Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:23

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] LKW 2t. tmil gl Unimog (Revell 1:35)
BerichtGeplaatst: ma 22. aug 2016, 21:56 

Intro
Ik kwam dit kitje tegen in een modelbouwwinkel tijdens mijn vakantie in Oostenrijk. Ik was al eens van plan geweest om deze kit te kopen, en bij het zien ervan heb ik besloten om dat nu maar te doen.

Geschiedenis
De LKW 2t. tmil gl, beter bekent als de Unimog (wat staat voor Universal Motor-Gerät), is sinds 1978 in dienst bij de Bundeswehr. Deze Unimogs zijn van het type U 1300L en werden van 1975 tot 1993 gemaakt door Mercedes Benz. Er zijn zo'n 12.000 aan de Bundeswehr geleverd. De goede offroad eigenschappen en het laadvermogen van 2250 kg maken het een veelzijdig voertuig. Aangedreven door een 96 kW (130 pk) 6 cilinder diesel motor kan het voertuig een topsnelheid behalen van 82 km/h. Bewapening bestaat uit een MG3 op een draaibare affuit.

Foto van het echte voertuig in dienst bij de Duitse Bundeswehr:
Afbeelding

De kit
Het gaat hier om deze doos:
Afbeelding

Na de aankoop heb ik wat reviews opgezocht op internet. Het blijkt dat dit een redelijk oude kit van Revell is, en dit is ook aan de sprues te zien. Flash en gietnaden zijn goed vertegenwoordigd op de onderdelen. Ook zijn sommige onderdelen vrij grof uitgevoerd (vooral de MG3 is hier een goed voorbeeld van).

Voor een review en foto's van de sprues wil ik jullie doorverwijzen naar Armorama: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=10608

De bouw
De bouw begint, zoals gewoonlijk voor dit type voertuigen, met de motor. De motor is niet heel erg gedetailleerd, voor mij is dit echter geen probleem omdat ik de motorkap gewoon dicht laat.

De volgende stap is om de motor in het chassis frame te plaatsen en de aandrijflijn en uitlaat te monteren:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kunnen de ophanging, assen, luchtketels, brandstoftanks enzovoort geplaatst worden. Al met al verliep de bouw van het chassis, op een paar kleinigheden na, vrij probleemloos. Het afgebouwde chassis ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

De bouw gaat verder met de cabine. Het interieur wordt op de cabinevloer opgebouwd. De onderdelen zijn mooi gedetailleerd en alles past hier goed:
Afbeelding

Afbeelding

De buitenkant van de cabine vergt echter wat meer werk. Dit onderdeel wordt als 1 stuk geleverd, maar bevat veel flash en beschadigingen rondom de achterste raamframes. Ook is de cabine licht vervormd, waardoor de deuren niet helemaal mooi gaan passen. Hier zit dus nog wel wat schuur- en vormwerk in:
Afbeelding

Afbeelding

Beschadigingen rondom de achterruiten:
Afbeelding

Omdat de cabine dus wat krom is, was het plaatsen van de dakplaat niet heel makkelijk. Er kwamen nogal wat klemmen bij kijken om alles een beetje mooi aan te laten sluiten:
Afbeelding

Rondom de grill aan de zijkant bleef veel ruimte over na het plaatsen, dit heb ik opgevuld met stripjes Evergreen. Later is het teveel afgeknipt en glad geschuurd:
Afbeelding

Om even wat afleiding te hebben van de problematische cabine bouw, heb ik eerst de laadbak in elkaar gezet. Opzich paste dit allemaal redelijk, echter bleven er wel wat kiertjes over waar de huif delen op elkaar aansluiten. Deze kiertjes heb ik gevuld met Revell plasto en glad geschuurd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op vakantie was ik een Unimog van de Bundeswehr tegengekomen en ik heb hier een tijdje achter gereden en mijn vriendin enkele foto's laten maken. Deze foto's kwamen mooi van pas als referentie materiaal:
Afbeelding

Want natuurlijk is de binnenkant van de huif niet gedetailleerd door Revell. Een doek aan de achterkant maken is daarom de makkelijkste oplossing om de binnenkant van de huif uit het zicht te ontnemen. Ik heb hiervoor een stukje loodfolie gebruikt, waar ik met een priem gaatjes in heb geprikt voor het touw wat ervoor zorgt dat de flap dicht blijft:
Afbeelding

Met een stukje koperdraad werd het touw na gemaakt:
Afbeelding

En toen was het tijd om alles droog samen te bouwen om eens te kijken wat we nu eigenlijk aan het maken waren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is, is de cabine ook al verder opgebouwd maar zitten er nog kieren rond de deuren:
Afbeelding

Met Evergreen staaf heb ik de rand van het dak gereproduceerd, deze was slecht gegoten en daarom eerst weg geschuurd. Ook zijn de kieren rondom de deuren zo goed mogelijk opgevuld:
Afbeelding

Afbeelding

En als laatste; de veel te grove MG3 van Revell, welke ik vervangen heb door een MG42 uit een Tamiya wapensetje. In 1:35 is het verschil tussen een MG3 en MG42 miniem:
Afbeelding

Tot zover de bouw van de Unimog. Ik loop een beetje achter met het typen van dit verslag, dus ondertussen staan alle onderdelen al in de primer.

Laatst bijgewerkt door Gerben_Friesland op zo 30. okt 2016, 16:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] LKW 2t. tmil gl Unimog (Revell 1:35)
BerichtGeplaatst: di 23. aug 2016, 08:30 

Ha Gerben, tof dat je hier ook weer aan het bouwen bent!

Mooi ding, die Unimog, en het schiet al lekker op. Ik vind het stuk zeil dat je van metaalfolie gemaakt hebt erg goed gelukt. En dan dat koperdraadje erdoor, vakwerk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. aug 2016, 17:39 

Hee Huib,

Ja het is een tijdje stil geweest. Ik heb een periode wat minder gebouwd, en daarna wel gebouwd maar op de achtergrond. Ik probeer nu ook het bouwen op het forum weer wat op te pakken, zodat hier ook weer wat meer leven komt ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. aug 2016, 19:41 

Dat ziet er toch heel voortvarend uit Gerben, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Mooie toevoegingen ook, ik neem aan dat je de Duitse uitvoering gaat maken zoals op de eerste foto? Krijgen we hem in Hurdegaryp ook te zien?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. aug 2016, 20:32 

Hoi Mark,

Ja dit gaat een Duitse uitvoering worden, maar in de kit zitten ook decals voor een Belgische versie.

Ik moet nog even kijken of ik naar Hurdegaryp kan, maar de Unimog zal waarschijnlijk voor november wel af zijn, dus als ik ga neem ik hem mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24. aug 2016, 12:25 

Gerben_Friesland schreef:
Ik probeer nu ook het bouwen op het forum weer wat op te pakken, zodat hier ook weer wat meer leven komt ;)

:ok:
Ja, dat kunnen we best gebruiken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25. aug 2016, 09:57 

Uitdagende kit zo te zien die je tot nu toe goed aanpakt :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27. aug 2016, 11:44 

Klein stukje geschiedenis toegevoegd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28. aug 2016, 22:03 

Zoals gezegd stond alles al in de zwarte primer. Gister heb ik de Unimog verder gespoten. De basiskleur is Revell Aqua 65 Bronsgroen:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik het camouflage patroon gespoten. Gebruikte kleuren zijn Revell Aqua 84 Lederbruin en Revell Aqua 06 Teerzwart. Het patroon is met behulp van posterbuddies gespoten.
Natuurlijk moest ik tijdens het spuiten de laadbak even laten vallen en een lampje wat onder het spatbord hangt verliezen. Met wat styreen heb ik dit weer weten te herstellen:
Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk ziet het model er dan zo uit (foto's met flits, want het was al donker):
Afbeelding

Afbeelding

Zoals misschien te zien is het detail schilderen ook al klaar.

De bandjes die meegeleverd worden in de kit zijn van het bekende vinyl-achtige materiaal. Revell heeft hier een mooie gietlijn op weten te zetten. Om dit een beetje weg te werken heb ik een dop 11mm in de accuboor gezet en de band hier omheen gedrukt. Draaien en een schuurpapiertje er tegenaan. De banden worden niet perfect, maar hopelijk is het goed genoeg:
Afbeelding

Sowieso klopt het patroon van de banden niet in vergelijking met de echte banden. Als dit verder een mooie kit was geweest, had ik waarschijnlijk een setje resin exemplaren gekocht. Aangezien dit echter verder ook niet echt een super mooie kit is, doe ik het maar met wat er in de doos zit.

Volgende stap: glanslaag en decals.
Tot dan :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. aug 2016, 09:49 

Mooi spuitwerk, hoor. Ziet er weer perfect uit.

En een leuke truck met de bandjes. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende