Verander lettergrootte
Het is nu di 19. sep 2017, 17:28

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Somua S35 (Heller 1/72)
BerichtGeplaatst: wo 22. jun 2016, 11:10 

Somua S35

Toen de Duitsers in mei 1940 Nederland, België en Frankrijk aanvielen was de Somua S35 misschien wel de beste tank van alle strijdende partijen. De gietstalen bepantsering van de Somua was alleen op korte afstand door de Duitse tanks te doorboren, zijn 47mm kanon kon alle Duitse tanks gemakkelijk de baas en met zijn topsnelheid van 40 km/u en gewicht van net geen 20 ton had hij een bijzonder respectabele mobiliteit.

Afbeelding

De voornaamste zwakte van de Somua S35 was dat de commandant in zijn eentje in de koepel zat. Daardoor was hij niet alleen verantwoordelijk voor het leiden van de tank, maar ook voor het richten en afvuren van het kanon. Alleen bij het laden kon hij bijgestaan worden door de radioman. Ook waren in mei 1940 nog lang niet alle Somua's van een radioinstallatie voorzien, hoewel de tank daar wel standaard voor ingericht was.

Afbeelding

Het Franse leger beschikte in 1940 over 440 Somua's. In totaal bezaten de Fransen meer tanks dan de Duitsers en de Franse tanks konden zich in kwaliteit prima met de Duitse meten. Door de conservatieve denkbeelden over de inzet van tanks bij de Franse legerleiding, en de agressieve Duitse Blitzkriegtactieken, maakten de Fransen scheen schijn van kans. De uitstekende Somua tanks werden na de Franse capitulatie in grote aantallen in Duitse dienst genomen en duiken gedurende de oorlog nog op tal van fronten op.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Huib op do 18. aug 2016, 10:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Somua S35 (Heller 1/72)
BerichtGeplaatst: wo 22. jun 2016, 11:34 

De Heller 1/72 Somua S35

De Heller Somua is een kitje uit 1979 dat nog steeds verkrijgbaar is. Heller brengt ook een 1/35 model van deze tank.

Afbeelding

Dit is een verpakking uit het begin van deze eeuw. Het is een net modelletje met aardig wat detail en geen of nauwelijks flash.

Afbeelding

Drie kleine sprues en dropvetertracks.

Afbeelding

En een decalvelletje voor één versie: Tank no.65 van het 4e eskadron, 2e regiment Kurassiers, 3e Division Legère Mecanique. Deze tank werd in mei 1940 uitgeschakeld in België. Maar deze versie ga ik niet maken. Ik ga een beetje meer mijn fantasie gebruiken.

Als er namelijk één reden is waarom het onbegrijpelijk is dat zo weinig modelbouwers Franse tanks uit WO2 bouwen, dan is het wel dat de camouflageschema's ongelooflijk mooi, complex en gevarieerd zijn. Moet je eens kijken:

Afbeelding

En deze dan! Helemaal gaaf!

Afbeelding

De Duitse Hinterhalt Tarnung of het Britse Caunter scheme zijn er niets bij.
Foto uit een prachtig boek dat ik afgelopen zomer in Frankrijk heb gekocht: Toutes les Blindées Francais 1914-1940 (Alle Franse pantservoertuigen 1914-1940). Een zeer gedetailleerd encyclopedisch werk met mooie afbeeldingen en uitgebreide achtergrondinformatie over de ontwikkeling van de voertuigen en het strategisch en tactisch denken dat daaraan ten grondslag lag.

Het gaat dus iets kleurigs worden, met een lichtblauwe bovenkant, kan ik alvast verklappen. Nu aan de slag!

Laatst bijgewerkt door Huib op wo 22. jun 2016, 14:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22. jun 2016, 11:47 

Lekker bouwen

Afbeelding
De romp is best mooi gedetailleerd voor zo'n klein oud kitje. Vanwege het spuitgietproces was het echter niet mogelijk de toegangsluiken naar de motor aan de onderkant netjes af te werken. Dat kan dus nog verbeterd worden.

Afbeelding
Ook is het detail van de kijkluiken wat aan de dunne kant.

Afbeelding
En de koepel heeft een concave hoek die er niet hoort te zitten. Die hoort convex te zijn. De Milliput dus maar tevoorschijn gehaald....

Afbeelding
Hoekje volgestuft.

Afbeelding
Netjes in model schuren, en klaar is de koepelverbouwing.

Nu alles verder detailleren!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. jun 2016, 13:57 

Dat is een mooi stukje schuurwerk wat je hier nu weer laat zien Huib.
Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik nog nooit van dit type tank heb gehoord.
De enige Franse tanks die ik ken zijn die vreemde apparaten met zo'n voet aan de achterkant.
Deze ziet er echter al een heel stuk moderner uit en in dit tankje zat ook nog heel wat gang.
Breng je de zwarte lijnen die op de camo zitten ook nog aan of alleen de bruine kleuren?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. jun 2016, 23:31 

Die 'tank met een voet aan de achterkant' is de Renault FT, door Steven Zaloga ooit aangeduid als de 'eerste moderne tank ter wereld'. Dit vanwege de configuratie met de bemanning voorin, motor achterin en een volledig ronddraaiende toren. Die tank dateert uit de eerste wereldoorlog (de Somua is in het interbellum ontwikkeld) en was ook de eerste Nederlandse tank.

En er is nog zo veel meer op het gebied van Franse tanks, alleen is dat modelbouwtechnisch veel minder vertegenwoordigd dan de gebruikelijke Panzers en Shermans...

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. jun 2016, 10:04 

BigBear schreef:
En er is nog zo veel meer op het gebied van Franse tanks, alleen is dat modelbouwtechnisch veel minder vertegenwoordigd dan de gebruikelijke Panzers en Shermans...

Inderdaad! Als je wat bijzonders wilt doen moet je je op de Franse tanks toeleggen.

Ik snap wel hoe dat komt. De Fransen hebben maar een paar weken gevochten, en het resultaat was niet om over naar huis te schrijven. Bovendien, waar de Britten nederlagen als Duinkerken en Dieppe altijd hebben weten om te framen naar heldhaftige operaties, zwijgen de Fransen maar het liefst over de Tweede Wereldoorlog en hun wat dubieuze rol daarin. Onbekend maakt onbemind.

Er zijn wel tien modellen Franse tanks in 1940, met nog allerlei subversies. Allemaal mooie dingen, maar op modelbouw gebied zijn ze lang niet allemaal uitgebracht, en soms alleen door obscure oosteuropese resin merkjes. Opmerkelijk genoeg zijn de modelbouwwinkels beter gevuld met Duits gemechaniseerd geschut op Franse tankonderstellen, dan met de Franse tanks zelf! Dit soort dingen:

Afbeelding

De Renault Ft was overigens lang niet de enige met een 'voet' aan de achterkant (een hulpmiddel om loopgraven en tankvallen over te steken). Ook andere modellen zoals bijvoorbeeld deze Hotchkiss hadden zo'n ding:

Afbeelding

Oftewel, rete-interessant onderwerp weer, die Franse tanks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. jun 2016, 10:17 

De toren

Afbeelding

Het 47mm kanon voor de Somua was een beetje een misbakseltje. De mal was hier een beetje verschoven zodat de twee helften van het kanon niet netjes op elkaar lagen. Schuren resulteert dan in een eivormige loop, of een te dunne loop. Bovendien is dat schuren zo'n gepriegel dat opnieuw maken sneller en makkelijker en mooier is. Tel uit je winst. Ik moest een paar stukkies sprue trekken voor ik er een van de gewenste dikte en conisch verloop had.

Afbeelding

Maar dat levert dan ook een mooi strak loopje op. Stukken beter dan het origineel.

Afbeelding

Daarna de toren van allerlei details voorzien. Ik heb het detail van de kijkluikjes weggeschuurd en vervangen door nieuwe luikjes. Ik heb hijs haken toegevoegd aan de toren en het koepeltje.....

Afbeelding

En nog zo wat kleine details.

Afbeelding

Afbeelding

Toren is klaar. Op naar de romp!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25. jun 2016, 18:17 

Wordt al leuk zo! :ok:

D.J.

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama
- Warrior MCV & Challenger 1 'Operation Granby'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. jun 2016, 17:22 

Dank je, DJ!

De romp

Verder met de romp van de Somua.

Afbeelding

Ik heb zelf nog flink wat accessoires zitten fixen om het detail niveau van het model wat omhoog te krikken. Heller heeft de romp van de tank aan de voor- en achterzijde van sleepogen voorzien, maar deze zijn zo rudimentair dat ik ze eraf geschuurd heb en zelf nieuwe gemaakt heb die wat ruimtelijker zijn. De koplamp met zijn halfronde beschermkap was een bijna massief blokje plastic. Dat heb ik uitgevijld en voorzien van iets dat op een koplamp lijkt. En nog zo wat kleine dingen.

Afbeelding

Hier zicht op de koplamp, de sleepogen, de nachtrijverlichting en een apparaat, helemaal rechts op het spatbord waarvan ik nog niet weet wat het is, maar dat ik aan de hand van foto's wel beter gelijkend heb gemaakt.

Afbeelding

De toegangsluiken naar het motorcompartiment heb ik afgeschuurd en vervangen door nieuwe deuren met handgrepen. De grijpstang boven de toegangsdeur is weggeschuurd en vervangen door een stukje ijzerdraad. Verder de uitlaat nog verbeterd met wat kleine details.

Afbeelding

Voor en achter is een zelfgemaakte antennevoet geplaatst. Karakteristiek voor de Somua zijn de opbergkisten aan de zijkant van de romp, die met riemen vastzitten. De meegegoten riemen heb ik eraf geschuurd en deze vervangen door riemen van tape, die bevestigd zijn aan stangen van ijzerdraad. De bovenhelft van de romp, die uit twee gietstalen delen bestaat, is op alle acht hoeken voorzien van een hijspunt.

Nu verder met de wielen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. jun 2016, 20:33 

Riemen maken van tape, hoe verzin je het en krijg je het zo netjes uitgevoerd...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende