Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Land Rover 3/4 ton, hulp m.b.t. (tactische) tekens gezocht
BerichtGeplaatst: di 4. jun 2013, 18:00 

Hallo mannen,

Normaal post ik hier niets tot weinig, maar voor een speciaal project heb ik hulp nodig en hoopte ik dat jullie wat kennis met mij willen delen.

Zoals de titel al aangeeft heb ik hulp nodig bij het ontrafelen en vinden van de tactische tekens op een Land Rover 3/4 ton. Mijn vader heeft vroeger in militaire dienst gereden in dit voertuig en is er nog steeds een beetje (heel erg) gehecht aan, daarom wilde ik deze voor zijn aankomende 50e verjaardag nabouwen in 1/35. Italeri heeft onlangs een mooie kit uitgebracht die hier volgens mij goed dienst voor kan doen, het gaat om de Land Rover 109' LWB:

Afbeelding

Er zal wel het een en ander aangepast moeten worden maar de grote lijnen komen aardig overeen. Uiteindelijk zal het een Land Rover moeten worden van het 48e pantserinfanteriebataljon van Heutsz, en om precies te zijn deze Land Rover:

Afbeelding

Als ik er soms wel eens over begin raak ik altijd een gevoelige snaar dus leek dit me een bijzonder cadeau voor een bijzondere leeftijd. Ik heb wel wat hulp nodig bij het ontrafelen van de tekens. Allereerst het teken wat er boven de banden staat, wat staat hier? De foto is niet heel scherp maar volgens mij staat er iets van 2.5 ATO, heeft dit met de bandenspanning te maken toevallig? Het staat namelijk op alle wielkasten. Het NL-teken heb ik ook omcirkeld aangezien deze mij niet gecentreerd leek maar dat wordt bevestigd door de volgende foto. Daarnaast leek het blauw in de Nederlandse vlag mij lichter, meer richting de kleuren van Luxemburg, of is dat gezichtsbedrog?

Afbeelding

Hier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn we nog een tweede onderdeel omcirkeld. Deze heb ik inmiddels (volgens mij) gevonden, dit is het eenheidsidentificatieteken. Klopt dit? Dit is niet alleen op deze pantserwagen zichtbaar maar ook op de Land Rover is dit zichtbaar. De 51 die we telkens zien wordt hier ook uitgelegd als het volgnummer binnen de eenheid, klopt dit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook voor boven het rood-blauwe wapenschild zichtbaar maar dat is niet te zien op de foto's. Ik vond deze foto op het internet:

Afbeelding

Is het gewoon een kwestie van de A omwisselen voor ST en de 45 voor 48? Dan kan ik dat zelf wel Photoshopppen, of is dit te kort door de bocht?

Even concreet, ik zoek dus:
-Het rood-blauwe wapenschild
-Informatie over het eenheidsidentificatieteken
-Informatie over de kleur van de vlag
-Het kleine stukje tekst boven de wielen op de wielkasten

Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen, ik weet het, het is wat veel maar ik wil erg graag paps z'n voertuig nabouwen, dus hopelijk weten jullie meer dan mij! Laat maar horen,

Arjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Land Rover 3/4 ton, hulp m.b.t. (tactische) tekens gezoc
BerichtGeplaatst: wo 5. jun 2013, 08:51 

Bij welk onderdeel was deze bak in gebruik? Maatje van mij werkt er namelijk nog steeds mee (korp mariniers heeft ze nog) dus ik zou hem s kunnen vragen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. jun 2013, 19:53 

Hoi Mirko, mijn vader zat bij 48e pantserinfanterie bataljon van Heutsz bij de Landmacht. Het is inmiddels al weer heel wat jaar geleden en volgens mij bestaat dit bataljon nu ook niet meer. Stel dat ik ergens detailfoto's van nodig zou hebben, zou jij dat dan aan hem willen vragen? Dat is natuurlijk altijd makkelijk.

Via een ander forum ben ik al geholpen wat betreft de andere vragen, reactie daarop is dus niet meer nodig.

Arjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. jun 2013, 13:15 

Oi Arrie Barry,

ondanks dat je al antwoord hebt op een ander forum, hierbij: (wegens ik hou niet van open eindjes..... :P)

Het rood/wit/blauwe schildje is het symbool van het 1ste NL Leger Korps. Het was destijds gelegerd/verantwoordelijk voor de verdediging van de noordelijke west-duitse vlakte.

http://www.boekje-pienter.nl/html/cijfers.htm#1lk

Het eenheidsidentificatie teken is opgebouwd uit standaard Nato symboliek.

http://www.monkeydoit.com/military-map-symbols.php

ST staat voor Staf, A voor Alfa en B voor Bravo Compagnie. Het streepje boven op het symbool is dus al correct.

De stickers van de Nederlandse vlag (ik heb er vroeger vele gekregen op de open dagen) leken in mijn tijd best de juiste kleur. Ik denk dat het blauw de goede kleur is, maar dat de foto's inmiddels wat verkleurd zijn. Dit weet ik echter niet zeker.

Tot slot, de teksten boven de wielkasten, dat is inderdaad de bandenspanning. Volgens mij voor 2.9 en achter 3.5. Het reed niet voor niks als een bolderwagen.

Hier nog een linkje naar een fotosite die ik vond, wellicht haal je er nog iets uit.

https://plus.google.com/photos/112589901954975958222/albums/5231783711938570961?banner=pwa

Succes!

Knutt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. jun 2013, 21:55 

Ha Knutt,

Hartstikke bedankt! Vooral die laatste foto site is erg handig!

Arjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10. aug 2013, 19:46 

Hoi Arjan,

De nummering doet vermoeden dat je vader bij het verkenningspeloton van het bataljon gezeten hebt.
Op het voertuig zijn de gebruikelijke symbolen te zien het 1 lk symbool rood wit blauw schild en NL vlag.
Alsmede het tactische teken van de staf van 48 painfbat.
De uitvoering doet ook vermoeden dat hij in de PC of OPC bak zat, want de overige voertuigen waren open.
Vraag eens wat zijn taak was.

Met vriendelijke groet

Jumposaurus

Willem

Jump

Does it have wings, can you jump out of it...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. sep 2013, 23:19 

Hoi Willem,

hij reed inderdaad bij de verkenning rond ja. Wat PC en OPC mogen beteken weet ik niet, wel weet ik dat hij de sergeant ofwel de plaatsvervangend commandant reed, staat PC daar voor?

Arjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. sep 2013, 09:22 

Nu wil ik absoluut niet zeuren en zeiken, maar je vraagt hier om hulp en wacht vervolgens 1,5 maand met antwoorden.
Het bouwverslag zelf is hier al helemaal niet terug te vinden, persoonlijk vind ik dat niet echt een nette aanpak.
Niet iedereen kijkt (nog) bij de buren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 8 berichten ]