Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Olieverf verdunnen.
BerichtGeplaatst: wo 14. jan 2015, 16:30 

Zo, tussen het plakken door wachten ivm drogen, dus mooi de tijd om weer eens wat lastige vragen te stellen. :titter:

Ik wil in mijn huidige bouw, ook maar eens aan de slag met olieverf. Ik zie zulke mooie resultaten qua filters, washes, pinwashes en met name streaking.
Nu heb ik me daar de laatste tijd een beetje in verdiept, door het lezen van diverse topics en het bekijken van enkele video's. Ik denk dan ook dat ik de techniek inmiddels wel begrijp en wil het graag gaan proberen.
Nu stuit ik alleen op 1 probleem, de verdunning...
Wat gebruik je nu om de olieverf te verdunnen? Dan lees ik weer terpentine, dan lees ik weer White Spirit, dan lees ik weer dat dat hetzelfde is, dan weer van niet.... :weirdo:
Zoektochtje op Wiki leert in ieder geval dat het niet hetzelfde is, dus dat probleem is dan weer opgelost...... denk je...... :twisted:
Nu schijnen ze in bv Engeland de term White Spirit weer te gebruiken voor wat wij hier terpentine noemen, of was het nou wasbenzine.. :roll: En dat bij de Karwei op de ene kant van de fles "wasbenzine" staat en op de andere kant "White Spirit" :o

Je begrijpt dat ik inmiddels door de bomen het bos niet meer zie, en dus van jullie graag wil weten wat te gebruiken en ook, waar te kopen. Ik wil namelijk niet mijn verfwerk verkl#ten door een verkeerd middel te gebruiken.

Alvast bedankt
Een lichtelijk gefrustreerd mannetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olieverf verdunnen.
BerichtGeplaatst: wo 14. jan 2015, 18:45 

Ik gebruik altijd wasbenzine om olieverf en enamels te verdunnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14. jan 2015, 20:30 

wasbenzine is mijn keuze om dit te doen.
ik heb gehoord dat terpentine ook kan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14. jan 2015, 20:46 

Ik meen ooit ergens iets gelezen te hebben dat wasbenzine minder kringen geeft dan terpentine.
In ieder geval gebruik ik altijd wasbenzine voor het verdunnen van olieverf. Heb soms wel het idee dat niet alle verf goed oplost, maar dit kan ook aan de goedkope olieverf van de Blokker liggen :?

Ik zou zeggen, ga gewoon wat proberen op een geverfd stukje plastic ;)

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14. jan 2015, 23:51 

Precies, die kringen / vlekken gaat het mij om.
Ben er inmiddels achter dat de "echte" White Spirit na ellenlang zoeken wel te koop is, tegen zo'n 22 euro per liter excl. verzendkosten, want hier in de buurt... :roll:

Gerben_Friesland schreef:
Ik zou zeggen, ga gewoon wat proberen op een geverfd stukje plastic ;)

Dit snap ik niet helemaal. :?
Een van de redenen van de "Vraag&Antwoord" rubriek, is het delen van kennis en ervaringen.
Vandaar dat ik mijn vraag hier heb gesteld, er van uitgaande dat hier wel wat mensen rond hangen die ervaring hebben met het werken met olieverf en mij daar dus bij kunnen adviseren, zodat ik niet mijn verfwerk om zeep help (of ik dan de techniek beheers is een tweede).
"Ga gewoon wat proberen......" vind ik dus geen passende reactie. Ik bedoel, dan had ik mijn vraag hier niet hoeven stellen.

Sorry als ik misschien wat fel reageer. Ik baal er een beetje van dat het mij zoveel tijd kost om iets uit te zoeken, wat toch algemeen bekend moet zijn onder de meer ervaren modelbouwers.
Het lijkt wel een geheim... :weirdo:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 00:03 

Nooit wasbenzine gebruiken om verven te verdunnen.

Wasbenzine is een ontvettingsproduct, en geen verdunningsproduct. Het verdunt namelijk wel de verf, maar heeft een negatieve invloed op de pigmenten van de verf, en dat geeft een weerslag op de kleurvastheid en kwaliteit van de verf.

Olieverf word in regel verdunt met 1). Terpentijn of 2). White Spirit.

Deze twee producten worden onder de gezamenlijke noemer van de synthetische verdunners geplaatst.

Nu, in wezen is terpentijn en White Spirit producten met dezelfde eigenschappen, die elk zeer geschikt zijn om synthetische verven (Humbrol, Revell Enamels) en olieverven te verdunnen. Terpentijn echter heeft toch enkele verschillen in de samenstelling, maar dat is pure chemie. Ik verkies White Spirit boven Terpentijn, omdat ik vind dat olieverf die verdunt is met Terpentijn na droging kringen achterlaat.

Ik heb ooit een artikel geschreven voor Kitmaker Benelux inzake verven en hun verdunning. Ik geef jullie de link zodat ieder die het wilt eens rustig kan lezen wat kan en niet kan.

http://benelux.kitmaker.net/modules.php?op=modload&name=features&file=view&artid=4738&page=1

Veel plezier er mee.

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 00:17 

DannyVM schreef:
Ik heb ooit een artikel geschreven voor Kitmaker Benelux inzake verven en hun verdunning. Ik geef jullie de link zodat ieder die het wilt eens rustig kan lezen wat kan en niet kan.

http://benelux.kitmaker.net/modules.php?op=modload&name=features&file=view&artid=4738&page=1

Veel plezier er mee.

Greetz

Danny

Heb jij dat geschreven? Leuk!
Ik kon het al en heb het regelmatig doorgelezen, waarvoor dank. (nu verzameld in een pdf bestandje) :ok:
m.v.g.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 00:18 

Peter, ook ik zou graag willen weten hoe het nou precies zit en wat wat is.

Ik wilde zeggen dat je met bijvoorbeeld wasbenzine misschien wel bijna net zulke goede resultaten zou kunnen halen als met "de echte" white spirit (indien deze beter mocht blijken te zijn). Wat de mogelijkheden en beperkingen van een materiaal zijn weet je pas als je ermee experimenteert, misschien bevalt de wasbenzine goed genoeg en hoef je geen dure flessen white spirit met de post te laten komen.

En natuurlijk zeg ik niet 'gooi het maar op je model en hopen dat het werkt'. Een paar stukjes evergreen met een laagje verf voldoen toch ook als test?

Ik snap je reactie wel hoor, maar jouw referentiekader van wat goed werkt en niet goed werkt, van wat acceptabel is voor je model en wat niet, kan anders zijn dan dat van een ander. Vandaar mijn zin 'ga gewoon wat proberen'.

Ik hoop dat je door mijn uitleg snapt waarom ik het zo zei ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 00:27 

Citaat:
Heb jij dat geschreven? Leuk!
Ik kon het al en heb het regelmatig doorgelezen, waarvoor dank. (nu verzameld in een pdf bestandje) :ok:
m.v.g.

Ja inderdaad, ik heb dit geschreven, en bedankt dat je dit regelmatig hebt doorgelezen. :ok:

Ik heb dit destijds gedaan, omdat het merendeel van de vragen, problemen of twijfels te maken hebben met verven en verdunning.
Ik heb zelf een diploma schilder-decoratietechnieken, ben werkzaam geweest als special painter, heb enkele jaren gewerkt in een bedrijf dat verf maakte, en heb in datzelfde bedrijf als laborant gewerkt in kwaliteitscontrole's van bouwmaterialen waaronder ook de verf die er gemaakt werd. Ik mag dus gerust stellen dat ik uit eigen ervaring spreek. En ik ben blij dat ik de collega modelbouwers tips kan geven indien ze die nodig hebben, daarom dit artikel, en natuurlijk ook mijn reactie op Peppie zijn vraag.

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 09:14 

Wikipedia schreef:
Vaak wordt beweerd dat terpentijn een sterkere verffilm achterlaat dan terpentine, maar dat lijkt een onbewezen vooroordeel.

Terpentine kan prima. Als je de verf lang genoeg laat drogen. Ongeveer een weekje, dan zit je altijd goed. Ik gebruik het tot op de dag van vandaag nog altijd voor het verweren van mijn modellen. Echter stap ik binnenkort wel over op wasbenzine, dat wordt ook heel veel gebruikt maar stinkt veel minder dan terpentine.

Daarnaast is het misschien raadzaam de volgende stukjes te lezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentine ... enschappen
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... edirect=no

Daarin staat dat White Spirit een terpentine merk is. Dus volgens mij is white spirit het zelfde als terpentine... MAAR, de samenstelling en verhoudingen van bepaalde grondstoffen zal vast een beetje verschillen per producent dus white spirit zou best voordelen kunnen hebben doordat het een één of ander stofje wel of niet bevat.

Dj.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende