Verander lettergrootte
Het is nu za 18. nov 2017, 10:26

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Churchill Mk VII (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: do 29. sep 2016, 07:59 

Dat is oldskool René.
Maar Huib, als ik de gaatjes op het spatbord en de romp eens vergelijk, dan zit er toch iets niet helemaal recht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29. sep 2016, 11:40 

markie schreef:
Maar Huib, als ik de gaatjes op het spatbord en de romp eens vergelijk, dan zit er toch iets niet helemaal recht.

Klopt. Ik schreef ook: 'hier en daar moet nog een beetje bijgewerkt worden.' Dit is één van die dingen.

Tsjopper Bob schreef:
Je titel vermeld 1:76 terwijl op de box 1:72 staat :?:

Ja, da's een goeie vraag en een leuk verhaal. Airfix heeft er door de jaren heen een totaal zootje van gemaakt:

In 1961 werd deze kit uitgebracht als zijnde in schaal 00/H0

Afbeelding
00 is een Engelse spoorwegmodelbouwschaal van 1/76,2 (4mm per voet). H0 verwijst naar een Amerikaanse modelbouwschaal, en is niet te verwarren met de Europese HO (1:87). Lekker verwarrend!

Dat vond Airfix waarschijnlijk ook, want in de volgende release beperkte Airfix zich tot de schaalaanduiding 00.
Afbeelding
00 staat dus gelijk aan de correcte schaalaanduiding 1/76,2.

Maar in de jaren '70 verliest Airfix terrein op populaire merken als Matchbox en Esci die militaire voertuigen in 1/72 uitbrengen. Weet je wat, denkt Airfix, dan doen wij dat ook!
Afbeelding
Van begin jaren '80 tot in de jaren '90 brengen zij dezelfde modelletjes in schaal 1/76 uit in doosjes waar 1/72 op staat.

Gelukkig zijn ze er achter gekomen dat de klant zich niet laat bedriegen. Vanaf de release van 2005 staat weer er gewoon op de doos wat er in zit:
Afbeelding
1/76! En hoewel dat dus niet op het doosje van mijn kitje staat (1994) is dat wel de juiste schaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29. sep 2016, 12:49 

Duidelijk.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29. sep 2016, 17:01 

Potverdikke, ruig verhaal :cheesygrin:
Maar weer lekker bezig op kleine schaal zo.
Het is mij allemaal veuls te klein, maar vind het wel vermakelijk om te zien wat jij er steeds allemaal mee uitspookt :ok:

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30. sep 2016, 15:25 

Mooie introductie om te lezen :ok: .
Winston moet toch echt immens populair zijn geweest dat de tank naar hem is vernoemd.

Als ik die Vickers, Suoma, Panzer IV zie....dan wordt deze ook geweldig.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 1. okt 2016, 14:01 

Dank jongens!

Wolf73 schreef:
Winston moet toch echt immens populair zijn geweest dat de tank naar hem is vernoemd.

Dat is nog maar de vraag! Er is enige onduidelijkheid over of de tank nu genoemd is naar Winston Churchill, of naar een van zijn voorouders, John Churchill, 1st Duke of Marlborough (1650-1722), de Britse legeraanvoerder tijdens de Spaanse Successieoorlog. Dat zou in lijn zijn met de naam van die andere Britse tank van deze generatie, de Cromwell, vernoemd naar Oliver Cromwell.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 1. okt 2016, 14:21 

De koepel

Ondertussen ben ik ook aan het werk gegaan met de koepel.

Afbeelding
Dit zijn de hoofdonderdelen van de koepel. Als je de Airfix koepel vergelijkt met die van de echte zie je twee opvallende dingen die ontbreken.
1. Een schuine rand onder aan de koepel die moet voorkomen dat granaten in het draaimechanisme van de koepel terechtkomen.
2. Twee bulten aan weerszijden van de kanonopening.
Kijk maar:

Afbeelding
Zelf maken, dus!

Afbeelding
Rand onder om de koepel gemaakt van plastic strip en lijm.

Afbeelding
De twee bulten naast de kanonopening maak ik van Green Stuff, een twee componenten klei.

Afbeelding
Hier zitten ze erop. Ze moeten nog een beetje afgewerkt worden.

Afbeelding
Ook de periscoopring voor de commandant heb ik opnieuw gemaakt. Het amorfe ding wat Airfix levert lijkt misschien nog in iets op de luiken in eerdere versies van de Churchill, maar deze Mk VII's hadden als eerste Britse tanks een periscoopring die de commandant 360 graden zicht bood.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 1. okt 2016, 14:38 

Change of plan

Ik zat al een tijdje met een wantrouwend oog naar die kanonsloop te loeren die Airfix aanlevert. Maar toen ik hem met een 1mm boortje wilde uitboren wist ik het zeker. Hij is veel te dun! (Zoals bij wel meer Airfix kanonslopen het geval is.) Tja, even getwijfeld, maar toen toch besloten zelf een nieuwe te maken. Maar dat bood opeens een leuke nieuwe conversiemogelijkheid: De Churchill Mk VIII (CS)

Afbeelding
De Churchill Mk VIII (CS) is een Churchill Mk VII die uitgerust is met een 95mm Close Support houwitser om de infanterie directe vuursteun te bieden. Dat ziet er lekker lomp en bonkig uit, met dat korte dikke stompje uit de toren.

Afbeelding
En hij is nog makkelijk te maken ook, die 95mm houwitser! De eerste versie die ik maakte vond ik wat te dun, dus met een maatje dikker Evergreen een tweede versie gemaakt. Daar ben ik tevreden over.

Afbeelding
Het bouwwerk aan de koepel is klaar. Goed zicht op de 95mm houwitser. Verder nog nieuwe periscopen op de koepel, de deksel van de koepelventilatie en een vizier voor de commandant.

Afbeelding
Op het dak van de koepel nog een extra antennevoet. Opzij van de koepel een koker voor seinvlaggen. Achter aan de kist aan weerszijde een brandblusser.

Nu verder met het detailleren van de romp....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. okt 2016, 14:35 

Even een kleine update.
Ik heb de afgelopen dagen aan een paar dingetjes zitten prutsen.

Ten eerste was ik uiteindelijk toch nog niet tevreden met de koepel.

Afbeelding
Ik vond dat er teveel ruimte was tussen de koepel en de romp. Bovendien vond ik de rand onder aan de koepel te smal. 1+1=2.
Ik heb een extra rand van 1mm onder de koepel gelijmd. Dat bleek uiteindelijk iets teveel, dus ik heb hem nog wat terug geschuurd. Zal nu ongeveer 0,75mm zijn.

Afbeelding
Om het allemaal weer mooi strak te krijgen waren er een paar rondjes schuren, plamuren en grondverf nodig. En dat alles zonder iets af te breken van de details op de koepel! En de koepel oogt nu ook iets hoger. Dat is mooi, want de Mk VIII CS koepels waren net iets hoger dan die van de Mk VII.

Afbeelding
Ook wat herstelwerkzaamheden verricht. De spatborden zaten er na verlijming niet helemaal recht op, dus dat moest even cosmetisch rechtgetrokken worden.

Afbeelding
De Churchills hadden uitstekende luchtinlaten voor de motorkoeling opzij van de romp. Het lijkt me dat ze daar wel eens mee achter een boom bleven haken of een hoek uit een huis reden, maar goed: Brits design. En het ziet er lekker karakteristiek uit. De vorm van de Airfix luchtinlaten is wel OK, maar de bovenzijde waar het rooster zit is helemaal glad. Ik heb een tijdje zitten peinzen hoe dat rooster te simuleren. Ik kon nergens in en om het huis gaas vinden dat fijn genoeg was. Uiteindelijk randjes van Evergreen gemaakt. Daarna de rechthoekige vakjes ingeweekt met dunne lijm en met een mesje een ruw oppervlak in het zachte plastic ingekrast. Ben benieuwd hoe dat er na verf en verwering komt uit te zien.

Afbeelding
Ik vond de uitlaat die Airfix levert wat teveel versimpeld. Dat komt doordat Airfix de pijpen, knalpot en afdekplaten in één brok plastic frot. Bovendien zat er ook nog een enorme sinkmark in. Door de verschillende onderdelen los te maken en daarna aan elkaar te lijmen krijgt de uitlaat veel meer detail.

Afbeelding
Hier de verschillende onderdelen aan elkaar gelijmd. Klaar voor een verfje.

Nu verder bezig met het detailleren van de romp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 00:55 

Mocht ik voor Hurdegaryp nog iemand zoeken die een workshop 'gepiel' wil geven, dan heb ik die bij deze gevonden .... :lol:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende