Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 12:22

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 12   [ 119 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] KING TIGER Meng 1/35 "Beast of Nature".
BerichtGeplaatst: zo 30. apr 2017, 21:09 

Grovers bijdrage voor het thema Beast of nature. De Bengaalse tiger,.... ook wel Kingtiger genoemd.

Afbeelding
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bengaalse_tijger

Königstiger..wat Duits is voor Bengaalse tijger maar ook één van de zwaarste Duitse tanks in de tweede wereldoorlog.
Bij de geallieerden stond hij foutief bekend als King Tiger.
Hieronder een ingekleurde actie foto van Tiger Nr. (233 503rd Heavy Panzer Battalion) te Budapest 16 oktober 1944.
Afbeelding

Nog een ingekleurde foto. Ditmaal Tiger 222 in Stavelot de Ardennen. Het geeft je een indruk van het pure gewicht aan ruwe massa's staal. Bijna 70 ton!
Afbeelding

Handige informatie is te vinden op de site van Swiss Military Museum Full Reuenthal.
http://www.koenigstiger.ch/english/index.html

Eén foto maakt meteen duidelijk waarom Meng het rode plastic heeft gekozen. Het is de kleur van de primer!
Afbeelding

Zo'n beetje ieder zichzelf respecterend plastic model fabrikant brengt wel een King Tiger uit. Zo ook Meng.
Het model is nieuw ontwikkeld en zodra de eerste foto's eind 2016 gepubliceerd werden was ik verrast door de mooie structuur van het gietplastic.
http://www.themodellingnews.com/2016/09/mengs-king-tiger-in-35th-cadpreview.html

Ik heb geen ervaring in het modelbouwen van tanks.
Geen idee of dit vergelijkbaar, slechter of mogelijk een nieuwe benchmark t.o.v andere merken wordt.
Met een excuus als kandidaat voor het thema Beast of Nature dient zich een gelegenheid aan om af te wijken van vliegtuigbouw om nu eens een tank te proberen.

De recensies beloven veel goeds.
http://www.themodellingnews.com/2017/01/in-box-review-meng-models-35th-scale.html
http://www.themodellingnews.com/2017/02/construction-guide-andy-builds-mengs.html
http://www.themodellingnews.com/2017/03/andy-finishes-meng-models-35th-scale.html

Bij de webwinkel "modelbouwenenzo" kon ik voor een zeer schappelijke prijs een pre-order plaatsen.
Eind februari werd de doos keurig verpakt bezorgt. Een handgeschreven briefje wenste me veel bouwplezier toe. Dankjewel Mark!
Afbeelding

Dankzij de referentie werd ik gewezen op een kleine onvolkomenheid in de constructie. "Ff een foto van themodellingnews om te laten zien dat de ophanging, niet haaks
maar schuin naar binnen loopt.
https://3.bp.blogspot.com/--TASQuLZKVo/WKarYLzeP6I/AAAAAAAB_u8/M5v-yhzmIHElRpsXfCTZ3rDtkoURJJZsQCLcB/s1600/Meng%2B35th%2BSd.Kfz.182%2BKing%2BTiger%2BHenschel%2BTurret%2B%2B-%2Bpic%2B08.JPG
Geen bouwfout maar een ontwerpfout van Meng.

Ik heb het proberen te ondervangen door het plaatsen van een styreen stripje:
Afbeelding

Afbeelding

Een gewoonte van mij is om gewicht in modellen te doen. Zo ook weer dit model :mrgreen: :mrgreen: ....
De gaatjes (nodig voor de King Tiger interior set Productnr. MNG-SPS-037) maak ik dicht en vul ze op aan de onderzijde.
De set heb ik niet.
Afbeelding

De passing is verbluffend!
Hier de achterwand die tussen de rompdelen in naar de bodem is geschoven.
Afbeelding

In Sneek op de beurs heb ik de Mini tracks van Dragon kunnen bemachtigen. Hoewel de tracks van Meng absoluut niet slecht zijn geven de separate schakels van Dragon net wat meer dieptel. 94 schakels per zijde. De strategie is om ze om op de wielen lijmen. De wielen zitten los op de assen. Eenmaal uitgehard kan je het geheel met wielen, tracks en al verwijderen. Dit komt de airbrushjob later ten goede.
Op de foto de linkerzijde (rechtsboven) reeds gedaan, de losse segmenten voor de rechterzijden worden in elkaar geklikt.
Afbeelding

Vervolgens die 40 cm losse tracklint insmeren met lijm en om de loopwielen leggen. Hoewel lastig is het redelijk te doen.
Afbeelding

Het resultaat. Maar let vooral ook eens op het mooie oppervlaktestructuur van de romp.
Afbeelding

Het foto-ets materiaal is van nikkel. Net geen verenstaal in mijn optiek.
Ik vindt het een niet zo handig keuze. Het is moeilijk te verwijderen van het raamwerk, stug en moeilijk buigbaar. Na een paar keer buigen breekt het.
Volgens mij had dat beter messing kunnen zijn. Resultaat van deze bewerking: meerdere messen stomp en zijkniptang verkloot.
Maar wederom, let eens op de passing. De bovenzijde bevat meerdere losse panelen, perfect!
Afbeelding

De binnenzijde van de koepel is (zonder de niet aangeschafte interieur set) kaal. Voor het goede gevoel wel van een kleurtje voorzien. Alhoewel je er later praktisch niets van ziet.
Afbeelding

Ik dacht voor even verlost te zijn van het afplakken van raampjes... niet dusch :cry: :cry:.
Want zelfs in tanks hebben ze raampjes :oops: :oops: :oops:.
De achterzijde is groen geverfd. de voorzijde van de clear sprue is afgetaped.
Afbeelding

Hopelijk kunnen we er later nog weer bij komen.
Afbeelding

En zo staat de Tiger er op dit moment bij.
Nog een paar stappen te gaan. Echter de resterende tijd wou ik gebruiken om een verslag hier te plaatsen.

Een paar "walk-aroud" foto's ondanks een aantal los geplaatste en ontbrekende onderdelen.
Zoals de wielen met hun tracks t.b.v. de paintjob en de los geplaatste metalen loop.
De keuze van de mantel bij die loop is nog niet gemaakt. Er zitten twee versies bij de kit.
Echter zonder uitleg welke waarvoor te kiezen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een pluspunt is de zeer, zeer nauwkeurige passing van het plastic. Zodanig zelfs dat je gedwongen wordt om ook maar het geringste overtollige sprue superglad te elimineren.
Doe je dat niet dan wordt je prompt getrakteerd op een niet passend onderdeel.
De speling is nul komma nul, nakkes en nada. Tja ik was de laatste tijd wel wat anders gewend, (meneer Heller!). Zelfs IKEA kan hier nog wat van leren.

Het beetje plamuur wat ik nodig had is, of te wijten aan mijn lompigheid of om één of ander naadje weg te werken die er in werkelijkheid niet hoort.
Zoals de achterzijde waar de kopse kant van de romp ff doorloopt. Om de dikte van de pantserplaat op schaal na te bootsen bestaat deze uit twee delen!
Afbeelding

Alles heeft Meng in het werk gesteld om de pantserdikte in schaal te evenaren.
Zelfs de plastic koepel bestaat uit twee koepel delen. Een binnenwand en een buitenwand.
voor de mm nameet freaks, hieronder de pantser maatvoering van het echte ding.
Afbeelding

Een aantal close-ups. Helaas heb ik die nikkel rooster beschadigt. Blijft kwetsbaar. Geen nikkel onderdelen op tanks doen jongens!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt.

Laatst bijgewerkt door Grover op zo 22. okt 2017, 19:19, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] KING TIGER Meng 1/35 "Beast of Nature".
BerichtGeplaatst: ma 1. mei 2017, 08:41 

Gaaf ding Rudie, alsjeblieft he ;) Of was dat niet naar mij. De kwaliteit lijkt er bij deze kit in ieder geval te zijn, wat een mooi detail allemaal, maar wel een bijzonder kleurtje, dat menierode plastic.
Welke kleuren ga je hem maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. mei 2017, 14:58 

Kijk aan! Grover bouwt een tank! :shock: :ok:

En ja, zo´n perfect Meng model zit een stuk sneller in elkaar dan een Heller Noratlas.
Maar bij tanks en voertuigen is vooral het verweren een leuk en langdurig proces. Veel plezier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. mei 2017, 22:08 

Gave bijdrage Rudie. Wat een 'beest'.

Huib schreef:
Kijk aan! Grover bouwt een tank! :shock: :ok:

Ja, en Huib aan de vliegtuigen.
(overigens lang geleden dat ik een heli heb gebouwd :mrgreen: )

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 5. mei 2017, 13:32 

:shock: :shock: Dat ziet er heeeel goed uit zeg......dat zal een verademing zijn als alles zo lekker op z'n plaats valt.

Ach ja een beschadigd roostertje is toch ook niet zo heel erg.....In het echt zullen ze ook niet onbeschadigd uitgezien hebben.

Goed op de tekening is te zien dat het zwakke punt van deze 70 ton wegende bruut aan de onderkant zit, waar het staal "slechts" 25 mm is.

Modelbouwenzo is een klein leuk winkeltje en de eigenaar is idd een goeie gozer. Altijd heel behulpzaam en dan bedoel ik niet dat hij je een kit probeert aan te smeren :cheesygrin: .

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 5. mei 2017, 19:23 

Tsjopper Bob schreef:
Ja, en Huib aan de vliegtuigen.

Dat lijkt ongewoner dan het is. Ik bouw minder dan twee jaar militaire voertuigen en heb nog altijd heel wat meer vliegtuigen dan voertuigen gebouwd. ´t Laatste vliegtuig was alleen even geleden.

Wolf73 schreef:
Goed op de tekening is te zien dat het zwakke punt van deze 70 ton wegende bruut aan de onderkant zit, waar het staal "slechts" 25 mm is.

En daar moet je dan dus op mikken als anti-tankkanonnier. ;)
Maar het is natuurlijk bij alle tanks zo dat het pantser op de bodem het dunst is. En 25 mm kan een hele forse anti-tankmijn weerstaan. Een echte zwakke plek zou ik het niet willen noemen. Want laten we even vergelijken:
Sherman 19 mm (vooraan) 13mm (achteraan)
Cromwell 15mm (vooraan) 7,5mm (achteraan)
T34/76 20mm (vooraan) 15mm (achteraan)
Dat deze tanks vooraan dikker bodempantser hebben dan achteraan is intelligent omgaan met gewichtsbesparing. Meestal ontploft een anti-tankmijn onder de voorkant van een tank.
Ofwel ook qua bodempantser is de Konigstiger een zwaargewicht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 6. mei 2017, 14:40 

Gaaf Grover. :ok:

Ik (tevens nog nooit een tank gebouwd) had de review van deze kit ook gezien, en hij had mijn aandacht ook getrokken.
Ziet er allemaal erg goed uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 8. mei 2017, 07:47 

Jij moet nog even wachten tot hij op marktplaats staat Peppie ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14. mei 2017, 20:50 

Citaat:
Welke kleuren ga je hem maken?
Nou... wat dacht je van............ wit........?

Afbeelding

Deze registratie zit namelijk in de kit. Wat echter opvalt aan de, enigszins vreemd gekleurde foto is de "hard edge" overgang van het camo patroon.
Op de kleur instructie van "star decals" heeft men het wel over spuiten.
Bruin en groen over donkergeel. Wit aangebracht met de kwast.
Afbeelding

Het camouflagepatroon is de zogenaamde ambush uitvoering. Kenmerkend zijn de kleine stippeltjes hierin.
Een mooi voorbeeld:
Afbeelding

Hard-edge of soft, Meng's instructie is hierin niet duidelijk.

Inmiddels is de constructie af. Aan de rechterzijden zijn een paar schermsegementen verwijderd.
Afbeelding

De linkerzijde blijft compleet.
Afbeelding

Afbeelding

Na een controle zijn vervolgens, alle niet verlijmde onderdelen losgehaald voor een sopje. Dit voor het ontvetten en afspoelen van stofdeeltjes.
Afbeelding

En een primer beurt voor een goede hechting van de verf.
Ja de werktafel raakt aardig vol met deze grote modellen.
(En daar komt ook nog een 1/48 F-15C bij binnenkort want ik heb me verplicht aan een groepsbouw).
Afbeelding

De materiaal details komen prachtig naar voren.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. mei 2017, 07:21 

Bijzondere kleurencombi, ben benieuwd hoe je de kleuren nou daadwerkelijk aan gaat brengen, het lijkt wel iets op soft edge, alleen dan gespoten op korte afstand ofzo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 12   [ 119 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende