Verander lettergrootte
Het is nu wo 22. aug 2018, 09:55

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1:72 Heller Tiger I
BerichtGeplaatst: zo 15. okt 2017, 14:10 

Bij 'Vraag & Antwoord' een topic gestart over de Tiger I.

Hier dan maar het vervolg. Verwacht geen hoogstaande modelbouw. Ik ben vorige week begonnen, met het idee om het model a.s. zaterdag te tonen in Hurdegaryp.

Geschiedenis over de Tiger I --> zie topic van Rudie :ok:

De bruine onderdeeltjes van Heller zijn lekker zacht. Na een dagje modelbouw promoten stond er zowaar een leuk tankje op de plank, maar daar moesten nog wat kleurtjes over. Na antwoord gekregen te hebben, ga ik lekker lui voor een enkele kleur, een Tiger in de vroege jaren van WO-2 in Panzer grau. Ondanks dat, die 2-kleuren zandcamo vind ik eigenlijk mooierder. Maar ga toch voor Panzer grau.

Het probleem is eigenlijk dat ik geen Panzer grau in mijn assortiment kleurtjes heb. Dus ik dacht creatief te zijn met Valleje Barley grey. Die is te licht van kleur, dus beetje donkerder gemaakt met druppie zwart. Dat vond ik nog te grijs, dus ook nog een laagje met 10 druppen Barley grey + 1 drup zwart + 1 drup blauw. Gevolg was een grijsblauwe Tiger. Die had ik gister mee naar Ureterp (IPMS-middag) en daar maar besloten om het wederom anders te doen. Nu heeft Revell wel Panzer grau (78), maar die heb ik dus niet. Ik heb gekozen voor Revell Olive grey (Olijfgrijs, nr 66) met een drupje zwart om het wat donkerder te maken. Na het hele model te hebben gespoten heb ik wat vlakken opgelicht door een beetje pure Revell 66 aan te brengen. Na droging heb ik 2 lagen glans-lak aangebracht (spuitbus Action). Dit is nu de status en hiervan heb ik in het najaarszonnetje wat foto's geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie nu wel op de foto's dat ik dus nul aandacht heb geschonken aan gietafwijkingen op het model. Ik heb wel de lijmnaden op de koepel bijgewerkt, maar ejector-uitdrukpunten op de spatborden zitten er nog. Het enige excuus dat ik kan aangeven is dat het op het scherm erger is dan in het echt. Wellicht dat het met een wash en chipping wat weggewerkt kan worden.

De schietbuis heb ik al wel uitgeboord, de mitrailleur aan de voorzijde moet nog. De mitrailleur ga ik gunmetal verven. Heeft het mondingsstuk van de loop ook een andere kleur of is dat gelijk aan de rest van de tank?

Op naar het aanbrengen van de wielen en de dropveters.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1:72 Heller Tiger I
BerichtGeplaatst: zo 15. okt 2017, 19:59 

Goeie kleur grijs geworden, René. Natuurlijk is echt Panzergrau een stuk donkerder, maar met het schaaleffect meegenomen en het feit dat het vast nog iets donkerder wordt na vernissen en verweren, lijkt me dit een prima kleur.

De mondingsrem heeft dezelfde kleur als de rest van de tank. In dit geval dus grijs.

En verder zal ik geen zout leggen op alle slakken die ik zie en die je zelf ook al noemt. We beschouwen het maar als speedmodelling. :cheesygrin: :weirdo: Ach, als je maar lekker bezig bent. (Maar toch wel een beetje jammer ;) )

En veel plezier met de wielen! (Tigers zijn voor de echte wielenfetisjisten) Je hebt nog geluk met die late stalen wielen, dat je niet al die rubberbandjes zwart hoeft te verven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15. okt 2017, 23:41 

Ik vind dit inderdaad een hele goede kleur grijs als basis! Panzergrau van Revell is naar mijn smaak veels te donker (zeker voor zo'n 1:72 modelletje). Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om een grijze Tiger te zien, die zie je namenlijk niet zo vaak; missie geslaagd dus! :ok:

Huib schreef:
En veel plezier met de wielen! (Tigers zijn voor de echte wielenfetisjisten) Je hebt nog geluk met die late stalen wielen, dat je niet al die rubberbandjes zwart hoeft te verven.

De loopvlakken mogen daarentegen wel bare metal gemaakt worden :twisted: ;)

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. okt 2017, 22:06 

Ah, da's nog wel een goeie. Wielen zitten er op/om, maar de tracks nog niet, dus dat kan ik nog proberen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18. okt 2017, 11:16 

Maar panzer grau kan je dan wel weer goed gebruiken als basiskleur voor het oplichten van de verschillende panelen. Leuk speelgoedtankje René, ik zie hem vrijdag wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19. okt 2017, 01:52 

markie schreef:
...ik zie hem vrijdag wel.

Vrijdag ??

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19. okt 2017, 07:18 

Was vroeg denk ik ;)
Zaterdag uiteraard.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. okt 2017, 10:25 

Leuk, dat er weer meer 1/72 (1/76 in dit geval waarschijnlijk, betreft oude Airfix-mallen) gebouwd wordt. Begin ziet er al veelbelovend uit.

En niet om te zeuren, maar de aanwezigheid van stalen loopwielen sluit eigenlijk wel de kleur Panzergrau uit. De stalen loopwielen werden pas halverwege 1944 geïntroduceerd en de kleur Panzergrau werd sinds begin 1943 niet meer toegepast. Ook de commandantenkoepel op de toren is een later type, wat een vroege tank eigenlijk uitsluit.

Nu is het model zelf ook wel een beetje een allegaartje, ook omdat er veel kleine details ontbreken, dus echt een productietype/-periode benoemen is lastig, maar de wielen en koepel zijn wel tamelijk duidelijk wat dat betreft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. okt 2017, 17:26 

Ja, dat had ik René ook al uitgelegd, maar daar had hij geen boodschap aan. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. okt 2017, 21:53 

Ik vind de discussie op zich wel leuk, maar had ook aangegeven dat het een quick-built zou zijn, gewoon RUDD (Recht Uit De Doos). Dus geen poeha, gewoon een leuk kleurtje en op naar de volgende...

Ga binnenkort wel weer eens een serieus project opstarten.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]