Verander lettergrootte
Het is nu za 23. jun 2018, 08:30

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1/35 Jagdpanther G1 Late
BerichtGeplaatst: wo 3. jan 2018, 02:40 

Weer op bekend terrein met zo'n grote Duitse Jagdpanzer :cheesygrin:

Geschiedenis
In 1942 was het Duitse leger op zoek naar een tank jager bewapend met de nieuwe Pak 43 8,8 cm L/71 anti tank kanon. Uit die zoektocht kwamen twee voertuigen: Het eerste voertuig was de Hornisse/Nashorn, in feite was dit een open gevechts-compartiment met een Pak 43 geplaatst op een aangepast Panzer IV chassis (Geschützwagen III/IV).
Afbeelding

Tot op zekere hoogte was dit een succes, het Panzer IV chassis was op dit punt een betrouwbaar platform en de Pak 43 maakte korte metten met alles wat de Sovjets toen in het veld hadden. Maar de Hornisse/Nashorn had ook problemen, zo was de maximale bepantsering maar 30 mm en had het voertuig een hoog silhouet, ook bood het open compartiment geen bescherming tegen lucht aanvallen en het weer. Het andere voertuig was de Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand, toen Porsche de wedstrijd voor het ontwerp van de Tiger verloor van Henschel werd besloten om de resterende 91 Tiger (P) chassis's om te bouwen naar een zware tank jager bewapend met de Pak 43. In tegenstelling tot de Nashorn was de Ferdinand niet licht bepantserd, het kanon werd gemonteerd in een min of meer doosvormige bovenbouw met licht schuine zijden en met 200 mm bepantsering aan de voorkant, ook werd het 100 mm dikke frontale pantser op de romp versterkt met nog eens 100 mm appliqué bepantsering.

Afbeelding
Door al die extra bepantsering werd de Ferdinand een kolossale 65 ton zwaar en werd de topsnelheid vermindert tot nog maar 30 km/h. Na Kursk werd duidelijk dat de Nashorn het prima deed op grote afstanden en in hinderlagen maar ook dat de Nashorn door zijn dunne bepantsering ongeschikt was tijdens een aanval en voor het ondersteunen van infanterie. De Ferdinand daarentegen kon wel klappen nemen maar leed aan slecht zicht en hij was gebaseerd op een duur en relatief onbetrouwbaar chassis waarvan er maar beperkte hoeveelheden beschikbaar waren, de Duitser moesten dus weer op zoek naar een nieuw voertuig. Uiteindelijk werd gekozen om het nieuwe voertuig te baseren op het chassis van de Panzer V Panther. Het nieuwe voertuig kreeg aanvankelijk de benaming 8.8 cm Pak 43/3 auf Fahrgestell Panther maar dit werd al redelijk snel veranderd in Jagdpanther. De Jagdpanther bestond uit een compleet nieuwe bovenbouw die is opgebouwd door de platen van het zij pantser en het 80 mm dikke frontale pantser door te trekken, het kanon, wederom een Pak 43, kwam uit een bepantserde kraag in het pantser. Om genoeg ruime te maken voor de bemanning werd het zij pantser iets minder schuin gemaakt, om te voorkomen dat hierdoor de effectieve zij bepantsering te dun werd werd het zij pantser verdikt van 45 mm tot 50 mm. Waar de Panther Ausf. D en A een stukje zij pantser hebben wat vlak is en wat uit meerdere platen bestaat loopt de zij bepantsering van de Jagdpanther schuin door over de gehele lengte van het voertuig, dit maakte productie wat simpeler en later werd dit overgenomen in de Panther Ausf G. De Jagdpanther werd aangedreven door dezelfde Maybach HL230 P30 benzine motor als de Panther, dit gaf de Jagdpanther een respectabele topsnelheid van 46 km/h. Aanvankelijk werd de kraag voor het kanon aan de binnenkant bevestigd, ook kregen de eerste productie modellen zimmerit op alle verticale vlakken.
Afbeelding

Latere Jagdpanthers hadden geen zimmerit meer en de kraag werd bevestigd aan de buitenkant met grote opvallende bouten.
Afbeelding

Nog een variant van de Jagdpanther is de ausf G2, bij eerdere Jagdpanthers (G1) was het motordek en uitlaten gebaseerd op die van een Panther Ausf A, bij de G2 waren die gebaseerd op die van een Panther Ausf G. Omdat het motor dek van een Panther Ausf G iets groter is dan die van een Ausf A is de hoek van de achterkant van de bovenbouw van een Jagdpanther G2 net iets anders dan bij een G1. Gebaseerd op feedback van 2. en 3. Kompanie van Schwere Panzerjägerabteilung 654 werd het gereedschap verplaatst naar de achterkant van de tank bij de G2, dit was om te voorkomen dat het gereedschap werd afgerukt door bosjes en andere obstakels, let wel op dat hoe de fabriek het gereedschap op de achterkant monteerde anders was dan hoe Sch.Pzj.Abt. 654 dat deed in het veld bij hun G1's. Alhoewel ze veel op elkaar lijken zijn de Jagdpanther G1 en G2 relatief makkelijk om uit elkaar te houden als je weet waar je op moet letten. David Coyne op Track Link heeft een uitgebreide handleiding over hoe je ze uit elkaar kan houden: http://www.track-link.com/forums/site_blogs/33056/flat
Even hier in het kort:
G1
- Loop uit 1 stuk of meerdere stukken
- Panther Ausf A uitlaten met 2 koelpijpen naast de linker uitlaat
- Zimmerit of geen zimmerit
- kraag met grote bouten of zonder
- Gereedschap aan de zijkanten of als het om een voertuig van 2. of 3. Kompanie Sch.Pzj.Abt 654 gaat dan zit het blok voor de krik op het motor dek bij een G1

G2
- loop uit meerdere stukken
- Late Panther G uitlaat met Flammvernichters met of zonder gekromde kappen en verhoogde kachel op de linker radiator grill
- geen zimmerit
- kraag met grote bouten
- gereedschap aan de achterkant behalve het blok voor de krik die zit aan de rechterkant voor de reserve schakels voor de tracks

Op deze foto van de achterkant van een late Panther G in Bovington kan je goed de Flammvernichter uitlaten en de verhoogde kachel links op het motor dek zien, deze zijn ook karakteristiek voor een Jagdpanther G2
Afbeelding

De kit
Ik ga Dragon 6393 Jagdpanther Late production bouwen voor de Panthers/Jagdpanther groepsbouw van The Panzer Page op Facebook.
Afbeelding

Met deze kit kan je alleen een G1 late bouwen maar dat vind ik niet zo'n probleem want dat is naar mijn mening de mooiste variant van de Jagdpanther :cheesygrin: Voor een G2 moet je Dragon 6609 hebben en voor een G1 early heb je 6494 of 6458 nodig. Deze kit komt uit 2009 en zou niet al te veel problemen moeten hebben, aangezien het een Dragon is zullen de meeste adders zich in de instructies verbergen. Wel een ding om op te letten als je op zoek bent naar deze kit, Dragon heeft hem in 2015 opnieuw uitgegeven maar dan met DS dropveter tracks in plaats van de Magic Tracks die in deze uitgave zitten :weirdo: Tamiya heeft ook een kit uitgebracht in de jaren 90 gebaseerd op hun Ausf G, met die kit kan je zonder aanpassingen een redelijke G2 bouwen als je het gereedschap verhuist naar de achterkant (als je helemaal kloppend wil moet je het motordek ook wat aanpassen) of je kan een G1 late bouwen maar dan wel met Panther ausf G motor dek. Ik heb de Tamiya Jagdpanther bijna een jaar geleden al RUDD gebouwd als een G1 late met Ausf G motor dek, vergeleken met deze Dragon kit is die Tamiya kit heel wat minder compleet, zo hebben de tracks geen uitgeholde tanden, is er geen PE voor de grilles en zijn de sleepkabels van plastic, de kabel voor het verwisselen van de tracks heeft geen ogen en is alleen stukje teleurstellend koperdraad.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/35 Jagdpanther G1 Late
BerichtGeplaatst: wo 3. jan 2018, 08:36 

Die tankdestroyers blijven toch gave apparaten, die Russen hadden ook een hele range van dat soort rijdende kanonnen. Ben benieuwd wat je ervan maakt, succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. jan 2018, 14:36 

Hé, de Tiger nog niet af en nu al verder met de Jagdpanther?

Mooie uitgebreide intro, Pieter, met de uitleg over de verschillende varianten. En mooi werk aan de Tamiya Jagdpanther. Succes en plezier met deze!

markie schreef:
Die tankdestroyers blijven toch gave apparaten.

Interessant is nog om te vermelden dat die tankdestroyers machtige defensieve wapens waren, maar ongeschikt voor de (tegen)aanval. Hitler was nogal weg van deze apparaten, en het was een relatief goedkope oplossing om zware anti-tankkanonnen op bestaande chassis te monteren.
De architecten van de Blitzkrieg tactieken uit het begin van de oorlog, waaronder Von Manstein, Guderian en Geyr von Schweppenburg, waren mordicus tegen deze apparaten, omdat de bouw ten koste ging van echte tanks, en daarmee van het offensieve vermogen van het Duitse tankwapen. In de praktijk werden de Jagdpanzers vaak offensief ingezet als echte tanks, met zware verliezen als gevolg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 19:57 

Huib schreef:
Hé, de Tiger nog niet af en nu al verder met de Jagdpanther?

Mooie uitgebreide intro, Pieter, met de uitleg over de verschillende varianten. En mooi werk aan de Tamiya Jagdpanther. Succes en plezier met deze!

markie schreef:
Die tankdestroyers blijven toch gave apparaten.

Interessant is nog om te vermelden dat die tankdestroyers machtige defensieve wapens waren, maar ongeschikt voor de (tegen)aanval. Hitler was nogal weg van deze apparaten, en het was een relatief goedkope oplossing om zware anti-tankkanonnen op bestaande chassis te monteren.
De architecten van de Blitzkrieg tactieken uit het begin van de oorlog, waaronder Von Manstein, Guderian en Geyr von Schweppenburg, waren mordicus tegen deze apparaten, omdat de bouw ten koste ging van echte tanks, en daarmee van het offensieve vermogen van het Duitse tankwapen. In de praktijk werden de Jagdpanzers vaak offensief ingezet als echte tanks, met zware verliezen als gevolg.

Ja tank destroyers zijn echte ondersteunings-wapens, bedoeld om gepantserde tegenaanvallen te stuiten of om op lange afstand de aanval te ondersteunen met hun krachtige anti tank wapens. Het ging echter mis toen Hitler lucht kreeg van de betere kill ratio's van de tank destroyers wou hij dat er alleen nog maar tank destoyers gebouwd werden, dit zie je ook terug in de officiële naam van de Jagdpanzer IV met 75 mm L/70 kanon die heet officieel Panzerkampfwagen IV/70. Het vreemde van de Jagdpanzer IV is ook dat er in het begin niet genoeg 75 mm KwK 42 L/70 kanonnen beschikbaar waren waardoor hetzelfde kanon als op de Panzer IV gebruikt werd, zelfs toen het 75 mm L/70 kanon in voldoende aantallen beschikbaar was had de Jagdpanzer IV niet echt een significant voordeel in vuurkracht omdat de Panther hetzelfde kanon gebruikte en die was bijna net zo duur als de Jagdpanzer IV.

De bouw van de Jagdpanther begint met de wielophanging, Dragon geeft je volledige torsie staven die functioneel zijn als je wat nopjes verwijdert van de zijkanten van de romp, bij mij zitten die er nog op dus de wielophanging is nu statisch.
Afbeelding

Het detail op deze kit is echt geweldig, lasnaden waar nodig, goed gedefinieerde bouten en moeren, en de kabel voor de koplamp die onder de sponsons loopt zit er ook bij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zit wat speling tussen de twee helften van de aandrijf wielen waardoor de kans bestaat dat de tanden niet helemaal op rij komen te staan, om dit op te lossen heb ik wat Friul Panther D tracks om de wielen geplaatst terwijl de lijm aan het drogen was om ervoor te zorgen dat ze goed staan.
Afbeelding

Ik ga waarschijnlijk deze Jagdpanther min of meer na bouwen
Afbeelding

Dit is een Jagpdanther G1 die deel uitmaakt van een zeldzame serie Jagdpanthers gebouwd door MNH in november 1944, karakteristiek voor deze serie is de ventilator die recht achter het kanon op het dak zit in plaats van aan de zijkant van het dak. Gelukkig krijg je in deze kit van Dragon het twee dakjes waarvan een dit zeldzame dak is :cheesygrin: Probleem is wel dat Panthers en Jagdpanthers gebouwd door MNH een ander patroon hebben op de opbergkisten aan de achterkant van de tank zoals te zien hier op de achterkant van de Bovington Panther G.
Afbeelding

Jammer genoeg geeft Dragon je alleen het diagonale patroon voor de opslag kisten dus moest ik de beugel voor het achterlicht er af halen en kan ik nu het oude patroon eraf schrapen/schuren en het nieuwe erop zetten met wat (half)rond polystyreen
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 20:40 

Wellicht is het (me) al eens verteld, maar bij de voorlaatste foto is het wel overduidelijk aanwezig, het emmertje. Wat voor functie heeft deze? Ik weet dat een ruiter met paard-en-wagen het wel kan gebruiken, maar bij een tank?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 21:11 

Voor zover ik weet diende de emmer als een wc voor de bemanning, op sommige zwart wit foto's willen ze er ook nog wel eens best ranzig uit zien :sick:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 21:57 

reteip schreef:
Voor zover ik weet diende de emmer als een wc voor de bemanning,

Goeie reden om hem buiten te hangen!

Ziet er mooi uit Pieter. Geweldig detail inderdaad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 22:09 

Mooi onderwerp en helemaal super die intro. :ok:

Citaat:
Ik ga waarschijnlijk deze Jagdpanther min of meer na bouwen

Afbeelding
Wat mij intrigeert is de hard edge camo patroon van je voorbeeld. Het lijkt erop dat het met de kwast is aangebracht.
En dan die diversiteit aan voertuigen op de achtergrond.

Het emmertje..... : https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/3o9een/what_would_german_tankers_use_buckets_for/

De Bovington Panter is na de oorlog gebouwd door fabriekswerkers. In opdracht van de Britten.
Maar ik neem aan dat je het wel wist.

Mijn opname uit 2015. Met het beruchte emmertje:
Afbeelding

Suc6 met de bouw!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. jan 2018, 23:13 

Grover schreef:
Wat mij intrigeert is de hard edge camo patroon van je voorbeeld. Het lijkt erop dat het met de kwast is aangebracht.

Ik denk dat dit een fabriekspatroon is. Spuitwerk mbv sjablonen, ofzo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 8. jan 2018, 00:19 

Huib schreef:
Grover schreef:

Ik denk dat dit een fabriekspatroon is. Spuitwerk mbv sjablonen, ofzo.

Dat klopt, tot ongeveer augustus 1944 werden tanks afgeleverd bij de eenheden met alleen de dunkelgelb basis kleur en moesten ze zelf de camouflage er op spuiten, uit deze periode komen dus ook de willekeurige soft edge camouflage patronen. Vanaf augustus 1944 werd de camouflage aangebracht door de fabriek en kreeg je de hard edge camouflage patronen zoals ambush en disc camouflage.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende