Verander lettergrootte
Het is nu ma 20. aug 2018, 07:00

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 16   [ 155 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Flakpanzer IV in drie varianten (Esci, Hasegawa, 1
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 12:54 

Nog geen eindfoto's

Ik had lang zitten werken op mooie eindfoto's. Ik moest vier series maken tot ik tevreden was met de belichting en kleurcorrectie. Maar toen ik de met mega macrostand gemaakte foto's op mijn beeldscherm zat te bekijken (vergrotingsfactor ca. 4x) zag ik dit:

Afbeelding
Hmmm, niet goed genoeg. Met het blote oog nauwelijks te zien, maar op de macrofoto's toch wel erg storend. Grote kieren tussen de schakels, het bovenste stuk rupsband ligt scheef en sluit niet mooi aan. Aan de andere kant ook een paar aandachtspuntjes.

Dus terug naar de werkbank! Wat kiertjes met lijm gevuld, het bovenste stuk rupsband losgemaakt en opnieuw bevestigd, en nu recht. En de twee schakels op het achterste terugloopwiel vervangen door drie schakels die ik wat korter gevijld heb, zodat ze strak passen. Daarna alles gecamoufleerd met wat verf en drybrushes.

Gelukkig had ik de belichtingsinstellingen op mijn camera laten staan, dus zojuist kon ik deze foto maken:

Afbeelding
Nee, dit is geen fotoshop, dit echt een nieuwe foto van een verbeterd model! Het ziet er nu een stuk beter uit. Nu is ie echt af.

Morgen eindfoto's!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 15:08 

Scherp Huib en een stuk strakker meteen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 23:23 

Mooi resultaat Huib, krijg bijna zin om die Dragon Wirbelwind die hier ergens ligt open te trekken :ok: Heb jij toevallig baat bij detail foto's (wel gemaakt met de aardappel camera van mijn mobiel) van een Mobelwagen? Ik ga waarschijnlijk volgende week een kijkje nemen bij Musée des Blindés in Saumur en zij hebben er toevallig eentje :cheesygrin:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. apr 2018, 09:39 

Dank, Pieter!
Saumur, gaaf! Staat ook nog op mijn lijstje. En ja, ik ben altijd blij met foto's, dus als het je lukt er een paar te maken houd ik me aanbevolen. Al ga ik een ander type Möbelwagen bouwen dan die in Saumur staat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. apr 2018, 09:54 

Eindfoto's

Esci 1/72 Flakpanzer IV Wirbelwind. Nieuwe flaktoren op het onderstel van een defecte Panzer IV Ausf. G. Uitvoering en camouflage als de Wirbelwinds die ingedeeld waren bij de stafsecties van de Schwere Panzerabteilungen tijdens de strijd om Normandië, juni-augustus 1944.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu door met de Ostwind.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. apr 2018, 10:29 

Al een stuk beter Huib, zo met die kleuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. apr 2018, 13:47 

Nu heb ik zo bij zo een zwak voor Panzer 4 tanks maar deze is weer erg goed gelukt. :ok:

Het enige waar ik nog wat over heb te zeuren is de huidskleur van de figuren. Voor een Duitse tank hebben ze niet per sé een heel arisch uiterlijk. ;)

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. apr 2018, 11:50 

Dank, Peter en DJ.

Mr.Vdh schreef:
de huidskleur van de figuren. Voor een Duitse tank hebben ze niet per sé een heel arisch uiterlijk. ;)

Ha, ja daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niet over nagedacht. Gewoon standaard huidskleur uit het potje. Het was wel mooi weer die zomer in Normandië!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 1. mei 2018, 16:27 

Flakpanzer IV Ostwind

En door met de volgende!
De Wirbelwind was best een succesvol ontwerp, maar kende twee belangrijke beperkingen. De Flakvierling kon weliswaar een wolk van projectielen in de baan van een aanstormend vliegtuig brengen, maar de 20mm granaten waren te licht om met één treffer een vliegtuig uit te schakelen (tenzij net een vitaal onderdeel getroffen werd.) Bovendien was het bereik van de 20mm kanonnen beperkt tot zo'n 2200m. Met de snel gestegen vliegsnelheden werd de tijd die een vliegtuig binnen het bereik van de 20mm kanonnen was beperkt tot hooguit een halve minuut. Dat was wel erg kort om raak te schieten. Het tweede probleem was dat de bepantsering van de toren wel erg dun was (16mm), en alleen bescherming bood tegen niet meer dan handvuuwapens. Beide problemen werden verminderd in een nieuw ontwerp: De Flakpanzer IV Ostwind.

Afbeelding
Wirbelwind (achter) en het prototype van de Ostwind (voor).

Net als de Wirbelwind, was de Ostwind gebouwd op de standaardromp van de Panzer IV. Op deze romp werd nu de veel zwaardere 37mm Flak 43 geplaats in een geheel nieuw ontworpen toren. De Flak 43 had een aanzienlijk groter bereik van 4200m, en de grotere explosieve kracht van de granaten veroorzaakten al snel fatale schade aan een vliegtuig. De bepantsering van de toren werd vergroot naar 25mm en bovendien werden de platen onder een minder steile hoek gemonteerd, zodat het beschermend vermogen aanzienlijk toenam.

Afbeelding
Prototype van de Ostwind.

De Ostwind werd in augustus 1944 ontworpen en er werden direct 100 exemplaren besteld. Maar productieproblemen in de haperende Duitse oorlogsindustrie zorgden ervoor dat het eerste exemplaar pas in december van de band liep. Tot maart 1945 werden slechts 44 exemplaren gebouwd. De Ostwind was dus een zeer zeldzaam voertuig. Er is geen exemplaar bewaard gebleven, en er zijn slechts weinig foto's van bekend. Vooral het prototype is goed gefotografeerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 1. mei 2018, 17:22 

Hasegawa 1/72 37mm Flakpanzer IV 'Ostwind'

Voor dit model gebruik ik de Hasegawa kit van de Ostwind uit 2000. Sinds een aantal jaren is er ook de veel betere maar ook veel duurdere 1/72 Ostwind van MACO, die gebaseerd is op de Revell Panzer IV. Maar die is zo goed, daar valt niks meer aan te verbeteren. Dus ik doe lekker de Hasegawa, met al z'n beperkingen.

Afbeelding
Lekker kleurige voorkant van het doosje.

En wat zit erin?

Afbeelding
Dit is een interessante sprue. De basis van deze kit is de Munitionspanzer IV van de mörser Karl uit 1977. Zie: https://www.scalemates.com/kits/1016020-hasegawa-mb-033-karl-with-munitionspanzer-iv
Van deze sprue zijn alleen de bodem en zijkanten van de romp nodig.

Afbeelding
En mbv deze sprue kun je een complete Panzer IV Ausf. F2 maken als je dat wilt. De onderdelen voor de tanktoren zijn voor de Ostwind niet nodig.

Afbeelding
En dit is de sprue waar het in deze kit werkelijk om draait: de toren voor de Ostwind en de 37mm Flak.

Afbeelding
En natuurlijk een hoop wielen.

Afbeelding

Afbeelding
En nog twee gietramen met kleine onderdelen die niet allemaal nodig zijn.

Afbeelding
De kit is voorzien van vinyl rupsbanden. Ze zien er niet mooi uit, maar er is wel fijn mee te werken. Ik hoop er met wat modder wat acceptabels van te maken.

Afbeelding
En een vrij generiek decalvelletje. Lijkt erg op dat van de Esci kit: kruizen en torennummers. Ik ga denk ik alleen de kruizen gebruiken.

Dat is het. Nu maar aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 16   [ 155 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende