Verander lettergrootte
Het is nu ma 25. maart 2019, 01:16

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Airfix 1/76 AEC Matador and 5.5 inch Medium Gun
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2019, 16:38 

Ik doe mee aan een groepsbouw op het Airfix Tribute Forum. Daar worden uiteraard alleen Airfix kitjes gebouwd. Af en toe vind ik het heel leuk om deel te nemen aan zo'n groepsbouw waarin iedereen met hetzelfde modelletje aan de slag gaat. Heel inspirerend om te zien wat voor totaal verschillende dingen daar uitkomen. Conversies mogen ook, en er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor dit voertuig. Maar ik houd het bij de artillerietrekker met kanon zoals hij uit het doosje bedoeld is, maar natuurlijk wel in Huibs stijl met de nodige aanpassingen/verbeteringen.

AEC Matador middelzware artillerietrekker

De Matador werd in 1937 ontwikkeld door de Associated Equipment Company, vooral bekend als bouwer van de beroemde Londense rode dubbeldekker bussen. De Matador werd ontwikkeld in opdracht van het Britse leger als trekker voor middelzwaar geschut, zoals de 4.5 inch Medium Gun, de 5.5. inch Medium Gun, de 6 inch houwitzer en het 3.7 inch luchtafweergeschut.

Afbeelding
Vroeg model Matadors met 6 inch houwtizers op oefening in Schotland in 1941.

De Matador was een vierwiel aangedreven vrachtwagen, uitgerust met een zware lier en een overhuifde laadbak met zitplaatsen voor de gehele geschutsbemanning en ruimte voor een beperkte munitievoorraad. Het bleek een succesvol ontwerp dat slechts met beperkte aanpassingen gedurende de hele oorlog op alle fronten gebruikt werd. Nog tot in de jaren '80 werden speciale uitvoeringen van de Matador bij de Britse strijdkrachten in de reserve gehouden. In totaal werden er bijna 9.000 gebouwd.

Afbeelding
Matador met 5.5 inch Medium Gun aan de trekhaak.

Het succes van de Matador leidde tot allerlei speciale versies voor andere doeleinden, zoals de Dorchester, een gepantserd commandovoertuig, waarvan een buitgemaakt exemplaar door Rommel in Noord-Afrika werd gebruikt. Ook militaire tankwagens en takelwagens werden op het chassis van de Matador gebouwd.

Afbeelding
De gepansterde Dorchester van Veldmaarschalk Rommel op Matador chassis

Na de oorlog vonden de in het leger overtollige Matadors gretig aftrek bij civiele klanten, vooral als takelwagen en bosbouwvoertuig. In Engeland kun je ze nog regelmatig tegenkomen.

Afbeelding

Maar ik ga gewoon een traditionele militaire artillerietrekker bouwen. Ongeveer zoals deze late versie Matador met Mickey Mouse camo op deze in Nederland in 1944 genomen foto:

Afbeelding

Ik vind het maar een gaaf ruig voertuig. Mooi van typisch Britse lelijkheid met zijn stompe neusje. En lekker doelmatig met zijn rechttoe rechtaan houten cabine en hoekige lijnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Airfix 1/76 AEC Matador and 5.5 inch Medium Gun
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2019, 16:54 

De Airfix 1/76 Matador + 5,5 inch Gun kit

Ja mensen, dit is weer jeugdsentiment voor mij. Ik heb deze ook gebouwd toen ik een jaar of 10 was, eind jaren '70. Ik vind het altijd heerlijk om met die ouwe kitjes aan de slag te gaan.

Afbeelding
Dit doosje is uit 1992, maar de eerste uitgave van dit model dateert maar liefst uit 1966. Oud spul dus. Toch geldt de Matador als een van de goede Airfix kitjes. Het kanon wat er bij zit is echter andere koek. Dat is een directe kopie van het metalen Dinky Toys model van de 5.5 inch gun. En daar moet heel wat aan gebeuren om het realistisch te krijgen.

Afbeelding
De achterzijde van het doosje met mooie plaatjes van de Matador in een uitvoering van het Tweede Britse Leger, dat vanaf de landing in Normandië deelnam aan de bevrijding van West-Europa, dus ook de bevrijding van Nederland.

Afbeelding
Kijk eens even! Echte ouwe Airfix zooi! Heerlijk!

Afbeelding
En nog meer daarvan.

Afbeelding
En een velletje decals. De meeste decals zijn wit, dus die kun je zowel op de foto als met het blote oog nauwelijks zien.

Zo, en nu aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2019, 17:05 

Chassis

Ik begin deze bouw weer lekker geheel los van de handleiding. Bij een echte auto begin je ook met het chassis. Dus ook in de modelbouw is dat niet onlogisch.

Afbeelding
Eerst de brandstoftank, en de lelijk trekhaken voor en achter van het chassis losgesneden. Nu alles verder opbouwen.

Afbeelding
Een hoop detail toegevoegd. De aandrijflijn en de lier zijn prima gedaan door Airfix, maar de hele kabelgeleiding voor de lierkabel met wielen en rollers ontbrak. Die heb ik zelf zoveel mogelijk gescratcht. Verder het chassis nog wat aangedikt, koplampen, trekhaken en nog wat details toegevoegd.

Afbeelding
Van de andere kant. Op de achterste chassisbalk zijn de geleidewielen en rollers voor de lierkabel te zien.

Afbeelding
Nog een plaatje van de onderzijde. Goed zicht op de door Airfix heel mooi uitgevoerde aandrijflijn met cardanassen, tussenbak en power take-off naar de lier. Niks aan toegevoegd. Helemaal goed. Alleen wat lelijke extractor pin marks op de vooras gevuld.

Nu verder met de cabine.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2019, 21:16 

Citaat:
Af en toe vind ik het heel leuk om deel te nemen aan zo'n groepsbouw waarin iedereen met hetzelfde modelletje aan de slag gaat. Heel inspirerend om te zien wat voor totaal verschillende dingen daar uitkomen.

Zoiets hadden we in 2014 tijdens de modelbouwdag te Hurdegaryp. 12 bouwers die in 12 uur een Mk.I tank uit de WO.I moesten bouwen, met als gevolg dus 12 verschillende uitvoeringen. Zoiets wil ik dit jaar ook weer doen, maar dan met een auto, hoogstwaarschijnlijk een VW kever.

Om op je model terug te komen, hier weet je vast wel weer het een en ander aan te 'vernaggelen'. Je bent al flink bezig.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2019, 09:39 

Leuk zo'n lelijk autootje, Huib doe je best, het begin is er in ieder geval. Ik vind die lelijke Britse autootjes ook wel wat hebben, wat is de volgende, die rare Bedford met datzelfde vreemd gevormde neusje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2019, 12:35 

Dank, heren.
Tsjopper Bob schreef:
hier weet je vast wel weer het een en ander aan te 'vernaggelen'.

Nou, vooral veel aan toe te voegen, en niet al te veel aan te verbouwen, want op zichzelf is het een goed kitje, en ik ga geen conversie doen.

Cabine interieur
Gisteren heb ik hard zitten werken aan het opschonen van de onderdelen van de cabine, en het detailleren van het interieur.

Afbeelding
De belangrijkste onderdelen van de cabine: vloer, dak, vier zijkanten.

Afbeelding
Een setje lelijke extractor pin marks die in meer of mindere mate in het zicht zitten.

Afbeelding
Weggewerkt!

Afbeelding
De voorzijde van de cabine met lekkere dikke raamstijlen.

Afbeelding
Uitgedund!

Afbeelding
Cabinevloer met veel te dikke spatborden, die in werkelijkheid uit dun plaatijzer bestaan.

Afbeelding
Uitgedund. Heb nog even overwogen om ze te vervangen door plastic of metalen plaat. Maar omdat ze een geheel vormen met de cabinebodem en direct aansluiten op de deuren was dat een moeilijke klus geworden om goed te krijgen.

Afbeelding
Cabinevloer verder opgebouwd en gedetailleerd met vijf handels, en twee pedalen (voor het gaspedaal was geen plek meer :D )

Afbeelding
Achterwand van de cabine helemaal gedetailleerd. Aardig is dat hier de opbouw te zien is: een houten frame, betimmerd met triplex en daaroverheen dunne metaalplaat. Heel primitief dus eigenlijk, maar goed geschikt voor oorlogsproductie.

Afbeelding
Nog wat detail aangebracht op de deuren en op het schutbord.

Nu krijgt het interieur een verfje, voordat de cabine in elkaar gezet wordt. En kan ik al verder bouwen aan de laadbak en de wielen,.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2019, 22:18 

Puur functioneel ontwerp, maar absoluut mooi van lelijkheid.
Heerlijk zo'n simpel kitje. Al weer lekker bezig geweest, met name de lier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26. feb 2019, 20:17 

Ja, ik kan me hier weer lekker op uitleven. Alweer een stapje verder:

Laadbak ruwbouw

Afbeelding
Dit zijn de onderdelen voor de laadbak.

Afbeelding
Ook daar een paar lelijke extractor pin marks.

Afbeelding
Gevuld, dan wel weggeschuurd.

Afbeelding
De onderdelen van de huif. Het dak is in het echt van metaal, de zijkanten van doek. Ik ga de zijkanten niet gebruiken.

Afbeelding
Op deze foto kun je dat goed zien: dak van metaal, zijkanten van doek.

Afbeelding
De bak in elkaar gezet, en de achterwand vervangen door een plaat met raam om met de chauffeur te kunnen communiceren. Ook de aan de binnenkant met een scriber de planken en zijdeurtjes aangegeven.

Nu de bak verder detailleren.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28. feb 2019, 05:01 

Wat een leuke kit zeg! Ik heb lang geleden eens een bedford en Land rover truck gebouwd, ook van dit soort airfix kitjes, leuk om te zien hoeveel detail je toevoegt. :ok:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2019, 21:31 

Gaaf werk Huib maar horen die krassen op het dak er te zitten? Lijkt bijna wel op houtnerf zo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende