Verander lettergrootte
Het is nu di 19. sep 2017, 17:25

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] M1120 HEMTT Load Handling System (Italeri 1:35)
BerichtGeplaatst: di 30. aug 2016, 11:51 

Intro
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met de M977 HEMTT van Italeri/Revell. Deze kit is nog steeds in aanbouw, maar het leek mij leuk om ook andere versies van de HEMTT te bouwen. Afgelopen jaar zijn er enkele kits van de HEMTT uitgekomen: deze HEMTT LHS van Italeri, de HEMTT tractor versie van Trumpeter en de HEMTT tractor van Dragon. Ik heb besloten de Italeri LHS aan te schaffen.

Geschiedenis
De HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) is een voertuigserie van 8-wiel aangedreven zware vrachtwagens, die vanaf de jaren 80 geproduceerd worden voor het Amerikaanse leger. Door de 8-wiel aandrijving kunnen deze trucks ook off-road gebruikt worden. De HEMTT serie is het werkpaard van het Amerikaanse leger geworden, omdat het verschillende ladingen op een efficiënte manier kan vervoeren.
De M1120 HEMTT wordt sinds 1999 geproduceerd en heeft een zogenaamd 'Load Handling System' in plaats van een gewone laadbak. Dit Load Handling System bestaat uit een hydraulische arm waarmee zogenaamde 'flatracks' op het voertuig getrokken worden. Dit systeem komt uit de commerciële transportwereld.
Multilift systeem op een MAN vrachtauto:
Afbeelding

De M1120 kan ladingen van maximaal 11 ton vervoeren, wat ideaal is voor militaire logistieke operaties. Dit voertuig wordt momenteel ingezet in onder andere Irak en Afghanistan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit
Afbeelding

Zoals gezegd is dit een nieuwe uitgave van Italeri, uitgekomen in 2016. Het grootste deel van de sprues is identiek aan de originele HEMTT sprues (eerste uitgave 1996), met enkele nieuwe sprues voor het Load Handling System. Ook zijn eindelijk de wielen en banden verbeterd, alle voorgaande uitgaven bevatten banden met een heel simpel profiel wat al jaren niet meer in gebruik is. De nieuwe banden zijn in zacht materiaal (vinyl?) uitgevoerd, met een modern profiel en meer detail. Het is daarom niet meer nodig om een aftermarket resin set te kopen (tenzij je voor perfectie gaat, maar de nieuwe banden zijn al best goed).

Omdat de kit nog heel nieuw is, zijn er niet veel gedetailleerde inbox reviews te vinden. Wel zijn de sprues te bezichtigen. Voor geïnteresseerden:
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... &sid=22287

http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/ ... 6525.shtml

De bouw
De bouw begint met de opbouw van het frame en de aandrijflijn. Al deze onderdelen zijn hetzelfde als de vorige HEMTT versies van Italeri, wat betekend dat er veel schoonmaakwerk (gietnaden, ejectorpin marks) nodig is om de onderdelen een beetje netjes te krijgen. Pasvorm is verder redelijk. Na wat werk heb je dan dit:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna gaat de bouw verder met het plateau waar de motorruimte op komt. Het is lastig om dit plateau goed op het frame aan te laten sluiten. Met behulp van secondelijm en Zip kicker is het echter gelukt. Ditzelfde probleem had ik ook met mijn vorige Italeri HEMTT. Plateau geplaatst:
Afbeelding

Afbeelding

Tamiya extra thin potje erbij om de afmetingen van dit voertuig inzichtelijk te maken:
Afbeelding

Dit zijn de nieuwe banden en velgen, een stuk beter dan die uit de vorige versies:
Afbeelding

Vergelijking met het oude wiel:
Afbeelding

Op het voertuig zien ze er dan zo uit:
Afbeelding

Alle luchttanks zijn hol uitgevoerd, daarom heb ik ze opgevuld met Tamiya Epoxy Putty:
Afbeelding

Ik ga proberen de luchtleidingen enzovoort aan te leggen, maar ik moet hier eerst wat meer referentiemateriaal voor vinden. Ook heb ik een photo etch setje van Eduard besteld, om vooral het interieur wat meer te detailleren.

Laatst bijgewerkt door Gerben_Friesland op di 30. aug 2016, 13:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M1120 HEMTT Load Handling System (Italeri 1:35)
BerichtGeplaatst: di 30. aug 2016, 12:58 

Flink project, maar denk wel om de grootte van de foto's. Ik moet nu heen en weer scrollen om de grote foto's goed te bekijken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30. aug 2016, 13:33 

Het is inderdaad een flink project, qua omvang en qua werk :titter:

Ik heb de (te) grote foto ertussenuit gehaald, en mijn eigen foto's iets groter gemaakt (photobucket instellingen stonden verkeerd...).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30. aug 2016, 15:49 

De motor ruimte is één van de slechtste punten van deze kit. Er is weinig detail. Daarom heb ik geprobeerd een beetje extra detail toe te voegen met wat styreen en wat stukjes koper- en ijzerdraad:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo is er in ieder geval iets te zien wanneer er naar de motor gekeken wordt. De behuizing van de motor krijgt nog wat photo-etch details zodra het Eduard setje binnen is.

Laatst bijgewerkt door Gerben_Friesland op wo 31. aug 2016, 13:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31. aug 2016, 12:31 

Lekker op dreef Gerben, met twee modellen in de WIP! En dat scratchen van details is altijd leuk. Levert een hoop meerwaarde op voor het model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31. aug 2016, 13:38 

Hee Huib,

3 modellen in de WIP zelfs, de Unimog, de Leo en deze Hemtt. Ik ben meestal met meerdere modellen bezig die allemaal in verschillende stadia verkeren zodat ik bijvoorbeeld een ander model kan verweren als ik even geen zin in bouwen heb.
Momenteel zit ik voor mijn afstuderen in Den Haag, hier bouw ik dan en in het weekend thuis wordt er geverft en verweerd etc.

Wat betreft de motorruimte; de detaillering is deels gebaseerd op foto's, maar grotendeels wat eigen fabrieksels om het wat leuk te laten lijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31. aug 2016, 17:16 

Ja, inderdaad. De Leo over het hoofd gezien. Des te beter!

Ik werk meestal ook aan meerdere modellen tegelijk, maar probeer dat te beperken tot twee, anders ga ik dingen over het hoofd zien in het bouwproces en moet ik een administratie gaan bijhouden. En het moet wel relaxed blijven!

Je schreef dat je laatst bij de Houtloods geweest was. Fijne winkel. Maar je moet ook eens op de fiets stappen naar Rijswijk. De eigenaar van de Houtloods heeft daar een nog grotere en mooiere winkel, Wapstad genaamd, met een grote voorraad modellen op de plank. Is de moeite van een bezoekje waard. http://wapstad.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31. aug 2016, 18:05 

Dan moet ik daar binnenkort ook maar eens kijken. Ik zie op de website dat ze daar ook koopavond hebben, dat komt mij ook wel goed uit :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. sep 2016, 22:19 

Ondertussen ben ik weer wat verder gekomen met de HEMTT.
Het Multilift systeem zit in elkaar. Dit was nogal wat werk omdat alle onderdelen niet echt mooi op elkaar aansluiten, waardoor er veel naden overblijven. Dit moet dus allemaal gevuld en geschuurd worden, wat tijd kost.

Zo ziet het multilift systeem er nu uit:
Afbeelding

Afbeelding

De hydraulische cilinders zitten nog los en zijn nog beweegbaar, zodat ik alles later goed kan positioneren.

De rails waar de Multilift arm op bevestigd wordt en waar de lading op ligt paste niet helemaal lekker. De gaten die Italeri je in de eerste stap van de instructies laat maken zitten niet ver genoeg uit elkaar, waardoor de bevestigingspunten niet overeen komen. Dit heb ik opgelost door de 'uitsteeksels' op de rails te verwijderen.
Hierna stuitte ik op twee andere problemen. Aan de linker kant van het voertuig moet de railbevestiging achter de brandstoftank komen. Dit past echter niet zonder de railbevestiging wat dunner te schaven. Hier zie je verder niks meer van:
Afbeelding

Aan de rechter kant van het voertuig valt de railbevestiging over één van de gaten waar de accubak bevestigd zou moeten worden. Gelukkig had ik de accubak nog niet gemonteerd, aangezien ik nog op de PE set wachtte. De accubak zal iets meer naar voren bevestigd moeten worden, wat wel lijkt te passen:
Afbeelding

Totaal plaatje van de rails:
Afbeelding

Ik heb het Multilift systeem er even droog op gezet om alles te passen. Dit lijkt allemaal goed te gaan. Wel ben ik bij het schoonmaken van één van de hydraulische cilinders vergeten een ejectorpin mark aan de binnenkant vergeten weg te halen. Hierdoor kan het Multilift systeem niet helemaal in ingevouwen stand komen. Aangezien ik toch van plan was dit voertuig tijdens het laden van een vracht weer te geven, is dit geen probleem:
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik ook de Eduard PE set binnen gekregen (set nummer 35162 'M-997 HEMTT'). Deze set koste me ongeveer 11 euro inclusief verzendkosten. Dit is, naar mijn mening, niet veel geld voor een vrij complete set met PE voor zowel interieur als exterieur:
Afbeelding

Ondertussen heb ik de accubak met behulp van de PE onderdelen wat opgeleukt:
Afbeelding

Het werk gaat nu verder met de flattrack (laadbodem). Hierna zal het exterieur van het voertuig verder afgewerkt worden (nog wat kleine dingen en wat photo etch), waarna de cabine onderhanden kan worden genomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. sep 2016, 22:28 

Toch nog een hoop kleine probleempjes bij deze verder mooie kit, zo te lezen. Maar dat los je allemaal lekker op. Des te leuker eigenlijk. Lekker gecompliceerd ding hoor. Dat gaat er straks gaaf uit zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende