Verander lettergrootte
Het is nu wo 23. mei 2018, 11:15

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 5   [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Airfix 1/76 Sherman M4A1 (scratchbuild DD-conversi
BerichtGeplaatst: zo 22. jun 2014, 21:53 

We gaan er van uit dat de heren doctoren het net zo in de vingers hebben als jij. Modelbouwtechnisch gaat het wel goed. Succes de komende tijd.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. jun 2014, 00:57 

Ik vind het heel bijzonder om dit te zien, kan me gewoon niet voorstellen dat dit ooit echt heeft rondgevaren. Hoe wisten ze eigenlijk welke kant ze opgingen? Sterkte met je gezondheid!

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. jun 2014, 10:18 

Sterkte, en beterschap

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25. jun 2014, 23:11 

Beterschap voor de komende dagen/weken? We hopen maar dat je spoedig zal herstellen om dit kunstwerkje af te maken.

Heb zelf een voorkeur voor aparte modellen en de Hobart Funnies zijn allemaal heel erg apart. Jammer dat veel fabrikanten liever een Panther ausf ?? uitgeven dan een funnie. Daar in tegen is AFV wel goed bezig met de uitgave van een carpetlayer churchill. Dat terzijde. Heb zelf ook plannen gehad om zo een te maken maar ben nooit uit de vraag gekomen welke schaal. Wel destijds dit boekje gekocht.

Afbeelding

Veel over de ontwikkeling en gebruik in de oorlog maar zeer weinig detail foto's helaas.

Ben heel benieuwd hoe je het canvas op gaat oplossen...

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jun 2014, 11:49 

En weer terug... Procedure op Maandag ging goed, en ik was dinsdag-avond alweer terug uit het ziekenhuis. En alweer een beetje aan het rommelen geweest...

Ribben bouwen. Wat dus neerkomt op een hoop passen en meten en proberen. Mijn eerste plan was om met de mal van de bodemplaat (die ik netjes bewaard heb) de ribben te maken. Maar het was niet echt goed te doen (naar mijn zin, anyway) dus ik heb gewoon aparte hoek-, boeg- en zijstukjes gemaakt en de ribben zo opgebouwd. Er komt later toch een flinke lading putty overheen...
Afbeelding

Het is langzaam werk, met het passen, meten, schuren en wachten op drogende lijm. Maar ik heb genoeg afleiding. Zoals postbodes die op komen dagen met doosjes...

RAM schreef:
... Daar in tegen is AFV wel goed bezig met de uitgave van een carpetlayer churchill. Dat terzijde.

Dit heeft de postbode dus gebracht (het bovenste doosjes, de onderste twee had ik al.) Vanaf Marktplaat voor 9 euro inclusief verzenden.
Afbeelding

Dus het ziet er naar uit dat ik met als thema "D-Day" drie versies van de A.V.R.E. ga knutselen. De bruglegger, de tapijtlegger en de Churchill A.V.R.E. met fascine (oftewel een flinke bos hout voor de deur...).

RAM schreef:
Heb zelf ook plannen gehad om zo een te maken maar ben nooit uit de vraag gekomen welke schaal. Wel destijds dit boekje gekocht.

Veel over de ontwikkeling en gebruik in de oorlog maar zeer weinig detail foto's helaas.

Najah, voor de details gebruik ik dus CGI-plaatjes die ik heb gevonden op een site vol met computer-modellen. Hier dus; http://www.turbosquid.com/

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jun 2014, 22:18 

Vandaag nog wat meer werk aan het scherm gedaan. Ging lekker... dus waarom stoppen?

Anderhalve milimeter aan strip even voor tijdelijk aan twee kanten tussen de romp van de tank en het scherm gefrommelt om de afstanden gelijk te houden. En tape bovenop de basis-plaat om te voorkomen dat alles te vroeg last zou krijgen van plakken.
Afbeelding

Door de vulstripjes bleef er aan de buitenkant een randje van 1,5mm over. Dat heb ik uitgevuld met twee stripjes. Eerst een stripje van 0,5mm dik en 3mm breed, en daar over een strip van 1mm dik en 1,5mm breed. Waar ik de stukjes koppel heb ik ze in een hoek van 45 graden gesneden zodat de lijm meer oppervlakte had om te grijpen.
Afbeelding

Rob's Pro-tip Van De Dag; Moet je een hoop strip of ander materiaal onder een hoek van 45 graden (of welke hoek dan ook) snijden, maar heb je geen verstek-bakje? Of gewoon geen zin om hem te pakken? Of geen plek op de werkbank? En hoeft het allemaal niet zo heel erg vreselijk precies?

Keer je snijmat om zodat de blanco kant boven ligt (als hij een blanco kant heeft), neem een dunne stift (CD-marker ofzo), teken (indien nodig) een horizontale lijn, en teken met een geo-driehoek daar doorheen een lijn onder de hoek die je moet snijden. Strip langs de horizontale lijn leggen, blad van je mesje langs de andere lijn. Snijden. Klaar.
Afbeelding

De rand rondom klaar. Alleen nog ff opkuizen met een schuurstick.
Afbeelding

Even nagelopen met een schuurstick zodat het scherm rondom mooi aansluit op de basis.
Afbeelding

Tijd voor een flensrandje... Een strip of 0.5mm styreen, net iets meer dan 3mm wijd. Achteraan beginnen, en waar de strip de hoek om moet de strip even voorgestressed door hem over de scherp rand van de werkbank te trekken.
Afbeelding

Langzaam naar voren werken met een hoop geduld, lijm en wasknijpers...
Afbeelding

De voorkant gedaan met een strip van 10mm breed, die ik later wel aftrim.
Afbeelding

De zij- en frontstrip aan elkaar lassen, ook weer onder een hoek. Ik heb de smalle strip net een haar te lang gelaten, zodat hij onder spanning tegen de brede strip aan zit, en zo goed vast-smelt..
Afbeelding

Bovenkant van de brede strip afgesneden tot op de strip eronder.
Afbeelding

Onderkant afgetekend en met een mesje grofweg afgesneden. De rest doen we als de basis-plaat erin zit met een mesje en een schuurstick.
Afbeelding

Een hoop voorzichtig snijden en schuren later zit het helemaal glad.
Afbeelding

Nog 1 rib te gaan...
Afbeelding

Ook vandaag nog 17 euro over de balk gegooid voor een paar schroeven voor de DD-drive units. Dat lijkt een hoop geld, maar er zitten dan wel genoeg bonus-onderdelen om een RAF Rescue Launch te bouwen... (Was toch al van plan om de late versie ook te bouwen voor een diorama...)
Afbeelding

More soooooon!

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. jun 2014, 20:13 

Yay! Allen dank voor de complimenten en andere (ver)wensingen. :mrgreen: En nu weer verder!

Begonnen met iets waar menig eigenaar van een schuifmaat je voor slaat; afkrassen met een schuifmaat...
Even op de juiste aftstand vastgezet en lichtjes wat krasjes gezet om de plek van de laatste rib aan te geven.
Afbeelding

Heel lichtjes. 'thoeft nie stuk enzo...
Afbeelding

Laatste rib er op, en samen met de andere ribben nog een keertje langs met de schuurstick. De randjes iets rond gemaakt om straks met de putty alles mooi over te laten vloeien. Dus de buitenkant is nu klaar voor plamuurrrr...Afbeelding

Nu dat het hele geval wat stevigheid heeft met de ribben aan de buitenkant, maar eens even de stripjes aan de binnenkant te lijf gegaan. Die zaten er alleen maar in om bij de contructie te helpen. Er bleef weinig van over met m'n nagelstudio/graveer apparaatje van 3 euro. Beste. Koop. OOIT!
Afbeelding

Schone werkbank! Da's gewoon eng...
Afbeelding

Ik vond bij de Action een grote tube (hout-)plamuur op waterbasis. Even snuffelen aan de open tube bevestigde wat ik in de winkel al vermoedde; het ruikt verdomde veel naar Vallejo Putty! Ik heb een klein testje gedaan, en in mijn beleving droogt het als Vallejo ook. Dus ik ga het gebruiken voor het scherm.
Afbeelding

Wat houten roerstaafjes, lollystokjes en een grote prop putty in een schaaltje... ik ben er klaar voor!. Mijn kat is blij dat ik modelbouw. Zij luxe voer, en ik iedere dag een extra-gratis aluminium schaaltje voor het mengen van plamuur...
Afbeelding

Het scherm ontvet met een ander trucje wat ik graag gebruik; brillendoekjes! (weer van de Action). Er zit isopropyl of een andere ontvetter op, en ze kosten geen drol!
Afbeelding

Lekkur klieduruh!!
Afbeelding

Beetje glad gemaakt met een natte vinger (het betere natte-vingerwerk), en nou wachten tot de eerste laag droog is.
Afbeelding

Zo laagjes opbouwen tot de plamuur het effect heeft bereikt dat ik wil. En tot die tijd heb ik vast nog wel iets anders te doen...

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. jun 2014, 21:46 

Oh, dat ziet er al veel beter en realistischer uit, knap hoor.

Keep up the good (hard) work.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. jun 2014, 22:02 

Tsjopper Bob schreef:
Oh, dat ziet er al veel beter en realistischer uit...

Oh ye of little faith... :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 2. jul 2014, 20:11 

Kleine update! De afgelopen dagen een beetje druk geweest met ziekenhuis-bezoekjes voor het nodige prik-, pook- en testwerk als voorbereiding voor een operatie, dus bouwen stond een beetje op de achtergrond. Maaarrrr toch nog een beetje gerommeld achter (en aan) de schermen.

De eerste laag van de goedkope Action-plamuur aangevallen met een grove schuurstick. Voor goedkope rommel werkt het best goed. Geurloos en lijkt het platic goed te "grijpen". Ik had wel wat luchtbellen, maar daar geef ik m'n eigen "Gooi-er-maar-op"-techniek de schuld van.
Afbeelding

Tweede laag erop, en glad geschuurt. Bijna perfect glad.
Afbeelding

Ik heb de bovenste helft eerst gedaan, toen begonnen aan de onderste helft. Met wat tape geprobeert om te voorkomen dat ik de bovenste helft onder zou kliederen.
Afbeelding

Alles gevuld en in vorm geschuurd. Alleen nog wat luchtbellen om na te jagen.
Afbeelding

Alle luchtbellen gevuld en de hele boel geseald met 2 laagjes secondenlijm. Dit zorgt er voor dat de putty minder snel beschadigt en niet meer poreus is. Als de secondenlijm echt ECHT helemaal uitgedampt en uitgehard is, krijgt de hele boel nog een schuur- ende polijstbeurt. Want ik heb er nog plannen mee...
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer!
Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 5   [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende