Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bf 110
BerichtGeplaatst: za 4. nov 2017, 23:40 

Hallo bouwers

Ik wil graag een Bf110 bouwen, en wel een F4. Ik heb geen zin om kapitale uit te geven voor een moeilijk verkrijgbaar model. Welke alternatieven zijn er? Kan ik bijvoorbeeld een E1 als basis gebruiken? Die wordt op brouwers aangeboden voor 5 euro. De meeste moeite zal het wel kosten om de juiste decals te vinden. Ik wil de kist bouwen van Heinrich Finke die een Lancaster heeft neergeschoten die vlak bij Leeuwarden is neergestort in 1942. Ik ben een paar weken geleden op de crash-site geweest en het verhaal sprak mij dusdanig aan dat ik die Lancaster en die BF110 wil gaan bouwen.

Ik ben benieuwd met welke modelbouwtips jullie komen, ik weet inmiddels het een en ander van de echte kisten. Zo wordt op het www beweerd dat de kist is neergehaald door Helmut Lent, maar dat is niet juist, het was Heinz Finke. Het is alleen niet 100% zeker of het een F4 is, maar laten we dat houden op 75%. En de exacte registratie zal ook een probleem worden, maar dat is voor later orde. Daar zijn voor mij mannetjes aan het zoeken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf 110
BerichtGeplaatst: zo 5. nov 2017, 13:58 

Ha René,

Leuke vraag. Zoals altijd ligt het net weer een beetje ingewikkeld. Hoewel de uiterlijke verschillen tussen de verschillende Bf 110 modellen niet zo groot zijn, zijn ze net weer te groot om te negeren.

Wat zijn de opvallende verschillen:
Bf 110 C en E: kleine radiatorinlaten onder de motorgondels, spinners met kanonopening op de as, klein model stabilo's.
Bf 110 F: grotere luchtinlaten onder de motorgondels, gewijzigde model motorgondel, afgeronde spinners, langere en bredere propellerbladen, klein model stabilo's.
Bf 110 G: Als F maar met kleine aerodynamische aanpassingen, nieuwe neusbewapening, gewijzigd cockpitglas, en groot model stabilo's.

Als je dus een C of E wilt ombouwen naar een F moet je nieuwe luchtinlaten en motorgondels bouwen (best lastig) en nieuwe spinners en props maken (ook best lastig)
Een G terugbouwen naar een F vraagt een nieuwe cockpitkap (lastig), aanpassen van de neus (goed te doen) en het verkleinen van de stabilo's (goed te doen). Wat je ook kunt overwegen is crosskitten: de romp en staart van een Bf110 C of E combineren met de vleugels en motoren van een Bf110 G. Dan kom je aardig in de buurt. Propellers en spinners kun je ook jatten van Bf 109 F en G kitjes.

Of toch die dure Eduard kopen! :cheesygrin:

Om het verschil even te illustreren:
Afbeelding
Boven de E met kleine luchtinlaten, en oude spinners. Onder een verbeterde E met grotere luchtinlaten als de F, maar toch nog de oude motorgondels.

Afbeelding
De F met andere motorgondels en luchtinlaten, afgeronde spinners en grotere propellors.

Afbeelding
En de G met andere cockpit, andere neus en grotere stabilo's.

Dit is het kitje wat op Modelbrouwers wordt aangeboden:
Afbeelding
Prima kitje. Voor €5,- waar voor je geld. Je moet je echter wel realiseren dat dit de oude Monogram uitgave is. Weinig detail, geen cockpit interieur. Dus je moet er zelf wel wat aan doen. Moet je net leuk vinden. Evt. te crosskitten met dit oudje:

Afbeelding
Dit is de oude Frog kit, die later door Revell in diverse verpakkingen uitgebracht is. Goedkoop verkrijgbaar!

Heel goed, niet duur, en goed verkrijgbaar zijn natuurlijk de nieuwe Airfix kits van de C en de E uitvoering. Is allebei dezelfde kit met een paar extra onderdelen voor de E en verschillende decals.
Afbeelding

Ook nog wel eens voor een goed prijsje verkrijgbaar zijn de Italeri C en G kits. Hele goed modellen, die je vast ook zonder veel problemen kunt crosskitten:
Afbeelding

Afbeelding

Mooi project! Succes en veel plezier!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. nov 2017, 15:35 

Super bedankt voor je duidelijke input. Achter de schermen heb ik ook contact gehad met Jelmer (Creeping death), die weet ook veel hierover. Ook hij kwam met het advies om de G2 van Eduard te scoren. Volgens hem zat daar ook een canopy in van een E. Op marktplaats staat ook nog een G4 van Italeri, wellicht een alternatief als ik geen Eduard kan vinden. Ik heb begrepen dat de F4 waarin Vinke de Lancaster neerhaalde er één was zonder antennes.

Afbeelding

Zal ik gelijk dan maar een oproep doen? Wie heeft de G2 van Eduard en wil hem aan mij verkopen?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. nov 2017, 23:13 

Ja, die G2 van Eduard lijkt me inderdaad het ideale uitgangspunt, vanwege alle onderdelen die erbij zitten. Volgens mij zit er namelijk niet alleen een goede cockpit bij, maar ook een goede neus, en de kleine stabilo's. Dus je kunt deze kit geheel zonder aanpassingen als een F bouwen, alleen met kitonderdelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. nov 2017, 18:36 

http://www.hyperscale.com/2013/reviews/kits/eduard7085reviewbg_1.htm

Ziet er gelikt uit. Ik zou het wel weten.
Afbeelding

De (kit)conversie naar een F wordt zelfs benoemd.
Afbeelding

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 8. nov 2017, 20:41 

Dank allen. De Eduard G2 (wel de weekend edition) is besteld. Op de ESM zal ik kennismaken met deze kit.

Nu alle decals (voor de juiste uitvoeringen en nummers) zien te scoren.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]