Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:22

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 10   [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Hasegawa 1/72 Infantry Tank Churchill Mk I & Mk II
BerichtGeplaatst: zo 9. okt 2016, 22:18 

Zo, ik zit even in de Churchill modus, en bouw er meteen nog één achter aan, nu de verf van de eerste aan het drogen is.
In de inleiding ga ik een klein beetje in herhaling vallen, maar je moet dit topic tenslotte ook kunnen lezen zonder het andere gelezen te hebben.

Churchill Mk I Infantry Tank

De Churchill werd ontworpen vanaf het eind van de jaren '30 als opvolger voor de Mathilda en Valentine Infantry Tanks. Infantry Tanks waren bedoeld om de infanterie tijdens de aanval te ondersteunen. Zij moesten vooral zwaar gepantserd zijn, en een goede terrreinvaardigheid beschikken. Snelheid en anti-tank bewapening waren van ondergeschikt belang. Als gevolg van de ervaringen met de Duitse Blitzkrieg in 1940 werd het ontwerp alsnog van een 2 pounder (40mm) anti-tank kanon voorzien. Dit resulteerde in de Churchill Mk I versie die in 1941 operationeel werd.

Afbeelding
De Churchill Mk I is een hele karakteristieke tank met een zware bewapening. Naast de 2-pounder en een mitrailleur in de koepel was de tank uitgerust met een 75mm houwitzer in de romp. De houwitzer had weliswaar een zeer beperkt schootsveld, maar kon een aardige HE granaat afvuren. Dat was van belang voor zijn rol als Infantry Tank omdat daarmee veldversterkingen en bunkers konden worden aangevallen. Karakteristiek voor deze vroege Churchills zijn ook de lange rupsbanden die helemaal bloot liggen en die, net als bij de Britse tanks uit de Eerste Wereldoorlog, boven over de romp heen lopen, waardoor ook zijdeuren mogelijk waren.

Afbeelding
De Churchill Mk I werd, samen met zijn opvolgers, de Mk II en Mk III, voor het eerst ingezet tijdens de raid op Dieppe op 19 augustus 1942. Tijdens deze desastreus verlopen actie werden maar 27 van de 60 ingescheepte tanks op het strand gezet. Slechts 14 daarvan wisten van het strand de boulevard te bereiken. Uiteindelijk moesten alle gelande tanks achtergelaten worden. Deze zijn na de strijd uitgebreid door de Duitsers gefotografeerd, dus er zijn heel wat afbeeldingen van:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus jullie voelen al aan waar dit heen gaat! Nou, niet naar een wrak, maar wel naar een Dieppe Churchill.

Laatst bijgewerkt door Huib op do 8. dec 2016, 15:02, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 Infantry Tank Churchill Mk I
BerichtGeplaatst: zo 9. okt 2016, 22:35 

De Hasegawa 1/72 Infantry Tank Churchill Mk I

Ik bouw altijd ouwe meuk: Airfix, Matchbox, Revell, Heller etc. Geloof me of niet, maar dit is m'n eerste Hasegawa kitje ever! Maar om jullie gerust te stellen, het is al best een oudje van Hasegawa: uit 1975. En dat zie je ook wel want het detail is niet perse al te best. Hier en daar is het een beetje vlak, of zelfs een beetje kinderlijk. Gelukkig maar, kan ik er zelf tenminste nog wat aan knoeien.

Dit is 'm:

Afbeelding
De box-art is gebaseerd op bekende foto's van Churchill tanks die oefenen voor de landing in Dieppe. Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding
Maar om het nou leuk te maken: Wat in de doos zit lijkt op deze tank. Maar de Churchills bij Dieppe zagen er toch wel een beetje anders uit. Hè gelukkig, er moet nog wat verbouwd worden.

En dit zit er in de doos:

Afbeelding
Ziet er keurig netjes uit. Heel wat netter dan wat ik gewend ben van die ouwe Airfix kitjes.

Zo dan, nu aan de slag!

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 31. okt 2016, 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Hasegawa 1/72 Infantry Tank Churchill Mk I
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 12:18 

Zitten er ook nog decals bij, die willen wel eens lastig zijn namelijk. Verder lijkt het een mooi tankje, wist niet dat Hasegawa tankjes maakte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 20:52 

Ja, Hasegawa heeft ook een hele serie 1/72 militaire voertuigen gemaakt. Volgens mij zijn die nog wel in de handel. Deze heb ik niet zo lang geleden bij een modelbouwzaak gekocht.

Ik begrijp van jou dat de Hasegawa decals vaak niet zo goed zijn? Ik zal erop letten. We gaan het zien!

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 10. okt 2016, 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 21:08 

Snelbouwen

Voor dat ik ga bouwen eerst een beetje slopen.

Afbeelding
De eerste uitvoeringen van de Churchill Mk I en Mk II hadden aanzuigopeningen voor de motorkoeling die naar beneden gericht waren. Dat is wat je op dit Hasegawa model aantreft. Voordeel is dat het niet naar binnen regent, maar een nadeel was dat ze allerlei stof en bagger opzogen. De Churchills die in Dieppe landden waren echter van het 'Rebuilt' type met naar boven gerichte luchtinlaten. Die waren namelijk geschikt voor het aanbrengen van diepwater waadpijpen.
Wegwezen dus met die luchtinlaten!

Afbeelding
De twee zijkanten netjes gladgeschuurd. Later ga ik nieuwe luchtinlaten scratchen.

Afbeelding
Ik was ook niet zo tevreden met de vormgeving van het gereedschap, en met de periscopen voor de bestuurder en de richter.

Afbeelding
Hupla, weg d'r mee!

Afbeelding
Wat een verschil met die Airfix kitjes zeg! Dit past allemaal perfect, en zit zo in mekaar.

Afbeelding
Na een uurtje plakken staat er gewoon al een bijna complete tank! Niks mis mee, maar ook een beetje saai. Maar goed, nu begint het echte leuke werk: Deze basic Churchill verder ombouwen tot iets wat voor een Churchill van de landing in Dieppe kan doorgaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 21:14 

Ik heb altijd ruzie met hun decals ja, maar dat kan ook aan mij liggen haha.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 21:44 

Ik ben benieuwd. Ik zal verslag doen van mijn ervaringen met de Hasegawa decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10. okt 2016, 23:29 

Leuk tankje en origineel onderwerp huib!
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Wat de Hasegawa decals betreft, dat zijn ook niet mijn favoriete decals om mee te werken.
Ze zijn iets stugger en scheuren wat sneller dan bijvoorbeeld die van Revell of Hobby Boss.
Maar met wat geduld en een beetje extra set en sol valt er best wel mee te werken hoor.
Ik heb wel erger meegemaakt.
Wat mij persoonlijk het meest stoort is dat hun witte decals nooit echt wit zijn.

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11. okt 2016, 09:32 

Alweer een churchill :titter:
Ik moet in Hurdegaryp maar opzoek naar een 1:35 broertje hiervan, want ik vind het toch wel een leuke lompe tank.
De diepwaad pijpen vind ik altijd stoer staan op churchills en shermans, dus ben benieuwd hoe die eruit komen te zien ;)
Wat nog wel eens wil helpen bij Aziatische decals (tamiya, afv club etc.) is Tamiya Mark Fit decal softener. Dit is volgens mij net wat agressiever dan Micro Sol.
Zie hier: http://www.tamiya.com/english/products/ ... /index.htm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12. okt 2016, 21:12 

Ik heb Mr Mark Setter, ook die maakt meestal gehakt van stugge Tamiya, HobbyBoss en Hasegawa decals. Zal wel vergelijkbaar zijn met die van Tamiya van Gerben. :)
Die Mr Mark moet trouwens niet te lang of te dik op blijven zitten, want ook de inkt kan er van oplossen... vooral rood en geel zijn vatbaar.

Dit is gedaan met Mr Mark, HobbyBoss kit decals:
Afbeelding

En Hasegawa kit decals:
Afbeelding
(vooral het schipembleem op de staart, overgang staart-staartroer)

Succes in elk geval met weer zo'n karakteristieke Churchill! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 10   [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende