Verander lettergrootte
Het is nu do 21. jun 2018, 16:35

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1/35 King Tiger met interior
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 01:38 

Hallo
Via Britmodeller ben ik terecht gekomen op dit forum (blijkt gewoon dat er een modelbouw evenement in Hurdegaryp is) en na wat lezen en kijken leek het mij ook wel eens leuk om een verslagje te schrijven. Het voertuig die ik ga bouwen is de gevreesde Panzerkampfwagen VI Ausfürhung B Tiger II, AKA King Tiger. De King Tiger was een doorontwikkeling van de Tiger I om toekomstige nieuwe Sovjet tanks te kunnen weerstaan op die manier wou het Duitse leger voorkomen dat ze weer moesten opboksen tegen betere Sovjet tanks zoals onverwachts gebeurde toen de Duitsers voor het eerst de KV-1 en T-34 tegen kwamen tijdens operatie Barbarossa in 1941. In janauri 1943 werd al de opdracht gegeven om een nieuwe zware tank te ontwerpen als opvolger van de Tiger I, dit ontwerp moest bewapend zijn met de nieuwe 88 mm KwK 43 L/71 anti tank kanon in een toren die 360° kon draaien. Ook moest het ontwerp minimaal 150 mm frontaal panster en minimaal 80 mm zij pantser hebben. Zowel Porsche als Henschel dienden een ontwerp in voor de romp van de tank, het Porsche ontwerp had dezelfde wielophanging en aandrijfsysteem als op hun mislukte Tiger I voorstel en de Ferdinand en Elefant tank jagers. Het Henschel ontwerp leek heel veel op de romp van de Panther maar dan groter en zwaarder bepantserd, de aandrijving was dezelfde Maybach HL230 motor als op de Panther en latere Tiger I's met een conventionele torsie staaf wielophaning als op de Panther, Tiger I en Panzer III. De toren werd ontwikkeld door Krupp, die kwam eerst met een toren met een gekromde voorkant en er schuine zijkanten waardoor een uitsteeksel nodig was voor de commandant zijn koepel. Door al de krommingen was de eerste toren moeilijk om te produceren en na 50 exemplaren werd de toren herontworpen met een vlakke voorkant en minder scheve zijkanten . Met een gewicht van bijna 70 ton was de King Tiger de zwaarste productie tank van de 2e wereld oorlog (Jagdtiger was zwaarder maar is technisch gezien geen tank :P) Dankzij de geweldige bewapening en bepantsering kon de King Tiger zo’n beetje al zijn tegenstander uitschakelen voordat zij ook maar iets terug konden doen. Het indrukwekkende pantser had ook zijn keerzijde, door het immense gewicht werden de meeste King Tigers niet uitgeschakeld door de vijand, maar door mechanische mankementen waardoor de tanks vaak werden vernietigd door hun bemanning.

De Kit(s)

Ik ga niet 1 kit bouwen maar 2, het gaat hier om de King Tiger van Meng (TS-031) en de bijbehorende Interior set (SPS-037). Ik ga dus een King Tiger bouwen met alles erop en erin, ook had ik nog wat Friulmodel metalen rupsbanden liggen voor een Jagdtiger met transport tracks waar ik graag combat tracks op wou hebben maar ik vind ze beter passen op een groot project als deze, de ‘link and length’ rupsbanden van de kit gaan nu naar de Jagdtiger. Ook heb ik een metalen loopje gehaald, die is niet per se nodig en ik weet ook nog niet zeker of ik hem ga gebruiken maar goed als het kan, waarom niet?
Afbeelding
Afbeelding

Takom maakt ook een King Tiger met interieur maar na wat onderzoek blijkt dat de Meng kit wat beter gedetailleerd is en wat nauwkeuriger, ook krijg je het dak van de romp apart wat het wat makkelijker maakt om het interieur te bekijken als hij af is en zijn de granaten afzonderlijk van de rekken wat het verven een stuk makkelijker maakt. Overigens kan je met de Meng kit alleen een King Tiger bouwen met de productie toren met platte voorkant, als je een King Tiger wil bouwen met interieur en de gekromde initiële toren dan moet je een Takom halen

Om te beginnen heb ik de bepantserde behuizing voor de aandrijving en de stops voor de voorste en achterste torsiestaaf bevestigd aan de romp.

Afbeelding

Daarna was het tijd om de interne zijwanden en vloer ribben te installeren.
Afbeelding

Op de zijwanden komen nog wat meer onderdelen waaronder wat houders voor reserve periscopen maar die laat ik eerst los om het verven makkelijker te maken. Ook kwam ik een pietluttig hendeltje tegen die op de linker zijwand geinstallerd moest worden, dit zal vast niet het laatste kleine onderdeeltje zijn.

Afbeelding
Ook heb ik de remschijven geplaatst, die bestaan in deze kit uit twee plastic schijven met een strip photo etch aan de buitenkant. De photo etch in de interior set is net als in de normale kit gemaakt van nikkel, dit is niet ideaal maar aan de andere kant drukt dit wel de kosten waar door je best veel King Tiger hebt voor je geld, ik was voor beide setjes samen €68 kwijt.
En als laatste heb ik alle torsie staven en loopwielen van de sprue gehaald en opgeruimd, de loop en aandrijfwielen hebben poly caps tussen de 2 helften waardoor ze makkelijk van de assen komen voor het verven.

Afbeelding
Afbeelding

De plastic torsie staven werken ook ongeveer net zo als in het echt.
Afbeelding

Aangezien dit best wel een groot project is en ik ook bezig met andere projecten verwacht ik niet dat ik dit volgende week af heb :P Ook door die andere projecten kan het wel eens zijn dat er af en toe wat minder updates geplaatst worden maar ik doe mijn best. Opbouwende kritiek/suggesties is altijd welkom.

Mvgr.
Pieter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/35 King Tiger met interior
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 06:42 

Gaaf model,ik ga in de volgstand!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 11:39 

Welkom op Plakkers, Pieter! Mooi ambitieus project waar je mee aan de slag gaat. Interessant ook omdat je met zo'n volledig interieur precies kunt zien hoe zo'n tank in elkaar zit. Wat ik bijvoorbeeld al fascinerend vind om te zien is dat door de torsievering constructie de ophangingspunten van de loopwielen aan weerszijden niet precies tegenover elkaar kunnen liggen. En hoe lost meneer Henschel dat nou technisch op? Dat is me uit jouw foto's helaas nog niet helemaal duidelijk, want de overhang van de romp zit ervoor.

Succes en veel plezier!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 22:09 

Ah! ...... waar ken ik die kit toch van? .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gefeliciteerd. Een zeer, zeer goede keuze. Daar krijg je absoluut geen spijt van.
En met de interior set heb je inderdaad twee kits in één. pff wat een bak werk.

De metalen tracks lijken de kers op de taart te gaan worden.
Waar ik persoonlijk ook zeer nieuwsgierig naar ben.

De valkuil in deze fase (bij mijn bouw) was de horizontale uitlijning v/d assen (of de verticale positie v/d wielen).
(ff een fototje lenen van: http://www.themodellingnews.com/2017/02/construction-guide-andy-builds-mengs.html):
Afbeelding
Het kan zijn dat Meng dit bij de latere uitgaves heeft verholpen. Bij de initiële kits was dit een algemene klacht.

En als ik zo vrij mag zijn om de vraag van Huib te beantwoorden (want toevallig wordt dat meteen duidelijk in diezelfde fotoserie):
Citaat:
En hoe lost meneer Henschel dat nou technisch op? Dat is me uit jouw foto's helaas nog niet helemaal duidelijk, want de overhang van de romp zit ervoor.

De wielassen zijn uniform echter aan de linkerzijde v/d romp wijzen ze naar naar voren en aan de rechterzijde naar achteren.
Afbeelding

Dusch: links naar voren:
Afbeelding

En rechts naar achteren (met uitzondering van de laatste):
Afbeelding

En zo brengen ze de assen op torsiespanning (PS let eens op de koepel op de achtergrond. Ik zie nu voor het eerst dat deze al weer in kleur is):
Afbeelding

Die fotos zijn afkomstig van het Swiss Military Museum waar een King Tiger wordt gerestaureerd
http://www.koenigstiger.ch/english/prep ... -arms.html

Wat trouwens voor je interior bouw een schat aan referentie moet kunnen opleveren.
Zoals dit:
Afbeelding

Inderdaad een groot project. Maar neem lekker je tijd.
Veel bouwplezier gewenst. :ok:

Enne.. van harte welkom natuurlijk.

Laatst bijgewerkt door Grover op za 4. nov 2017, 23:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 22:34 

Grover schreef:
De wielassen zijn uniform echter aan de linkerzijde v/d romp wijzen ze naar naar voren en aan de rechterzijde naar achteren.

Ha, ja dat kan natuurlijk. In de Formule 1 moet je het niet proberen natuurlijk, dat je links ander veergedrag hebt dan rechts, maar met de max. 35 km/u van de Tiger II moet dat niet zo'n probleem zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 23:22 

reteip schreef:
Via Britmodeller ben ik terecht gekomen op dit forum (blijkt gewoon dat er een modelbouw evenement in Hurdegaryp is)

Gewoon noem je dat. 40 'gekken' bij elkaar, die een dag bij elkaar zijn. Erg gezellig om samen te bouwen en ervaringen uit te wisselen. Volgend jaar gaan we voor de 9e editie en 2019 hopen we het jubileum vol te maken. Dat zal echter geen gewone bouwdag worden, maar het ligt in de planning om er een 24-uurs bouw van te maken, net als bij de 5e editie. Hou gewoon dit forum - en inderdaad, welkom hier - in de gaten.

Ambitieuze binnenkomer heb je trouwens. Had niet misstaan bij onze thema-tafel, Beasts of nature. Mocht je naar de ESM gaan op 25 november te Houten (grootste modelbouwdag van Nederland), daar staan we ook (IPMS-noord).

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. nov 2017, 20:16 

Welkom, welkom, dat is een gaaf gebakje wat je hier op de werkbank hebt staan.
Heel veel succes met de bouw en ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 8. nov 2017, 16:11 

Welkom op het forum hier! :ok:

En volgens mij heb je een mooi project uitgekozen om hier als eerste te laten zien. Volgens mij is dat heel leuk verweren zo'n binnenkant; overal stof, vet, en lekkende olie! Heerlijk! :cheesygrin:

Succes er mee!

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14. nov 2017, 00:26 

Grover schreef:
*berg tekst en foto's*

Ze zijn goed bezig daar in Zwitserland :mrgreen: . Ik had al wel hun site gevonden maar nog niet de gallery met al die foto's dus die ook maar gelijk opgeslagen :ok:
Het probleem van de uitlijning van de wielassen wist ik al maar het schijnt dat je met de interior set of de workable suspension/tracks set dat probleem niet meer hebt doordat je dan die torsiestaven gebruikt.

Huib schreef:
Welkom op Plakkers, Pieter! Mooi ambitieus project waar je mee aan de slag gaat. Interessant ook omdat je met zo'n volledig interieur precies kunt zien hoe zo'n tank in elkaar zit. Wat ik bijvoorbeeld al fascinerend vind om te zien is dat door de torsievering constructie de ophangingspunten van de loopwielen aan weerszijden niet precies tegenover elkaar kunnen liggen. En hoe lost meneer Henschel dat nou technisch op? Dat is me uit jouw foto's helaas nog niet helemaal duidelijk, want de overhang van de romp zit ervoor.

Succes en veel plezier!

Ja Grover heeft het eigenlijk al perfect uitgelegd, wat ik dan daar wel weer aan kan toevoegen is dat de Panzer III die ook torsiestaaf vering heeft niet dezelfde opstelling gebruikt, die heeft ze gewoon in dezelfde richting.
Afbeelding

De reden waarom ze die afwisselende richting gebruikten komt denk ik door de grote loopwielen op de King Tiger, Tiger en Panther waardoor er bij een opstelling zoals op de Panzer III de loopwielen bijna tegen het aandrijfwiel/terugloopwiel zouden komen te zitten.

Tsjopper Bob schreef:
reteip schreef:
Via Britmodeller ben ik terecht gekomen op dit forum (blijkt gewoon dat er een modelbouw evenement in Hurdegaryp is)

Gewoon noem je dat. 40 'gekken' bij elkaar, die een dag bij elkaar zijn. Erg gezellig om samen te bouwen en ervaringen uit te wisselen. Volgend jaar gaan we voor de 9e editie en 2019 hopen we het jubileum vol te maken. Dat zal echter geen gewone bouwdag worden, maar het ligt in de planning om er een 24-uurs bouw van te maken, net als bij de 5e editie. Hou gewoon dit forum - en inderdaad, welkom hier - in de gaten.

Ambitieuze binnenkomer heb je trouwens. Had niet misstaan bij onze thema-tafel, Beasts of nature. Mocht je naar de ESM gaan op 25 november te Houten (grootste modelbouwdag van Nederland), daar staan we ook (IPMS-noord).

René

Ik zal het zeker in de gaten houden was wel van plan om even bij de ESM te gaan kijken (trein kaartje ligt al klaar) dus ik zal kijken of ik jullie kan vinden.

Feather schreef:
Welkom op het forum hier! :ok:

En volgens mij heb je een mooi project uitgekozen om hier als eerste te laten zien. Volgens mij is dat heel leuk verweren zo'n binnenkant; overal stof, vet, en lekkende olie! Heerlijk! :cheesygrin:

Succes er mee!

groeten, Ben

Jazeker is een binnenkant verweren leuk :mrgreen: heb het al 1 keer gedaan op een T-34/85 van AFV Club maar dat is een heel ander beestje dan dit.
Afbeelding

Sinds de laatste update heb ik het ontsappingsluikje in de vloer en nog wat leidingen geinstalleerd
Afbeelding

Na wat doorlezen in de instructies vond ik het al tijd om eens wat te verfen. Bij duitse tanks was alles onder de overhang van de romp in een grijs groene kleur geverfd echter om tijd te besparen werd in het najaar van 1942 besloten om die oppervlaktes gewoon in de rode menie grondverf te laten. Alles boven de overhang (behalve in de motor ruimte) was geverfd in een ivoor kleur (Elfenbein Ral 1001). Om te beginnen heb ik alles in de Mission Models Grey Primer gezet, dit was de eerste keer dat ik deze primer heb gebruikt en op het eerste gezicht was ik wel tevreden maar later stelde deze primer mij weer teleur (alhoewel dat ook mijn fout kan zijn gewest). Over de primer heb ik A.MIG-017 Cremeweiss gespoten, waarom het Cremeweiss heet en niet Elfenbein is mij ook een raadsel maar goed hun rode menie heed ook Rotbraun ipv het gebruikelijke red oxide om een of ander duistere reden.

Afbeelding
Toen de ivoor kleur droog was heb ik die afgeplakt met wat Tamiya tape en heb ik de rest van de romp geverfd met Mission Models MMP-013 Red Oxide. Toen ik de tape eraf trok kreeg ik een ongename verassing: de tape had een aardig stukje verf+primer losgetrokken van het plastic.

Afbeelding
Afbeelding

Nou is het goed mogelijk dat ik een fout ergens heb gemaakt maar ik heb ook wat lepels gespoten met die primer en het krast vrij makkelijk dus ik ben niet al te enthousiast over hun primer terwijl hun verf juist wel weer heel goed is. Om de beschadigde verf te repareren heb ik dat stukje opnieuw gespoten met grijze primer alleen dit keer die van Vallejo, daarna heb ik het grijs weer overspoten met Cremeweiss. Het ziet er niet super netjes uit maar er komen ook nog wat munitierekken op en de zijkant van de romp loopt er straks schuin overheen.
Daaran heb ik het gyrsoscopische kompas voor de bestuurder geverfd met Vallejo Model Air 71.055 Black Grey, hier komt nog een decal op dus zit er ook al een glans laagje op.

Afbeelding
Als laatste heb ik de torsiestaven en remmen geverfd met Vallejo Metal Color 77.712 Steel.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook al een begin gemaakt met de Friuls.
Afbeelding

Voor de Friuls gebruik ik niet het bijgeleverde messing draad maar 30x0,6 mm spelden. Het voordeel van de spelden is dat ze niet zo makkelijk buigen en dat ze bijna de juiste lengte zijn voor king tiger tracks, het draad kan je altijd nog gebruiken voor het maken van bedrading en leidingen. Het in elkaar zetten van Friuls doe ik altijd in setjes van 10 schakels dit is voornamelijk zodat ik de tel niet kwijtraak maar ook zodat ik niet helemaal gek word van al die schakels. Ik heb nu 40 schakels klaar, volgens google hadden king tigers in het echt 92 schakels per kant dus ik ben nog wel eventjes bezig.
Mvgr.
Pieter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14. nov 2017, 10:15 

Welkom, welkom....

Prachtig project zeg...ook met dat interieur.
Alleen vind ik het altijd jammer dat je er bijna nooit iets van terug ziet.

ESM...dat is altijd leuk om om je geld ongemerkt je portemonnee te zien verlaten :titter:
Waarschijnlijk ook weer dit jaar :panic:

Succes....kijk uit naar je vorderingen.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende