Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 12 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Trek Grendel over de streep
La maar lullen die Peppie! 40%  40%  [ 2 ]
Topic starten! 0%  0%  [ 0 ]
Boek afmaken! 60%  60%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verzoek aan Grendel...
BerichtGeplaatst: zo 26. jan 2014, 13:36 

Moge opperhoofd,

Aangezien ik (weer) nieuw ben in deze wondere wereld van modelbouw en aanverwanten, ben ik niet echt thuis in de diverse technieken van "washen", "beviezerikken" enz. Gezocht op joetjoep, 1002 mogelijkheden :woot:
Jouw verslagen ontdekt en gedacht "beter afkijken dan alles duur kopen en uitproberen". Dus wat gedaan; hier, en bij de buren, zoekfunctie gebruikt op auteur en letterlijk al jouw (uw) topics gelezen, wat absoluut geen straf is :hail: (zo, genoeg gelikt..). Helaas zag ik daarna door de bomen het bos niet meer.
Wash, pinwash, prewash, voorwas....., olieverf, plakkaatverf, acryl verf, pfff :shock: Teveel gelezen, niets opgeschreven :roll: Blijven zitten met vragen als: "waarom olieverf als ik al acrylverf in huis heb?" en "Kan ik olieverf afdekken met acryl matte vernis?"

Mijn verzoek is nu dit:

Ben je bereid een topic (met sticky) op te zetten waar je je technieken op een rij zet.
Ik bedoel dan:
- gewenst effect (stoffig, modderig, olievlekken, weathering, enz).
- welke materialen / producten (olieverf, acrylverf, wasbenzine, alcohol, water, gereedschappen).
- welke technieken (voorbehandeling, bevuilen, afwerking).

Ik zou het begrijpen als je zegt: "ga maar lekker lezen" (wat ik inmiddels ook weer aan het doen ben..), maar je zou mij en ik denk ook anderen er een groot plezier mee doen.

"Waarom niet een pb'tje?" Omdat je zelf zegt: "Dit forum is om van elkaar te leren".

En door het in de groep te gooien, je eigenlijk niet meer kan weigeren.. :behave: :mrgreen:

Bij voorbaat dank,
Peter

Ps. Of je maakt je boek af... :panic:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verzoek aan Grendel...
BerichtGeplaatst: zo 26. jan 2014, 13:45 

minder lullen en meer bouwen
al doende leert men
beter 1 wash in de hand, dan geen hand

3 redenen waarom ik hier geen heil in zie.
Bovendien geloof ik niet dat Grendel tijd zal hebben/maken om dit op korte termijn af te ronden. Tegen die tijd heeft Peppie het wiel ook al voor zichzelf uitgevonden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. jan 2014, 14:29 

Precies, lekker gaan bouwen en uitproberen! En ook eens een ander verslag lezen dan van grendel alleen. :titter:

Koop de boeken F.A.Q. van Mig.

Zo heel ingewikkeld is het nu ook allemaal weer niet. Maar bouw eerst eens een kitje netjes in elkaar en maak daar een bouwverslag van. Tijdens dit proces krijg je vast feedback van ons. Als je dat goed kan focus je dan op 1 techniek ipv. op 3 tegelijk. Elke bouwer hier zit in een continu leerproces.

Succes!

Eelco

Ps. Olieverf droogt minder snel op dan acryl en is dus makkelijker te behandelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28. jan 2014, 21:34 

Sorry, sorry :oops:

Ik bedoelde niet dat hij even moet vertellen hoe ik mijn model moet spuiten en verweren.

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar wat basis uitleg mbt het gebruik van de diverse vloeistoffen.
Ik lees namelijk over acryl verdunnen met water of alcohol of wasbenzine (?).
Voor washes olieverf of plakaatverf (?).
Cockpit verven en daarna in de P+ (glimpit?)
Weatheren met pigmentpoeders, blaas je die niet weg met je laatste vernislaag ?
Enz.
Aangezien ik niet zo thuis ben in deze materie leek het me wel handig om hier een how to van te maken, zodat iedereen hiervan kan leren. En overzichtelijker dan allemaal aparte vragen stellen

Als herintreder lijkt mij niets erger dan uren aan je kit besteden met bouwen en het dan verkl*ten met het spuiten en de afwerking. :cry:

Eelco schreef:
Precies, lekker gaan bouwen en uitproberen! En ook eens een ander verslag lezen dan van grendel alleen

Doe ik ook hoor, geloof me. :mrgreen:
Alleen heb ik gemerkt dat vele mensen verschillende technieken gebruiken en dan wordt het helemaal onoverzichtelijk (voor mij). Gezien zijn resultaten had ik dus besloten zijn ervaringen te gebruiken.
Peter
Oh, en die poll was uiteraard als grap bedoelt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28. jan 2014, 23:55 

acryl verdunnen met wasbenzine??? streep die maar weg hoor. dat gebruik je voor emenals :P

wat betreft acryls, tsja dat verschilt per verf. tamiya schijn je goed met isoprpyl alcohol te kunnen verdunnen. en revell aqua bijvoorbeel met een mengsel van spiritus en water en een drupje afwasmiddel.
Zelf gebruik ik over het algemeen Model Master, xtra color en WEM emenals, die verdun ik dus met thinner of wasbenzine. daarnaast gebruik ik ook Gunze, en daar is mijn ervaring gebruik de verdunners van de merken zelf.

Flevo Aviation Hobby
Flevo Decals

Death Waits in the Dark.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28. jan 2014, 23:58 

peppie schreef:
Ik bedoelde niet dat hij even moet vertellen hoe ik mijn model moet spuiten en verweren.

Dus nie mauwe, lekker bouwe...

peppie schreef:
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar wat basis uitleg mbt het gebruik van de diverse vloeistoffen.
Ik lees namelijk over acryl verdunnen met water of alcohol of wasbenzine (?).
Voor washes olieverf of plakaatverf (?).
Cockpit verven en daarna in de P+ (glimpit?)
Weatheren met pigmentpoeders, blaas je die niet weg met je laatste vernislaag ?
Enz.
Aangezien ik niet zo thuis ben in deze materie leek het me wel handig om hier een how to van te maken, zodat iedereen hiervan kan leren. En overzichtelijker dan allemaal aparte vragen stellen

Een dergelijke lijst cq. ‘How to’ is alleen maar meer verwarrender omdat iedereen zijn “eigen” techniek heeft ontwikkeld en de lijst oneindig groot zou worden, al is wel de basis gelijk. Kijk naar de top modelbouwers, die hebben allemaal hun eigen manier van werken. Zelfde zie je terug in de diverse how to build boeken.

peppie schreef:
Als herintreder lijkt mij niets erger dan uren aan je kit besteden met bouwen en het dan verkl*ten met het spuiten en de afwerking.

Tja, als je eerste model de PBY-5A Catelina van HPH 1/32 is dan heb je een serieus probleem maar wat is er mis mee om te beginnen met de new tool Airfix modelletjes. Daar ben je tenslotte vroeger ook mee begonnen.

peppie schreef:
Alleen heb ik gemerkt dat vele mensen verschillende technieken gebruiken en dan wordt het helemaal onoverzichtelijk (voor mij). Gezien zijn resultaten had ik dus besloten zijn ervaringen te gebruiken.

Als her/herintreder had ik hetzelfde probleem, what the f*ck are they doing? :weirdo: Er is ook niet ‘een’ manier om te bouwen, bouwen is puur persoonlijk van wat je kunt en je wilt bereiken. Welke manier van werken je meer ligt en het mooiste resultaat geeft voor jouw, zij het kant en klare washes, olieverf washes of sludgewashes en dat geldt voor alle technieken.

Het is al eerder gezegd, zorg dat de basis goed is en dan pas de volgende stap nemen en niet meteen drie stappen. Er is niets mis mee om Grendel zijn manier van bouwen over te nemen maar vergeet niet ook Grendel is door schade en schande groot geworden, al weten wij allemaal dat ons opperhoofd een natuurtalent is en dat zijn eerste model net zo goed was als zijn laatste. (Sorry opperhoofd, don’t delete me, i’m not worthy :hail: )

Reimer

P.S. terug lezend is dit weer een antwoord waar je niets aan hebt maar waar het op neer komt is; ga lekker bouwen en maak je niet zo druk. :cheesygrin:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. jan 2014, 02:29 

Ik vind dit op zich best wel goed verwoord. Probeer eerst eens een model naadvrij en goed in de kleur te krijgen. Begin met een goedkoop kitje en oefen daar mee. Probeer uit wat jij denkt dat voor jou ook gaat werken. Verweren met een olieverfmengsel is eenvoudig, omdat je de olieverf er eenvoudig weer af kunt vegen als je niet tevreden bent.

Maar laat ik je verder niet vermoeien met verweertechnieken, dat is ook iets voor mij om nog eens mee te beginnen. Ook nog heel erg weinig ervaring mee.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. jan 2014, 11:37 

Tsjopper Bob schreef:
Verweren met een olieverfmengsel is eenvoudig, omdat je de olieverf er eenvoudig weer af kunt vegen als je niet tevreden bent.

René

Eehh René, ik wil niet eigenwijs overkomen, maar bedoel je geen Acrylverf?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. jan 2014, 11:50 

dat heeft grendel zelf een keer uitgelegd, als je een goeie lak lag hebt die droog is. kan je olieverfen heel makkelijk weer verwijderen, met thinner of terpetine. dit omdat de olieverf heel lang duurt voordat deze echt droog is.
Acrylverf droogt veel sneller. maar ook daar zijn de middeltjes voor.

Dan niet voor de wash, maar gunze verf eenmaal opgedroogd, wattenstaafje met nagellakremover (zonder aceton) en het is weg. :)

Flevo Aviation Hobby
Flevo Decals

Death Waits in the Dark.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. jan 2014, 12:04 

nee, dat bedoelt 'ie niet :titter:

aangedroogde acrylverf is lastig weg te krijgen, olieverf duurt eeuwen om te drogen dus kun je zo weer verwijderen.

eeeeeennieweg...tuurlijk is het mogelijk om een overzicht te gaan maken voor wat betreft basistechnieken en hoe deze werken, maar volgens mij zou dat (voor mij in ieder geval) een beetje herhaling van zaken zijn. op brouwers staan zo'n 60 verslagen met in totaal een kleine 6500 foto's waarin het meeste volgens mij wel behandeld is voor wat betreft de basiszaken en hier op dit forum een stuk of 20~30 met ook nog eens een 1500~2000 foto's waar de net wat ingewikkelder zaken in terug te vinden zijn. een archief van honderden pagina's (en da's echt niet overdreven :wink:) aan tekst en duizenden foto's lijkt me voldoende om in rond te bladeren, toch?

maar goei, volgens mij ben je een herstarter en in dit geval eentje die zich voorheen nooit echt bezig heeft gehouden met al het kliederwerk dus ga dan ook vooral niet proberen om al die technieken meteen toe te passen! begin vooral eerst eens met een model netjes opbouwen, een leuk kleurtje d'r op smeren en ga daarna langzaamaan eens aan het proberen met eenvoudige technieken zoals een sludgewash of wat chipwerk om de boel wat op te leuken.
vooral eerst leren lopen voor je gaat rennen en niet verwachten dat je eerste model gelijk een museumstuk wordt!

begin gewoon lekker aan een (niet te duur :wink:) model en start een verslag waarin je je vragen kunt stellen en ga dan daarbij aan de slag met de tips en suggesties die je aangeboden krijgt en staar je niet teveel dood op de vele projecten die zowel hier als op andere plekken op de internetz te vinden zijn waar de meest realistische modellen getoond worden.

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 12 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende