Verander lettergrootte


Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 10:57 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Wat ik me vaak afvraag is het volgende: als je de flaps van je vleugels wilt losmaken om wat meer vorm aan je toestel te geven, wat is dan de juiste stand ?

Bij de voorvleugels kan ik me voorstellen dat ze allebei naar beneden kunnen/moeten staan, maar bij de achtervleugels... hebben die ook gelijke stand of juist niet en verschilt dit dan weer per vliegtuig ? Zo ja, de Curtiss P-36 graag :cheesygrin:

Dank.

Peet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:05 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je precies?

Afbeelding

Waarbij de Remkleppen de FLAPS zijn, een bf109 heeft aan de voorzijde van de vleugel SLATS (deze worden niet aangedreven, maar werden meestal dichtgedrukt op de grond)
Uitleg over slats van de 109: http://109lair.hobbyvista.com/techref/systems/control/slats/slats.htm

Rolroeren worden ook wel ailerons genoemd.

bij deze P-36 zijn de FLAPS neergelaten http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Curtiss_P-36A_at_NACA_Langley_1939.jpeg
(deze foto was nogal groot)


Laatst bijgewerkt door looney op wo 15. mei 2013, 13:18, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:11 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Goeie vraag inderdaad. Ik zal wat duidelijker zijn.

De rolroeren haal ik nooit los op 'n model; het zouden dan de remkleppen zijn. Aan de achterzijde bedoel ik de hoogteroeren.

Bedankt voor deze tekening, want dat verbetert gelijk mijn kennis en mijn vakterminologie 'n beetje ;)

Gr. Peet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:17 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
Meeste foto's van de P-36 op de grond hebben de FLAPS omhoog, echter neer kan dus ook.

Hoogteroeren kun je wel wat naar beneden doen, deze worden bediend door de stuurknuppel naar voren te drukken, bij het uitstappen geeft dat wat meer ruimte.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:25 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Dank voor je antwoord, maar ik mis nog één ding... Welke roeren staan er nu (of kunnen) in gelijke stand en welke in ongelijke stand ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:37 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
helemaal compleet:
1 Rolroeren alleen gelijk wanneer de stuurknuppel vertikaal staat (bij knuppel naar links of rechts is de een naar beneden en de andere naar boven)
2 Remkleppen (flaps) gelijk naar beneden of omhoog. Deze worden bediend met een knop of een hendel
als er 1 naar beneden is en de andere niet heb je een grote rem uit het midden dat vliegt niet lekker
3 Hoogte roeren: gelijk naar beneden of naar boven (stuurknuppel naar voor of achter)

(4a) Slats bij bf 109 alles is mogelijk deze werden niet bediend maar werkten dmv zwaartekracht en/of luchtstromen over/onder de vleugel
(4b) Slats bij moderne vliegtuigen, bediend door computer dus op de grond zeer waarschijnlijk gelijk.
(4c) Slats bij bv een Fieseler Storch, vast, deze waren niet te bewegen.


Laatst bijgewerkt door looney op wo 15. mei 2013, 14:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 13:49 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Kijk ! [HOW TO] flaps :ok:

Dank je !!!

Gr. Peet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 17:33 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 8. dec 2010, 17:20
Berichten: 490
Woonplaats: Almere
Bij de meeste vliegtuigen zakt het hoogteroer bijna altijd naar beneden door het gewicht. Daarnaast zijn de rolroeren vaak ook "vast" te zetten dmv een control lock in verband met het klapperen in de wind etc. Een model met de hoogteroeren in neutrale stand kan dus ook gewoon waarheidsgetrouw zijn. Zorg er wel altijd voor dat de linker en de rechterkant gelijke uitslag hebben.


Flaps idem. Omhoog of omlaag komt allebeide voor. Het liefst omhoog om de windgevoeligheid en eventuele schade te verminderen. Maar bij hydraulische flaps zie je vaak dat ze al omlaag gezet worden. Bij verlies van druk kunnen ze al uit zichzelf omlaag zakken.

Bij de P-36 heb je trouwens split flaps! (echte remkleppen dus). Dus niet de gehele flap eruit snijden. Alleen het onderste deel.

Voor alles geld eigenlijk, goed kijken naar referentiefoto's.

_________________
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je je eigen plannen maakt. (John Lennon.)


Laatst bijgewerkt door Biggles op wo 15. mei 2013, 17:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 17:40 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 8. dec 2010, 17:20
Berichten: 490
Woonplaats: Almere
looney schreef:
(4a) Slats bij bf 109 alles is mogelijk deze werden niet bediend maar werkten dmv zwaartekracht en/of luchtstromen over/onder de vleugel


Kleine opmerking hierbij. In principe kan het wel. Bijv tijdens een pre-flight check. Maar je wilt toch echt niet vliegen met a-symetrische slats! Ik zou ze dus ook gewoon ten alle tijde gelijk houden bij een statisch model.

_________________
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je je eigen plannen maakt. (John Lennon.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 20:40 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
Biggles schreef:
Bij de meeste vliegtuigen zakt het hoogteroer bijna altijd naar beneden door het gewicht. Daarnaast zijn de rolroeren vaak ook "vast" te zetten dmv een control lock in verband met het klapperen in de wind etc. Een model met de hoogteroeren in neutrale stand kan dus ook gewoon waarheidsgetrouw zijn. Zorg er wel altijd voor dat de linker en de rechterkant gelijke uitslag hebben.


Flaps idem. Omhoog of omlaag komt allebeide voor. Het liefst omhoog om de windgevoeligheid en eventuele schade te verminderen. Maar bij hydraulische flaps zie je vaak dat ze al omlaag gezet worden. Bij verlies van druk kunnen ze al uit zichzelf omlaag zakken.

Bij de P-36 heb je trouwens split flaps! (echte remkleppen dus). Dus niet de gehele flap eruit snijden. Alleen het onderste deel.

Voor alles geld eigenlijk, goed kijken naar referentiefoto's.


Opmerking over de hoogteroeren, ik denk niet dat ze door hun eigen gewicht naar beneden zakken. Dit zou inhouden dat je altijd aan de knuppel zou moeten trekken om het vliegtuig in de lucht te houden. Meestal zijn de rol- en hoogteroeren gebalanceerd en blijven dus in de stand staan waarin ze worden gedrukt.
Maar modelbouw technisch zou ik ze denk ik ook in de neutrale stand houden.

Over de slats. Bij een 109 waren deze onafhankelijk van elkaar. Op de grond werden ze vaak omhoog gedrukt (voorkomen van vuil) zodra er aan het vliegtuig werd gewerkt wilden de slats zakken (erg nauw gebalanceerd). Het kon dus voorkomen dat er 1 wel of niet uitgeschoven stond. Let op ze werden niet geblokkeerd! De asymmetrie kon gebeuren in de lucht dmv verschillende luchtstromen over beide vleugels. Of op de grond als er maar 1 werd gesloten. Ik zou ze alleen maar asymmetrisch maken in een dio met monteurs erbij.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

phpBB.nl Vertaling