Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 12:21

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] United Nations BTR-70 (Dragon 1:35)
BerichtGeplaatst: wo 12. okt 2016, 21:21 

Intro
Ik heb dit kitje een aantal weken geleden op marktplaats gescoord. Alles sprues waren nog gesealed, op 1 sprue na. Deze sprue zou onder andere het kanon moeten bevatten. Nu dacht ik in eerste instantie dus dat ik onderdelen miste, maar na nog een keer goed kijken bleek er nog eenzelfde sprue in de doos te zitten die wel compleet was. De onderdelen van de incomplete sprue worden tijdens de bouw ook gebruikt. Waarom Dragon deze onderdelen (voornamelijk handvatten) niet gewoon aan een andere sprue gegoten heeft, of tenminste de incomplete sprue gesealed heeft, geen idee. Maar alle onderdelen zijn dus aanwezig.

Het betreft hier deze kit:
Afbeelding

Geschiedenis
De BTR-70 is een 8x8 amfibisch troepen transport voertuig ontworpen door Sovjet Rusland. Hoewel het voertuig al in 1976 aan de troepen geleverd werd, maakte het zijn eerste verschijning voor buitenlandse waarnemers pas in november 1980 tijdens de jaarlijkse parade in Moskou:
Afbeelding

De BTR-70 heeft aan beide zijden een deur tussen het tweede en derde wiel zodat de negen man infanterie gemakkelijk in en uit kan stijgen. Ook zitten er aan beide kanten van de romp drie pistoolpoorten, zodat de infanterie vanuit het voertuig kan vuren (nu kun je je afvragen hoe gericht dit vuur kan zijn vanuit een bewegend voertuig, en zelfs tijdens het stilstaan wegens het beperkte zicht). Verder heeft de BTR-70 een toren met daarin een 14.5mm machinegeweer en een coaxiaal 7.62mm machinegeweer.
De bemanning wordt beschermt door een NBC systeem, en beschikt over nachtkijker uitrusting.
De twee 8 cilinder benzine motoren leveren elk 120 paardenkrachten, waarmee een maximale wegsnelheid van 80 km/uur behaald kan worden. Voortstuwing in het water gebeurt door middel van een water jet gemonteerd in de achterzijde van het voertuig.

De bouw
De bouw van deze kit is niet heel spannend. Ik heb daarom ook niet veel foto's gemaakt. De kit is een oudje van Dragon (jaren '90), maar de passing van de onderdelen is vrij goed.
Na wat avondjes werk zat de bovenkant van de romp al grotendeels in elkaar:
Afbeelding

Afbeelding

De Russische versie heeft aan de linker zijde van de romp een soort trappetjes zitten, bij de Oost Duitse versie (wat blijkbaar de versie is die later door de VN landen gebruikt werd) zitten deze trappetjes er niet dus moesten deze gaten gevuld worden:
Afbeelding

De handgrepen die op de romp bevestigd dienen te worden zijn heel fragiel. Eén ervan heb ik weten te breken tijdens het opschonen. De gaten in de romp waar deze handgrepen in bevestigd worden zijn te groot, waardoor een gleuf overblijft. Ik heb deze gleufjes opgevuld met secondelijm en zo goed mogelijk glad geschuurd:
Afbeelding

Het werk gaat verder met de ophanging. Deze bestaat uit redelijk wat onderdelen en is ook redelijk gedetailleerd. Als de wielen straks gemonteerd zijn zie je hier niks meer van, maar goed. De voorste vier assen zijn in het echt stuurbaar, dit is in de kit ook zo. Op een later tijdstip ga ik dit vastlijmen, maar omdat ik nog niet weet hoe ik de wielen wil positioneren kan alles nu nog bewegen:
Afbeelding

Omdat ik de voorste twee luikjes op wil laten en er geen interieur in de kit zit, heb ik de binnenzijde van de romphelften zwart gespoten voor ik ze aan elkaar plakte:
Afbeelding

Om wat kleurvariatie te creëren heb ik de binnenkant van deze luikjes Russisch groen gespoten:
Afbeelding

En na nog wat laatste afwerkingen was het al tijd voor verf. Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met een rondje Revell Aqua 8 mat zwart:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor de kleur van de Verenigde Naties: wit. Nu kan wit best wel een probleemkleur zijn. Ik heb dit keer Revell Aqua 1 mat wit gebruikt, en dit laat zich best wel goed spuiten en opbouwen. Ik heb de zwarte primerlaag als preshade gebruikt en het wit vooral in het midden van de panelen gespoten (op de foto's is dit niet heel duidelijk):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] United Nations BTR-70 (Dragon 1:35)
BerichtGeplaatst: wo 12. okt 2016, 21:33 

Decals
Na een paar laagjes future heb ik de decals aangebracht. De kit geeft opties voor 3 voertuigen: een witte Oekraïense UNPROFOR BTR-70 in Bosnië-Herzegovina 1992, een witte Pakistaanse UNPROFOR BTR-70 in Bosnië-Herzegovina 1992 en een drietoon camouflage Oekraïense BTR-70 tijdens de IFOR missie in Bosnië-Herzegovina 1996.

Ik ben voor de witte Oekraïense BTR gegaan. Ook zijn de rubberen banden geschilderd en op de velgen gelijmd:
Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12. okt 2016, 23:41 

Interessant en erg actueel. Past mooi op de showtafel bij ons, samen met een Russische BUK-installatie.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13. okt 2016, 10:24 

Hoho Gerben, niet te snel! ;)
Dit is al je vierde model in aanbouw en na de eerste post is hij al bijna af. Wat een productie!

Maar hij wordt mooi. Nu nog de afwerking met wat details aanbrengen en chippen en verweren lijkt me?

En ik heb nog een sterk verhaal:
Jaren geleden had ik in Rusland een heel mooi meisje leren kennen, en wij wandelden samen door het park van een sanatorium. In dat park, ergens tussen een paar oude garageboxen en een hoop rotzooi, vonden wij het casco van een BTR-70. Geen idee waarom dat daar lag. Zonder wielen, zonder wielophanging, zonder motor, zonder interieur en zonder bewapening. Alleen een lege gepantserde doos, met een lege koepel erop. Dat was interessant en spannend. Dus wij zijn erin gekropen om dat ding te onderzoeken. Omdat het daarbinnen nogal muf en donker was gingen we even lucht scheppen door het bestuurdersluik wat open stond. En als je met een mooi meisje in zo'n luik staat, dan merk je dat dat hele krappe luikjes zijn.....
Enfin, helaas heb ik geen fotografisch bewijs om dit verhaal bewijsmatig te ondersteunen. En een goed verhaal hoeft niet persé waar te zijn natuurlijk.

Maar goed, laat je niet afleiden en bouw lekker verder aan deze mooie stoere jongen. Tegenhanger van de DAF YP!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13. okt 2016, 22:44 

Ik geloof er niets van Huib.

Dat model schiet al aardig op Gerben, worden deze apparaten nog gebruikt of zijn ze ondertussen al lang vervangen door weer wat veel nieuwers?
Dat is trouwens een mooie manier van spuiten die ik tegenwoordig zelf ook wel eens toepas. Lastigste van het op deze manier spuiten is trouwens om de kleur de goede toon te laten krijgen. Nu is dat bij wit niet zo'n probleem, maar bij bijvoorbeeld groentinten vergt dit wat meer aandacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15. okt 2016, 13:51 

@René: Ik weet niet of hij optijd af is voor Hurdegaryp, maar anders gaat hij mee. Een BUK installatie zou inderdaad ook lekker actueel zijn om te bouwen, maar ik weet niet of hier een kit van bestaat in 1:35.

@Huib: Tsja, ik weet niet of ik dat verhaal moet geloven :titter: En natuurlijk zijn die luiken ook niet voor 2 personen bedoeld ;)
Toen ik dit bericht poste was ik er al 2 weken mee bezig, en het is een vrij simpele kit dus de bouw ging ook wel rap. Het is voor mij een beetje een tussendoor projectje, gewoon lekker simpel bouwen, spuiten en verweren. Even wat anders dan het eindeloze gedetailleer zoals met de HEMTT bouw.
En natuurlijk ga ik nog chippen, verweren etc.

@Mark: De BTR-70 is nog steeds in gebruik, voornamelijk in de wat minder technologisch ontwikkelde landen:
Afbeelding

Tijdens de onrust in Oekraïne in 2014 zijn deze voertuigen nog ingezet door het Oekraïense leger.

Het op deze manier spuiten kost wat meer tijd, maar vooral voor voertuigen met 1 kleur maakt deze methode alles een stuk interessanter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16. okt 2016, 21:34 

markie schreef:
Ik geloof er niets van Huib.

Gerben_Friesland schreef:
Tsja, ik weet niet of ik dat verhaal moet geloven

:cheesygrin: Ik zeg niks.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17. okt 2016, 02:01 

Ziet er goed uit Gerben :ok:
Ik hoop alleen wel dat je de wielen er nog niet onder hebt gelijmd, want die lijken er op je laatste foto niet helemaal lekker onder te zitten?

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17. okt 2016, 06:54 

Hee Bennie, nee de wielen zitten nog los hoor ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. okt 2016, 20:09 

Netjes hoor, altijd lastig zo'n wit ding. Waar heb je de banden mee geschilderd? Ik heb in een heeeeel grijs verleden een Dragon BRDM-3 gebouwd en daar zaten zo te zien vergelijkbare rubber banden bij. Ik kreeg daar met geen mogelijkheid hechting op....

Groeten, Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende