Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Decallen
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2013, 21:43 

Goedenavond Plakkers, ik ben aan het decallen.. ( ja je leest het goed...)

Nu heb ik het volgende probleem.
Ik merk dat de Micro Sol mijn laklaag aantast..
De laklaag zit er nu een 12 uur op ongeveer.
ik gebruik voor lak de Vallejo Premium Acrylic Polyurethane Gloss Varnish 62.064
Afbeelding

Heeft iemand een idee wat er zou kunnen zijn? Moet ik de laklaag langer laten drogen of is er een andere decalvloeistof die ik beter zou kunnen gebruiken?

Graag jullie reacties.
Jim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Decallen
BerichtGeplaatst: vr 1. maart 2013, 15:00 

Hey Jim,

Ik ken de Vallejo lak niet (is het wat??), maar ik laat ook Acrylakken als P+ of Revel Aqua eigenlijk minimaal 24 uur, en soms zelfs nog langer, uitharden. Ik vind acrylspul de nare eigenschap hebben dat het wel droog voelt, maar nog niet uitgehard is en daardoor dan erg kwetsbaar bij b.v. washes of plakkerweekmakers.

Ik had op mijn Morser P+ gespoten en de volgende morgen plakkers gedaan, met witte plekken als gevolg van de Daco. Op de Super Hornet heeft het een week gedroogd (wegens ff geen modelbouwtijd/zin) en daar met hetzelfde spul geen geen last. Overigens kreeg ik het op de Morser weer weg door er een extra glanslaag overheen te spuiten. Ik weet niet precies wat er bij jou gebeurt, maar het zou nog het proberen waard zijn.

Het lijkt me bij jou dat je het spul nog even wat langer moet laten drogen. Ik gebruik zelf de sol van Daco, maar die Microsol is zo' n beetje de meest zachtaardige sol die er is. Als dat al reageert...?

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. maart 2013, 19:15 

Hi Jeroen, de laklaag lost gewoon op zeg maar.
Moet nu wel zeggen dat het nu beter gaat. Inmiddels een ander setje vloeistoffen geregeld van Vallejo. En de fix is op waterbasis en de medium is op alcoholbasis.
En dit werkt best goed, alleen is de fix niet doorzichtig maar lijkt op verdund houtlijm. Wat dus nog wat residu achter laat als ik er teveel van opsmeer. Dus dit is nog even uitzoeken...

Zit nu wel te denken, ik had de micro sol op het model gesmeerd en toen de decal erop gelegd.. daarna nog wat sol op de decal en klaar. Misschien zit daar de fout ook wel in...

De lak zelf bevalt me verder prima, spuit goed op ongeveer 3bar en een 0.4 naald..

Bedankt voor het meedenken....
Jim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2013, 18:23 

3 bar? Zo hoog kom ik nooit?

Normaliter doe je set onder de plakker, en geen sol, maar eigenlijk enkel als ze niet echt willen plakken. Ik heb dat spul niet eens in huis, ik die er bij niet-plakkende-plakkers gewoon een beetje P+ onder. Gelijk 0,0 silvering, maar de sol doet dan zijn werk niet meer, dus minder bruikbaar over details waarbij dat wenselijk is -een simpele paneellijn kun je met een scherp mesje gewoon insnijden.

Ik doe meestal plakkers d'r allemaal aan 1 kant op nadat de glanslaag lang genoeg uitgehard is, dan houd ik het model op z'n kant of op z'n kop, sol erop en dan een nachtje laten staan. Zo werk ik alle (4) kanten af en als je het ding op z'n kant of kop houdt loopt de sol er ook niet af.

Ik heb hier alleen Daco medium en strong staan, en voor stuggere Japanse (Hasegawa, Tamiya, FineMolds etc) plakker die hier mee niet overgehaald kunnen worden nog Mr Mark. Mits met mate gebruikt werkt dat super op die Japanse plakkers. Als je het teveel gebruikt lost de inkt op!

Groeten en plak-ze,

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2013, 18:25 

Het is ook eigenlijk wat... de grootste plakkerprutserhater op dit forum zit uit te leggen hoe je decals plakt... :woot:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2013, 19:24 

Haha, ik ben ook zo'n plakkerhater hoor.
tot nu toe was het imo geen toevoeging aan een model.
Maar met de F-18 die ik nu aan het plakken ben dacht ik het eens een gooi te geven..
Best leuk gelukt zeg ik zelf..

De lak spuit ik gewoon op een hoge druk maar of het echt nodig is weet ik niet hoor. Is eigenlijk maar om zeker te weten dat het er mooi uitkomt zeg maar.. Lage druk ga ik op een Blackhawk uittesten. Maar dan meteen matt..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2013, 23:36 

Caretaker schreef:
Lage druk ga ik op een Blackhawk uittesten. Maar dan meteen matt..

Heb je niet wat anders waar je op kan testen? :titter: :titter:

Ik heb hier een model wat ik er aan opoffer. Op echte modellen test ik liever niet.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. maart 2013, 23:39 

@René, elk model is toch weer een testobject...... :)
Bij mij tenminste wel hoor. (sorry mensen...)
Al heb ik nog wel een onafgebouwde Harrier liggen die ik zou kunnen gebruiken voor dit soort dingen maar toch...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 8. maart 2013, 13:14 

sowieso moet je voorzichtig zijn met het aanbrengen van sol. Of dat van micro sol is of Daco.. Je kan niet je hele model er in hangen zeg maar. Ik probeer echt met een fijne kwast alleen de decal van sol te voorzien.

@ jeroen.. Micro sol is inderdaad erg mild, maar ik heb zeker decals gehad die goed reaguurden op micro sol maar de ene is de andere niet. soms heb je dat het met micro sol geen... niks doet en met Daco medium weer prima.. Andersom heb ik oo gehad. Daco haalde niks uit, micro sol er over en vwalla..

Uitharden kan geen kwaad overigens. Heb nu mn sufa in de p+ zeker 24 uur laten drogen en geen probleem met Daco.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]