Verander lettergrootte
Het is nu di 19. sep 2017, 15:40

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Churchill Mk VII (Airfix 1/76)
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 08:53 

Leuk projectje weer Huib.
Die Churchill blijft een raar ding, maar toch heeft het wat :titter:
Je verbouwwerk ziet er ook weer goed uit, vooral de uitlaat lijkt nu een heel stuk beter :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 13:15 

Dank jongens!

Tsjopper Bob schreef:
Mocht ik voor Hurdegaryp nog iemand zoeken die een workshop 'gepiel' wil geven, dan heb ik die bij deze gevonden

Altijd bereid! :lol:
Al ben je zelf ook geen slechte kandidaat: http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=8&t=2989&start=20

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 19:32 

Het detailleren van de romp is nu ook klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan de voorzijde zijn de Airfix periscopen vervangen door nieuwe die hoger zijn, en een extra derde in het midden. Ook het ventilatiedeksel voor de mitrailleurschutter is vervangen. Het ronde kijkluik van de bestuurder is open geboord en een zelfgemaakt luik is in geopende stand gemonteerd. Aan de assen van de voorwielen zijn spanschroeven gemaakt waarmee de rupsband op de juiste spanning kan worden gesteld. Twee nieuwe koplampen met afschermkappen gefixt van sprue. En als laatste is er midden voor nog een sleepoog gemaakt.

Afbeelding
De Airfix kit is van achter helemaal kaal, dus daar wist ik wel raad mee. Ten eerste is er een hele batterij zware moeren toegevoegd. Op het linkerspatbord twee blikken met olie. Op de achterplaat een telefoonbox, waarmee begeleidende infanterie met de bemanning kon spreken. (Niet handig als de tank plots in z'n achteruit ging.) Twee sleepogen gemaakt van ijzerdraad. Op het rechterspatbord een jerrycan met water. Onder de achterplaat in het midden een trekhaak, en aan weerszijden daarvan rookgeneratoren. Bovenop de achterkant nieuw gereedschap en daarachter de uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor een laagje verf!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2016, 01:01 

Ik moet wel zeggen dat je 'royaal' bent met lijm... Kan dat niet iets minder? Dan hoef je ook niet zo veel bij te werken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2016, 19:31 

Ik gebruik voor veel dingen Tamiya Extra Thin. Dat laat amper resten achter en je hebt er bijna niets van nodig.
Scratchwerk ziet er weer goed uit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 8. okt 2016, 00:15 

Op deze schaal is eigenlijk iedere hoeveelheid lijm al snel royaal, dus dan is de optie van Tamiya extra thin (of de ontvetter / verdunner voor Bison Kit) een hele zinnige. Voor zover je daarbij lijmresten zou hebben schraap je die heel makkelijk weg met een hobbymesje. Ik gebruik daar zelf vaak een 'afgeschreven' scalpel met een gebogen lemmet voor (bv. Swann Morton #24). In mijn ervaring geeft dat minder snel krassen (die weer weg geschuurd moeten worden) dan een met met een recht lemmet.

In het kader van het lijmgebruik: kijk nog even naar het spatbord linksachter. Zo te zien zit er een afdruk van een lijmvinger op... :roll:

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 8. okt 2016, 09:33 

Dank voor alle lijmtips, heren!
Ja, ik zal Tamiya extra thin eens een keer proberen.

Ik gebruik al jaren Revell contacta, in die blauwe flesjes met zo'n doseernaald. Voor dit soort kleine onderdeeltjes doe ik altijd een druppeltje op een stukje papier, en met de punt van een satéstokje zet ik dan een klein druppeltje lijm op de juiste plaats op het model. Soms zijn die druppeltjes nog wat te groot, en omdat ik ook vaak nog wat op en neer schuif om het onderdeeltje op de juiste plek te krijgen, krijg je dan dit soort lijmvlekken.

Nu geldt ook hier weer: de macrolens is onverbiddelijk. Inmiddels zitten er wat laagjes verf overheen. Zojuist heb ik met m'n leesbril op recht onder de lamp zitten turen, en je ziet er echt niets meer van. (Kom zelf maar kijken in Hurdegaryp ;) ) Dus het ziet er op mijn onverbiddelijke foto's wat dramatischer uit dan het is. Maar dat neemt niet weg dat het beter/netter kan. (Nu is netheid nooit m'n sterkste kant geweest)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 8. okt 2016, 09:43 

Afbeelding
Inmiddels zit de eerste laag verf op de Mk VIII. Humbrol 159 Olive Drab.

Afbeelding
Dus nu de verf staat te drogen maar eens begonnen aan de accessoires. Het wordt een tank die volop in gebruik is aan het Normandische front.
Twee sleepkabels van koper en ijzerdraad.
Twee rollen zeilen of tenten.
Twee grondzeil/dekenrollen voor aan weerszijden van de toren
Een opgevouwen zeil, allemaal van een papieren zakdoekje
En nog wat tassen voor op diverse plekken van Milliput. Ook al snij je nog zo weinig milliput af, het is altijd teveel. Dus ik ben maar doorgegaan met kleien tot het op was. Ik heb nu veel meer tassen en plunjebalen gemaakt dan ik nodig heb, maar die komen later wel weer eens van pas.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 9. okt 2016, 21:46 

Lekker verven

De verf zit erop!

Afbeelding
Na drie lagen is de olive drab mooi dekkend.

Afbeelding
De details zoals de mitrailleurs, gereedschap en reserverupsen zijn ook van kleur voorzien.

Afbeelding
Daarna een paar laagjes glans.

Klaar voor de decals! Decals? Hm...... :(

Afbeelding
Dit zijn de decals die Airfix mee levert. Tanknaam, tanknummer en de tactische squadrontekens (de rode vierkanten) voor op de koepel zijn simpel maar OK. Het brigadeschild (rode driehoekjes) en het bataljonsnummer (blauwe vierkant) slaan echter nergens op. Ik heb een tijdje zitten denken wat hiermee te doen. Aftermarket decals zou kunnen, maar zijn niet zo makkelijk te vinden en dan meteen heel duur. Zelf schilderen dan maar?

Afbeelding
Ik heb wel een paar uur zitten researchen welke eenheden nu gebruik maakten van de Churchill Mk VIII Close Support tank, maar ik kon niks vinden. Wat ik wel kon vinden waren de Mk V Close support tanks die deel uit maakten van de Britse tankbrigades tijdens de strijd om Normandië. De Mk V is een ouder type Churchill Close Support tank, gebaseerd op de Mk IV. Voor deze pantserbrigades vond ik een heleboel omschrijvingen en afbeeldingen van de tactische tekens en tanknamen. Dus hoewel niet helemaal correct, heb ik besloten dat dat het wordt:
De CS tank genaamd 'Renown', 6th Guards Tank Brigade, 4th Tank Battallion, Coldstream Guards, C Squadron (Met de gele ring op de toren).
De tankbrigades waren zelfstandige eenheden die geen onderdeel uitmaakten van de pantserdivisies. Ze werden toegevoegd aan infanteriedivisies om die meer stootkracht en vuursteun te geven. En in de Staff Troop van ieder Squadron zaten twee CS tanks.

Afbeelding
Hier heb ik de tactische tekens afgeplakt mat Tamiya tape. En nu maar inkleuren met verf. Ben benieuwd hoe dat afloopt. :D

Volgende update resultaten!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 12:35 

Staat weer mooi in de verf Huib, deze Churchills waren vaak vrij karig qua camouflage en dergelijke volgens mij. Hoefde bij de close combat ook bepaald niet natuurlijk, maar dat geeft ze wel een heel saai aanblik. Voor jou dus weer een taak om hem levendig te krijgen, maar dat lukt je vast ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 5   [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende