Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kleuren RLM 81 en RLM 76
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 15:50 

Heeft iemand enig idee welke kleuren van Humbrol/Vallejo/Revell er het dichtstebij komen.
Voor mijn Heinkel geeft Revell zelf 46 aan voor RLM 81 maar die vindt ik te bruin en bij RLM 76 moet je mengen en daar heeft ik geen zin in.

Voor referentie van de echte...
Afbeelding

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: kleuren RLM 81 en RLM 76
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 16:39 

Hoi Reimer,

81 over 76 dan heb je waarschijnlijk 'n 'late war scheme' te pakken, d.w.z. '44-'45.

Grote probleem met 'omrekenen' is dat lang niet alle fabrikanten een kleur hebben die zich op die wijze laat vangen, helemaal niet wanneer je weet dat RLM 81 er in 3 varianten is geweest. Dit is niet geheel vreemd, aangezien RLM 63, 74 en 84 er ook in meerdere varianten geweest zijn. Wat dus behulpzaam kan zijn, is de naamaanduiding van de betreffende kleur en eventueel de bijbehorende FS-nummers. Voor jouw toestel zou het er dan ongeveer zo uitzien:

RLM 76 - LichtBlau- FS 36473
RLM81v1 - Braunviolett - FS 30118
RLM81v2 - Braunvilolett - FS 30045
RLM81v3 - Braunviolett - FS 34086

Nu bestaan er talloze discussies op het internet en informatieve sites betreffende de verf die toentertijd gebruikt is: kleur, samenstelling, pigment en ga zo maar door. De 'juiste' kleur is dus altijd een puzzel die om een oplossing vraagt. Met bovenstaande gegevens en een sjitload aan referentiefoto's zou je 'n heel eind moeten komen. Ik kan wel een kleurnummer roepen voor je, echter is het de vraag of dat correspondeert met het model en de versie die jij aan het bouwen bent.

Ik hoop dat ik je 'n stukje op weg heb geholpen en anders meld je je maar, help ik je verder zoeken. Heb ik alleen wat meer informatie nodig over de betreffende kist.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 16:41 

http://www.paint4models.com/paintchart/ ... 00101d.htm

ideale kleurenconversie tabel, waar je kan aanvinken welke verfmerken je wil

"Oneindig uw woede, uw wijsheid is groot, schenk ons de zege, de vijand de dood
Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 16:54 

De ervaring leert dat deze conversietabel er geregeld naast zit en cross reference meer dan eens vereist is. Het is een pracht hulpmiddel inderdaad en zeker een van de betere conversietabellen, echter zou ik er niet blind op varen. Als je ziet wat ie je cadeau doet voor RLM 81 dan krijg je inderdaad Revell 46 (RAL 7013). Gebruik je echter RLM 81 om het FS nummer te vinden (in dit geval meerdere FS nummers) en je vraagt vervolgens aan de zoekfunctie wat ie geeft bij het desbetreffende FS nummer, dan rolt inderdaad RLM 81 uit de bus gevolgd door Revell 66 (RAL 7010). Je output wordt dus heel sterk bepaald door je input.

Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 20:59 

Check Yogi's onderschrift.. Dat vind ik een passende voor dit soort geneuzel.

het valt me op dat er op fora/fori/forums zo veel gedoe is rondom het onderwerp "kleur" Wanneer we op een meeting of beurs zijn is eigenlijk iedereen het met me eens dat kleur onderhevig is aan uv, verwering, drek, foto-scherpte, ochtend/middag/avond of helemaal geen zon. Wanneer het bruin moet zijn en het is geen blauw dan is het toch al snel goed???

Wederom de vraag: Welke kleur heeft een nederlandse chinook helikopter.. olive drab of interior green of weet ik het toch??

Is dat nog steeds zo na het bekijken van onderstaande foto??

Afbeelding

foto van dutchdefencepress via google

Dat gedoe met kleuren altijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 21:29 

Ik ben het wel met Arjen eens hierin.
Persoonlijk zoek ik wel altijd de juiste rlm en/of fs kleuren erbij, maar als ik dan ga kijken naar de de verschillen in kleur tussen de merken. Bijvoorbeeld kan het zo zijn dat een rlm65 van vallejo meer naar grijs neigt terwijl de zelfde kleur uit het gamma van bijvoorbeeld gunze weer iets meer naar blauw neigt.
Tja, en wie weet wat dan exact de goeie kleur is?
Museum vliegtuigen zijn vaak ook niet helemaal historisch correct omdat de exacte kleuren niet meer te in omloop of simpelweg onbekend zijn.
Ik gebruik zelf de enamelverf van model master, en ik vind die kleuren altijd overtuigend overkomen.
Dat is voor mij het belangrijkste.
Ik zal opeen Luftwaffe kist geen RAF kleuren spuiten, maar voormij geldt, if it looks like a duck, walks like a duck, flies like a duck and quacks like a duck, it's a duck.

Just my 2 cents ;)

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. jan 2014, 23:17 

Humbrol heeft sinds kort alle RLM kleuren in zijn gamma zitten, zowel enamel als acryl. Omnummeren is niet eens nodig.

RLM 81 -> nr 251.
RLM 76 -> nr 247.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10. jan 2014, 22:53 

Heren, dank voor jullie inbreng,

Heb een aantal conversielijsten bekeken en daar kwam voor mijn gevoel niet de juiste kleuren uit. Nu heb meestal de neiging om mijzelf blind te staren op een kleurencombinatie terwijl dat niet altijd de juiste is. :weirdo: In dit geval voor mijn Heinkel He 162 A zat ik met de kleuren in mijn hoofd die gebruikt zijn door The Memorial Flight voor hun opknapbeurt van de Heinkel. http://memorial.flight.free.fr/He162uk.html Verder heeft Arjan wel gelijk dat kleuren op foto’s altijd onderhevig zijn aan veel dingen en kunnen verschillende foto’s van hetzelfde voorwerp hele andere kleuren geven, maar om er zomaar bruin op te kwasten vindt ik wel iets kort door de bocht. Eigenlijk zeer verrast dat Humbrol nu nieuwe kleuren heeft, zal morgen een rondje plasticboeren doen om een paar potjes te halen. Heb als alternatief nu wel een combi van Vallejo gevonden die aardig passen, RLM 76 – 907 pale greyblue en RLM 81 – 887 Brown violet. Gebaseert op vele foto’s van modellen op het internet met de kleuren van Humbrol in gedachte en if it looks like a duck, walks like a duck, flies like a duck and quacks like a duck, it's a duck. (Toch leuk dat op de site van Humbrol hun kleurenconversietool bij RLM 81 als uitkomst heeft 155 en niet 251.)

Reimer

P.S.

darka schreef:
Dat gedoe met kleuren altijd.

I wanna see it painted black, painted black
Black as night, black as coal
(Rolling stones)
:cheesygrin:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. jan 2014, 01:52 

sportief. Ik had verwacht dat dit misschien weer in verkeerde toon zou vallen wat niet mn bedoeling was. Gelukkig viel t mee.

succes!

ps. Ben niet zo van de Stones. Ben meer een yellow submarine :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. jan 2014, 02:08 

Helemaal met je eens hoor Darka. Het enige dat ik kan toevoegen aan je opmerking over de kleur van de Chinook is dat de WWII toestellen nooit zo lang aan verkleuring onderhevig zijn geweest dan de huidige toestellen. Nieuwere, betere toestellen vervingen zo snel mogelijk de oudere types. Terwijl de Chinooks al bijna 20 jaar dienst doen binnen de Klu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende