Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Primer
BerichtGeplaatst: zo 21. sep 2014, 21:04 

Hallo,

Ik bouw mijn modellen uit platen wit styreen en als ik iets gebouwd heb dan geef ik altijd een laag primer ter voorbereiding van het schilderwerk. Ik gebruik de grijze primer van de Action. Nu had ik altijd het idee dat dit heel goed werkte maar helaas loop ik tegen problemen aan. Ik was een groot oppervlak aan het schilderen waarbij ik een deel had afgeplakt met van die gele afplaktape. Toen ik deze tape er afhaalde trok ik het verfwerk van het onderdeel af.
Moet ik andere primer gaan gebruiken? Of zou het volstaan om onderdelen eerst af te wassen? Ander merk gebruiken zoals Motip? Wie weet antwoord? Het liefst zou ik primer in een spuitbus gebruiken.

Groeten, Kees

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primer
BerichtGeplaatst: zo 21. sep 2014, 22:03 

Ik ben niet zo thuis in de primers uit spuitbussen, maar heb in het verleden wel eens de action bussen gebruikt. Ik had net als jou toen problemen met een slechte hechting, de verf kwam af en toe zelfs los zonder ook maar iets met tape afplaksels erop doen :weirdo: . Misschien had het wel met schoonmaak van te voren te maken hoor, maar ik gebruik het spul niet meer en zou het ook niet meer gebruiken door de slechte indruk die het gemaakt heeft. Wat ik tegenwoordig doe is revell aqua door de airbrush erop spuiten als primer. Dit lijkt tot dusver prima te werken.

Voor goede spuitbusjes heb ik niet veel advies, maar ik geloof dat de mr. surfacer primer goed is.

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21. sep 2014, 23:32 

Hallo Gerben.

Bedankt voor je antwoord. Ik ben alleen wel echt op zoek naar een spuitbus omdat ik de airbrush echt alleen wil gebruiken als het echt niet anders kan (ik ben gewoon heel lui en heb een hekel aan het schoonmaken van dat ding). Action primer ga ik in ieder geval niet meer gebruiken.

Groet, Kees

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21. sep 2014, 23:43 

als je per sé voor spuitbussen wilt gaan zou ik kiezen voor motip of anders (wel wat duurder..) albastine spuitplamuur. voordeel van die laatste is dat het tegelijkertijd werkt als plamuur en dus ook krasjes en dergelijke vult..

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22. sep 2014, 08:17 

Ik primer nooit meer sinds de problemen met de Action primer. Ik spuit de boel nu gewoon voorafgaand aan de eindlagen met wat voor kleur ik dan ook in de airbrush heb zitten. Op deze manier trek ik eigenlijk nooit verf van mijn modellen af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. sep 2014, 11:25 

Ik gebruik de Actionprimer alleen nog maar als ik zeker weet dat ik niets hoef af te plakken. Anders gebruik ik een spuitbusje van Tamiya of ik spuit Vallejoprimer via de airbrush. Die zijn beiden goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. sep 2014, 11:40 

Ik hoor en lees inmiddels zoveel over die Action meuk dat ik er niet eens aan begin.
De Action lak schijnt ook weer lelijk te reageren met enamels, zelfs als er acryl overheen gespoten is, en primer met het nodige geneuzel, dan maar een paar centen meer uitgeven, maar een model waar je dik de ziekte in krijgt omdat het ene goedje met het andere reageerd.....laat maar.

Wat ik zelf veel doe is met enamel primeren, is op thinner/terpetinebasis, dus je hoeft je model ook ietwat minder grondig te ontvetten, omdat het net even wat beter pakt op een niet geheel schoon oppervlak.
Aqua's en acryl's willen dan nog wel eens loslaten.

Dave

Einstein

Laatst bijgewerkt door Dave the doctor op di 23. sep 2014, 13:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. sep 2014, 12:54 

Als ik primer gebruik, is het de primer van de Action. Alleen problemen gehad bij mijn Israëlische camo-apache.

Eerst maak ik het plastic goed schoon (ontvetten) met verfreiniger van de HEMA. Kleurtjes breng ik aan van Vallejo of Revell aqua. Al is mij verteld dat je beter de primer kunt afstemmen op de verf, dus Vallejo primer voor Vallejo verf etc. Dit omdat die dus niet met elkaar reageren.

Na de kleurtjes gaat er glanslak overheen, ook weer spuitbus Action. Na decals en sealen van de decals, komt de aflaklaag (mat, satin of gloss).

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. sep 2014, 16:27 

Ik heb nog nooit problemen gehad met Action primer, kleurlak en blanke lak.
Zowel in combinatie met andere lakken als Motip of verven als Revell Aqua en Revell en Humbrol Enamel.
Alsook met decals.
Als basis onder Alclad is het ook geen probleem.
Geen reacties of wat dan ook gehad.
De blanke lak wordt ook goed hard en laat zich goed polijsten.
Ook onder een matte lak werkt het prima.
Wel een dagje langer laten uitharden voor de volgende kleur gespoten of geschilderd wordt, geef de verf even goed de tijd om alle oplosmiddelen te laten uitdampen.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]