Verander lettergrootte
Het is nu za 16. dec 2017, 15:09

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 15 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Mittagessen fangen, (Verlinden Productions #2495 1/35)
BerichtGeplaatst: vr 26. aug 2016, 04:24 

Ik had al lang een kitje op het oog dat ik heeeeeeeeeeeeeeel graag wou maken.
Bij mijn laatste bestelling die ik gedaan had van figuren heb ik deze uiteindelijk meebesteld en dinsdag had ik hem in huis.
Ik heb even getwijfeld of ik hem nog an de kant ging laten liggen tot alles waar ik mee bezig was, en dat was de bedoeling, maar het kitje bleef me vanop het rek roepem "bouw mij, bouw mij"

Dusjah, dan ben ik er maar aan begonnen :p

Betreft een kitje van Verlinder Productions #2495 Rest & Recreation II op schaal 1/35
Mijn projectnaam: Mittagessen fangen
een duitse soldaat heeft een plekje gevonden in een haven waar hij met een bootje op zijn gemakje een visje kan vangen, zodat hij niet steeds op zijn rantsoen moet voort blijven teren.

Het kitje:
Afbeelding

Afbeelding

Start van het Diorama:

Ik werk heel graag met plaaster voor het maken vam dioramas
Waarom, het kost bijna niets, je kan er makkelijk dingen mee gieten en vormen, en het is makkelijk bewerkbaar.

Eerst heb ik alles uitgetekend en dan met dpron platen een gietmalletje gemaakt voor het kleine dokje met het stukje trap
deze gegoten en eens uit de mal zag dat er zo uit:
Afbeelding
De luchtbelletjes die zich op de tredes gevormd hebben worden nadien nog bijgewerkt

Dit trapje geeft toegang tot een kaaimuur, hiervoor weer met depron een mal gemaakt en een masief blok gegoten.
Op een papiertje heb ik de vorm van de boot nagetekend zodat ik niet telkens het bootje zelf moet ter hande nemen om dingen te visualiseren
Afbeelding

Dan begint het kras en steekwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu voor onderandere de kasseiweg heb je 1 probleem als je daar je kasseien in gaar krassen, de bovenkant is zeer vlak terwijl een kassei eerder grillig is van vorm.
Om dit op te lossen heb ik na het uitkrassen met een prop alluminiumfolie de bovenkant lichtjes aangedrukt en dat geeft de grillige vorm voor de kasseien die je moet hebben
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Mittagessen fangen, (Verlinden Productions #2495 1
BerichtGeplaatst: vr 26. aug 2016, 09:32 

Zo, jij hebt hard doorgewerkt vannacht. Mooi hoor, hoe je zelf die dioramaatjes bouwt. Volgens mij heb jij heel wat ervaring opgedaan voordat je een maand geleden weer met bouwen begonnen bent.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26. aug 2016, 16:09 

goh niet echt eigelijk :p
enkel nu ik terug begonnen ben veel gelezen en filmpjes bekeken op tjoeptjoep.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26. aug 2016, 17:14 

Beetje details aan het doch aanbrengen
Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 00:16 

Bon, het dok is zo goed als klaar, nog paar details aanbrengen, en schilderen die handel.
Ik heb uit harde plastiek een soort frame gemaakt dat dienst gaat doen als vorm voor als ik bij de afwerking het Still Water van Vallejo er ga op aanbrengen, als ik die dan nadien verwijder eens alles 100% gedroogd is dan kan je in het water kijken (voor zover mogelijk want het wordt troebel water, de waarom wordt later uitgelegd :D )
Afbeelding

Nu dit is nog niet voor direct uiteraard, maar toch al even mijn licht opsteken bij de collega bouwers.
Het is de eerste keer dat ik met water ga werken, ik heb al gelezen dat het een leuk product is maar als je het rechstreeks op plaaster ofzo aanbreng zie je er de dag nadien niets meer van omdat het volledig in de plaaster zou trekken.
Dus moet de bodem eerst waterdicht gemaakt worden.

Ik las op een ander forum van iemand die hiervoor resin gebruikte.
Wegens momenteel wat te kostelijk en te moeilijk voorhanden (en er ook nog nooit mee gewerkt te hebben) dacht ik aan een andere oplossing namel;ijk houtlijm.
Als ik een laag houtlijm van ongeveer 1mm zou uitsmeren over alle delen waar het water zou raken en dat laat drogen, zou dit een stevig genoege basis zijn om ervoor te zorgen dat het waterproduct niet wegsijpelt?

Of hebben jullie nog andere ideeen?

Heel benieuwd ernaar

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 02:25 

Het valt me een beetje tegen wat pasvorm betreft van onderdelen van de boot.
Het bankje en het achterste "dek" zijn voor het bootje iets te smal en zorgen dus voor een spleetje van bijna 1mm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zich geen ramp, maar als je het dan gaat uitrekenen, ik denk niet dat een echt bootje 3.5cm speling tissen de bank en romp gaat hebben.
Dat wordt dus oplossen met balsa houten plaatjes.

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind voor een kitje dat toch niet echt goedkoop is dat dit toch iets beter had gemogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 11:15 

Houtlijm vormt inderdaad een mooi laagje wat afsluit, dus ik denk dat dit wel werkt.

Het diorama begint al interessant te lijken :ok: Ik ben benieuwd naar dat Vallejo Still Water, ik wil dit binnenkort misschien zelf ook eens gebruiken voor een ondergrondje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 15:47 

Hondafan schreef:
goh niet echt eigelijk.

Nou, dan heb je d'r aanleg voor! Leuk. :ok:

Over die slechte passing van dat bootje: ik had dat anders geïnterpreteerd. De bankjes bij dat soort bootjes liggen er vaak los in, en mogen daarom best wat speling vertonen. Ik had de kieren misschien juist wat extra geaccentueerd met een wash. Maar zo kan het ook: lekker zelf maken. Altijd leuk.

Over de waterdichte laag: let wel op dat het watervaste houtlijm is. Sommige houtlijm lost op in water. Maar ik zou het doen met een laag transparante lak of met Klear. Want moet je die bodem niet eerst schilderen voordat je het water opgiet, al wordt het vissen in troebel water?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 18:59 

ja uiteindelijk moet de bodem eerst geschilderd worden inderdaad.
Goeie vraag of de lijm watervast is eigelijk, geen idee, staat ook niet echt op de bus.
Ik ben nu aan het testen met die lijm, mislukt de test dan ga ik eens kijken voor lak te gebruiken, goeie tip, bedankt

Ondertussen heb ik vannacht eens aan het figuurtje zelf gewerkt.
De onderdelen van de figuur:
Afbeelding
Het leuke is dat ze je de mogelijkheid geven voor de handen, ofwel laat je hem drinken, ofwel laat je hem eten.
Nu als je het gezicht van dat mannetje bekijkt staan zijn kaken heel bol, dus hij heeft een hap gedaan, dus beslis ik om de eethanden te gebruiken.

Op zich een mooi figuur, maar Verlindern heeft het weer verknoeid door er voor te zorgen dat een van de gietstukken loopt daar waar detail hoort te zitten.
Geen grote details gelukkig, het waren maar plooien in de jas, maar toch..
Afbeelding

Nuja geen probleem dat lossen we makkelijk op denk ik dan.
Afbeelding

Nog enkel wat bijschuren en je ziet het niet meer.

Uiteindelijk zou dat er dus zo uit te zien komen.
Afbeelding
en hier dus een van de redenen waarom het troebel water moet worden, hij heeft geen voeten :p
Dat en het feit dat een dok meestal toch niet echt doorkijkbaar water bevat.

Ben in tussentijd dus eens aan het testen voor het water
Heb in een blok gips een put gemaakt en deze ingesmeerd met houtlijm (90% lijm 10% water om het makkelijker verdeelbaar te maken)
Vanavond ga ik eens kijken of alles mooi gedekt is, en indien ja ga ik daar al eens wat van het still water in gieten.
Dit heeft dan 24u nodig naar het schijnt om te harden, dus dan ga ik het morgen zien of het gelukt is :p
Afbeelding

Ik ga juist eens moeten kijken voor ik het in het echt doe om een oud penseel te nemen waar de haren niet van loskomen als ik de lijm verdeel.
maar voor testdoeleinden is het goed genoeg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. aug 2016, 18:32 

Ondertussen had ik de dok al in een primertje gestoken en de straatstenen al wat kleur gegeven.
Maar ik weet niet wat en waarom maar ik miszie iets ofzo, wat denken jullie ervan van de kleuren voor de kasseiweg?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 15 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende