Tja, nu had ik van m'n
vorige modelletje nog een Duitse Flak 38 vierling over, schaal 1/72 van Esci. Zo'n ding:

Dus ik dacht, laat ik daar eens wat mee gaan doen. Het 20mm Flak 38 enkelloops luchtdoelkanon was al in het begin van de jaren '30 ontworpen als licht luchtdoelgeschut tegen laagvliegende vliegtuigen. Tegen de tijd dat de Tweede Wereldoorlog begon was het echter al verouderd door de kleine granaat die het afschoot en de lage vuursnelheid. De 20mm Flak 38 werd in hoog tempo vervangen door 37mm luchtafweerkanonnen, die een veel grotere dracht hadden en waarvan de granaten een vele malen grotere impact hadden. De Flak 38 leek aan het eind van zijn carriere totdat een slimme ingenieur bij farikant Rheinmetall op het idee kwam vier Flak 38's aan elkaar te koppelen tot een vierloopswapen. Hiermee werd de vuursnelheid theoretisch verviervoudigd en ontstond toch weer een nuttig wapen dat tot het eind van de oorlog in gebruik bleef.
De Flak 38 vierling kende veel verschillende toepassingen. Het kanon werd veel achterop halftracks geplaatst, zodat gemechaniseerde luchtdoelartillerie ontstond, ze werden gebruikt als luchtdoelgeschut op schepen en onderzeeërs. En ook tref je ze aan op speciaal ontworpen bunkers, bijvoorbeeld in de Atlantikwall, of op Flaktorens in de Duitse steden.
Maar ik ga een getrokken variant maken, op een onderstelletje met wielen. Dat ziet er zo uit:

Maar dan moet er natuurlijk nog een trekker voor. En wat voor voertuig moet dat dan zijn? Nou, met een gewicht van zo'n 1.500kg lijkt het me dat dat van alles kan zijn in de categorie lichte en middelzware artillerietrekkers. Bijvoorbeeld een Opel Blitz, of een Krupp Protze. Maar het bleek heel moeilijk om een historische foto te vinden van een Flak 38 vierling achter een trekker. Uiteindelijk heb ik er één kunnen vinden. Deze:

En wat is dat? Juist! Een Sd. Kfz 11 licht halfrupsvoertuig. En laat ik er daar nou nog één van hebben liggen!
En die Duitse halfrupsen zijn natuurlijk schitterende voertuigen. Moet je eens kijken, allemaal plaatjes van de Sd.Kfz. 11:

De 3-tons Sd.kKz 11 was een van de veelgebouwde halfrupsvoertuigen in het Duitse leger. Ontwikkeld halverwege de jaren '30 bij Hanomag, werden er tot 1945 meer dan 9.000 van gebouwd.

Er bestonden een aantal varianten van, maar een van de veelgebouwde types was de artillerietrekker. Deze had achter de chauffeur een munitiecompartiment dat met standaardmodules aangepast kon worden om verschillende soorten geschutsmunitie mee te voeren. Achterin waren nog zes zitplaatsen voor de geschutsbemanning. Er bestond ook een manschappen voertuig voor tien man plus chauffeur, en een genievoertuig voor manschappen en gereedschap. Later werden ook nog speciale varianten gemaakt voor decontaminatie, gasoorlogvoering en voor trekken van Nebelwerfer raketwerpers en het transport van de bijbehorende raketten.

Maar de Sd.Kfz.11 werd vooral gebruikt als artillerietrekker. Het was de standaardtrekker voor de Leichte Feldhaubitze 18, het meest gebruikte Duitse veldgeschut uit de Tweede Wereldoorlog. En daarnaast werd de Sd.Kfz.11 gebruikt voor het trekken van vele andere lichte en middelzware stukken geschut, zoals het SIG 33, de 37mm Flak en, dus, ook wel eens de Flak 38 vierling.

Mooie dingen hoor, die Sd.Kfz.11's!