Verander lettergrootte
Het is nu ma 10. dec 2018, 19:04

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Goedkope rommel of een goede verfspuit voor weining...
BerichtGeplaatst: zo 4. jan 2015, 19:23 

Deze lag nog te wachten in het hoge noorden op mij, voor mijn verjaardag terwijl dat al weer een aantal maanden geleden is. Mijn oude Badger is er plotseling mee opgehouden. Van alles geprobeerd maar na een paar uren schoonmaken, proberen, meer of minder verdunning, alleen water, Niks. Helemaal niks komt er meer uit. Dus op zoek gegaan naar een nieuwe en mijn broer kende deze site (https://www.hbm-machines.com/producten/airbrush/airbrush-pistolen/hbm-bd-134-k-airbrush-pistool) en zei zoek er maar een uit. :cheesygrin:

Deze dus

Afbeelding

Inhoud:

Dubbel action verfspuit met zij-invoer en 0,3mm nozzle/naald
0,2 nozzle/naald
0,5 nozzle/naald
Onder beker
Boven beker
Pipetje
Speciaal sleuteltje voor het verwissel van de nozzle
Textielgewapende slang

Extra, niet in de doos
Snelkoppeling luchtslang/verfspuit

Tja, ‘tis goedkoop maar is het ook wat? :panic:

Een beetje speurwerk op het internet geeft te kennen dat het gemaakt wordt in China (waar anders) en dat het kopieën zijn van de wat betere verfspuiten zoals Iwata. De een vindt het inderdaad rommel en de andere zegt dat ze best wel goed zijn. Een puntje wat ze allemaal aangeven is dat je op moet passen met het aandraaien van de nozzle, deze kan bij te hard aandraaien kapot gaan. (Zoekterm "Model BD airbrush")

Nou ben ik een noob op het gebied van verfspuiten. Als er verf uitkomt ben ik allang blij....zal morgenmiddag wat gaan experimenteren.

Ondertussen de vraag; Wat maakt een spuit goed en wat niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Goedkope rommel of een goede verfspuit voor weining...
BerichtGeplaatst: zo 4. jan 2015, 20:14 

Goedkoop is duurkoop.
Een oude gezegde die vaak gelijk krijgt.

Eerlijk gezegd kijk ik met enige wantrouwen naar je foto.
Bij mijn aircompressor set zaten twee van dat soort airbrushes uit China bij.

De luchtcompressor doet zijn werk, maar die airbrushes heb ik nooit meer aangeraakt. Die van jouw zien er net zo uit.
Gewoon rommel.

Spaar eventueel door voor een bekend/bewezen merk, desnoods tweedehans. En je doet jezelf een veel groter plezier op de lange duur.

Zo heeft Revell mooie starters dual action airbrushes.
Su6.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 4. jan 2015, 20:35 

nou rudi, daar ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb ooit mijn eerste "echte" compressor bij HBM gehaald. Die compressor heeft jeroen inmiddels en ook hij is er blij mee. Daar zat destijds een vergelijkbare/zelfde airbrush bij die ik toch gedurende een mooie periode gebruikt heb en prima resultaat mee gespoten heb.

toegegeven, het is geen H&S of Iwata of weet ik wat voor merk, maar ik geloof dat je er 3 tientjes voor betaald hebt, dan heb je best leuk speelgoed.

om het met auto's te vergelijken.. Je hebt aston martins en ferrari's (H&S) en je hebt skoda's en opels (deze HBM)

bij goed onderhoud kun je er prima mee vooruit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 00:28 

Ik heb ook zo'n Chinees en wist niet eens van die dure merken af. Als je de boel netjes schoon houdt en je gebruikt goede verf dan kun je veel plezier hebben aan zo'n spuit. Als het om kopieen gaat dan verbaas ik mij over de kwaliteit van de onderdelen. Ik doe hem in ieder geval niet meer weg en heb ook geen behoefte aan een duurdere.

edit: Ik heb wel een andere uitvoering dan jij.

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 20:19 

Ik ben werktuigbouwkundig ingenieur en heb nu wat ervaring met producten uit China. Ze kunnen heel goed dingen kopiëren en dus is de kans zeer groot dat jouw spuit gewoon goed is. Alleen komt nu de crux. De kwaliteitscontrole en de toleranties worden opgerekt om meer producten te kunnen leveren.

Voorbeeldje: Ik heb 2 maand tekenwerk gedaan voor een bedrijf dat ovens maakte voor het verwarmen van vliegtuigmaaltijden in een vliegtuig. De productie van deze ovens werd verplaatst naar China, de eerste productie series waren perfect maar na een paar series bleek de uitval ineens exponentieel te groeien. Wat bleek ze hadden gekeken naar de norm van afwijkingen in de plaatdikte. Deze bleek maximaal 10% te mogen zijn met uitschieters van 20% dus de Chinezen namen ipv plaat 1 mm plaat 0,8mm met als gevolg dat er ook ovens binnenkwamen die nog dunner waren en dus kapot gingen. Ook kwamen er ovens binnen die gewoon niet goed gemonteerd waren. Wat dus de uitval nog eens werd vergroot.

Normaal gesproken (9 van de 10x) doet je spuit alles wat je ervan verwacht heb je pech dan valt deze net wel/niet binnen de toleranties en en kun je problemen tegenkomen.
Het grote voordeel van de grote merken is dat je zo goed als zeker bent van een kwaliteitsproduct.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 22:07 

Ik ben blij met jouw antwoord Looney.

Ik besef dat ik nogal hard ben geweest en heb daarom die airbrush nogmaals getest om te bezien of ik mijn oordeel moet aanpassen.
Hieronder mijn set uit maart 2012 die samen met veel extra's bij de luchtcompressor werd geleverd.
Zo te zien exact dezelfde. Alleen de slang ontbreekt hier in het doosje, (die is wel goed en dus in gebruik :mrgreen: ).
Afbeelding

Afbeelding

Helaas, ik blijf wel bij mijn oordeel.
Oorzaak is dat de naald niet evenwijdig uitgelijnd is met de nozzle, (item 3). De naald wil niet in de nozzle, (of beter gezegd bereikt de nozzle niet) en raakt muurvast geklemd. Om zeker te stellen heb ik vervolgens de 0,3mm naald verwisseld voor de 0,5mm naald, (en nozzle!). Wederom hetzelfde euvel.
Afbeelding

Deze is rommel! Maar misschien is het exemplarisch.

Zoals Arjan schreef klopt wel.
In februari 2010 ben ik begonnen met een Revell Master Vario. Met spuitbussen als drijfgas.
Afbeelding

In 2012 gevolgd door een compressor. En sinds februari 2014 een Evolution van HS.
Toen in 2012 bleek dat deze set airbrush niet werkte heb ik hem opgeborgen. Het ging immers om de compressor. De Revell brush was ik aan gewend en beviel goed.
Zeker in verhouding met de Chinees.

Nee bestel voor dat geld maar een portie babi pangang, foe yong hai en saté.
Want dat is wel goed spul van de Chinees.

Laatst bijgewerkt door Grover op ma 5. jan 2015, 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 22:14 

Rudi,
Hoeveel beter spuit de HS dan de Revell?
Spuit deze veel strakker dan de Revell of valt het verschil mee?
En misschien ook wel een belangrijke vraag, hoe makkelijk maak je een HS schoon t.o.v. de Revell.
Want de revell is bij mij een keer doorspuren met terpentine. Bakje schoonmaken.
Nozzle, naald en gaten van de body ff schoonmaken met een stukje keukenrol en binnen een paar minuten is de hele spuit schoon.
Groeten Mark

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 22:18 

Precies het zelfde euvel had ik dus ook met mijn black bull airbrush pistolen.
Momenteel gebruik ik ook een revell masterclass vario en die bevalt goed. Inmiddels ben ik wel aan het nadenken over een h&s of iwata en een betere compressor, want dat is nog steeds een simpele black bull :cheesygrin:

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 22:23 

dat is met een h&s idem. Maar het voordeel van h&s tov revell spuit vind ik de verkrijgbaarheid van je verbruiksonderdelen (rubbertjes, nozzle, pakkingen en veertjes)

ik denk dat het moeilijk uit leggen is, maar je denkt dat je prima uit de voeten kunt met revell (wat ook wel zo is) maar wanneer je dan 1 keer een h&s hebt, wil je noooooooiiit meer anders en ga je je afvragen waarom je dat ding nooit eerder hebt gekocht. En dat hoeft echt niet de dure infinity te zijn, maar ook de evolution of de ultra zijn toppers. Ik heb beide (inf en evo) en zijn aankopen voor het leven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. jan 2015, 23:03 

markie schreef:
Rudi,
Hoeveel beter spuit de HS dan de Revell?
Beide gebruik ik naar volle tevredenheid. Beiden bevallen goed.
Het verschil zit hem in het gebruiksdoel. De HS is ideaal voor het trekken van zeer dunne lijntjes met, (eventueel) een lage druk.
Hieronder mijn probeersel van zondag voor de F-105.
Afbeelding

De Revell Master clas vario heeft een iets hogere werkdruk nodig om de verf omhoog te trekken uit het bekertje aan de onderzijde, (opvoerhoogte).
De huidige combinatie vindt ik ideaal. HS voor het fijne werk. De revell voor bv het aflakken, (blanke lak) of grotere oppervlakken.
Overigs is het overschakelen van en naar steeds weer wennen.
De Revell is zeg maar een een bruut beest, (wat positief bedoeld is). Als je niet oppast blaas je het bekertje zo leeg.
De HS is fijngevoeliger en nauwkeuriger te doseren.

Spuit deze veel strakker dan de Revell of valt het verschil mee?
De naald van de HS kan minimaal 0,2 mm zijn, (waardoor overigs ook sneller verstopping kan optreden). Met de HS kan je vakjes invullen.
De Revell doet makkelijk grotere oppervlakken. Zo heb ik de Canadair CL-415 met de Revell brush gedaan.
De Bloch MB 152 was een oefenobject voor de HS, (met hulp van Arjan).
Ook de F-105G nu. is bewust een oefenobject om te leren werken met de HS.
viewtopic.php?f=8&t=2796

Uiteindelijk wint de HS van de Revell Vario.

En misschien ook wel een belangrijke vraag, hoe makkelijk maak je een HS schoon t.o.v. de Revell.
Want de revell is bij mij een keer doorspuren met terpentine. Bakje schoonmaken.
Nozzle, naald en gaten van de body ff schoonmaken met een stukje keukenrol en binnen een paar minuten is de hele spuit schoon.
Groeten Mark

Daar zit niet echt verschil in. De revell is goed en robuust. De HS is een toonbeeld van gebruikersgemak. Zeer makkelijk en snel te demonteren. Het verschil zit hem in de kleinere naald en nozzle. Een 0,2 mm is lastiger schoon te maken.

Ik hoop dat ik mijn ervaringen zo duidelijk heb kunnen verwoorden.

Overigs bezit ik de HS nog maar een jaar. De Revell heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende