Verander lettergrootte
Het is nu ma 22. okt 2018, 08:04

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] M1A1 Abrams with Mine Plow - Op. Desert Storm 1/72
BerichtGeplaatst: vr 5. okt 2018, 17:35 

Zoals de titel doet vermoeden, DJ heeft weer eens een tankje in elkaar geprutst en wil dat graag even online delen. :titter:

De gebruikte kit? Nou een mix van Revell tracks, Matchbox onderdelen en 2 Trumpeter Abrams kits en een bagage rekje van Black dog + scratch werk. Het bijzondere aan deze bouw is dat deze Abrams echt jaren lang in aanbouw is geweest. De kit heeft zeker 2 keer een nieuwe laklaag gekregen die vervolgens weer verwijderd werd omdat ik er niet tevreden mee was. Dat laatste heeft het eindresultaat niet per sé positief beinvloed en ik ben dan ook blij dat ik na ruim 6 jaar dit ding met een middelmatig voldaan gevoel in de vitrinekast kan zetten. :lol:

Voor de foto's nog even een klein verhaaltjes ter introductie van deze tank, voor zover nodig omdat denk ik iedereen hem wel kent. De Abrams is momenteel de hoofdgevechtstank van zowel de US-Army als de USMC. Deze eenheden toonden tijdens de eerste Golfoorlog van 1990-1991 de superieure gevechtsvaardigheden van de tank over die van de Irakezen tijdens de verschillende tankslagen die plaatsvonden in het voorjaar van 1991 met als hoofddoel de bevrijding van Koeweit en het verdrijven van alle Iraakse bezetters en vanwege nog wat andere redenen (waarover nogal eens gediscussieerd wordt). Een ding is in ieder geval zeker, de Abrams heeft zich tijdens de Golfoorlog onderscheiden als een van de betere gevechtstanks momenteel in gebruik. Bewapend, in tegenstelling tot de eerdere M1 105mm versie, met een 120mm Rheinmetall gladloopskanon en uitgerust met geavanceerde richtapparatuur waren de Iraakse tanks met slechte nachtzichtapparatuur of zelf zonder een gemakkelijke prooi voor de Arbams. Als gevolg werden er dan ook weinig Abrams vernietigd, en zijn er geen doden gevallen onder Abrams tank crew, slechts een aantal gewonden waarvan velen ook nog eens door toedoen van eigen collega's. (voornamelijk door vliegtuigen) De M1A1 Abrams is nog altijd in gebruik bij de Amerikanen, echter heeft het model M1A1 in de loop der tijd wel vele updates gekregen, en is er bovendien een nieuwere variant, de M1A2, ontwikkeld.

Nog een paar gegevens over de tank, model M1A1:

Bemmaning: 4, bestuurder, lader, schutter en commandant (als ik het zo goed zeg)
Lengte: 9.77 meter
Breedte: 3.66 meter
Hoogte: 2.44 meter
Motor: Honeywell AGT1500C multi-fuel turbine engine 1,500 shp
Snelheid: 72 km/h op de weg & 48 km/h off-road

Bewapening: 120 MM Rheinmetall gladloop kanon, een M2HB .50 & twee stuk 7.62 M240 machinegeweren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan wat ik er van gemaakt heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast een Challenger 1 en Iraakse T-55

Afbeelding

Dit zijn dan de voorlopige eindfoto's. Ik sluit niet uit dat ik nog eens wat details ga toevoegen, misschien nog een paar krasjes in de laklaag etc. maar vooralsnog vind ik het wel even mooi geweest. :ok:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] M1A1 Abrams with Mine Plow - Op. Desert Storm
BerichtGeplaatst: za 6. okt 2018, 22:53 

Nou, ondanks je eigen twijfels vind ik het een heel mooi model geworden DJ! Keurig gemaakt en strak in de verf. Mooie lading stowage achterop. Mooie chips en krassen. Mooi zijn ook de kale metalen punten van de mijnploeg. Misschien een beetje schoon/te weinig stoffig voor een woestijntank (maar die kritiek kreeg ik zelf ook bij mijn Matilda). In ieder geval een genot om naar te kijken. Leuk ook hoe het model gekitbashed is. En interessant in vergelijking met de Challenger en T55.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. okt 2018, 13:00 

Compleet eens met Huib.
Zeer overtuigend resultaat qua kleur en verwering. Hooguit nog wat stof/zand toevoegen en klaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 8. okt 2018, 07:27 

Wat ik dan wel weer geinig vind is dat er een Honeywell turbine in zit, ik dacht dat die jongens alleen maar thermostaten maakten. Maar je tankje, heel mooi gemaakt, maar inderdaad een beetje schoon voor een D.J. tank. Ik hou het er maar op dat de zin een beetje weg was, wel heb je goed nagedacht over de verschillende beschadigingen e.d.
Dit zijn wel hele saaie, strakke tankontwerpen trouwens, heel glad, maar goed dat er nog wat bepakking op zit. Helemaal als je het dan met die T-55 vergelijkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. okt 2018, 19:40 

Bedankt voor de reacties heren. :)

Begin november zal ik met model meenemen naar Hurdegaryp.

Huib schreef:
Misschien een beetje schoon/te weinig stoffig voor een woestijntank (maar die kritiek kreeg ik zelf ook bij mijn Matilda)

Bij dit model heb ik het niet heel goed aangepakt moet ik zeggen. Zo heb ik geen matte lak gebruikt, alleen de olieverf filters hebben een matte en stoffige look kunnen gegeven aan het model. Nu is het wel zo dat ik voor het aanbrengen van de decals alleen glans lak aangebracht heb waar t nodig was, dus op alle andere plekken heeft het model alleen een basiskleur + olieverf. Verders heb ik Pigment van MiG gebruikt, maar daar ben ik zuinig mee geweest, om te voorkomen dat de subtiele verwering daardoor minder zichtbaar zou zijn.

markie schreef:
Wat ik dan wel weer geinig vind is dat er een Honeywell turbine in zit, ik dacht dat die jongens alleen maar thermostaten maakten.

Haha ja, dat vond ik zelf ook wel grappig inderdaad. :titter:
markie schreef:
Dit zijn wel hele saaie, strakke tankontwerpen trouwens, heel glad, maar goed dat er nog wat bepakking op zit. Helemaal als je het dan met die T-55 vergelijkt.

Klopt, het is niet bepaald een interessant design. Ik vind het dan ook wel een uitdaging om een interessant model te maken van een saai ontwerp als de Abrams.

D.J.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11. okt 2018, 10:55 

Nou, toch ben ik het er niet mee eens dat de Abrams een saai design is. Voor een tank is het een bijzonder clean design, en daardoor misschien wel een beter ontwerp. Alles zit netjes weggestopt onder een strakke buitenzijde. Dat is heel karakteristiek voor de Abrams, en kun je in een model mooi weergeven (als je dat wilt).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. okt 2018, 00:04 

Strak model van een strakke tank :ok: Zoals anderen hal hadden aangegeven zou wat meer zand zeker niet verkeerd zijn :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19. okt 2018, 22:12 

Huib schreef:
Nou, toch ben ik het er niet mee eens dat de Abrams een saai design is. Voor een tank is het een bijzonder clean design, en daardoor misschien wel een beter ontwerp. Alles zit netjes weggestopt onder een strakke buitenzijde. Dat is heel karakteristiek voor de Abrams, en kun je in een model mooi weergeven (als je dat wilt).

Nou, het is geen saai design maar wel een saai design voor een modelbouwer. Een oude roestback t55 is een stuk interessanter qua verwering dan de Abrams, dat bedoel ik vooral.

reteip schreef:
Strak model van een strakke tank :ok: Zoals anderen hal hadden aangegeven zou wat meer zand zeker niet verkeerd zijn :titter:

Thanks. Ik neem hem over 2 weken mee naar Hurdegaryp, ik ben benieuwd of mensen dan nog steeds meer stof willen. :titter:

D.J.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]