Verander lettergrootte


Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 20:49 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 8. dec 2010, 17:20
Berichten: 490
Woonplaats: Almere
Ik wilde je niet verbeteren of ongelijk geven hoor, alleen aanvullen.

En van de hoogteroeren is echt waar. Heb er al vaak zat één op mijn kop gekregen. Bij het handmatig omhoog zetten blijven ze door de balans soms ook wel omhoog staan, maar vaak kieperen ze toch naar beneden. ;)

_________________
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je je eigen plannen maakt. (John Lennon.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 21:52 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
Hmm blijf het vreemd vinden, maar ik heb daar geen ervaring mee. Bedankt weer wat geleerd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: wo 15. mei 2013, 21:54 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Biggles schreef:

Bij de P-36 heb je trouwens split flaps! (echte remkleppen dus). Dus niet de gehele flap eruit snijden. Alleen het onderste deel.



Kijk, dat is meedenken... de scalpel was al bezig de hele flap eruit te snijden ;)

Nu moet dat toch iv.m het losmaken van boven en onder, maar ik zal er even wat referentiemateriaal op na gaan slaan. Bedankt voor alle toelichting.

Gr. Peet

Ik spreek weer voor m'n beurt, want ik ben de rolroeren er aan het uitrossen en niet de remkleppen :titter:
Overigens is dat geneuzel wel zwaar leerzaam, want nu zie je ook dat de remkleppen inderdaad ver onder de romp van het toestel doorlopen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: zo 19. mei 2013, 14:30 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 2. jul 2010, 22:19
Berichten: 1339
Woonplaats: Installation 05
looney schreef:
Hmm blijf het vreemd vinden, maar ik heb daar geen ervaring mee. Bedankt weer wat geleerd.

Op mijn oude school stond een F16 in de hangar, en als daar geen hydraulische druk op staat hangen de hoogteroeren. Je kan ze met het handje weer omhoog zetten, om ze daarna weer langzaam te zien zakken.

Mensen die wel eens langs Schiphol rijden en vliegtuigen langs de snelweg zien staan zullen zien dat daar hetzelfde verhaal met de ailerons aan de hand is, als er geen druk op staat zakken die naar beneden.


Danny

_________________
*Rein Muss er, und wenn wir beide weinen*

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 12:55 

Geregistreerd: ma 4. apr 2011, 19:39
Berichten: 492
Woonplaats: Snits
Juggernaut schreef:
looney schreef:
Hmm blijf het vreemd vinden, maar ik heb daar geen ervaring mee. Bedankt weer wat geleerd.

Op mijn oude school stond een F16 in de hangar, en als daar geen hydraulische druk op staat hangen de hoogteroeren. Je kan ze met het handje weer omhoog zetten, om ze daarna weer langzaam te zien zakken.

Mensen die wel eens langs Schiphol rijden en vliegtuigen langs de snelweg zien staan zullen zien dat daar hetzelfde verhaal met de ailerons aan de hand is, als er geen druk op staat zakken die naar beneden.
Danny


Dit zijn hydraulisch gestuurde hoogteroeren. Bij ene ouderwest kabelgestuurd vliegtuigje wil je alle controlevlakken gebalanceerd hebben anders kun je het vliegtuig nooit trimmen.
Bij een hoogte roer zou je altijd aan de knuppel moetten trekken (om de zwaartekracht teniet te doen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 16:13 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Even concreet over de Curtiss P-36: ik heb nu alle beweegbare delen losgemaakt, d.w.z. de remkleppen alleen aan de onderzijde en deze gaan in de staand 'open' geplaatst worden. Nu heb ik tevens de rolroeren en de hoogteroeren losgemaakt. Kunnen deze alle vier iets naar beneden hangen of bega ik dan 'n fout m.b.t. correctheid ? Het kan namelijk zo zijn dat als aan één zijde 'n roer omhoog staat, zijn broertje aan de andere kant omlaag moet staan of dat zelfs in stilstand bepaalde roeren nooit iets naar beneden hangen. Dit zijn zaken die ik echt nooit weet en wat niet altijd te vinden is met referentiefoto's. Openstaande remkleppen bij een stilstaande P-36 reeds gespot; nu graag nog wat advies m.b.t. de roeren.

Alvast bedankt. Dit is namelijk ook erg leerzaam als er over dit soort onderwerpen wordt gesproken door 'de kenners'. Ik vind dat zelf altijd erg leuk om ook meer te weten van de techniek van de dingen die ik bouw, dus het wordt zeer op prijs gesteld !!

Gr. Peet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 18:36 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 8. dec 2010, 17:20
Berichten: 490
Woonplaats: Almere
De ailerons (rolroeren) kan je iets uit het lood zetten, maar zoals je zelf al aangaf; de één omhoog, dan de ander omlaag.


Het rudder (richtingsroer) kan je een kleine uitslag geven naar links of rechts.
De elevator (hoogteroer) heeft vaak een kleine uitslag naar beneden.

Beetje het idee zoals op de volgende foto's. Allemaal maar kleine uitslagen. Bij een model kan je het natuurlijk iets accentueren, maar niet te overdreven.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

_________________
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je je eigen plannen maakt. (John Lennon.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 18:44 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10. dec 2011, 01:21
Berichten: 1332
Ik heb het begrepen Biggles en wat 'n fraaie referentiefoto's ! Nogmaals dank !!!

Gr. Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 18:52 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 8. dec 2010, 17:20
Berichten: 490
Woonplaats: Almere
Je zou ook referentiefoto's van de P-40 kunnen gebruiken. In de basis moeten deze overeenkomen met de P-36.

_________________
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je je eigen plannen maakt. (John Lennon.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stand van flaps
BerichtGeplaatst: di 18. jun 2013, 20:37 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 30. okt 2010, 22:22
Berichten: 426
Jeuh siettekik dit nu pas. Dan verbaast het mij niets dat Peet al zo lang geen update meer heeft geplaatst. Hij heeft inmiddels alles wat ie al gelijmd had weer uit elkaar gezaagd. :titter:

Even als aanvulling: Als je het toestel in geparkeerde stand neer gaat zetten en je geeft het 'rudder' een uitslag, dan lijkt het mij handig om ook het staartwiel in dezelfde stand te zetten. Op de grond taxiënd werd het staartwiel gestuurd door dezelfde voetpedalen als waarmee het roer bediend werd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

phpBB.nl Vertaling