Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Matte lak met de kwast?
BerichtGeplaatst: di 16. okt 2012, 16:43 

Hallo,

Als ik een model maak verf ik eerst de basis met enemel verf (revell meestal) met een kwast. Als deze laag er op zit, spuit ik met een spuitbus van de action blanke lak er overheen zodat ik de decals kan plaatsen. Als de decals er op zitten spuit ik er nog een laag blanke lak van de action er overheen om de decals te fixeren, en zodat ik kan gaan wheateren. Het wheateren doe ik op veel verschillende manieren, soms met olie verf, of met enemal of plakaat. Dit laat ik dan een paar dagen drogen of spuit ik er nog een laag blanke lak overheen. Het probleem met deze werkwijze is dat het model dan gaat glimmen. Ik heb geprobeerd om met matte verf van revell (nr 2 als ik me niet vergis?) er overheen te kwasten (ik heb geen airbrush) maar dit komt er nooit zo mooi uit als dat ik hoop. Er is altijd wel nog een plekje wat glimt, of een randje waar het niet goed opdroogt. Als ik het dan lang genoeg laat drogen en er dan weer overheen ga, heb ik weer het zelfde effect.

Ik heb al gevraagd bij de verfwinkel voor bijvoorbeeld mat vernis maar dat hebben ze niet, en ik zou niet weten waar je dit anders nog zou kunnen krijgen. Tamiya heeft zelf volgens mij ook zo'n spuitbusje met matte verf (ps-55) om modelauto's mat te maken, maar dit wordt meer zijdemat en is dus niet geschikt voor tanks en vliegtuigen (welke ik vooral bouw).

Is er misschien een oplossing om een model mat te krijgen, zonder hulp van een airbrush?

Misschien ligt het gewoon op de manier waarop ik schilder, dus hoe krijgen jullie je model mat?

Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Matte lak met de kwast?
BerichtGeplaatst: di 16. okt 2012, 22:13 

Al eens Humbrol matte lak geprobeerd?
Persoonlijk vind ik Humbrol sowiezo veel lekkerder in de verwerking, net ietsje dunner, en gecombineerd met Humbrol thinner een prima resultaat mee te behalen.
En de truc met matte lak is tevens goed doorroeren, ook tussentijds!

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16. okt 2012, 22:43 

Humbrol heeft volgens mij ook acryl lakken in spuitbussen...

Wat ik denk is, dat de action lak zo spekglad is dat de matte lak niet blijft hechten. ( Glimmende lakken hebben een gladdere oppervlak dan matte.) Misschien veeg je met de haren van de kwast weer matte lak weg??? Wat je kunt proberen is , omdat je na het weatheren weer action lak gebruikt, deze laatste laag een beetje opschuren met heeeeeeeeeeel fijn schuurpapier om deze wat ruwer te maken.

Of een goedkope airbrush met gasflesjes kopen voor de matte lak. (Volgens mij, ik herhaal, volgens mij is deze met wat doehetzelf-handigheid aan te sluiten op zo'n grote onkruidverdelgingspuit, deze kun je oppompen tot 3 bar en als "gasfles" gebruiken. Heb het zelf NIET geprobeerd maar volgens mij is dit wel mogelijk...... scheelt wel weer een hoop geld voor flesje met "gebakken" lucht!)

It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 08:57 

Zelf gebruik ik ook de blanke actionlak maar ik lak mijn modellen af met Vallejo matte lak met de AB. Dat is eigenlijk de beste manier om het mooi erop te krijgen. Ik heb wel eens Humbrol semiglosslak uit een spuibusje gebruikt en dat spoot een mooie laklaag, die zijn er vast ook in de matte versie. En anders inderdaad de tip van Deadgame, koop zo een goedkope AB van Revell en gebruik die alleen voor de matte lak te spuiten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 11:50 

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Waar zou je die humbrol spuitbusjes kunnen krijgen? Bestellen op internet gaat volgens mij niet (of in ieder geval niet bij de sites die ik ken) want volgens mij hebben ze dat spul alleen in the UK, en vandaar uit mogen ze geen onder druk staande producten versturen. En bij de modelbouw toko hier in de stad heeft net 1 rekje met revell verf, dus daar zal ik die dingen ook niet tegen komen, maar ik zal binnenkort eens langslopen om het te vragen.

Dat idee van die onkruidspuit spreekt mij ook wel aan. Is het misschien ook een idee om het met een minicompressor te doen (deze bijvoorbeeld). Dat is volgens mij iets makkelijker want dan hoef ik niet steeds de onkruidspuit op te pompen, en blijft hij volgens mij op een betere druk?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 11:57 

Feather schreef:
Waar zou je die humbrol spuitbusjes kunnen krijgen? Bestellen op internet gaat volgens mij niet (of in ieder geval niet bij de sites die ik ken) want volgens mij hebben ze dat spul alleen in the UK, en vandaar uit mogen ze geen onder druk staande producten versturen.

Och niet te krijgen is wat sterk gezegd. In ieder geval mijn vaste dealer heeft het op zijn webshop staan :mrgreen:

http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... s_id=10090

Dit moet de truuk doen lijkt me

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 12:00 

:oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 12:09 

Ik zou niet zo'n minicompressor doen om een constante luchtdruk te creëren. Voor zover ik weet, mijn vader heeft zo'n ding, geeft deze namelijk pulserend lucht als het ware. Je hebt geen drukvat bijvoorbeeld om een continue stroom lucht te geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 12:26 

Ik weet dat Darka het mij ook afraadde te gaan rommelen met goedkopere dingen.
Hij heeft gelijk gehad achteraf. Wil je een airbrush..Koop dan ineens een goeie.
Uiteindelijk geef je zelfs voor het meest goeikope ding toch geld uit. En als het dan niet werkt wegens goeikoop is dat dus weggegooid geld.

Dan kun je vind ik beter een spuitbus nemen. Die is er in ieder geval voor gemaakt om egaal te spuiten. Het komt er wat lomper uit als bij een airbrusj...maar voor matlak moet dat eigenlijk niet uitmaken. En dan heb je tenmsinste iets wat voldoet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. okt 2012, 12:49 

Ok, dan ga ik het eens proberen met de spuitbus van humbrol. Ik heb hem maar meteen besteld. Ik laat het jullie weten of het werkt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende