Verander lettergrootte
Het is nu zo 21. okt 2018, 14:03

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] LADIES FIRST Queen of the Desert, Airfix 1/76 Matilda
BerichtGeplaatst: za 11. aug 2018, 22:50 

Zo, ik had in juli en juli zowaar een heus modelbouwdipje. Te lang achter elkaar bezig geweest met priegelige Flakpanzers, denk ik. Maar inmiddels ben ik met vakantie geweest en heb ik weer reuze zin om iets aan te pakken. Bovendien nadert onze jaarlijkse bijeenkomst in Hurdegaryp, en het is leuk daar wat gepantserde dames op de tafel te kunnen zetten. Daarom nu een begin met een klein, simpel, maar o zo leuk oud Airfix kitje: de 1/76 Matilda Tank.

Afbeelding

Infantry Tank Mk II, Matilda II Mk.II, A12
Drie namen voor dezelfde tank. Gekke Britten! :weirdo:

De Matilda werd in 1938 ontworpen op basis van een aantal eerdere prototypen. Oorlog met Duitsland dreigde, dus er werd haast achter gezet, en de eerste tanks waren halverwege 1939 gereed. De Matilda was een zogenaamde Infantry Tank: zwaar bepantserd en met een goede terreinvaardigheid om de infanterie te kunnen begeleiden en ondersteunen tijdens een aanval op een vijandelijke stelling. Tijdens de Duitse inval in Frankrijk waren nog maar 22 Matilda's beschikbaar. Zij bewezen hun hun nut bij de bekende tegenaanval bij Arras, waarbij de Duitse troepen tijdelijk werden teruggeslagen. Uiteindelijk gingen alle 22 Matilda's verloren, voornamelijk door het vuur van de Duitse 88mm Flak kanonnen.

Afbeelding
Een trein vol Matilda's, vers van de fabriek.

De Matilda kwam pas goed tot haar recht tijdens de veldtocht in Noord-Afrika. Daar kreeg zij ook haar bijnaam "Queen of the Desert". Door haar zware bepantsering was zij vrijwel onkwetsbaar voor de Duitse Panzer II en III met hun 20mm en 37mm kanonnen en de Italiaanse tanks. Met haar 2 pounder (40mm) kanon kon zij de licht bepantserde Duitse en Italiaanse tanks makkelijk de baas. Dat maakte de trage Matilda de heerser van het slagveld. Het waren, naast mechanische problemen, eigenlijk alleen de Duitse 88mm luchtdoelkanonnen, die door generaal Rommel veelvuldig als anti-tank geschut werden ingezet, waar de Matilda beducht voor moest zijn.

Afbeelding
Matilda krijgt onderhoud in de woestijn.

Deze florissante situatie duurde tot ver in 1941. Toen verloor de Matilda terrein op verbeterde versies van de Panzer III en IV, en nieuw Duits anti-tankgeschut van 50mm en 75mm. De productie van de Matilda werd stopgezet en vanaf 1942 werden versleten of vernietigde Matilda's vervangen door haar opvolger, de Infantry Tank III Valentine.

Afbeelding
Uitgeschakelde Matilda wordt gepasseerd door Duitse Panzer III tanks.

Afbeelding
Nog een mooi inspirerend plaatje van een goed volgestouwde Matilda die op een transporter wordt gereden. (Hm, zo'n transporter heb ik ook nog liggen....., nee toch maar niet, nu. ;) )

Laatst bijgewerkt door Huib op do 11. okt 2018, 11:46, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] LADIES FIRST Queen of the Desert, Airfix 1/76 Mati
BerichtGeplaatst: za 11. aug 2018, 23:05 

De kit

Dit is weer een moooi oud Airfix kitje, voor het eerst uitgebracht in 1973 in een zg. "blisterpack" (doorzichtige plastic bubbelverpakking). Mijn doosje is een heruitgave uit 1997, maar wel nog met de mooie oude box-art:

Afbeelding

En wat zit er in het doosje?

Afbeelding
Nou, niet zoveel eigenlijk. Een paar kleine gietraampjes. Het was best een kleine tank, en Airfix kreeg zijn standaardformaat doosje er dus niet vol mee.

Afbeelding
Typisch oude Airfix: wat rommelige gietramen die slordig losgebroken zijn van het centrale injectiepunt. Maar het kitje is compleet en onbeschadigd. Hier en daar wat flash, en een par sinkmarks en wat ejector pin marks, dus er moet wel wat aan opgeschoond worden. Maar dat hoort bij deze oude Airfix kits. En dan natuurlijk mijn favoriet, de dropveterrupsbanden! :panic: Maar daar verwacht ik bij dit model niet teveel problemen mee omdat ze grotendeels wegvallen in de spatborden.

Afbeelding
En een klein velletje details voor één versie: een woestijnuitvoering in de typische en prachtige Caunter campouflage, waarover later meer.

Er zijn niet veel goede recensies over deze kit te vinden. Maar het lijkt er op dat het een redelijk accuraat modelletje is.

Dus, aan de slag maar!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. aug 2018, 23:17 

Wielen

Bij de meeste tanks begin ik met de romp. Maar bij deze Matilda zitten de rupsbanden zo ingebouwd, dat ik moet beginnen met de wielen, dan wat schilderwerk, dan de rupsbanden, en dan pas de rest van de romp.

Afbeelding
Tussen deze vier platen worden de wielen en rupsbanden geklemd. Wat ejector pin marks moeten weggeschuurd worden, en wat sinkmarks moeten gevuld worden. Dat kost me helaas wel wat klinknagel detail.

Afbeelding
Een hoop kleine priegelwieltjes met gietnaadjes. Een heel gepiel om het een beetje op te schonen. Maar heel nauw komt het ook niet, want je ziet er vrijwel niets meer van. Ook de ejector pin marks die je op deze foto ziet laat ik lekker zitten, want ze zitten aan de binnenkant.

Afbeelding
De wieltjes vastgelijmd op de achterste plaat, en de voorste plaat er zonder lijm op geklemd. Zo harden de wieltjes precies in de goede stand uit. Als de lijm droog is ga ik de binnenkant van de wielkasten en de rupsbanden van verf voorzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12. aug 2018, 11:53 

He Huib, volgens mij heeft iedereen in deze tijd wel last van een bouwdipje. :D
Wel een ideaal kitje om uit een dip te komen, niet te groot, niet te veel onderdelen :ok:

OnlineProfiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. aug 2018, 07:39 

Zelfs het decalvelletje is niet netjes recht afgeknipt.
Succes met dit lieve tankje, maar Drake is volgens mij geen vrouwennaam ;) En ik ben natuurlijk weer heel benieuwd wat je van dit tankje maakt, vooral qua camouflage.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18. aug 2018, 19:08 

Toren

Nou, ik kom langzaam weer een beetje op gang. Omdat voor de wielkasten allerlei verf moest droegen, ben ik alvast maar begonnen met het in elkaar zetten en verder detailleren van de toren.

Afbeelding
Zo staat ie er nu bij. Het witte ding links is een kaartenkoker die vrij wel alle Britse tank buiten aan de toren hadden hangen. De antennevoet heb ik ook nog extra gedetailleerd en van een draad voorzien. (De antenne zet ik er pas op het laatst op.) Op de rechter zijkant de rookgranaatwerper, die ik ook van bedrading heb voorzien.

Afbeelding
Interessant aan die rookgranaatwerper is dat hij gebruik maakt van het sluitstuk van twee standaard Lee Enfield geweren als afvuurmechanisme. Met behulp van de kabels kan de tankbemanning mechanisch de trekkers overhalen. Herladen kan alleen van buitenaf.

Afbeelding
Aan de linkerzijde van de koepel heb ik van een klein formaat nietje en wat Evergreeneen rekje gemaakt waarop twee tarps komen, waarmee de tank afgedekt kan worden. Dat was standaard uitrusting. Ook een schijnwerper met bedrading aan de koepel die standaard was bij vroege Matilda's. De luiken heb ik in open stand vastgelijmd. Dat maakt een tankmodel altijd levendiger, vind ik. Daarvoor heb ik de luiken eerst wat dunner geschuurd, en daarna van wat detail aan de binnenkant voorzien.

Afbeelding
Volgens mij is de koepel nu wel klaar (Soms ontdek ik later toch nog een detail om toe voegen.) Het kanon is een 2 pounder van 40mm. Ik heb de loop uitgeboord met een boortje van 0,5mm. Dat komt in 1/76 het dichtst bij 40mm. Mooi van de Airfix mitrailleur is dat hij zo goed op schaal is dat hij met geen mogelijkheid meer uit te boren is. De meeste mitrailleurs op deze schaal zijn veel te dik, maar deze niet.

Ondertussen is m'n verf droog en kan ik verder met de rupsbanden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. aug 2018, 02:13 

Mooie aanpassingen Huib!

Geinig dat men een in stukken gezaagde Lee Enfield gebruikte voor de rookpotten. Wel erg omslachtig zo'n systeem, was dit veld improvisatie?

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. aug 2018, 10:01 

Dank je, DJ. Ja de rookgranaatwerper met Lee Enfield sluitstuk was het standaardmodel voor een groot aantal Britse tanks uit het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het ziet er wat amateuristisch uit, maar de Lee Enfield was natuurlijk bewezen betrouwbaar en de reserveonderdelen waren in grote hoeveelheden aanwezig in elk Brits legeronderdeel. Heel functioneel dus.

Afbeelding
Hier dezelfde rookwerper op een Valentine tank in 1943.

Afbeelding
En de enkelvoudige variant (één aan elke zijde van de toren) op een Vickers Light Tank uit 1940.

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 20. aug 2018, 10:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. aug 2018, 10:16 

Romp en rupsen

Verder met de romp:

Afbeelding
De wielkasten in de verf......

Afbeelding
....en in elkaar gelijmd.

Afbeelding
De rupsjes in de verf. Oorspronkelijk waren ze zilverkleurig. Ik heb ze eerst donkergrijs geverfd en daarna drybrushes met vijf verschillende kleuren om ze een mooi subtiel patina te geven.

Afbeelding
Opmerkelijk is overigens dat deze rupsbanden een mooi en realistisch detail aan de binnenzijde hebben. Dat zie je echt nooit bij dropveterrupsbanden. Maar deze oude Airfix kit bewijst dat het dus wel kan.

Afbeelding
De uiteinden van de rupsbanden met elkaar verbonden door de ouderwetse smelttechniek, ondersteund door wat secondenlijm. Meestal is dat afdoende, maar bij de eerste poging de rupsband om de wielen te leggen trok ik het al los. Ik heb geen seconde geaarzeld. Aangezien de rupsbanden bij de Matilda grotendeels aan het oog onttrokken worden door de bepantsering heb ik er meteen een vette niet doorheen geslagen.

Afbeelding
De rupsbandjes liggen er netjes om. Let op het nietje! Zie je straks niks meer van.

Afbeelding
Zo, de romp zit in elkaar. Nu kan ik de rest van de onderdelen en details gaan aanbrengen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. aug 2018, 12:51 

Rupsbanden zitten er inderdaad heel strak op. Toch knap dat ze dit soort kitjes zo strak konden afleveren en zulke grote afwijkingen konden creëren bij vliegtuigen. Heel bijzonder om te zien dat jij alles al aan elkaar hebt en dan begint te schilderen. Net andersom ten opzichte van hoe ik het zou doen zeg maar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende