Verander lettergrootte
Het is nu za 23. sep 2017, 04:11

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Opel Blitz & Flak (Esci/Zvezda 1/72)
BerichtGeplaatst: do 15. dec 2016, 16:26 

Zo, daar gaat ie weer! Na achter elkaar drie Churchill tanks gebouwd te hebben wordt het nu tijd voor een heel ander soort voertuigje.

Esci
Het afgelopen jaar heb ik, vooral via Marktplaats en de ESM, een hele stapel oude Esci kitjes van militaire voertuigen op de kop weten te tikken. Toen deze modelletjes vanaf eind jaren '70 uitkwamen waren zij de beste op de markt. Inmiddels zijn ze ingehaald door merken als Revell, Dragon, Trumpeter, etc. Maar dat neemt niet weg dat het vaak nog alleraardigste modellen zijn, waarvan sommige nooit door andere merken zijn uitgebracht. Inmiddels is Esci al vele jaren failliet. De mallen zijn overgenomen door Italeri, dat maar een deel van de modellen onder eigen naam heeft uitgebracht.

Opel Blitz met Flak
Dit wordt de eerste van de stapel Esci modellen die ik ga bouwen:
Afbeelding
Een model van een Opel Blitz met een Flak 38 vierling achterop. Het is een uitgave van Esci in samenwerking met Revell uit het eind van de jaren '70. In feite is het een combinatie van twee kitjes: de Opel Blitz en de vierling Flak 38 uit hun WW II German Guns set.

Dit zit er in het doosje:
Afbeelding

Afbeelding
Op dit plaatje kun je goed zien dat het een samengestelde kit is: de huif van de Opel Blitz zit erbij, net als wat olievaten als vracht. En het onderstel van de Flak zit erbij voor de getrokken versie. Je zou deze kit dus ook kunnen bouwen als Opel Blitz met getrokken Flak. Ook een leuke variant. Maar dat gaan we niet doen....

Enig onderzoek wijst echter al snel uit dat deze combinatie van Opel Blitz met Flak 38 op de laadbak nooit echt heeft bestaan. De Flak 38 vierling met bemanning en munitie zou het laadvermogen van de 3-tons truck al overschreden hebben. De vering van de Opel zou het afschieten van de Flak niet lang overleefd hebben. Bovendien zou bij zijwaarts vuren de hele combinatie bij het eerste salvo al op zijn rug hebben gelegen. Wel grappig, maar niet handig.

Hoe komt Esci dan bij deze combinatie? Nou hij is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Waarschijnlijk hebben ze deze foto's gezien:
Afbeelding

Afbeelding
Het lijkt op het eerste gezicht wel een 3-tons Opel Blitz, maar dat is het niet. Door de camouflage en de zandzakken is het wat lastig te zien, maar dit is een 5-tons truck, waarschijnlijk een Mercedes-Benz. Misschien heeft Esci geen goede research gedaan, of misschien waren ze gemakzuchtig en dachten ze 1+1=2, da's een goedkoop nieuw modelletje door twee bestaande mallen te combineren. Nieuw doosje erom, klaar!

Dus, zo ga ik hem niet maken. Maar hoe dan wel?
Nou, er bestonden wel degelijk combinaties van Opel Blitz trucks, met Flak op de laadbak. Zoals deze:
Afbeelding
Een Opel Blitz met een enkelloops Flak 38 in de laadbak, en het onderstel met wielen omgebouwd tot munitieaanhanger.
Dit waren de eerste pogingen tot het creëren van mobiel luchtafweergeschut, wat uiteindelijk leidde tot de halftracks en Flakpanzers. Het geschut was zo veel mobieler, en sneller tot vuren gereed, dan bij de getrokken variant.

Ik laat mij uiteindelijk inspireren door deze twee foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Een enkelloops Flak 38 op een Opel Blitz in de Libische woestijn.

En ook door dit plaatje:
Afbeelding
Een vergelijkbaar geval, maar dan met de cabine gedemonteerd.

Maar, daarvoor heb ik dan nog een enkelloops Flak 38 nodig! Zvezda biedt uitkomst:
Afbeelding
Voor nog geen vier euro heb je dit leuke kitje.

En dit zit erin:
Afbeelding

Nu kan ik aan de slag!

Laatst bijgewerkt door Huib op wo 25. jan 2017, 18:45, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Opel Blitz & Flak (Esci/Zvezda 1/72)
BerichtGeplaatst: do 15. dec 2016, 16:33 

Aan de slag

Nu moet je op Plakkers volgens de regels ook altijd al een beginnetje maken met bouwen. Nou, daar komt ie:

Afbeelding
Ik heb het chassis al in elkaar gelijmd. Omdat de cardan-as een millimeter of wat tekort was moest ik ook al een beetje scratchen! Ik heb er een klein stukje tussen gezet. ;)

Binnenkort verder!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. dec 2016, 02:04 

Het is niet zo: 'ik trek een doosje open en knallen hè'? Daar gaat toch wel wat gedegen huiswerk aan vooraf. Leuk Huib, succes met de bouw.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. dec 2016, 12:27 

Mooi project, ik volg weer. :ok:

D.J.

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama
- Warrior MCV & Challenger 1 'Operation Granby'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. dec 2016, 17:36 

Dank heren!

Tsjopper Bob schreef:
Het is niet zo: 'ik trek een doosje open en knallen hè'? Daar gaat toch wel wat gedegen huiswerk aan vooraf.

Ja, maar dat is voor mij ook deel van de lol: uitzoeken wat dit nu voor voertuig was en hoe het gebruikt werd. Bovendien levert zo'n onderzoekje veel bruikbare informatie op voor het aanbrengen van verbeteringen, veranderingen en details. Verder ben ik niet persé een historisch correcte hardliner. Ik gebruik ook vaak m'n fantasie een beetje. Maar het moet wel geloofwaardig blijven. Dat vind ik leuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. dec 2016, 17:56 

6 cylinder

De Opel Blitz vrachtwagens waren vanaf 1937 en gedurende de hele oorlog voorzien van een 3,6 liter 6 cilinder in lijn benzinemotor, die ook in de Opel Admiral werd toegepast, de grootste Opel personenwagen in die tijd. Omdat bij mijn modelletje een blik in de motorruimte mogelijk is, moet er iets van een motor inkomen.

Zo zag de echte eruit:
Afbeelding

Afbeelding
Die ga ik dus een beetje naklussen. Het hoeft niet helemaal hetzelfde, en er waren nogal wat varianten, o.a. van de luchtfilter, maar het moet op 1/72 wel een beetje lijken op een Opel 6 cilinder.

Afbeelding
Dit is de eerste fase. Blok met kleppendeksel, ventilator ervoor, en verdeelkap met bougiekabels.

Afbeelding
Van de andere kant: V-snaartje tussen de startmotor en de ventilator, en spruitstuk met luchtfilter naar boven en uitlaatpijp naar onder.

Afbeelding
Daarna nog wat extra details toegevoegd: bobine en olievulpijp.

Afbeelding
Luchtfilter vervangen door een wat groter exemplaar, en ook de koppelingscilinder aangebracht. Goed zicht op de V-snaar hier. (Lekker klein allemaal!)

Afbeelding
En dan het chassis nog verder afgebouwd met de steunen voor de laadvloer. Ook nog wat details aangebracht, zoals een gereedschapskist, een trekhaak en twee sleephaken.

Nu verder met de cabine, of wat daarvan over blijft.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2016, 16:03 

Cabine

Ik ga deze Opel Blitz met een open cabine maken. Het moet eruit zien alsof het cabinedak provisorisch is afgezaagd bij de raamstijlen. Voordeel van deze constructie is dat de bemanning vrij zicht heeft op de hemel en op naderende vliegtuigen, en dat het cabinedak het schootsveld niet belemmerd. Een leuke bijkomstigheid is dat het er weer heel anders uit ziet dan een gewone Opel Blitz, en dat er weer lekker gezaagd kan worden. :cheesygrin:

Afbeelding
Geen dak, geen deuren. Dat begint dus lekker met het doormidden zagen van allerlei onderdelen.

Afbeelding
De bodemplaat van de cabine. Maar hé, waar moet m'n mooie motorblok nou blijven?

Afbeelding
Daar moet dus even lekker de frees in....

Afbeelding
...en na een beetje bijvijlen ziet dat er zo uit.

Afbeelding
Even een droogpassing over het motorblok. Ja, dat gaat lukken. Als je goed kijkt zie je dat ik ook pedalen, een versnellingspook en een handrem heb aangebracht.

Afbeelding
De cabine verder gedetailleerd. De zijkanten van de motorkleppen zijn verwijderd voor extra ventilatie. Het schuine witte staafje in de motorruimte is de stuurstang.

Afbeelding
Vanaf de andere kant. De rechter koplamp is stuk, verbogen, het glas is eruit en er hangen draden naar buiten.

Afbeelding
Een beetje zicht op het interieur. Alleen het stuur zit er nog niet in. Dat zit anders maar in de weg bij het schilderen.

Nu verder met de laadvloer....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2016, 21:01 

Mooi werk so far, geweldig om te zien hoe ver je gaat met dat motortje. :ok:

(... en nu die gril lekker open werken :titter: )

D.J.

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama
- Warrior MCV & Challenger 1 'Operation Granby'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. dec 2016, 11:35 

Nice! Die blitzjes van Esci zijn leuk!
Goed huiswerk en top verbouwingen alweer!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. dec 2016, 16:57 

Dank, heren!

Laadvloer

De Opel Bllitz krijgt een platte laadvloer. De neerklapbare zijkanten zijn gedemonteerd om gewicht te verlagen en een vrij schootsveld voor de Flak te krijgen. Alleen aan de voorzijde zit nog een opstaand schot, met een bankje voor de geschutsbemanning.

Zoals op deze foto ongeveer:
Afbeelding

Afbeelding
Eerst nog een aantal jerrycans gebouwd, voor benzine en water. Altijd handig in de woestijn. Links boven zie je de gereedschapskist, die aan het chassis zit.

Afbeelding
De jerrycans samengevoegd tot een pakketje, en er een rekje omheen gefixt.

Afbeelding
De onderzijde van de laadvloer met spatborden, jerrycans en opbergkisten. De spatborden hebben nog extra steuntje gekregen, conform het echte ding. En ik heb twee opstapjes gemaakt van ijzerdraad. Die zijn gefantaseerd.

Afbeelding
De bovenzijde van de laadvloer. Van de voorzijde heb ik twee planken afgezaagd, en daar een bank van gemaakt. Aan de randen van de laadvloer heb ik balken gemaakt om de Flak op z'n plek te houden. En rondom de randen zie je de scharnieren van de gedemonteerde zijkanten van de bak.

En nu verder met het sleetje. Het sleetje? :shock: Ja, het sleetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende