Verander lettergrootte
Het is nu za 17. nov 2018, 14:37

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 11   [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Airfix 75mm Assault Gun 1/72 (StuG III Ausf. G)
BerichtGeplaatst: zo 8. nov 2015, 14:20 

Op naar de camouflage. Een karakteristiek Duits driekleurig camouflagepatroon uit de tweede helft van de oorlog.

Afbeelding

Eerst een groen patroon. Ik heb de verf (Humbrol 86) flink verdund en met een oud penseeltje een beetje tamponerend opgebracht. Na de eerste dunne doorschijnende laag nog een tweede dunne laag overheen, om het onregelmatige en wat wazige effect te krijgen wat je vaak zag bij die Duitse camouflagepatronen.

Afbeelding

Hetzelfde met roodbruin (Humbrol 113)

Afbeelding

Alles afgedekt met twee lagen Klear en daarna vijf decals aangebracht. Die ook weer gefixeerd met Klear.

Afbeelding

Daarna een filter van sterk verdunde olieverf om de kleuren wat naar elkaar toe te laten trekken. Het is een mengsel van gele oker, geel en wit.

Afbeelding

Hier het resultaat van de filter. Subtiel. Goed gelukt. Nu ben ik bezig de details zoals gereedschap, periscopen, uitlaat, etc. een kleurtje te geven.

De volgende stappen worden washen, drybrushen, chippen, verweren en vervuilen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. nov 2015, 14:48 

Wat een gaaf project Huib. Die kleine tankjes valt inderdaad heel veel mee te doen. Zo heb ik me een tijdje geleden uitgeleefd op een 1:76 T34 (Airfix).

Eén flink minpunt, die ontzettend dikke tracks.

Afbeelding

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=44860

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. nov 2015, 08:43 

Leuk ding aan het worden Huib, ik vind het knap dat je met een penseeltje nog zulke resultaten kunt behalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11. nov 2015, 11:58 

Dank jongens!

Tsjopper Bob schreef:
Één flink minpunt, die ontzettend dikke tracks.

Dat valt bij deze kit nog mee. De prehistorische plastic tracks zijn nog redelijk subtiel doordat ze, in tegenstelling tot jouw T34 en mijn Panzer IV een gedetailleerde zijkant hebben. Wel zit er aan een zijkant wat lastig te verwijderen flash. Maar die kan ik mooi aan de binnenkant doen. En het voordeel van Schürzen is dat je heel wat minder van de rupsen ziet.

De tracks zijn al zo goed als klaar voor montage:

Afbeelding

Er zitten flink wat lagen verf op. Een zwarte basiskleur om diepte in de gaten te creëren. Een dunne doorschijnende laag roestbruin. Dark earth om droge modder, aarde en stof te simuleren, en een drybrush van gun metal en ijzerkleur om blootliggend metaal te simuleren.

Afbeelding

Hier zie je wat flash aan de zijkant, maar ook dat de zijkant van de rupsen toch wat detail heeft, in tegenstelling tot de T34 van René.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11. nov 2015, 12:12 

Ook bij het apparaat zelf is er sprake van vooruitgang.

Afbeelding

Na de gele filter heb ik weer een laag glans aangebracht om de filter op te sluiten. Daarna was het tijd voor een puntwash met hele donkerbruine olieverf.

Afbeelding

Hier staat ie helemaal in de olie.

Afbeelding

En hier is alle overtollige meuk er weer afgepoetst.

Afbeelding

Toen was het tijd om wat chips aan te brengen. Eerst met donkerbruine enamel.

Afbeelding

Daarna de chips nog bijgewerkt met donkergrijze enamel. Dit geeft wat meer leven, variatie en diepte. Ook is hier al een drybrush met een hele lichte zandkleur aangebracht.

Afbeelding

Omdat ik het effect van de eerste drybrush niet sterk genoeg vond, heb ik nog een tweede keer met dezelfde lichte zandkleur gedrybrusht. Nu vind ik het effect al beter.

De volgende stap wordt het aanbrengen van wat modder en viezigheid, maar niet teveel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11. nov 2015, 12:37 

Leuk dat je ook aangeeft wat precies jou handelingen zijn, ik probeer het wel zo af en toe eens, dat verweren, maar meestal ben ik er nog niet heel erg tevreden over, en op deze manier lees je toch elke keer hoe andere mensen bepaalde dingen aanpakken. Zo heb ik persoonlijk ook veel aan de verslagen van Danny, hij behandeld vaak ook toch vrij simpele manieren om dingen er beter uit te laten komen bijvoorbeeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14. nov 2015, 13:44 

Verder met de verwering van de StuG:

Afbeelding

Met een grafietpotlood heb ik een metalige glans aangebracht op plekken waar de verf van randen en hoeken afgesleten kon zijn, zoals op de turretring en rond het luik van lader.

Daarna was het tijd voor een rondje modder.

Afbeelding

Ik heb het subtiel gehouden (in de beperking toont zich de meester ;) ). Met een afgenipte oude penseel heb ik aan de onderkant van de Schürzen wat dark earth getamponeerd. Ook heb ik met olieverf een paar subtiele roestdruipsporen aangebracht. Goed kijken hoor, anders zie je ze niet.

Afbeelding

Aan de ongecamoufleerde achterzijde van de Schürzen is de modder beter te zien.

Afbeelding

Daarna is de StuG afgewerkt met een laag matte lak.

Afbeelding

Toen was het tijd voor het monteren van de wielen.

Afbeelding

Rupsen erom en Schürzen eraan en dan zijn we d'r bijna!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14. nov 2015, 17:56 

Die drybrush heeft hem echt goed gedaan Huib, net als de oliebehandelingen en de verweringen :ok:

Dit schreeuwt om een vignetje :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18. nov 2015, 11:10 

Huib schreef:
Rupsen erom en Schürzen eraan en dan zijn we d'r bijna!

Het is natuurlijk vragen om problemen om zoiets te schrijven. Vooral bij ouwe Airfix kitjes.

Want nu gaat het ff flink mis. :(

Afbeelding

Om de rupsen goed strak om de getande aandrijfwielen te leggen lijm ik ze daar eerst omheen met superglue. Ff strak vastklemmen met een wasknijper. Maar bij één track gaat dat mis. Hij breekt. Het is net of hij bros wordt van de superlijm.

Afbeelding

Nu is daar een makkelijk truukje voor, dat ik als kind al gebruikte: nietje erdoor! Als je dat nietje achter de Schürzen plaatst zie je er niks van. Probleem opgelost! (Dacht ik....)

Afbeelding

Ander probleem overigens is dat de superlijm prima hecht aan het wiel en aan de verf op de track. Alleen laat de verf los van je track en heb je dus een wiel met een lijmverfkoek erop en een verfloze losse track. Ook niet ideaal.

Afbeelding

Toen leek het even de goede kant op te gaan. Uiteindelijk kreeg ik het stuk met het nietje niet meer tussen de wielen en spatborden doorgeschoven. Maar ik realiseerde me dat ik dat stuk er gewoon af kon knippen. De Schürzen zitten er toch voor. Kijk dat begint er al aardig uit te zien. Alleen door de plaats van de breuk kwam de oorspronkelijke las op het achterwiel te zitten. Daar zit nu een lelijke hoek in de rups, dus dat moest ik nog verbeteren.

Maar toen sloeg het noodlot opnieuw toe. (Nou ja, noodlot... gewoon slechte Airfix rupsbanden). De rups begon op het aandrijfwiel te scheuren. De Stug gisteravond maar even opzij gelegd. Maar vanmorgen trof ik hem zo aan:

Afbeelding

Einde verhaal voor deze rups! :( En een Stug met één rups is ook niets. Bovendien heeft die andere rups dezelfde kwaliteit.

Wat nu? De Stug maar even opzij gelegd om na te denken over een oplossing. Met zoveel werk en plezier erin, en tot nu toe een mooi resultaat wil ik 'm wel afmaken. Maar hoe?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18. nov 2015, 21:02 

Ik heb even voor je gekeken, ik heb nog een stug III van Italeri liggen die ik 9 jaar geleden ofzo gebouwd heb. Er zitten link en length tracks onder die wel te verwijderen zijn, dan zou je met wat snij- en opschoon werk genoeg track moeten overhouden voor je stug.
Als je interesse hebt haal ik ze eraf en doe ik ze morgen op de post ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 11   [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende