Verander lettergrootte
Het is nu wo 17. okt 2018, 19:13

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [RIP] M998A1 (Italeri 1:35)
BerichtGeplaatst: wo 27. aug 2014, 00:03 

Nou heb ik enkele weken geleden gevraagd naar een goed zandkleurtje voor moderne Amerikaanse voertuigen. De reden hiervoor is dit:
Afbeelding

Doosje gekocht tijdens vakantie in Italië. Was een leuk modelbouwwinkeltje met niet al te gekke prijzen :ok:

Naar aanleiding van mn zandbakkleurtje vraag wilde Mr.Vdh graag een verslag zien. Het is nu bijna een maand later, maar bij deze alsnog het verslag.

Geschiedenis
Het betreft dus een M998A1. Dit is een aangepaste versie van de standaard M998 HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Oftewel, een Humvee. Eigenlijk is dit een beetje de moderne jeep. In 1980 was het eerste prototype klaar, in 1981 kreeg AM General een contract om meer prototypes te bouwen. Na tests kreeg AM General een contract voor de productie van 55.000 Humvee's. In 1989 werd de M998 voor het eerst operationeel gebruikt tijdens Operation Just Cause (Panama).

Ik weet niet precies wat de specifieke verschillen zijn tussen een M998 en een M998A1, maar de versie in de doos is een cargo/troop carrier met extra pantserplaten aan de zijkant en met gepantserde deuren. Verder is dit voertuig bewapend met een Mk19 40mm granaat werper.

De kit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouw
De kit is bezaaid met moldlines en ejector pin marks. Veel schoonmaak werk dus :weirdo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Screentje gemaakt voor onder de ventilatie luxaflex van de motorkap (hier zie je later niks van, dus een stukje plastic plaat is ook genoeg:
Afbeelding

Afbeelding

Alvast wat zwarte kleurtjes en meteen alles even aan elkaar gehangen met wat poster buddies:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle losse stukjes:
Afbeelding

Kleurtjes
De basiskleur is Vallejo Sand Yellow (71028). Alle add-on armor en dingetjes zijn in Vallejo US Dark Green (71016) gespoten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dakje zit nog steeds los, hier moet een figuurtje inkomen (wachten tot luckymodel ze weer op voorraad heeft... :roll: )

Ondertussen heb ik een washje erop gedaan, maar de wash was veel te licht en bijna niet zichtbaar. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met het verweren van dessert voertuigen, dus momenteel zit er weinig gang in de zaak :?

Gerben

Laatst bijgewerkt door Gerben_Friesland op do 8. jan 2015, 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M998A1 (Italeri 1:35)
BerichtGeplaatst: wo 27. aug 2014, 23:18 

Aah kijk daar is ie al! :ok:

De bouw ziet er tot nu toe al goed uit, kleurtje staat ook mooi.

Dj.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28. aug 2014, 10:04 

Apart ding zeg.
Met die uitlaat en die platen zou die zo in Mad Max kunnen :cheesygrin:

Bouw ziet er goed uit tot nu toe.
Voor het verweren zou ik wat postshading toe passen. Met name bij die woestijnbakken, kon de verf best wel verbleken. En dan met name op die donkere panelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28. aug 2014, 11:55 

@Dj: Iraq kleurtjes en dingen is nog niet mn specialiteit, al is het virus van de moderne voertuigen hier wel aangeslagen :titter: Ik ben dus blij dat de kleurtjes je wat lijken.

@Peppie: Een postshade op de groene platen is misschien inderdaad wel een goed idee! Op de zandkleur durf ik niet meer te postshaden om het dan wel een heel lichte kleur wordt.

Bedankt.
Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 8. jan 2015, 22:14 

Hier eindigt dit verslag...

Ik was niet tevreden over de kleuren. Na veel gepruts het model opnieuw gespoten, maar niet naar tevredenheid. Nou zou ik natuurlijk kunnen blijven omprutsen, maar aangezien dit niet een super gedetaileerd model is en gelukkig ook niet al te duur was, vind ik het wel even prima :?

Hij gaat de kast in, misschien dat er nog eens wat onderdelen van pas komen, of het voertuig wordt gebruikt om nieuwe technieken op te oefenen.

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [RIP] M998A1 (Italeri 1:35)
BerichtGeplaatst: vr 9. jan 2015, 01:00 

Jammer, ik vond het er zeker niet gek uit zien eigenlijk.

Wat was nou precies je probleem met de kleuren dan? Was het de groene kleur of de zandkleur? Of de combi van die beide? etc?

Dj.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 9. jan 2015, 01:08 

De groene kleur is wel redelijk makkelijk om diepte in te krijgen, de zandkleur is lastiger. Door het steeds opnieuw spuiten begon ik details kwijt te raken. Verder waren er wat onderdelen afgebroken. Al met al ben ik gewoon even klaar met deze kit. Wel heb ik er veel van geleerd.
Misschien dat hij ooit nog eens compleet van verf gestript gaat worden, en dan een nieuw leven krijgt, maar eerst gaat hij in de doos met restauratie projecten.

Ik ga me nu eerst richten op mijn andere projecten, waar ik wat meer voldoening uit kan halen.

Bedankt voor je interesse Dj :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10. jan 2015, 03:09 

Haha, geen dank hoor. ;)

Woestijnkleuren zijn inderdaad lastig. De beste tip is denk ik: houd de kleur zo donker mogelijk. Dan kan je veel meer spelen met kleuren e.d. voordat alles veel te wit wordt. Dat zie ik namelijk bij mijzelf veelal gebeuren en ook bij veel andere bouwers.

Dj.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 03:04 

woestijnkleuren zijn juist relatief eenvoudig! de truuk zit 'm in een zwarte grondlaag waardoor je bij het spuiten al vrij veel kleurschakeringen kunt aanbrengen en na een sluitlaag aan de slag met een olieverf uit dezelfde kleurgroep kun je dan de schaduweffecten opzetten

Afbeelding

als ik er aan toe kom zal ik eerdaags weer eens een kleine how-to opzetten om te laten zien hoe je vrij eenvoudig wat kleurdiepte kunt creëren bij zandbakkleurtjes :wink:

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22. jan 2015, 22:36 

Lijkt me goed om te lezen Grendel, aangezien ik nog niet echt consistente resultaten haal hiermee...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]