Verander lettergrootte
Het is nu di 19. sep 2017, 17:26

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Hotchkiss H35 (Heller 1:35)
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 00:24 

Intro
Zoals eerder te zien was in het aanwinsten topic, heb ik dit kitje gekocht op de beurs in Sneek:
Afbeelding

Deze kit is in verschillende dozen op de markt gebracht door Heller, waarbij deze doos een 'beutepanzer' versie betreft en dus ook uitsluitend decals voor een Duitse versie bevat. Echter is er wel een Franse tankbemanning in de doos aanwezig.

Geschiedenis
Het Franse leger had in de jaren '30 een tankwapen dat voornamelijk bestond uit de verouderde Renault FT 17 lichte tanks. De vervanger van de FT 17, de Char D1, werd initieel ontworpen met de zelfde taak als de FT 17, namelijk het ondersteunen van de infanterie. Echter bleek tijdens de ontwikkeling van de D1 dat een hoofdgevechtstank voor gebruik tegen andere tanks een grotere prioriteit had (in veel landen werden in deze tijd tanks ontwikkeld) en werd dit project doorontwikkeld voor dit doel.
Ook werden in deze tijd veel lichte antitankkanonnen geïntroduceerd, waardoor het noodzakelijk was om lichte infanterie tanks zwaarder te bepantseren. Hotchkiss meende hiervoor de oplossing te hebben: een tank van gietstaal, die zowel relatief licht was en genoeg pantserdikte had om antitankkanonnen af te weren. Ook maakte het gebruik van gietstaal het mogelijk om grote delen van de romp in enkele stukken te produceren, wat veel werkuren scheelde in vergelijking met het gebruik van plaatstaal.

De tank werd vanaf 1933 ontwikkeld en in hetzelfde jaar presenteerde Hotchkiss ongevraagd een gipsen model op ware grootte. Dit voorstel werd positief ontvangen en Hotchkiss begon met de ontwikkeling van een weekijzeren prototype.

Door lobbyen van de rest van de industrie werd echter een inschrijving geopend voor concurrerende ontwerpen. Uiteindelijk werd er door vijf bedrijven, inclusief Hotchkiss, een voertuig gepresenteerd.
Het derde prototype van Hotchkiss, met een gegoten toren van APX, werd tot 20 september 1935 getest en daarna goedgekeurd voor massaproductie. De tank kreeg toen ook zijn officiële naam: Char léger modèle 1935 H.

Anderhalve maand later werd de eerste bestelling geplaatst bij Hotchkiss: 200 tanks, die in veel details verschilden van het geteste prototype. Bijna een jaar later, op 12 september 1936, werden de eerste tanks H35 geleverd. Op 1 januari 1937 waren er 132 voertuigen geproduceerd.
Afbeelding

Het oorspronkelijke doel was een tank voor infanterie ondersteuning, echter werd het eerste type afgewezen door de infanterie, omdat er grote mechanische problemen met dit type waren. De transmissie, de remmen en de stuurinrichting waren te zwak, waardoor rijden in het terrein zo zwaar voor de chauffeur was dat deze na zo'n 10 minuten al uitgeput was. Ook bleek dat hellingen afdalen met deze tank levensgevaarlijk was voor infanterie die in de buurt was, omdat de remmen zomaar konden blokkeren waardoor de tank onbestuurbaar werd.
De infanterie besloot slechts 100 tanks van dit type af te nemen, de overige geproduceerde en bestelde voertuigen (300 totaal) werden aan de cavalerie opgedrongen.

In totaal werden er minimaal 1200 Hotchkiss H35 tanks geproduceerd totdat Frankrijk bij de Tweede Wereldoorlog betrokken werd. Hiervan is een deel aangepaste versie (modifié 38 en 39).

In de meidagen van 1940 hebben er enkele Hotchkiss H35 tanks op Nederlandse bodem gevochten. Ook vochten er 257 H35's op Belgische grond. De rest vocht in Frankrijk. De H35 bleek, door zijn schuine pantser, vaak Duitse granaten te kunnen laten afketsen. De Panzer I en II konden ook vrij goed uitgeschakeld worden met het korte 37mm kanon van de H35. Echter was een geconcentreerde inzet van de Panzer III vaak te veel voor de Hotchkiss tanks. Ook het tekort aan radio's aan Franse zijde en overbelasting van de tankcommandanten (elke H35 had een bemanning van maar 2 man, waardoor de commandant ook de taak van schutter en lader had) speelde erin mee dat de Duitsers toch terrein wisten te winnen op de Franse tanks.
Afbeelding

Na de Duitse overwinning werden de 550 door de Duitsers buitgemaakte H35's tanks ingezet als in hun eigen tankwapen, onder de benamingen Panzerkampfwagen 35H 734(f) en Panzerkampfwagen 38H 735(f). Zo waren er in 1944 nog 53 van deze tanks in Noorwegen gestationeerd.
Afbeelding

De bouw
Deze kit stamt uit de jaren '70 (waarbij deze specifieke doos ergens in 1990 is uitgegeven, maar de inhoud is hetzelfde als de jaren 70 doos) en is, gezien zijn leeftijd, bijzonder goed gegoten. Redelijk detail, weinig gietnaden redelijke pasvorm. Op sommige plekken is wel wat plamuur nodig, vooral waar de rompdelen op elkaar aan sluiten. Maar al met al bouwt het lekker weg, waardoor de tank al vrij gauw grotendeels in elkaar zat.

De koepel:
Afbeelding

Het ontbreekt de kit onderdelen aan giet textuur. Ik heb geprobeerd deze textuur aan te brengen door Mr Surfacer 1000 met een kwast (waarvan de haren heel kort geknipt zijn) op het model te stippelen.
De koepel met aangebrachte giet textuur:
Afbeelding

Dit effect bevalt met wel, dus heb ik het ook op de romp toegepast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met koepel:
Afbeelding

Ook ben ik aan de bijgeleverde franse tankbemanning begonnen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb tussendoor geprobeerd de tracks om de loopwielen te lijmen. Dit bleek niet mogelijk te zijn. Ik weet niet precies van wat voor materiaal de tracks gemaakt zijn, maar zodra je ze te ver buigt breken ze. Ik heb dit al eens eerder gehad met Italeri tracks. Ik denk dat er niks anders op zit dan de tracks vervangen... :roll:
Tot die tijd kan ik de laatste gereedschappen nog klaarmaken en opplakken, en een stuk ketting opzoeken om op de tank te draperen, zoals vaak op referentie foto's van Franse tanks te zien is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Hotchkiss H35 (Heller 1:35)
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 08:41 

Dat is nog best een mooi kitje voor de jaren zeventig. De mallen zijn blijkbaar ook strak gebleven, want al het gietwerk ziet er ook goed uit. Mooie toevoeging, die surfacer, geeft een mooi gietijzerachtig effect. Al decals kunnen vinden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 11:34 

Hee Markie,
De kwaliteit van het plastic verbaasde mij ook. Heller staat over het algemeen niet heel goed te boek, maar dit blijkt toch een heel leuk kitje te zijn. Het past niet allemaal superstrak, maar wel vrij redelijk.

Decals voor een Franse versie heb ik nog niet gevonden...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 12:28 

Ik kan moderne Italeri kitjes die een stuk minder passen in ieder geval ;)
Succes met het zoeken van decals dan maar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 13:44 

Oude modellen zijn dus relatief met nieuwe mallen geperst. Minder slijtage dus.

Leuk dat reliëf op de koepel en romp.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 14:48 

Maar Rene, dit is juist een oude mal die ze later nog gebruikt hebben. blijkbaar in de jaren negentig, om weer een Frans tankje te persen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 15:33 

Kijk aan, meteen doorpakken met die nieuwe aanwinst! Hij zit al bijna in elkaar. En inderdaad, hij ziet er heel mooi uit. Gietijzer structuur is ook mooi gelukt. Alleen jammer van die tracks. Zijn die uitgedroogd of zo, na 20 jaar in een doos? Is er een aftermarket oplossing?

In dezelfde serie heeft Heller ook de Somua S35 en de Renault R35 uitgebracht. Die zijn ook mooi. In bepaalde boxings zat daar ook nog een anti-tank kanon met bemanning bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 17:33 

Ik denk inderdaad dat ze uitgedroogd zijn en er niet genoeg weekmakers meer inzitten, waardoor ze breken als je ze buigt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze altijd zo slecht zijn geweest.
Vervangers zitten al op de post:
Afbeelding

Doosje kost wel bijna net zoveel als ik voor de kit heb betaald, maar zonder tracks kom je ook niet ver :weirdo:

Ik zat ook al even te kijken naar de Renault R35 van Heller. Staan er momenteel twee van op marktplaats. Volgens mij gebruikt de R35 ook dezelfde tracks als de H35, waardoor het dus waarschijnlijk ook mogelijk is om de Hobbyboss tracks hiervoor te gebruiken. Mogelijk een toekomstig projectje :ok:
Tamiya heeft in 2015 een nieuwe Somua uitgebracht, wat natuurlijk nog interessanter is door de kwaliteit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2017, 23:30 

Oh, kitje ziet er inderdaad niet slecht uit. :shock:
Door alle negatieve berichten over Heller, laat ik ze meestal links liggen. Maar als ik dit zo zie....

Dat relief op de koepel en de body is erg goed gelukt vind ik.

Succes verder :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 8. feb 2017, 01:45 

In het blad Meng AFV modeller nr. 89 staat een heel artikel over een Hotchkiss en die is geheel met 3D print techniek gemaakt. Aangezien de complete kit rond de twee honderd euro ligt niet echt een optie, maar ze verkopen de tracks ook appart. 3D print workable tracks speciaal voor Bronco, Heller en Trumpeter.

https://www.shapeways.com/product/VQPHWV2JY/ets35t02-hotchkiss-h39-tracks?optionId=58912819

Voor 19 dollar heb je ze, weet niet wat de verzendkosten zijn.

Reimer

P.S. ikheb nog van die franse roundels en een groot nummer 14 decals liggen, ooit bedoeld voor een Blenheim maar misschien passen ze wel op je tank. Diameter van de roundels is 15 mm.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende