Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:23

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 11   [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Esci 1/72 Sd.Kfz. 11 & Flak 38 vierling
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 12:54 

Tja, nu had ik van m'n vorige modelletje nog een Duitse Flak 38 vierling over, schaal 1/72 van Esci. Zo'n ding:

Afbeelding
Dus ik dacht, laat ik daar eens wat mee gaan doen. Het 20mm Flak 38 enkelloops luchtdoelkanon was al in het begin van de jaren '30 ontworpen als licht luchtdoelgeschut tegen laagvliegende vliegtuigen. Tegen de tijd dat de Tweede Wereldoorlog begon was het echter al verouderd door de kleine granaat die het afschoot en de lage vuursnelheid. De 20mm Flak 38 werd in hoog tempo vervangen door 37mm luchtafweerkanonnen, die een veel grotere dracht hadden en waarvan de granaten een vele malen grotere impact hadden. De Flak 38 leek aan het eind van zijn carriere totdat een slimme ingenieur bij farikant Rheinmetall op het idee kwam vier Flak 38's aan elkaar te koppelen tot een vierloopswapen. Hiermee werd de vuursnelheid theoretisch verviervoudigd en ontstond toch weer een nuttig wapen dat tot het eind van de oorlog in gebruik bleef.

De Flak 38 vierling kende veel verschillende toepassingen. Het kanon werd veel achterop halftracks geplaatst, zodat gemechaniseerde luchtdoelartillerie ontstond, ze werden gebruikt als luchtdoelgeschut op schepen en onderzeeërs. En ook tref je ze aan op speciaal ontworpen bunkers, bijvoorbeeld in de Atlantikwall, of op Flaktorens in de Duitse steden.

Maar ik ga een getrokken variant maken, op een onderstelletje met wielen. Dat ziet er zo uit:

Afbeelding
Maar dan moet er natuurlijk nog een trekker voor. En wat voor voertuig moet dat dan zijn? Nou, met een gewicht van zo'n 1.500kg lijkt het me dat dat van alles kan zijn in de categorie lichte en middelzware artillerietrekkers. Bijvoorbeeld een Opel Blitz, of een Krupp Protze. Maar het bleek heel moeilijk om een historische foto te vinden van een Flak 38 vierling achter een trekker. Uiteindelijk heb ik er één kunnen vinden. Deze:

Afbeelding
En wat is dat? Juist! Een Sd. Kfz 11 licht halfrupsvoertuig. En laat ik er daar nou nog één van hebben liggen!

En die Duitse halfrupsen zijn natuurlijk schitterende voertuigen. Moet je eens kijken, allemaal plaatjes van de Sd.Kfz. 11:

Afbeelding
De 3-tons Sd.kKz 11 was een van de veelgebouwde halfrupsvoertuigen in het Duitse leger. Ontwikkeld halverwege de jaren '30 bij Hanomag, werden er tot 1945 meer dan 9.000 van gebouwd.

Afbeelding
Er bestonden een aantal varianten van, maar een van de veelgebouwde types was de artillerietrekker. Deze had achter de chauffeur een munitiecompartiment dat met standaardmodules aangepast kon worden om verschillende soorten geschutsmunitie mee te voeren. Achterin waren nog zes zitplaatsen voor de geschutsbemanning. Er bestond ook een manschappen voertuig voor tien man plus chauffeur, en een genievoertuig voor manschappen en gereedschap. Later werden ook nog speciale varianten gemaakt voor decontaminatie, gasoorlogvoering en voor trekken van Nebelwerfer raketwerpers en het transport van de bijbehorende raketten.

Afbeelding
Maar de Sd.Kfz.11 werd vooral gebruikt als artillerietrekker. Het was de standaardtrekker voor de Leichte Feldhaubitze 18, het meest gebruikte Duitse veldgeschut uit de Tweede Wereldoorlog. En daarnaast werd de Sd.Kfz.11 gebruikt voor het trekken van vele andere lichte en middelzware stukken geschut, zoals het SIG 33, de 37mm Flak en, dus, ook wel eens de Flak 38 vierling.

Afbeelding
Mooie dingen hoor, die Sd.Kfz.11's!

Laatst bijgewerkt door Huib op za 18. maart 2017, 10:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Esci 1/72 Sd.Kfz. 11 & Flak 38 vierling
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 13:43 

Ik zie mannen, ik zie een (canvas) huifsysteem, een karretje met je Flak. kortom, een verslag om je op uit te leven zodat wij weer kunnen genieten.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 14:35 

Tsjopper Bob schreef:
Ik zie mannen, ik zie een (canvas) huifsysteem, een karretje met je Flak. kortom, een verslag om je op uit te leven zodat wij weer kunnen genieten.

Ik doe m'n best! Maar met uitleven zal het wel gaan lukken. :D :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 15:12 

Esci kitjes

Zoals gezegd had ik nog een flakvierling over van mijn vorige bouw. Dit is 'm:

Afbeelding

En hij komt oorspronkelijk uit dit doosje:

Afbeelding
Maar omdat ik op die Opel Blitz een ander type Flak gebouwd heb, heb ik deze nog over. En bovendien er zit een karretje bij. Dit modelletje is door Esci ook uitgebracht als onderdeel van de German guns kit, samen met een pak 36 en een Pak 40. Maar je vindt hem ook terug in de Flakpanzer Wirbelwind kit bij Esci. Ze hebben dus allerlei kitjes uitgebracht waar dit gietraampje onderdeel van uitmaakt.

En wat is nou het leuke? (voor mij dan!): Dit is een heel slecht model van een Flak 38 vierling. Daarover later meer. Eerst dit:

Afbeelding
Deze had ik dus ook nog liggen, de Esci 1/72 Sd.Kfz.11. En die gaat nu fungeren als trekker voor de Flakvierling.

De boxart is gebaseerd op deze foto:

Afbeelding

En dit zit er in het doosje:

Afbeelding
Een mooie klassieke Esci kit. En in tegenstelling tot de Flak, erg goed van kwaliteit. Natuurlijk ga ik nog wel wat extra's toevoegen, maar een grote verbouwing is hier niet nodig.

Ik begin met de Sd.Kfz.11:

Afbeelding
Het chassis in elkaar gelijmd en de vooras bevestigd. Ik raakte meteen een van de reactiearmen van de vooras kwijt. Die sprong weg uit m'n pincet. Dus deze heb ik vervangen door ijzerdraad. Meteen al scratchen, dus! :mrgreen:

Nu verder met de carrosserie....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 17:55 

Goed verhaal van die flak, bondig en toch met genoeg info.
"licht" halfrupsvoertuig.... :woot: Zo met die motorkap op schouderhoogte is het toch een aardig beest :twisted:

Kit van het voertuig ziet er niet slecht uit inderdaad, maar die kit van die flak... man man, wat doe je jezelf toch aan :weirdo: :D :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31. jan 2017, 00:56 

Als je de boel echt wil verbouwen.... :weirdo:

Afbeelding

De flak op de sdkfz 7 en de rest van de aanhanger verbouwen tot munitieaanhangwagen. :mrgreen:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31. jan 2017, 08:46 

Je hebt in ieder geval genoeg vlees om mee te werken bij die flak ;)Succes Huib, ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik nog nooit een Esci gebouwd heb terwijl er Esci op de doos stond. Is het echt zo slecht of valt het mee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31. jan 2017, 20:07 

Citaat:
De flak op de sdkfz 7 en de rest van de aanhanger verbouwen tot munitieaanhangwagen.

Ik ben voor!

Suc6 Huib.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. feb 2017, 00:32 

RAM schreef:
De flak op de sdkfz 7 en de rest van de aanhanger verbouwen tot munitieaanhangwagen. :mrgreen:

:sick: :sick: :sick: :sick: Foutje, bedankt. :weirdo:

Zie net pas dat je een 11 bouwd en een foto met een vierling op een 11 heb ik niet kunnen vinden. Dus de vierling er maar achter. :mrgreen:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. feb 2017, 11:40 

Dank voor alle leuke reacties!

RAM schreef:
Foutje, bedankt.

Haha, net op tijd Reimer! Ik had me al voorbereid om je eens flink de oren te wassen! :P ;)

Want inderdaad, de foto die jij laat zien is een Sd.Kfz.7 en dat is een aanzienlijk groter en zwaarder voertuig. (gebruikt om de 88mm Flak en 15cm houwitzers te trekken). Kijk maar:

Afbeelding
De SdKfz 7 was een 8 tons halftrack, en de Sd.Kfz.11 die ik bouw is maar een 3 tons halftrack. Dat scheelt nog al. Ik heb ook nog nooit afbeeldingen gezien van de Sd.Kfz.11 met geschut achterop gebouwd. En bovendien vind ik het thema van trekker met getrokken geschut eigenlijk minstens net zo mooi en ondervertegenwoordigd in de militaire modelbouw. Er zit nog meer van dit in mijn pijplijn!

peppie schreef:
"licht" halfrupsvoertuig.... :woot: Zo met die motorkap op schouderhoogte is het toch een aardig beest

Ja, zeker. Alleen de Sd.Kfz.10 was nog een maatje kleiner dan de Sd.Kfz.11. De grote 8 tons Sd.Kfz.7 waar we het net over hadden, heette in de Duitse classiflicatie nog maar middelzwaar. Want dit zijn de echt grote jongens:

Afbeelding
De 28 tons Sd.Kfz. 9. Wat een bakbeest! Deze werden gebruikt om echt zware 24cm artillerie te trekken en als bergingsvoertuig

Afbeelding
Hij kon prima overweg met een Panzer III.

Maar goed, ik draaf weer door in m'n enthousiasme.

peppie schreef:
maar die kit van die flak... man man, wat doe je jezelf toch aan :weirdo:

:cheesygrin: 'K heb d'r zin in!

markie schreef:
... dat ik nog nooit een Esci gebouwd heb [...]Is het echt zo slecht of valt het mee?

Nee, hoor. De Esci kitjes, vooral van de militaire voertuigen, waren in de jaren '70 en '80 de beste op de markt. Nu zijn ze uiteraard ingehaald door nieuwe Revell en Dragon kits, maar er valt nog steeds wat moois van te maken. Alleen die Flakvierling vind ik heel slecht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 11   [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende