Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:23

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Leopard 2A5/A6NL (Hobbyboss 1:35)
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 16:15 

Intro
De Leopard 1 was in 1963 ontwikkeld voor het Duitse ministerie van defensie. Exemplaren hiervan werden ook aan onder andere Nederland en België geleverd. Toen de Leopard 1 in productie ging, werd al meteen opdracht gegeven om een verbeterde versie te ontwikkelen. Omdat Duitsland op dat moment samen met de VS bezig was de MBT-70 te ontwikkelen, was er maar weinig geld over voor dit nieuwe project. Uiteindelijk werd 25 miljoen Duitse Marken verkregen, dit was echter niet genoeg. Hierop besloot het bedrijf dat de tank zou ontwikkelen, Krauss-Maffei AG (nu Krauss-Maffei Wegmann), de rest zelf te investeren.
Op 25 oktober 1979 werd het eerste serie-geproduceerde exemplaar van de Leopard 2 afgeleverd. Op 2 maart 1979 had Nederland al 445 stuks besteld. Op dat moment was de Leopard 2 de zwaarst bepantserde operationele tank ter wereld.

De kit
De doos:
Afbeelding

Deze kit laat zich bouwen tot Leopard 2A5NL of 2A6NL.
-De Leopard 2A5 is de eerste Leopard serie met een brekerafstandspantser, wat alle bekende granaat typen zo zou moeten afremmen dat er geen doorslag in het hoofdpantser plaatsvindt. Ook wordt de toren niet meer hydraulisch gedraaid, maar elektrisch.
Afbeelding

-De 2A6 upgrade bestaat uit een langere schietbuis (L55 in plaats van L44), kaliber is nog steeds 120mm. Ook biedt deze versie betere bescherming tegen landmijnen en opties voor een hulpmotor en airco.
De NL versies van de Leopard 2 hebben een ander rookgranaatwerper systeem, gebruiken FN Mag's als secundaire bewapening (1 voor luchtafweer boven op de koepel en 1 coaxiaal aan het kanon), gebruiken RT-3600 radio's van Philips en hebben een Amerikaanse stijl antenne basis.
Afbeelding

Inhoud van de doos;
Redelijk wat sprues:
Afbeelding

Een paar PE fretjes, en 4 tracks (geen idee waarom er 4 bij zitten :roll: ):
Afbeelding

Instructies en een blad voor schilder en markeer werk:
Afbeelding

De bouw
Al snel had ik de onderkant in elkaar zitten, er zitten polycaps in de wielen waardoor ze makkelijk te verwijderen zijn voor het schilderen. De tracks zijn nog niet gelijmd:
Afbeelding

Het schildje wat op de achterkant zit is PE (weet iemand waar dit schildje voor is?):
Afbeelding

De tracks hebben wat gietpuntje aan de buitenkant zitten, die met dit materiaal lastig helemaal te verwijderen zijn:
Afbeelding

De bovenkant is ook in elkaar gezet (nog niet bevestigd aan de onderkant van de romp), de PE roosters zitten nog los omdat ik de onderkant hiervan eerst zwart wil primen:
Afbeelding

Afbeelding

De bouw van de koepel is ook begonnen:
Afbeelding

Het richtvizier (?) bestaat uit 2 PE delen, hier omheen moet nog wel wat gevuld worden:
Afbeelding

PE beugel boven 1 van de periscopen:
Afbeelding

Aan de binnenkant van de koepel zitten 2 markeringen waar een gaatje geboord moet worden voor de kist die op de koepel komt bij Nederlandse versies (waar is deze kist voor?). Het voorste gaatje zit echter verkeerd. De kist hoort niet recht naar voren te liggen, maar onder een hoek:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het voorste gaatje weer gevuld, en het voorste pinnetje op de kist verwijderd. Zo moet de kist ongeveer op de koepel komen:
Afbeelding

Dat was het voor nu.

Gerben

Laatst bijgewerkt door Gerben_Friesland op ma 31. okt 2016, 21:47, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Leopard 2A5/A6NL (Hobbyboss, 1:35)
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 19:49 

Ha Gerben,

check de tracks even goed. Als ik het goed heb, heb ik er (veel mooiere en betere) tracks van een Tamiya 2A5 bijgedaan in de doos.
Die zijn ook van een lijmbaar en schilderbaar materiaal (gooi de HB tracks maar gewoon weg :weirdo: )

Grtz,
Dan :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 23:49 

Hoi Gerben,

Het schildje aan de achterkant is wat de Duitsers (en die hebben het bedacht...) een leitkreuz noemen. In het midden zit een lampje dat het witte kruis verlicht. Het is een hulpmiddel om met (grotendeels) uitgeschakelde verlichting in colonne te kunnen rijden. Volgens het alwetende internet is het schildje in werkelijkheid gemaakt van een soort rubber.

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. apr 2015, 10:33 

Hee Dan, ik zal nog even goed kijken naar de tracks. Dat zou wel verklaren waarom er 4 in de doos zitten :ok:

@BigBear: Bedankt, vroeg het me al een tijdje af ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Leopard 2A5/A6NL (Hobbyboss 1:35)
BerichtGeplaatst: ma 11. mei 2015, 21:46 

@Dan: er zaten alleen hobbyboss tracks in de doos, allebeide van hetzelfde materiaal en met dezelfde ejectorpin marks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. mei 2015, 22:05 

De onderkant van de Leo is eerst met Revell Aqua 8 Matt Zwart geprimed, waarna er een laagje Revell Aqua 65 Bronsgroen als basiskleur gespoten werd. Het rubber van de loopwielen is daarna met Revell Aqua 7 Antraciet geschilderd. Toen dit droog was zijn de loopwielen toegevoegd, net als de zwart gespoten tracks (tracks zijn dus echt van een k*t materiaal waar de verf niet aan hecht :weirdo: ). De tracks waren te kort, waardoor ze het voorste wiel naar buiten trokken. Ik heb de tracks daarom niet aan elkaar bevestigd, maar met ijzerdraad aan het plastic boven de tracks bevestigd:
Afbeelding

Afbeelding

Na het plaatsen van de meegeleverde periscoop glazen van doorzichtig acetaat, kon de bovenkant van de romp aan de onderkant bevestigd worden. Met behulp van een paar klemmetjes aan de voorkant is alles mooi strak gelijmd:
Afbeelding

Ik heb de onderkant van de hull ingepakt met schilderstape en keukenpapier:
Afbeelding

Waarna de romp zwart geprimed is:
Afbeelding

Op naar de koepel.
Hobbyboss levert hier 2 luiken die allebei openen door omhoog te gaan en dan te draaien. In het echt heeft echter alleen de commandant een luik dat op deze manier opent, het luik van de schutter heeft een scharnier waardoor het luik 'open flapt'.
Hier de luiken te zien op een eerder gebouwde Revell Leo 2A4NL:
Afbeelding

Stukje uit het hobbyboss luikje gesneden:
Afbeelding

En met evergreen een scharnier gescratched naar voorbeeld van de Revell Leo:
Afbeelding

Mocht dit na spuiten er niet helemaal je van het uitzien, kan ik er altijd nog een camo net overheen gooien.

Voor het luik van de commandant moest wat gevuld worden, dit is na het nemen van de foto geschuurd:
Afbeelding

Alle rookgranaat werpers zijn met koperdraad bekabeld:
Afbeelding

Leuk wat PE delen op de koepel:
Afbeelding

Afbeelding

En als laatste dan nog de sleepkabels. Hobbyboss levert een stukje touw in de doos. Ik heb dit vervangen door koperdraad uit een sleepkabel setje voor Duitse tanks:
Afbeelding

Ik zie nu dat ik vergeten ben een foto van het machinegeweer te maken. Deze laat ik los van de tank om hem beter te kunnen beschilderen.

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. aug 2016, 20:48 

Verrek, het is al meer dan een jaar geleden dat ik met deze Leo bezig ben geweest...

De Leo is destijds nog wel met Revell Aqua 65 mat zwart geprimed en daarna in de basiskleur Revell Aqua 65 bronsgroen gezet. Hier heb ik toen verder geen foto's van genomen.

Het tankje heeft dus meer dan een jaar in een bak gezeten, tot ik 3 weken geleden zin kreeg om de camo te gaan spuiten.
Dit heb ik gedaan met Revell Aqua 84 lederbruin en Revell Aqua 06 teerzwart. Daarna heb ik er een glans laagje op gespoten, enkele details geschilderd en de decals geplaatst.

Zo staat de Leopard er nu bij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het machinegeweer en de wielnaaf doppen moeten nog geschilderd worden, hierna komt er nog een glanslaag op om alles te verzegelen en daarna kan er met olieverf gekliederd worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24. aug 2016, 12:23 

Kijk, deze uit de oude doos ook weer even afgestoft! Goed bezig, Gerben. Het ziet er al erg mooi en heel netjes uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24. aug 2016, 22:47 

Zo, die zit mooi strak in de lak zeg. :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25. aug 2016, 09:54 

Errug netjes en hij staat mooi in de kleuren.
Benieuwd naar je verwering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende