Verander lettergrootte
Het is nu za 18. nov 2017, 10:24

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 12   [ 119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] KING TIGER Meng 1/35 "Beast of Nature".
BerichtGeplaatst: di 29. aug 2017, 18:41 

Citaat:
Eigenlijk zonde om het te verhullen
Dat was ook precies het dilemma. De kleurenfoto van het origineel was het duwtje in de rug. De sprong in het diepe was een gokje.

En het dilemma is er nog steeds een beetje.
Zo zijn er bewijzen dat bij het aanbrengen van de camo in het veld de tools op de zijkanten bleven zitten en meegeschilderd werden.
Met als gevolg dat bij het eenmaal verwijderen van de tools de gele basiskleur zichtbaar werd.
Zoals onderstaande foto van een vroege Tiger (1944) in Frankrijk.
Afbeelding

Iets soortgelijks moet er dus ook zijn gebeurd met de in het veld aangebrachte witte kleur.
Dat zou dus betekenen dat de tooling op de zijkant ook een witte kalkkleur moet hebben.
Qua model ben ik bang dat het geheel te eentonig wordt.

Citaat:
Hoe heb je die precies aangebracht? Is dat met de airbrush of met de kwast gedaan
Beide! haha...
De contour is aangebracht met een penseel. Daarna zijn de vlakken met de airbrush ingevuld.
Dit is gebeurd met Tamiya XF2 mat wit. Het mengsel is ca. 50-80% verdunt. De vlakken zijn ongelijkmatig en strepen trekkend gespoten.

Citaat:
En ik zou niet alle mennekes er op doen, dat doet afbreuk aan de mooie tank!
Ik denk dat je gelijk hebt. Vijf zijn teveel.
Waarschijnlijk wordt de opstelling iets als hieronder. Alhoewel de staande figuur ook een mogelijke kandidaat is die in aanmerking kan komen voor overplaatsing naar elders.

Owja eerst nog ff in de zwarte surfacer primer: (en de spare tracks en de binnenzijde van de opengaande luiken en de figuren).
Afbeelding

En daarna in het wit :mrgreen:
Deze opstelling dan?.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30. aug 2017, 14:39 

Het wit ziet er in ieder geval overtuigend uit! Overigens, heb je enig idee waarom men de tanks maar voor de helft wit maakten in plaats van helemaal?

Grover schreef:

Deze opstelling dan?.
Afbeelding

Al beter denk ik, maar wat mij er vooral aan stoort is dat alle figuren naar een andere richting kijken en geen "gezamenlijk doel" hebben, waardoor het wat afleid en zijn het meer figuren die gewoon op een tank zitten, i.p.v. een toevoeging aan de tank.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30. aug 2017, 15:23 

Feather schreef:
heb je enig idee waarom men de tanks maar voor de helft wit maakten in plaats van helemaal?

De kunst van camouflage is om je aan te passen aan een veranderende omgeving. Dit lijkt me een typische voorjaar 1945 camouflage: de sneeuw is al half gesmolten, maar nog niet helemaal. Hoe pas je de camouflage van je voertuig aan aan deze omstandigheden? Nou, zo bijvoorbeeld.

Feather schreef:
maar wat mij er vooral aan stoort is dat alle figuren naar een andere richting kijken en geen "gezamenlijk doel" hebben, waardoor het wat afleid en zijn het meer figuren die gewoon op een tank zitten, i.p.v. een toevoeging aan de tank.

Helemaal mee eens!
Twee voorbeelden uit eigen collectie:

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. aug 2017, 13:46 

Huib schreef:

De kunst van camouflage is om je aan te passen aan een veranderende omgeving. Dit lijkt me een typische voorjaar 1945 camouflage: de sneeuw is al half gesmolten, maar nog niet helemaal. Hoe pas je de camouflage van je voertuig aan aan deze omstandigheden? Nou, zo bijvoorbeeld.

Sorry als ik te veel offtopic ga maar:

Hier had ik zelf ook al aan gedacht, maar in dat geval zou ik eerder zoiets als onderstaande foto verwachten met witte vlekken om de achtergrond na te bootsen. Immers, als de sneel half gesmolten is ligt er op sommige plekken nog sneeuw, en sommige plekken niet, en is het toch geen verdeling van onder sneeuw en boven niet?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 16:29 

Ah, een beetje discussiëren over technische details is altijd mooi. Vindt Rudi vast ook niet erg. (Hij doet het zelf ook wel eens)

Feather schreef:
het is toch geen verdeling van onder sneeuw en boven niet?

Jawel, als de sneeuw begint te smelten gebeurt dat eerst op bomen, gebouwen, etc. Omdat de grond langer koud bevroren blijft, blijft de sneeuw daar veel langer liggen. Daar kun je veel foto's van vinden. Bijvoorbeeld:

Afbeelding
Hongarije 1945

Afbeelding
Hongarije 1945

Het is denkbaar dat de bemanning van deze Tiger hierop probeerde te anticiperen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 21:15 

Huib schreef:
Jawel, als de sneeuw begint te smelten gebeurt dat eerst op bomen, gebouwen, etc. Omdat de grond langer koud bevroren blijft, blijft de sneeuw daar veel langer liggen.

Het is denkbaar dat de bemanning van deze Tiger hierop probeerde te anticiperen.

Hmm, nu je dat zo zegt; Kan best wat inzitten. Als ik nu eens nadenk over hoe een bos er uitziet nadat het aan het dooien is in een ondergesneeuwd bos kan ik mij best voorstellen dat zo'n camoflage werkt; toch nog een witte bodem en gesmolten/druipende sneeuw op de bomen. Weer wat geleerd :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 21:56 

Citaat:
Dit lijkt me een typische voorjaar 1945 camouflage: de sneeuw is al half gesmolten,
Ik heb me inmiddels een beetje in de historie van Schwere Panzer Abteilung 509 verdiept. Als je de moeite neemt om onderstaande te lezen krijg je een beetje inzicht in de tijdsgeest en omstandigheden.

sPzAbt 509 werd met 45 stuks Tigers I's op 9 september 1943 opgericht.
Het panzerbataljon vocht tot in ergens 1944 aan het Russische oostfront.

In augustus/september 1944 was het in SennelÄger Duitsland voor uitrusting en omscholing naar de nieuwe King Tiger.
Ze hadden inmiddels 11 gloednieuwe Tiger II's ontvangen.
Maar door de geallieerde bombardementen op de Henschel fabrieken ontstond ernstige vertraging in de productie en levering van nieuwe Tigers II’s.

Zodanig zelfs dat de Tigers van 509 moesten worden afgedragen aan het 501st SS.
zodat deze op tijd op sterkte was voor hun inzet in het aanstaande Ardennen offensief.

Veel later ontving 509e panzerbataljon 45 nieuwe Tiger II's (tussen 5 en 7 december 1944 en de rest (36) van 18 december tot 1 januari 1945).
Om vervolgens in minder dan drie weken weer terug naar het oostfront, (Hongarije) te worden vervoerd.
Op 12 januari werd het bataljon in Veszprem aan het vierde SS Panzerkorps toegevoegd.

De camouflage van de tanks was drie-kleurig middels “Hard-edged” overgangen.
Het wit werd voor de winteromstandigheden daar aangebracht,
Pas na de lentedooi was het (echter onregelmatig) verwijderd.

Hieronder een uitgeschakelde tiger van Pz.-Abt. 509. Let op de witte kalk.
http://www.worldwarphotos.info/wp-content/gallery/germany/tanks/tiger2/Tiger_2_tank_34.jpg

Van 18 januari tot 9 mei 1945 was sPzAbt 509 onophoudelijk betrokken bij offensieve gevechten in Hongarije en (tot de overgave aan Amerikanen!) in Oostenrijk.
Op het einde waren er nog 5 operationele Tiger II's.
Echter bij de overgave, in de buurt van Linz had het bataljon alleen een Schwimmwagen, een radioauto en een vrachtwagen.

s.Pz.-Abt. 509 was ook betrokken bij operatie “Frühlingserwachen” 6 -16 maart 1945.
Met 32 operationele tigers in een "ondersteunende" rol in het 3e Panzer Corps.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Fr%C3%BChlingserwachen

De aanvallen door Abt. 509’ zelf waren allemaal succesvol.
Het panzerbataljon doorbrak meerdere keren de Sovjet tactische verdediging en vernietigde daarbij tenminste dertig vijandelijke tanks of gepantserde voertuigen.
Zelf verloor s.Pz.-Abt. 509 drie Tijgers. En veel meer Tigers waren beschadigd echter repareerbaar.

Die operatie met zware tanks en Pz.-Abt. 509's betrokkenheid hierin geld nu als een uitzonderlijk voorbeeld van een succesvolle inzet van zware tankbataljons in het offensief.

Het lot van 324 heb ik niet kunnen traceren.
Pz.-Abt. 509 tanks waren in verschillende patronen wit voorzien. Mogelijk was dit persoonlijke intrepetatie van de crew? ik weet het niet.
Afbeelding

Maar inderdaad, Feather's afbeelding laat zien dat vreemd aangebrachte witte patronen nog wel eens verrassend effectief kunnen camoufleren.
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Grover op vr 1. sep 2017, 22:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 22:16 

Citaat:
Echter bij de overgave, in de buurt van Linz had het bataljon alleen een Schwimmwagen, een radioauto en een vrachtwagen.

Dat noem ik nou volhouden! Die jongens moeten het zwaar hebben gehad :( Ik besef pas vaak als ik dit soort verhalen hoor dat wat je dan aan het knutselen bent niet een "grappig tank modelletje" is, maar iets uit de geschiedenis waar mensen echt mee geleden hebben. Brengt toch wat realiteit terug naar wat simpele (die van jou is overigens niet simpel ;) ) plastic onderdeeltjes.

Bedankt overigens voor het opzoeken! Erg interessant! :ok:

Citaat:
Pz.-Abt. 509 tanks waren in verschillende patronen wit voorzien. Mogelijk was dit persoonlijke intrepetatie van de crew? ik weet het niet.

Misschien dat de verschillende patronen werden gebruikt om elkaars tank te kunnen herkennen, net zoals bij zebras :titter:

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. sep 2017, 20:38 

Graag jullie indruk en adviezen over de verwering tot nu.
Want ik denk dat dit ongeveer het punt is waar je moet stoppen.
Ik heb namelijk het gevoel dat meer het model niet meer ten goede komt.

De verwering is aangebracht met waterverf, olieverf en pigmentpoeders (roest uitlaat & tracks. metal op tracks en commander hatch etc,).
Vervolgens is alles geseald met meerdere lagen matte lak.
De niet witte delen zijn daarna weer met zijdeglans behandeld.
In een poging de tank een metalen indruk mee te geven. En het wit als zijnde echte witkalk.

Met andere woorden ik vermoed dat de tank zo af is. Op naar de bemanning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel discutabel is het gereedschap op de romp van een kleur voorzien. Hoogstwaarschijnlijk was dit ook met het witte kalk meegenomen. Maar qua model wordt het dan wel een hele saaie boel. Een compromis om het model wat levendig te houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. sep 2017, 10:01 

Ja, goed gedaan met dat gereedschap. Ik doe dat ook altijd. Mensen denken anders dat je het niet gedaan hebt/vergeten bent. En het ziet er zo levendiger en gedetailleerder uit. Dat is de artistieke vrijheid van de modelbouwer zullen we maar zeggen.

Maar voor een zware tank die in een dooiperiode opereert vind ik hem wel erg schoon en weinig beschadigd. Je hebt hem eigenlijk verweerd als een vliegtuig. Bij tanks moet je een flinke stap verder gaan met modder aan de wielen en rupsbanden, en flink wat chipping rondom de luiken. de spatborden en andere plakken die voor de hand liggend beschadiging oplopen. Tenzij die recht van de fabriek op het spooremplacement van Budapest staat......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 12   [ 119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende