van Maybach onder de kap, welke 690pk produceerde. Als je zoiets in je Twingo hebt zitten vlieg je door de geluidsbarriere, maar de 45.5 ton zware Jagdpanther kwam niet boven de maximum snelheid binnen de bebouwde kom uit. 46km per uur was de max, dus bang voor flitspalen hoef je niet te zijn. En ach…..mocht het toch listig worden…..dan rij je er toch overheen!

Leuk is overigens dat er nog steeds een drietal Jagdpanthers rijklaar zijn. 2 ervan zijn terug te vinden in Duitsland ( Munster & Koblenz) en de andere is door de kanaaltunnel naar Engeland getuft.
Verder zijn er nog 7 exemplaren in diverse condities bekend.

Goed, dit alles ten bate van de volgende kit :

Afbeelding
Ploatie van de grote baas geleased, en dat zonder bijtelling

Afbeelding

Afbeelding

Grappig vind ik dat dit echt old-school is waarin met tekst wordt uitgelegd wat te doen bij welke stap.

Plastic was ook keurig aanwezig, en zat nog in plastic zakjes verpakt :

Afbeelding

Afbeelding
Met trekdrop van Tante Eva

Afbeelding
Wielen, wielen en nog een wielen

En gelijk maar aan de bak met deze 45Tonner, waar ik begon met wat luiken op de romp te zetten.
Om het openstaande luik goed te monteren, eerst de haken aan de binnenkant goed vast gezet, die drogen nu. Zodra dit droog is duw ik het luik dicht en plak deze ook vast. Anders hou je de boel niet netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Stiekem lag op de achtergrond het 88mm geschut al te wachten. Dus voor een dry-fitje de hele handel maar even op het onderstel gezet, en het kanon even geplaatst.
Uiteraard moet het kanon nog worden afgewerkt en die massale kier moet er ook nog af.

Afbeelding

En dan staat er al een aardig poes op het werkblad.

Wordt vervolgd….

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] JAGDPANTHER 1/35 TAMIYA
BerichtGeplaatst: wo 2. nov 2011, 23:48 

Jeej! Leuk, JP's!

Heel toevallig heb ik afgelopen week eentje van mij onder het stof vandaan getrokken waar ik ergens in 2009 aan begonnen was. Uit beleefdheid ga ik niet je topic hijacken met m`n eigen foto's maar als er interesse is dan wil ik er wel even een linkje tegenaan gooien hoor.

Hoe is de kit trouwens? Zo te zien valt de detailgraad wat tegen. Maar hoe bouwt ie?

Alex

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 2. nov 2011, 23:51 

Joost schreef:
Tussen deze kits was ik Helge (onze forum allochtoon) net te snel af in het reserveren van de Tamiya Jagdpanther.

Klopt, toen was je al op de lijst van niet aardige mensen, dus je zakt steeds verder na beneden :titter:

En ik hou je in de gaten, dit is mijn favoriete WWII tank, dus maak er iets moois van :behave:

Is wel niet de meest uitgebreide kit van een Jagdpanther , maar ziet er redelijk gedetailleerd uit. Hoe is de pasvorm etc?

Joost schreef:
En dan staat er al een aardig poes op het werkblad.

mmmh, ik laat hier even mijn commentaar achterwegen :D over vies maken en verweren

Succes
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 2. nov 2011, 23:53 

Ha Alex,

Het is voornamelijk een leuk kitje. Pasvorm is Tamiya, dus prima in orde tot dusver. Wel zit er hier en daar wat flash, iets wat ik niet vaak ben tegenkomen bij Tamiya. Tsja....qua detail kan deze echt niet op tegen de kits van tegenwoordig. Dit is een doosje wat uit de jaren 70 komt, dus een typisch gevalletje appels en peren. Ik heb dit kitje ook vooral voor het bouwplezier gekocht.
Het onderwerp daarentegen is magistraal. Dit is wat mij betreft de mooiste TD die er ooit gemaakt is! Al is de StuG IV ook een mooi ding!

Ha Helge,

Tsja....ik weet het niet hoor. Je krijgt straks nog echt een hekel aan me :)
En over vieze poezen hebben we het later nog wel eens :sick:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 2. nov 2011, 23:58 

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Dit is ook verreweg mijn favo rijdend knalijzer. Bied ook een mooie uitdaging om mooi te verweren.

Ik zal ook wel even een topicje starten met die van mij erin dan eerdaags, kunnen we kijken en vergelijken...

Alex

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 3. nov 2011, 00:06 

Ha Joost, weer goed bezig met plastic recyclen. Heb je straks inderdaad een hele grote poes op je buro staan ;) Let nog wel ff op die gietrestjes die langs de hele scherpe hoeken lopen. Op de ene foto zie je die niet, en op de andere juist duidelijk. Maar denk dat je nog aan het droogpassen bent.

Niet gespoten is altijd mis !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 3. nov 2011, 11:05 

Ha Han,

Er zit weer wat schot in de zaak :) niet te moeilijk denken en gewoon lekker bouwen is het devies!
Maar inderdaad de gietrestjes zijn in overdaad aanwezig op deze bejaarde japanse duutser. Die worden netjes gemaakt zodra ik voor het eggie ga monteren.
Dit was inderdaad een dry-fit. Er loopt bv ook nog een flinke naad over de loop en ook moet ik nog even kijken naar de uitlaten, want deze zijn niet hol van binnen. Uitboren is een optie, maar weet niet of ik dergelijk fijne boortjes in huis heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 23:00 

KUCH KUCH KUCH!!!!

Wegens het is alweer een tijdje geleden dacht ik vanavond hier ook maar weer eens verder mee te gaan ;)
Was lekker aan het decallen op een achtergrond projectje, en was tussendoor lekker met deze stoere poes aan het rommelen :)

Ze stond er in de dry-fit zo bij :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen de kleine onderdelen er allemaal zo'n beetje opzaten was het tijd veur :

SPROEI!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar is de verf nog nat, dus geen zorgen :D
En het is geen sinaasappelhuidje van de verf, maar de structuur van het plastic was zo oneffen, om staal na te bootsen.

Overigens heb ik er bewust voor gekozen het hele ding eerst zwart te maken, vind dat misschien toch wel makkelijker werken dat een pre-shading. En ook met deze onderlaag kan ik gelijk wat kleur nuances aanbrengen als ik de eindkleuren aan ga brengen.

Volgende keer weer meer in dit topic wat maar liefst sinds 2011 niet meer aangeraakt was! :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 23:13 

Ik hoop je hebt hem afgestoft voor het verven :cheesygrin:

En maak er iets moois van, is mijn favoriete tank uit WWII :behave:

Volgende update mag dan ook iets sneller :titter:

Succes en mooi vies maken ...

Gr
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 23:15 

hahaha, dat was wel nodig ja!
Ik ga zeker sneller met een update komen Helge, dat kan haast ook niet anders!!!

Ga me binnenkort beraden op de kleuren die ik erop wil hebben :D
De decals zijn niet erg bruikbaar meer, dus kan alle kanten op

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende