Verander lettergrootte
Het is nu zo 21. okt 2018, 14:41

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] LADIES FIRST 1/72 Italeri Valentine Mk.II
BerichtGeplaatst: ma 24. sep 2018, 16:38 

DJ, ik zit echt te genieten van je hartstochtelijke en goed onderbouwde verdediging van de Sherman. Leuk! Maar gezien de hoeveelheden tekst die we in dit bouwtopic zitten te produceren heb ik de vrijheid genomen dit topic eruit te lichten en over te plaatsen naar 't Proathuus. Daar verder!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. sep 2018, 17:52 

Rustagh........ ieder zijn mening toch?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. sep 2018, 21:49 

Ja zeker. Maar ik vind zo'n discussie ook gewoon heel leuk. En DJ weet er erg veel van, dus dan gaat het echt de diepte in.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. sep 2018, 21:59 

Rupsbanden

Deze Italeri kit heeft heel mooie link & length tracks.

Afbeelding
De rupsbanden hebben mooi detail en gaan er heel makkelijk en netjes op. Een verademing. Dat maak je wel eens anders mee.

Afbeelding
Ik heb de bovenkanten weggelaten. Die vallen helemaal weg onder de grote spatborden, dus daar zie je toch niets meer van. De stukken rupsband gaan in de sparebox en komen zeker nog wel eens van pas.

Nu verder met de grootste uitdaging van dit modelletje: de spatborden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. sep 2018, 01:48 

Nog meer woestijn moois :ok: En ja dropveters word ik ook niet blij :behave:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 11:54 

Detailleren van de romp

Verder met de romp van de Valentine:

Afbeelding
Dit is de bovenkant van de romp af fabriek. Best mooi. Maar de bijgeleverde spatborden bevallen me niet, en ik ga wat dingen toevoegen en verplaatsen gebaseerd op foto's van de Mk II woestijnversie.

Afbeelding
Eerst maar eens beginnen met de spatborden, of eigenlijk zijn het grote stofkappen om de rupsbanden heen. 0,3mm evergreen met voorgebogen knikken.

Afbeelding
Aan twee kanten er tegenaan gelijmd. Nu precies op maat snijden, knippen, vijlen en schuren.

Afbeelding
De voorzijden verder opbouwen met plaatjes evergreen.

Afbeelding
De spatborden af en helemaal gedetailleerd. Verder de romp voorzien van alle mogelijke details: achteruitkijkspiegel, opbergkisten, gereedschap, handgrepen, etc.

Afbeelding
Aan de achterzijde valt vooral de extra brandstoftank op, met vuldop en brandstofslang.

Afbeelding
Volgende stap was de binnenzijde van de spatborden een laagje verf geven, want daar kan ik later niet meer bij.

Afbeelding
Daarna de bovenste romphelft op de onderste gelijmd, de naadjes strakgeplamuurd en nog wat laatste details aangebracht: koplampen, lekkere grove klinknagels, en sleepogen.

Nu verder met de toren....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. okt 2018, 21:09 

Ja super Huib al die details, ik vind vooral de mud flaps erg geslaagd :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. okt 2018, 15:10 

Pfff, zit weer zat op Huib. Enige wat er in mijn ogen teveel op zit is de lijm......
Welke lijm gebruik je als ik vragen mag?
Ikzelf gebruik bijna alleen nog maar de Tamiya extra dun. Groot voordeel daarvan is dat de overtollige lijm bijna compleet weg vloeit, waardoor je geen
lijmbobbels krijgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. okt 2018, 16:15 

Dank, heren!

peppie schreef:
Enige wat er in mijn ogen teveel op zit is de lijm......Welke lijm gebruik je als ik vragen mag?

Ja, inderdaad, flink wat lijmglim in het lamplicht. Ik vind het vaak wat lastig doseren op zo'n piepklein modelletje. Maar echte lijmbobbels of vlekken probeer ik altijd wel weg te schuren (als ik ze op tijd zie).
Ik gebruik verschillende soorten lijm:
- Revell contacta uit het flesje met doseernaald voor het verlijmen van grotere onderdelen met flinke contactvlakken die ook stevig moeten zitten, bijvoorbeeld romphelften, vleugels, etc.
- Tamiya extra thin voor kleine onderdeeltjes styreen op styreen. Toch nog lastig te doseren, want het kwastje is veel breder dan veel van mijn onderdeeltjes. Geeft wel lijmvlekken, maar daar zie je na schilderen niets meer van.
- Secondenlijm dunne variant om metalen onderdeeltjes aan styreen te verlijmen. Bijvoorbeeld antennes, handgrepen, PE, etc. Ik breng dat meestal aan met het opengeknipte oog van een naald. Die slibt echter snel dicht, waardoor er soms toch flinke lijmvlekken ontstaan. Met een aansteker kun je het gereedschapje dan weer schoonbranden.
- Secondenlijm gel variant. Gebruik ik heel af en toe voor onderdeeltje die bijna geen contactoppervlak hebben. Je kunt dan een klein druppeltje neerleggen met een speld of satéprikker en daar het onderdeeltje insteken.
- Houtlijm gebruik eigenlijk vooral in combinatie met papieren zakdoekjes om dekzeilen enzo te maken.
- Humbrol Clearfix gebruik ik voor het vastlijmen van transparante delen, m.n. vliegtuigcockpits en voertuigramen. Ook gebruik ik een druppel clearfix als glas in de koplampen van voertuigen. Breng ik altijd aan met een satéprikker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. okt 2018, 07:16 

Mooie toevoegingen weer Huib, ik snap niet hoe fijn jij kan werken zeg, dat krijg ik nooit voor elkaar.
Je gebruikt heel wat soorten lijm, ik moet zeggen dat ik meestal gewoon weer teruggrijp naar de Revell contacta naald of de bizon secondengel. Heb tamiya extra thin en nog iets soortgelijks, de tamiya gebruik ik af en toe wel eens, maar die andere eigenlijk helemaal niet.
En in plaats van clearfix gebruik ik de Revell variant, heb toch het idee dat die producten iets sterker zijn dan de gewone houtlijm. En het brengt mooier aan met zo'n kwastje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende