Grover schreef:
*berg tekst en foto's*
Ze zijn goed bezig daar in Zwitserland

. Ik had al wel hun site gevonden maar nog niet de gallery met al die foto's dus die ook maar gelijk opgeslagen
Het probleem van de uitlijning van de wielassen wist ik al maar het schijnt dat je met de interior set of de workable suspension/tracks set dat probleem niet meer hebt doordat je dan die torsiestaven gebruikt.
Huib schreef:
Welkom op Plakkers, Pieter! Mooi ambitieus project waar je mee aan de slag gaat. Interessant ook omdat je met zo'n volledig interieur precies kunt zien hoe zo'n tank in elkaar zit. Wat ik bijvoorbeeld al fascinerend vind om te zien is dat door de torsievering constructie de ophangingspunten van de loopwielen aan weerszijden niet precies tegenover elkaar kunnen liggen. En hoe lost meneer Henschel dat nou technisch op? Dat is me uit jouw foto's helaas nog niet helemaal duidelijk, want de overhang van de romp zit ervoor.
Succes en veel plezier!
Ja Grover heeft het eigenlijk al perfect uitgelegd, wat ik dan daar wel weer aan kan toevoegen is dat de Panzer III die ook torsiestaaf vering heeft niet dezelfde opstelling gebruikt, die heeft ze gewoon in dezelfde richting.

De reden waarom ze die afwisselende richting gebruikten komt denk ik door de grote loopwielen op de King Tiger, Tiger en Panther waardoor er bij een opstelling zoals op de Panzer III de loopwielen bijna tegen het aandrijfwiel/terugloopwiel zouden komen te zitten.
Tsjopper Bob schreef:
reteip schreef:
Via Britmodeller ben ik terecht gekomen op dit forum (blijkt gewoon dat er een modelbouw evenement in Hurdegaryp is)
Gewoon noem je dat. 40 'gekken' bij elkaar, die een dag bij elkaar zijn. Erg gezellig om samen te bouwen en ervaringen uit te wisselen. Volgend jaar gaan we voor de 9e editie en 2019 hopen we het jubileum vol te maken. Dat zal echter geen gewone bouwdag worden, maar het ligt in de planning om er een 24-uurs bouw van te maken, net als bij de 5e editie. Hou gewoon dit forum - en inderdaad, welkom hier - in de gaten.
Ambitieuze binnenkomer heb je trouwens. Had niet misstaan bij onze thema-tafel, Beasts of nature. Mocht je naar de ESM gaan op 25 november te Houten (grootste modelbouwdag van Nederland), daar staan we ook

PMS-noord).
René
Ik zal het zeker in de gaten houden was wel van plan om even bij de ESM te gaan kijken (trein kaartje ligt al klaar) dus ik zal kijken of ik jullie kan vinden.
Feather schreef:
Welkom op het forum hier!
En volgens mij heb je een mooi project uitgekozen om hier als eerste te laten zien. Volgens mij is dat heel leuk verweren zo'n binnenkant; overal stof, vet, en lekkende olie! Heerlijk!
Succes er mee!
groeten, Ben
Jazeker is een binnenkant verweren leuk

heb het al 1 keer gedaan op een T-34/85 van AFV Club maar dat is een heel ander beestje dan dit.

Sinds de laatste update heb ik het ontsappingsluikje in de vloer en nog wat leidingen geinstalleerd

Na wat doorlezen in de instructies vond ik het al tijd om eens wat te verfen. Bij duitse tanks was alles onder de overhang van de romp in een grijs groene kleur geverfd echter om tijd te besparen werd in het najaar van 1942 besloten om die oppervlaktes gewoon in de rode menie grondverf te laten. Alles boven de overhang (behalve in de motor ruimte) was geverfd in een ivoor kleur (Elfenbein Ral 1001). Om te beginnen heb ik alles in de Mission Models Grey Primer gezet, dit was de eerste keer dat ik deze primer heb gebruikt en op het eerste gezicht was ik wel tevreden maar later stelde deze primer mij weer teleur (alhoewel dat ook mijn fout kan zijn gewest). Over de primer heb ik A.MIG-017 Cremeweiss gespoten, waarom het Cremeweiss heet en niet Elfenbein is mij ook een raadsel maar goed hun rode menie heed ook Rotbraun ipv het gebruikelijke red oxide om een of ander duistere reden.

Toen de ivoor kleur droog was heb ik die afgeplakt met wat Tamiya tape en heb ik de rest van de romp geverfd met Mission Models MMP-013 Red Oxide. Toen ik de tape eraf trok kreeg ik een ongename verassing: de tape had een aardig stukje verf+primer losgetrokken van het plastic.

Nou is het goed mogelijk dat ik een fout ergens heb gemaakt maar ik heb ook wat lepels gespoten met die primer en het krast vrij makkelijk dus ik ben niet al te enthousiast over hun primer terwijl hun verf juist wel weer heel goed is. Om de beschadigde verf te repareren heb ik dat stukje opnieuw gespoten met grijze primer alleen dit keer die van Vallejo, daarna heb ik het grijs weer overspoten met Cremeweiss. Het ziet er niet super netjes uit maar er komen ook nog wat munitierekken op en de zijkant van de romp loopt er straks schuin overheen.
Daaran heb ik het gyrsoscopische kompas voor de bestuurder geverfd met Vallejo Model Air 71.055 Black Grey, hier komt nog een decal op dus zit er ook al een glans laagje op.

Als laatste heb ik de torsiestaven en remmen geverfd met Vallejo Metal Color 77.712 Steel.

Ik heb ook al een begin gemaakt met de Friuls.

Voor de Friuls gebruik ik niet het bijgeleverde messing draad maar 30x0,6 mm spelden. Het voordeel van de spelden is dat ze niet zo makkelijk buigen en dat ze bijna de juiste lengte zijn voor king tiger tracks, het draad kan je altijd nog gebruiken voor het maken van bedrading en leidingen. Het in elkaar zetten van Friuls doe ik altijd in setjes van 10 schakels dit is voornamelijk zodat ik de tel niet kwijtraak maar ook zodat ik niet helemaal gek word van al die schakels. Ik heb nu 40 schakels klaar, volgens google hadden king tigers in het echt 92 schakels per kant dus ik ben nog wel eventjes bezig.
Mvgr.
Pieter