Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:24

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Vickers Light Tank Mk. VI (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: vr 13. mei 2016, 23:30 

De Vickers Light Tank Mk. VI

De Vickers Light Tank Mk. VI was het laatste model uit een serie Britse lichte tanks die vanaf de jaren '20 geproduceerd werden. De Mk. VI kwam halverwege de jaren '30 in gebruik en werd in de eerste maanden va de Tweede Wereldoorlog door de Britten ingezet.

Afbeelding

De Vickers Light Tank was een typische lichte tank uit de jaren '30 en was in bepantsering, bewapening vergelijkbaar met de Duitse Panzer I. De Vickers was bedoeld voor het uitvoeren van traditionele lichte cavalerie taken, zoals verkenning, screening, en het opereren in het achterland van de vijand. Waar de Duitsers echter al doorhadden dat de Panzer I in mei 1940 niet meer geschikt was voor de gevechtseenheden, trokken de Britten in 1940 met de Vickers Light Tank te strijde. Wegens zijn lichte bepantsering was de Vickers echter kansloos tegen elke vorm van pantserdoorborende munitie, en zijn twee machinegeweren waren niet geschikt voor het uitschakelen van vijandelijke pantservoertuigen.

Na het echec van Duinkerken werd de Vickers Light Tank nog met enig succes ingezet tegen de Italianen in Noord-Afrika. Toen daar begin 1941 de Duitsers met hun betere tanks begonnen mee te doen werd de Vickers Light Tank snel afgeschreven. Wel bleven exemplaren nog enige tijd dienst doen als bewakings en beveiligingsvoertuigen achter het front.

Afbeelding
Zo lijkt oorlog bijna leuk: gezellig een kopje thee brouwen in een leeg benzineblik na een koude nacht in de woestijn in de schaduw van je Vickers Light Tank. Prachtige foto.

Laatst bijgewerkt door Huib op zo 25. sep 2016, 15:54, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] Vickers Light Tank Mk. VI (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: vr 13. mei 2016, 23:43 

De Kit

Dit piepkleine modelletje is oorspronkelijk gemaakt door JB Models. Een aantal jaren geleden is het opnieuw uitgebracht door Airfix.

Afbeelding

Met een hele lelijke boxart trouwens.

Afbeelding

De inhoud van de doos is dan ook niet typisch Airfix. Kijk maar naar de gietramen. Het modelletje is van een raar zacht soort plastic. Leuk aan deze kit is dat je drie verschillende uitvoeringen kunt bouwen: De Vickers Light Tank Mk. VIa, b, of c, die alle drie op een paar details van elkaar verschillen.

Afbeelding

Hé, kijk nou? Ik heb er twee! Da's mooi, dan kan ik twee verschillende uitvoeringen bouwen.

1. Een Vickers Light Tank Mk.VIa, zoals die eind 1940 in de Lybische woestijn gebruikt werd in een spectaculair Caunter camouflage schema:

Afbeelding

2. Een Vickers Light Tank Mk. VIc, zoals die in 1940 op Malta ingzet werd, in de al net zo spectaculaire Malta camouflage:

Afbeelding

Hoe ziet dat er in kleur uit?

Afbeelding

Afbeelding

Mooi, he?

Aan de slag!

Laatst bijgewerkt door Huib op wo 22. jun 2016, 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Vickers Light Tank Mk. VI (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: za 14. mei 2016, 00:00 

Lekker bouwen

Deze kitjes zijn best aardig gedetailleerd, maar met wat lekker scratchwerk kun je ze vrij makkelijk nog veel mooier maken.

Eerst de Mk. VIa, de woestijntank.

Afbeelding
Op de rupsbanden zat overlangs een gietnaadje. Dat heb ik eerst met een schuurpapiertje, en daarna groefje voor groefje met een zaagje weggehaald.

Afbeelding
Op de romp moeten met plamuur een paar kiertjes gedicht worden.

Afbeelding
Hier ook.

Afbeelding
Voor de woestijntank moest ik zandborden maken. Daarvoor moest eerst een stukje van de spatborden verwijderd worden.

Afbeelding
De zandborden zijn gemaakt en nog een paar andere details. De klinknagels, waar deze tank vol mee zit, heb ik met mijn priem ingeprikt. Ik hoop dat dat met verweren een mooi effect zal geven.

Afbeelding
Op de achterzijde heb ik nog een rek met benzineblikken gebouwd.

Afbeelding
De koepel voor de commandant had een beetje plamuur nodige vanwege sinkmarks. Achterin de toren zat een lompe gleuf voor de antennestandaard. Die heb ik dichtgemaakt met een stukje plastic.

Afbeelding
Hier de toren met wat toegevoegde details, waaronder een fikse schijnwerper met bedrading.

Afbeelding
Ook de rookbomwerpers en de nieuwgebouwde antennevoet zijn van bedrading voorzien.

Afbeelding
En ik heb nog wat tarpen, tenten en dekens gemaakt om de woestijntank lekker mee vol te stuffen. Zo staan ze ook op de foto's.

Afbeelding
De Mk.VIa is klaar voor een verfje.

Laatst bijgewerkt door Huib op za 14. mei 2016, 00:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14. mei 2016, 00:10 

Mk. VIc, Malta tank

Van je eerste tank leer je, dus bij de tweede net weer een andere volgorde.

Afbeelding
Na het verlijmen van de romp en het dichten van de kiertjes eerst alle klinknagels geprikt. Zo kun je d'r veel beter bij.

Afbeelding
Achter onder de romp zitten twee vrij prominente bladveren van de wielophanging. Die heb ik bij allebei de tankjes nagemaakt. Maar ik hoef het maar één keer te laten zien natuurlijk.

Afbeelding
De Mk. VIc is uitgerust met een iets zwaardere bewapening, nl. een 15mm Besa mitrailleur met een langere loop en een 7,92mm Besa mitrailleur met een korte loop. (De Mk.VIa en b en een .50 en een .303) De Besa's hebben karakteristiek pantserplaten aan de voet van de loop waarin de kit niet voorziet. Zelf klussen dus. Heel klein!

Afbeelding
De Mk.VIc is klaar voor een verfje

Laatst bijgewerkt door Huib op zo 15. mei 2016, 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14. mei 2016, 00:18 

Vergelijkend warenonderzoek

Nog even de twee tanks naast elkaar:

Afbeelding

Links de Mk,VIc (Malta) met langere loop, zonder koepel voor de commandant en met één filterdeksel op de motorkap.

Afbeelding

Rechts de Mk.VIa (Woestijn) met twee korte mitrailleurs, koepel voor de commandant, twee filterdeksels op de motorkap, schijnwerper, zandborden, jerrycans, en opbergkisten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu het verfwerk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14. mei 2016, 01:42 

Wat een geweldige leuke tanks zijn dit, het doet me denken aan de CVR(T) serie. Ik ben momenteel namelijk bezig met een Fv-107 Scimitar.

Succes en mooi werk tot nu toe,

Dj.

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama
- Warrior MCV & Challenger 1 'Operation Granby'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. mei 2016, 17:16 

Mr.Vdh schreef:
het doet me denken aan de CVR(T) serie.

Ja, je bent niet de enige die de Mk. VIc associeert met de Scimitar. Vooral de geschutskoepel heeft een aantal overeenkomsten.

Maar je moet ook eens kijken naar deze:

https://i.ytimg.com/vi/sXkZnGEndrs/maxresdefault.jpg

De Wiesel. Daar lijkt ie ook een beetje op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. mei 2016, 21:17 

Eeeeeeeeeeh.....dat heb je allemaal op een dag gedaan :?: :shock: :panic: :panic:

Het ziet er wel weer erg gaaf uit Huib.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. mei 2016, 22:51 

Klein maar fijn. Mooie kleine tankjes. Goede toevoegingen en mooie schema's. :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. mei 2016, 23:27 

Goed bezig Huib, zeker als je bedenkt hoe klein dat allemaal is :ok:

En ja, veel van dat soort miniatuurtanks lijken in enige mate op elkaar. Maar als je drie man, een motor en de bewapening in een zo klein mogelijk pakketje probeert te stoppen, dan zijn er maar een paar configuraties die er uiteindelijk uitrollen. En de uitkomst 'motor en chauffeur voorin, bewapening en de rest van de bemanning daar achter' is een heel voor de hand liggende.

Ik vind het persoonlijk wel wat hebben, maar dat is ook de reden dat ik een aantal CVRT's en Wiesel op de stapel heb liggen. Misschien komt er nog een keer een Vickers bij (maar dan in 1:35, dat is voor mij klein zat ;) )

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende