Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:31

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Esci 1/72 Jagdpanzer Elefant "Beast of Nature"
BerichtGeplaatst: vr 26. mei 2017, 00:43 

Tja, om het goede voorbeeld van Rudi maar te volgen, ga ik ook maar eens beginnen aan mijn bijdrage voor het thema van Hurdegaryp aanstaande oktober: Beasts of Nature. En zoals ik al had aangekondigd breng ik een olifant in.

Afbeelding

Geen Afrikaanse olifant, maar een Duitse olifant: de Sd.Kfz. 184 Jagdpanzer Elefant. En daar zit een heel verhaal achter. Komt ie...

Jagdpanzer Elefant
Ondanks de grote en snelle overwinningen maakte de Duitse inval in de Sovjetunie snel duidelijk dat de Russen over superieure tanks beschikten in vergelijking met de Duitsers. De KV-1 en de T-34 waren beter in bewapening, bepantsering en mobiliteit dan alles wat de Duitsers daar tegenover konden zetten. Dat was een grote schok. De Duitse legerleiding stelde direct eisen op voor de ontwikkeling van nieuwe tanks. Dit leidde tot twee nieuwe types, de middelzware Panther tank, en de zware Tiger tank. Voor de Tiger tank werden twee ontwerpen ingediend, één van Porsche en één van Henschel. Beide ontwerpen maakten gebruik van dezelfde Krupp toren. Het Porsche ontwerp was favoriet, totdat tijdens test bleek dat het zeer geavanceerde aandrijfsysteem veel problemen vertoonde en over-gecompliceerd was. Wijselijk besloot de legerleiding toen de tweede keuze, het Henschel model, in productie te nemen.

Afbeelding
Dit is 'm, het Porsche prototype voor de Tiger. En zo hadden Tiger tanks er dus bijna uit gezien. Zelfde toren, andere romp. Toen de Porsche de opdracht aan z'n neus voorbij zag gaan zaten ze met bijna honderd collosale pré-productie Tiger rompen van het verkeerde model. Wat daarmee te doen? Nou, er werd besloten deze als basis te gebruiken voor een zware tankjager. Boven op de romp werd een stalen kazemat gebouwd met daarin een spiksplinternieuwe doorontwikkeling van het 88mm geschut, met extra lange loop en dus extra hoge mondingssnelheid. Zo zag dat ding eruit:

Afbeelding
En hij heette: Jagdpanzer Ferdinand. (Ja, we zijn nog niet bij het eind van het verhaal.) De Ferdinand (genoemd naar Ferdinand Porsche) was voor het eerst operationeel tijdens de slag bij Kursk in juli 1943. Het bleek een formidabel wapen. Vanuit een goede tactische opstelling kon het 88mm kanon op maar liefst 5 kilometer afstand Russische tanks uitschakelen. Zijn reusachtige frontpantser van 200mm (!) dik maakte hem onkwetsbaar voor vijandelijk vuur. De zware pantserjager bataljons uitgerust met Ferdinands haalden kill-ratio's van rond de 10:1.

Afbeelding
Ferdinands wachten op reparatie bij de veldwerkplaats tijdens de slag om Kursk.

Maar in de bewegingsoorlog ging het mis met de Ferdinand. Het brandstofverbruik was 1 liter op 100 meter, het voertuig was met zijn 71 ton te zwaar voor de meeste bruggen en onverharde wegen, en de aandrijving liet het voortdurend afweten. Die aandrijving was bijzonder ingewikkeld en bestond uit twee dieselmotoren die stroom opwekten, waarmee twee electromotoren aangedreven werden die aan de aandrijfwielen gekoppeld waren. Deze elektromotoren konden een enorm koppel leveren waardioor de Ferdinand een enorme trekkracht had,. Maar het systeem raakte snel oververhit en had allerlei kinderziekten. Veel Ferdinands vielen door defecten in vijandelijke handen. Repatriering was namelijk vrijwel onmogelijk. Er waren vijf Panzer IV bergingsvoertuigen nodig om één Ferdinand te slepen!

Afbeelding
Achtergelaten Ferdinand bij Kursk.

Maar er waren meer problemen. De Ferdinand bleek heel kwetsbaar in gevecht met infanterie. Er was geen mitrailleur aangebracht in het voertuig, alleen vier pistoolpoorten voor de nabijverdediging. De commandant had geen koepel met periscopen en kon dus niet rondkijken zonder zijn hoofd boven het pantser uit te steken. Van de 91 Ferdinands die in twee bataljons bij Kursk werden ingezet overleefden er maar 50 de slag. Deze vijftig werden terug naar de fabriek gestuurd om allerlei aanpassingen te doen. Ze werden uitgerust met een mitrailleur in de voorplaat, kregen een koepel voor de commandant van hetzelfde type als het Sturmgeschütz III en werden voorzien van een laagje Zimmerit tegen magnetische mijnen. Op bevel van Hitler kreeg deze modificatie van de Ferdinand een nieuwe naam: Elefant. (Hèhè, we zijn er!)

Afbeelding
Jagpanzer Elefant. Op deze foto herkenbaar aan de mitrailleur op het voorpantser van de romp.

Vanaf het voorjaar van 1944 werden de Elefants opnieuw ingezet, vooral in Italië, en een aantal ook in Rusland. De bestaande voertuigen werden opgebruikt, maar er werden geen nieuwe gebouwd. Er waren namelijk inmiddels betere alternatieven: De Jagdpanther die hetzelfde krachtige kanon combineerde met een veel grotere mobiliteit en een goed pantser, en de Jagdtiger die zo mogelijk nog zwaarder geschut en bepantsering bezat. Want ondanks zijn krachtige bewapening en zware bepantsering bleef de Elefant een probleemgeval:

Afbeelding
Een door mechanische problemen stilgevallen Elefant in Italië.

Afbeelding
Door een brug gezakt

En deze foto wil ik jullie ook niet onthouden:

Afbeelding
Een modelbouwer die de instructies niet goed gelezen heeft? :frown:

Nog een paar mooie plaatjes:

Afbeelding
Op transport. De bemanning slaapt in een tentje op de platte wagen!

Afbeelding
Mooie foto met veel details van een Elefant: Zimmerit, mitrailleur in de boeg, en koepel met periscopen onderscheiden de Elefant van de Ferdinand.

Zo genoeg historisch correct gelul, op naar het kitje!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Esci 1/72 Jagdpanzer Elefant "Beast of Nature"
BerichtGeplaatst: vr 26. mei 2017, 09:24 

Esci 1/72 German Tank Elefant

Dit kitje stamt uit oorspronkelijk uit 1975 en is ook voor Esci een vroege kit. Mijn doosje is de uitgave van 1978. Onlangs gekocht als tweedehandsje

Afbeelding
Altijd mooie boxarts bij die oudere Esci Kits vind ik. Er staan hele schilderijtjes op met landschap en al. En niet zo dramatisch als vaak bij oude Matchbox kits, en ook wel Airfix, waar er gevuurd wordt uit alle lopen tegelijk. Het plaatje stelt duidelijk een Russisch landschap voor, en daar ligt meteen een klein probleempje. Zo diep in Rusland zou je een Ferdinand verwachten. En deze nummer 501 met deze camouflage is inderdaad een bekende Ferdinand die achtergebleven is bij Kursk en veelvuldig dor de Russen gefotografeerd is:

Afbeelding

Maar in het Esci doosje zit toch echt geen Ferdinand, maar een Elefant. Weliswaar kun je hier met wat kleine aanpassingen een Ferdinand van maken, maar dat gaan we niet doen, want we moeten een beest bouwen.

Afbeelding
Wat zit er in het doosje? Twee sprues van vrij hard donkergroen plastic, en zilverkleurige dropveter tracks die er niet al te slecht uitzien. Er zit ook nog een half interieur bij: radio, granaten, stoeltje. vloer voor de gevechtsruimte, etc. Lijkt meer voor kinderen. Het is te weinig om serieus te zijn, en bovendien zie je er helemaal niks meer van. Nu kun je de bovenhelft van de romp los laten zitten zodat je erin kunt kijken, maar dan blijf je altijd een lelijke naad zien. Dus dat hele interieur verdwijnt zo de sparebox in. Komt nog wel eens van pas. Ik vind het detail van de kit overigens best wel aardig: lasnaden zijn mooi weergegeven, en het pantser heeft een wat ruw oppervlak.

Afbeelding
En een velletje decals voor maar liefst vier verschillende uitvoeringen. De 501 wordt het dus niet. Maar ik ga denk ik wel voor een soortgelijke camouflage: een roodbruin strepenpatroon op een zandkleurige basis. We gaan het zien, misschien bedenk ik me nog.

Aan de slag!

Laatst bijgewerkt door Huib op vr 26. mei 2017, 09:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26. mei 2017, 09:33 

Afbeelding
Meteen begonnen met de romp. Met wat scratchen en een Tigertoren van een andere kit, zou je hier dus ook een Porsche Tiger prototype van kunnen maken. Ook een leuk idee!

Afbeelding
Er moesten nog een paar sink marks en ejector pin marks opgeruimd worden.

Afbeelding
De basis zit in elkaar. Tot zover RUDD. Maar vanaf nu ga ik ook nog een beetje zelf knutselen, al wordt het geen mega verbouwing. Alleen wat details. Tegen het tussenschot had volgens de instructies een radio geplaatst moeten worden. Die laat ik dus weg. Bovendien staat dit tussenschot veel te ver naar achter. Het had tegen de rugleuningen va de stoelen moeten staan, want daarachter zit direct het motorcompartiment. Maar daar zie je straks niks meer van, dus laat maar zo.

Binnenkort verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28. mei 2017, 07:14 

Aha! de wilde beesten dierentuin krijgt uitbreiding. :ok:
Er bouwen meer mensen aan het thema hoor. Maar het is goed dat we een beetje mogen meegenieten via dit forum.
"Wat dat betrefd zou het fijn zijn als er meer bouwsels gepost worden."

Keurige en duidelijke intro over de historie. Met feiten die ik niet wist. Dank u.
Ik ben natuurlijk jaloers op de soft-edge camo mogelijkheden. Ideaal voor je airbrush :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat het plastic betrefd, je zoekt ze wel weer uit he!
Volgens mij is de kit ouder dan de tank. En was de historie in de intro een beetje fout (ik denk dat meneer Porsche na aanleiding van deze kit de tank heeft ontwikkeld). :titter:

Citaat:
Tot zover RUDD
Waar staat dat voor? RUDD?

Suc6 :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28. mei 2017, 23:47 

RUDD = Recht Uit De Doos, oftewel een model dat gemaakt wordt met alleen wat er in de oorspronkelijke verpakking zit, zonder aftermarket toevoegingen of scratchbuilding [in goed Nederlands ;) ]

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. mei 2017, 11:25 

Wat een gigamonster Huib, zet je er een PzI naast om de verschillen in grootte een beetje te laten zien ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. mei 2017, 12:50 

Leuke intro weer Huib. Leuk, ik ben benieuwd wat je er van maakt.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. mei 2017, 22:08 

Citaat:
RUDD = Recht Uit De Doos, oftewel een model dat gemaakt wordt met alleen wat er in de oorspronkelijke verpakking zit, zonder aftermarket toevoegingen of scratchbuilding [in goed Nederlands ;) ]
Grtz.
BigBear
thx! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30. mei 2017, 10:08 

Dank, heren!

Grover schreef:
Wat het plastic betreft, je zoekt ze wel weer uit he! Volgens mij is de kit ouder dan de tank.

Nou, dat valt toch wel mee? Prima kitje wat mij betreft.

markie schreef:
Wat een gigamonster Huib, zet je er een PzI naast

Ja, flinke jongen. Door de opbouw wordt hij hoger en zwaarder dan een Tiger. Nou heb ik geen Panzer I in gebouwde staat om er naast te zetten, maar nog wel wat anders kleins. Komt wel bij de eindfoto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30. mei 2017, 10:19 

Luikjes openen

Ondertussen weer een paar stapjes gemaakt met de Elefant.

Afbeelding
Alle luiken zitten dicht bij het kitje, behalve het luik van de lader. En daar zou dan het figuurtje van de commandant in moeten staan. Ook de de koepel voor de commandant is een vormeloze ring, terwijl daar zeven periscopen in moeten zitten. Een beetje verbouwen dus.

Afbeelding
Even wat gaten geopend: de opening voor het laden van munitie en het uitwerpen van legen hulzen aan de achterzijde, de koepel voor de commandant weggehaald, en de luiken voor de bestuurder en de radioman geopend. Zo ga ik wat meer leven in de brouwerij proberen te brengen.

Afbeelding
Affuit en sluitstuk van het kanon geplaatst.

Afbeelding
Opbouw erop. Nu begint het op een Elefant te lijken.

Nu verder met de Zimmerit....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende