Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:22

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Churchill Mk VII (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: zo 25. sep 2016, 16:41 

Ik ben weer lekker aan de slag met een oud klassiekertje van Airfix: De Churchill Mk VII tank. Ik vind die Churchill's altijd een soort prehistorische monsters. Bonkig, hoekig en zonder gevoel voor design ontwikkeld, kortom erg Brits. En mooi van lelijkheid.

De Churchill tank

De eerste ontwerpen voor de Churchill dateren van vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe tank was bedoeld als de vervanger voor de Valentine en de Mathilda. Het ontwerp was gebaseerd op het principe van de Infantry Tank, een concept wat op de ervaringen van de Eerste Wereldoorlog gebaseerd was. De Infantry Tank was bedoeld om in een loopgravenoorlog de infanterie te ondersteunen bij de aanval. De tank moest daartoe zwaar gepantserd zijn en een goede terreinvaardigheid bezitten. Snelheid was niet belangrijk. En de bewapening was gericht op het uitschakelen van infanterie en versterkingen. De eerste ontwerpen voor de Churchill hadden selfs nog sponsons met kanonnen tussen de rupsbanden aan de zijkanten van de tank, zoals bij de eerste Britse tanks uit de Eerste Wereldoorlog. In de uiteindelijke Churchill tanks is dat nog een beetje te zien aan de rupsbanden die boven over de romp lopen, en de ontsnappingsdeuren in de zijkanten van de romp.

Afbeelding
Churchill Mk VII

Als gevolg van de ervaringen met de Duitse Blitzkrieg werd het ontwerp snel aangepast. De Churchill werd uitgerust met een draaibare koepel met anti-tank geschut. De Mk I versie die in 1941 operationeel werd was ook nog uitgerust met een 75mm kanon in de voorzijde van de romp. De bewapening was daarmee vergelijkbaar met die van de Amerikaanse M3 Lee, of de Franse Char B1. Het kanon in de romp werd in de Mk II alweer los gelaten. De Churchill werd snel doorontwikkeld, waarbij vooral de bepantsering werd vergroot en de toren werd aangepast om zwaarder antitank geschut te plaatsen. De MkI en MkII waren uitgerust met de 40mm 2 pounder, de Mk III met de 57mm 6 pounder. Deze drie varianten werden ingezet bij de raid op Dieppe in 1942. De uiteindelijke Mk VII versie werd voor het eerst ingezet bij de invasie in Normandie. De Mk VII was uitgerust met een 75mm Quick Firing kanon en had een extra zware bepantsering. Daarom werd hij ook wel de 'Heavy Churchill' genoemd. Ook werden nog allerlei varianten gebouwd met 95mm houwitsers, vlammenwerpers, en, meest bekend, de Churchill Avre met de 290mm 'Flying Dustbin' demolition mortar.

Afbeelding
Churchill VII in Normandië

De Churchill Mk VII was dan misschien wel de lelijkste, maar het was ook de meest succesvolle Britse tank van de oorlog. Zijn bepantsering was legendarisch, en beter dan die van de Panther en de Tiger I. Door zijn lange en brede rupsbanden was hij zeer goed in het terrein en kon brede sloten en loopgraven oversteken en steile obstakels beklimmen. Het 75mm QF kanon moest het afleggen tegen de vuurkracht van Tigers en Panthers, maar was toch gevaarlijk genoeg voor de Duitse tankcommandanten om afstand te houden van een Churchill.

Tenslotte bleek het stabiele en terreinvaardige onderstel van de Churchill zeer geschikt als basis voor allerlei speciale voertuigen. Veel van Hobarts Funnies, de speciale genievoertuigen voor de invasie in Normandië waren op het onderstel van de Churchill gebouwd. Het voertuig was ook populair als bruggenlegger en mijnopruimingtank.

Ofwel, de Churchill was een van de weinige Britse tankontwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, die in enige mate succesvol genoemd kan worden. ( Ik laat de Centurion dan even buiten beschouwing. Die werd pas operationeel toen de oorlog net afgelopen was.)

Afbeelding
Churchill's op oefening in Engeland ter voorbereiding op de invasie. De voorste is een Churchill Mk VII, de derde is een Mk VI.

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 24. okt 2016, 17:48, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Churchill Mk VII (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: zo 25. sep 2016, 16:55 

De Airfix kit

Dit is weer een oudje van Airfix. Hij is voor het eerst uitgebracht in 1961.

Afbeelding

Dit doosje is uit 1994, maar hij is in deze versie in 2010 nog uitgebracht door Airfix. Airfix voert trouwens op basis van deze kit ook een bruggenlegger en een vlammenwerpertank.

Afbeelding

De inhoud van de doos is typisch Airfix: rommelig, en veel gietnaadjes en extractor marks, een beetje flash en van die fijne Airfix rupsbanden. De constructie van de wielen en rupsbanden is notoir lastig bij dit modelletje. Dus daar gaan we dan maar eens mee aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25. sep 2016, 22:03 

Huib, ben heel benieuwd wat je hiervan gaat maken...

Afbeelding

Mogelijkheden genoeg. :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. sep 2016, 11:10 

RAM schreef:
Mogelijkheden genoeg.

Inderdaad. Dat is echt interessant aan de Churchill. Wat je hierboven laat zien is een Churchill AVRE van vlak na de oorlog.
De Churchil AVRE's die in Normandie gebruikt werden waren meestal gebouwd op het onderstel van de Churchill III of IV. Ik wil die nog wel een keer bouwen als ik een Esci of Italeri Churchill te pakkken krijg.

Voor deze houd ik het op een vrij basic Churchil VII geïnspireerd op de foto's hierboven. Maar natuurlijk ga ik er wel een hoop zelf aan zitten klooien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. sep 2016, 12:23 

Lekker lomp geval weer meneer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. sep 2016, 20:54 

:) Zeker een lomp geval!

En nu lekker aan de slag. Mijn normale volgorde bij tankbouw is eerst de romp helemaal afmaken, dan de wielen er aan plakken en dan als laatste zo'n beetje de rupsen monteren. Maar omdat de wielen en rupsen bij deze Churchill grotendeels ingebouwd zijn, moet ik daarmee beginnen. Das effe wennen en goed nadenken over de volgorde der dingen.

Afbeelding

Eerst wat delen van de spatborden afzagen. Die gaan er namelijk uitzien als op deze foto:
Afbeelding

Afbeelding
Ook de sleepkabels er afgeschuurd, die op de zijkanten gegoten zijn.

Afbeelding
Samenstellen van de aandrijfwielen.

Afbeelding
En dan het monteren van de vele bogies. Dit is een lastig klusje omdat ze aan twee kanten precies in de gaatjes moeten vallen, maar de twee kanten nog niet op elkaar gelijmd kunnen worden omdat de rupsbanden er nog tussen moeten. Dit is een beruchte uitdaging bij dit modelletje. Dus eerst maar aan een kant vastlijmen, en de lijm laten drogen met de andere kant er met een plakbandje en een knijpertje op. Zo harden ze uit in precies de juiste positie.

Afbeelding
Daarna al die kleine pielige loopwieltjes van de sprue peuteren.....

Afbeelding
...en op de bogies lijmen

Afbeelding
De opengezaagde spatborden nog even afdichten.

Afbeelding
En de rupsbanden geschilderd en verweerd.

Volgende stap wordt het monteren van de rupsbanden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27. sep 2016, 07:50 

Waar zijn die rupsjes van gemaakt eigenlijk?
Heb nog nooit zo'n oude airfix tank gebouwd namelijk, eigenlijk sowieso nog maar 1 in mijn hele leven geloof ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. sep 2016, 20:53 

markie schreef:
Waar zijn die rupsjes van gemaakt eigenlijk?

Ja, van een soort plastic dat wel buigzaam is, maar niet soepel en nauwelijks elastisch. Het is taai spul, en niet heel gemakkelijk om mee te werken.
Ik heb wel eens gehoord dat het vinyl is, maar ik weet niet zeker of deze dat ook zijn.

markie schreef:
Heb nog nooit zo'n oude airfix tank gebouwd namelijk, eigenlijk sowieso nog maar 1 in mijn hele leven geloof ik.

Niet doen hoor, Markie. Na één ben je direct verslaafd! :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. sep 2016, 21:28 

Worstelen met rupsbanden

Die rupsbanden is altijd het moeilijkste onderdeel op deze oude Airfix kits, vind ik. Heel moeilijk om goed te krijgen.

Afbeelding
Ik probeerde eerst de rupsbanden om de wielen te leggen toen de zijkanten van de romp nog los waren. Maar de spanning op de rupsen is zo groot dat die zijkanten helemaal krom gingen staan. Niet handig. Toen dus maar de rompdelen aan elkaar gelijmd om een stijve doosconstructie te krijgen.

Afbeelding
Toen ging het beter, al werd het voorwiel toch nog flink scheef getrokken. Daarom heb ik toen snel de spatborden erop gelijmd, omdat die ook weer extra stevigheid creëren. Maar ik moest het allemaal wel stevig vastklemmen om het een beetje recht te krijgen.

Afbeelding
Zo, de romp zit in elkaar, met wielen, rupsbanden en spatborden. Dat was meteen het moeilikste gedeelte van de bouw. Hier en daar moet het nog wel een beetje bijgewerkt worden. Daarna details aanbrengen.

Binnenkort weer verder....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29. sep 2016, 00:39 

Lekker gepriegel weer. Die rupsbanden worden volgens ook wel dropveters genoemd.

Je titel vermeld 1:76 terwijl op de box 1:72 staat :?:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende