Verander lettergrootte
Het is nu za 18. aug 2018, 22:01

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Revell 1/40 Nike Hercules KLu GGW
BerichtGeplaatst: do 23. okt 2014, 21:17 

Aangezien ik van 1970 tot 1975 gediend heb bij de 2de GGW van de Koninklijke Luchtmacht leek het mijn zoons wel leuk om een paar jaar geleden mij dit model voor mijn verjaardag kado te doen. het gaat dus om het volgende doosje;
Afbeelding
(foto van modelingmadness.com)

Ze waren alvast wel zo vriendelijk om de nederlandse roundels er bij te doen, want van Revell uit zitten er alleen Amerikaanse opties bij.

Even kort wat over de Nike Hercules.

Dit is een door Amerika ontwikkelde luchtdoelraket met vaste brandstof. en is dus naast Amerika door heel wat andere NAVO landen gebruikt waaronder dus ook Nederland. Buiten het feit dat dit een luchtdoel raket betreft die ook met een nucleaire kop uitgerust kon worden. kon hij ook tegen gronddoelen ingezet worden. Bij nederland deed de Nike Hercules dienst bij het 1e en 2de GGW (Groep Geleide Wapens), waarbij het 1e GGW de squadrons 118, 119, 120 en 121 had. en deze stonden in Duitsland op de volgende stellingen in de buurt van Vörden, Handorf, Borgholzhausen en Bad Essen. Het 2de GGW had de squadrons 220, 221, 222 en 223. en deze stonden in de buurt van de volgende plaatsen; Schöppingen, Erle, Nordhorn en Rheine. bij de Nederlandse Luchtmacht deed de Nike Hercules dienst van begin jaren 60 tot en met 1988, en is bij Nederland vervangen door de Patriot.

Ben dus niet meteen met het model begonnen toen ik het van Niels en Björn kreeg. maar toen ik uit eindelijk weer begon met bouwen ben ik dus naast mijn VW T1 bus ook aan deze begonnen. en hier volgen de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Revell 1/40 Nike Hercules KLu GGW
BerichtGeplaatst: do 23. okt 2014, 22:57 

Weer eens wat anders.

Hoe moet ik dit zien? Is het groene deel een soort startrakket en splits het zich later waarbij de witte top alleen doorgaat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Revell 1/40 Nike Hercules KLu GGW
BerichtGeplaatst: do 23. okt 2014, 23:03 

Leuk dingetje Aart. Ik kan me nog herinneren dat er op Deelen een stond. Ik ben daar een maand gelegerd op de KKN, Kamp Koningsweg Noord. Op het plein achter de kantine (mess) stond er één.

Citaat:
Door het ontbranden van de booster na het afvuursignaal ging de raket bijna verticaal omhoog. Na het uitbranden (ongeveer 3 seconden) werd door het afvallen van de booster de hoofdmotor in de eigenlijke raket ontstoken. Afhankelijk van de richting, hoogte en afstand tot het doel draaide en neigde de raket naar een vlucht in de richting van het berekende onderscheppingspunt van de raket met het doel. Na het uitbranden van de hoofdmotor (ongeveer 30 seconden) was de raket in feite een zweefvliegtuig. Juist voor aankomst op het onderscheppingspunt werd de explosieve lading van de raket tot ontploffing gebracht zodat het doel werd uitgeschakeld.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nike-Hercules

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]