Verander lettergrootte
Het is nu za 26. mei 2018, 04:17

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 10   [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Flakpanzer IV in drie varianten (Esci, Hasegawa, 1/72)
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 10:55 

Zo, na twee landurige vliegtuigbouwen had ik weer eens zin in een wat kleiner en sneller modelletje. Uitgangspunt is deze foto:

Afbeelding
Drie varianten van de Duitse Flakpanzer IV op een rijtje. Links een Flakpanzer IV Ostwind met 37mm snelvuurkanon in een draaibare toren. In het midden een Flakpanzer IV Möbelwagen met een 37mm kanon op een draaibare affuit met neerklapbare zijwanden. En rechts een Flakpanzer IV Wirbelwind met het vierloops 20mm geschut in een draaibare toren.

Afbeelding
Daar horen drie kitjes bij. Twee Wirbelwinds van Esci en een Ostwind van Hasegawa. Één Wirbelwind en de Ostwind worden redelijk RUDD met wat toegevoegde details. De tweede Wirbelwind wordt een grote verbouwing tot Möbelwagen. Maar die bewaar ik tot het laatst.

Laatst bijgewerkt door Huib op za 7. apr 2018, 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Flakpanzer IV in drie varianten (Esci, Hasegawa, 1
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 12:06 

Flakpanzer IV Wirbelwind

In de tweede helft van de Tweede verloren verloor het Duitse leger steeds meer het tactische luchtoverwicht boven de slagvelden. Het gevolg was dat Duitse eenheden op de grond steeds meer geteisterd werden door aanvallen van geallieerde jachtbommenwerpers. Een antwoord daarop was het versterken van de Flak (luchtafweer)eenheden die een organiek onderdeel van de Duitse infanterie en pantserdivisies vormden. Aanvankelijk maakte het Duitse leger vooral gebruik van getrokken luchtafweerkanonnen. Het in stelling brengen van zo'n kanon kostte echter enkele minuten. Dan was de luchtaanval vaak alweer voorbij. Daarom gingen de Duitsers er al vroeg in de oorlog toe over om licht luchtafweergeschut op voertuigen te plaatsen. Vooral halfrupstrekkers van verschillende formaten waren populair.

Afbeelding
20mm flak op Sdkfz 10 trekker.

Dit was een grote verbetering voor de mobiliteit van de lichte luchtafweerkanonnen. Maar deze oplossing had twee beperkingen: de manschappen zaten vrijwel onbeschermd boven op het voertuig, en de terreinvaardigheid van de voertuigen was beperkt door het hoge zwaartepunt. In de loop van 1943 kwam daarom het idee op om luchtafweerkanonnen boven op tankonderstellen te plaatsen. Dit leidde tot het eerste prototype van de Möbelwagen: een vierloops 20mm kanon op het onderstel van een Panzer IV. Het prototype werd in december 1943 aan Hitler gepresenteerd.

Afbeelding
Protoptype van de Flakpanzer IV Möbelwagen met vierloops 20mm kanon.

Het nadeel van het concept van de Möbelwagen was dat de zijkanten neergeklapt moesten worden om snel rondom uur te kunnen uitbrengen. De bemanning zat dan nog steeds geheel onbeschermd. Tijdens de strijd in Normandië in juni 1944 bedacht een officier van de SS divisie Hitlerjugend daarom een nieuw concept: het geschut werd in een meerhoekige ronddraaiende toren geplaatst, die de bemanning veel meer bescherming bood. Dit idee werd met instemming ontvangen en in productie genomen onder de naam Flakpanzer IV Wirbelwind.

Afbeelding
Flakpanzer IV Wirbelwind

De Wirbelwind bestond uit een vierloops 20mm kanon in een 9-hoekige toren van dunwandig (16mm) staal die bescherming bood tegen kogels en granaatscherven, maar niet tegen pantserdoorborende munitie. De toren was van boven open en kon geheel ronddraaien op het onderstel van een Panzer IV. Voor de onderstellen werden beschadigde tanks van het type Ausf. G en Ausf. H gebruikt die ter reparatie teruggestuurd werden naar de fabriek. Deze onderstellen waren meestal nog voorzien van een ribbelige Zimmerit coating tegen magnetische mijnen. Aangezien de Zimmerit inmiddels weer afgeschaft werd, werd deze niet aangebracht op de nieuwe torens van de Wirbelwind, maar voor het gemak wel gehandhaafd op de romp.

Afbeelding
Flakpanzer IV Wirbelwind

Door de snel teruglopende Duitse productiecapaciteit, chaotische aanvoer van grondstoffen en een fabrieken die steeds verplaatst moest worden om uit handen van de oprukkende russen te blijven, werden uiteindelijk bij Ostbau Werke in Silezië maar tussen de 87 en 105 Wirbelwinds geproduceerd. Niemand die het precies meer weet omdat de fabrieksadministratie ook verloren is gegaan. Zij werden allemaal ingezet aan het westelijk front bij de luchtafweerafdelingen van de Duitse pantserdivisies.

Afbeelding
Winter '44/'45: twee uitgeschakelde Wirbelwinds worden geinspecteerd door Amerikaanse militairen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 12:22 

Esci 1/72 Flakpanzer IV

Het italiaanse merk Esci heeft in 1980 in de schaal 1/72 deze kit uitgebracht van de Flakpanzer IV Wirbelwind. Het modelletje is gebaseerd op het eerdere Esci model van de Panzer IV Ausf.G. In deze kit is de toren van de Panzer IV weggelaten en is een nieuwe sprue voor de toren en het geschut van de Wirbelwind toegevoegd.

Afbeelding
Deze uitvoering van de kit stamt uit 1988 en heeft één groot voordeel boven eerdere uitgaves: de dropvetertracks zijn vervangen door veel mooiere link & length rupsbanden.

Afbeelding
De sprue met het onderstel van de Panzer IV. De lege plekken in de sprue laten zien waar de koepelonderdelen van de Panzer IV zaten.

Afbeelding
Romp en wielen.

Afbeelding
De sprue met de toren en het geschut van de Wirbelwind.

Afbeelding
De sprue met link & length rupsen.

Afbeelding
Een vrij bedroevend en vrij generiek velletje decals. Op de Flak emblemen na kun je hier bijna elke Duitse Wo2 tank mee aankleden. Het goede nieuws is dat deze late Duitse voertuigen vrijwel geen markeringen hadden.

Zo, en nu aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 12:26 

Het eerste begin

En meteen een beginnetje gemaakt.

Afbeelding
De rompkuip in elkaar gelijmd.

Afbeelding
Hoewel ik dit modelletje tamelijk recht uit de doos wil bouwen kan ik het natuurlijk toch niet laten om wat verbeteringen aan te brengen. Na het aanbrengen van de rupsbanden zie je er waarschijnlijk niet meer van, maar er zaten grote gaten tussen de onderbouw en de bovenbouw van de romp. Toch maar ff dichtgemaakt met plaatjes plastic.

Zo, de kop is eraf!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 13:21 

Zo, 3 modellen maar liefst. Daar ben je toch wel 3 weken mee zoet :ok:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 7. apr 2018, 13:48 

Tof idee, om zo'n foto na te maken. Eigenlijk zou je voor de continuïteit ook de Ostwind op het onderstel van een ESCI-panzer IV moeten zetten; nu zijn waarschijnlijk de verschillen tussen de ESCI en de Hasegawa best opvallend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. apr 2018, 13:04 

Ah!... Goed dat je ideeën ten uitvoer gaat brengen.
En nog wel drie.

Mooie intro.

Hier nogmaals de foto uit de Tiger Topic met op de achtergrond de mobelwagen.
De aanleiding van deze bouw misschien.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=10&t=3075&start=10

Afbeelding

Suc6 met de bouw. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. apr 2018, 21:47 

Dank, Heren!

Tsjopper Bob schreef:
Zo, 3 modellen maar liefst. Daar ben je toch wel 3 weken mee zoet

Nou, ietsje langer denk ik wel.

MarChant schreef:
Eigenlijk zou je voor de continuïteit ook de Ostwind op het onderstel van een ESCI-panzer IV moeten zetten; nu zijn waarschijnlijk de verschillen tussen de ESCI en de Hasegawa best opvallend.

Ja, heb ik ook aan gedacht. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe de verschillen tussen beide kits uitpakken. En ik was ook al van plan om een late versie van de Ostwind te bouwen om het verschil tussen beide modellen zo groot mogelijk te laten worden.

Grover schreef:

Haha, was ik al weer vergeten. Maar je ziet: hij zat al een tijdje in de pijplijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. apr 2018, 22:13 

Zimmerit

Zoals ik al eerder schreef werden alle Wirbelwinds gebouwd op de onderstellen van defecte of uitgeschakelde Panzer IV Ausf. G en H die voor herstel terug naar de fabriek in Duitsland werden gestuurd. Veel van deze Panzer VI's waren uitgerust met een laag Zimmerit, een speciale geribbelde coating tegen het aanhechten van magnetische mijnen. Deze coating werd gehandhaafd op de onderstellen. Maar op de nieuw geplaatste torens werd geen Zimmerit meer aangebracht.

Afbeelding
Dat geeft het typische beeld zoals op bovenstaande foto: een Flakpanzer Wirbelwind met Zimmerit op de romp, maar niet op de toren.

Afbeelding
Nu had ik een paar maanden geleden al een keer Zimmerit gemaakt op een Jagdpanzer Elefant. Dat had ik toen gedaan met behulp van een soldeerbout en een zelfgemaakte stift. De stift was alleen iets te dik en breed, en de soldeerbout werd zo heet dat het effect wat te grof werd. Omdat de Flakpanzer ook een stuk kleiner is dan de Elefant, moet het effect wat subtieler worden.

Afbeelding
Marchant liet toen zien dat hij een heel wat subtieler effect had weten te bereiken met een precisieschroevendraaiertje, verhit in een kaarsvlam. Dat heb ik dus maar eens geprobeerd.

Afbeelding
Hier het eerste begin op de zijkant tussen de wielen. Alleen heb ik geen kaars gebruikt, maar een gasbrandertje voor op de camping om het schroevendraaiertje te verhitten. Dat gaat sneller en geeft geen roet.

Afbeelding
Nou, het resultaat is weer een stap vooruit vind ik. Voor de schaal is het nog steeds wat te grof, maar voor 1/72 ziet het er best goed uit.

Nu de romp nog wat verder aankleden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. apr 2018, 22:46 

Gaaf project Huib, blijf toch altijd grappige voertuigen vinden die flakpanzers. Ik vind je zimmerit nog steeds een beetje overscale (maar wel beter dan op de Elefant) maar dat komt denk ik voornamelijk doordat 1/72 echt heel klein is voor zimmerit (ik vind het in 1/35 al eng :panic: ) Trumpeter maakt een setje met tools voor zimmerit en 1 van die rollers is schijnbaar bedoeld voor 1/72 misschien een keer waard om met zoiets en wat milliput te experimenteren op wat plaat styreen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 10   [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende