Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Olieverf verdunnen.
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 10:38 

Ikzelf gebruik altijd de echte white spirit.
Het allergrootste voordeel daarvan is dat je het zo goed als niet ruikt.
Daarnaast is white spirit een middel.dat min of meer bedoeld is voor het gebruik met olieverf.
Heb je geen schilderswinkel bij jou in de buurt zitten?
Daar verkopen ze het ook namelijk.
en ik du nu al 2 jaar met een flesje van 250 ml, dus je gebruikt er ook niet veel van.
enige nadeel is inderdaad de prijs.
250 ml kostte mij geloof ik €6, 75 destijds.

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 11:35 

Gerben, wederom sorry. Ik begrijp je uitleg.
Als totale noob op het gebied van olieverf, had ik gewoon een antwoord verwacht als: "Daar heb je product A voor nodig en dat kan je kopen bij winkel B". Overal op het www wordt namelijk wel uitgelegd hoe te gebruiken maar niet wat te gebruiken.

DannyVm bedankt, ik heb je stuk gelezen, en hier kan ik wat mee.
White Spirit heeft dus de voorkeur boven terpentine, en wasbenzine is eigenlijk niet aan te raden.
Echter, ik zag dat jij uit België komt. In België White Spirit zo'n beetje bij elke dhz winkel te koop voor zo'n 2 euro per liter. In Nederland is het dus gewoon niet te verkrijgen, vraag me niet waarom.
Daar komt nog eens bij dat men hier de termen Terpentine en White Spirit lukraak door elkaar gebruikt.
Gisteren (echt verhaal) liep ik in de supermarkt en zag daar een fles, waar met grote letters Terpentine en daaronder met net zo grote letters White Spirit :weirdo:

Nu zag ik, na het doorbladeren van zo'n beetje al zijn topics, dat ons aller Grendel :hail: die zo ongeveer al zijn modellen onder smeert met olieverf, de hierboven genoemde Forever White Spirit gebruikt. Gezien het feit dat hij het zo veelvuldig gebruikt en er zulke mooie resultaten mee bereikt (ja, ik ben een fan..), ben ik dus op zoek gegaan naar dit product (waarom het ei opnieuw uitvinden :weirdo: ). En inderdaad, niet in Nederland te koop (volgens Google). :behave:
Weet jij zo, als Belg, bij welke zaak in België ik dit kan bestellen en die ook in Nederland leveren? Of zie jij kans een fles op te sturen :D

Bennie schreef:

Wil ik ook. Kan je vertellen waar je het gekocht hebt, of het merk wat jij gebruikt, kan ik eens gaan zoeken op Google.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 17:02 

Ik heb het gekocht bij een kunstwinkeltje in hoogeveen.
Heet onder de molen geloof ik.
Het winkeltje zit ook onderin een molen :titter:
Maar het merk weet ik niet uit mijn hoofd.
Ik zal uit mijn werk ff kijken voor je

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 18:20 

Citaat:
White Spirit heeft dus de voorkeur boven terpentine, en wasbenzine is eigenlijk niet aan te raden.

Inderdaad, wasbenzine is een ontvettings product en geen verdunner, en het is daarbij nog giftig ook, dus ik zou maar uitkijken met dat spul.
Wikipedia is inderdaad een bron van informatie, maar uit ervaring weet ik dat zij soms een loopje nemen met de werkelijkheid. De lessen chemie die ik destijds gekregen heb spraken het tegendeel. Maar tenslotte is het aan de mensen zelf om te kiezen waar zij het liefst mee werken, je kan alleen maar goede raad geven nietwaar.

Je kan stellen dat terpentijn en white spirit bijna dezelfde producten zijn, dat klopt. maar Terpentijn heeft een iets zwaardere samenstelling, waarbij het iets minder vluchtig is. Maar je kan er zeker mee aan de slag. Ik heb het alleen een paar keer gebruikt, en ik constateerde kringen na droging van de olieverf, daarom dat ik unaniem voor white spirit heb gekozen.

Citaat:

Het allergrootste voordeel daarvan is dat je het zo goed als niet ruikt.

Dan heb je de reukloze white spirit op de kop weten te tikken. :ok:
De echte white spirit heeft een sterke petroleum-achtige geur.

Citaat:
Echter, ik zag dat jij uit België komt. In België White Spirit zo'n beetje bij elke dhz winkel te koop voor zo'n 2 euro per liter. In Nederland is het dus gewoon niet te verkrijgen, vraag me niet waarom.
Daar komt nog eens bij dat men hier de termen Terpentine en White Spirit lukraak door elkaar gebruikt.

Inderdaad, hier in België is het bijna overal te verkrijgen, Gamma, Hubo, Brico, Delhaize, Colruyt en noem maar op. En voor een zeer schappelijke prijs.
Ik heb dit ook al meermaals gehoord dat het in Nederland zeer moeilijk te verkrijgen is, blijkbaar heeft dit te maken met de wetgeving.
Hier in Belgie zijn Terptentine en White Spirit twee verschillende producten.

Citaat:
Weet jij zo, als Belg, bij welke zaak in België ik dit kan bestellen en die ook in Nederland leveren? Of zie jij kans een fles op te sturen :D

Ik heb inderdaad een oplossing voor u, in de vorm van een tip die ik u ga geven :titter:

Eerst en vooral, ik wil gerust een fles voor je opsturen hoor, zelfs twee, alleen, ik weet niet of dit kan. Ik weet dat er bepaalde producten niet kunnen of mogen verstuurd worden via de post, en ik weet niet of dit hetzelfde is voor de Nederlandse post, ik ga dit navragen, en als je echt er niet aan geraakt, en het mag dan zorg ik ervoor dat het bij jou thuis word geleverd, maar..............die tip dus.....en ik denk dat je hier al heel wat mee geholpen zal zijn. ;)

Als je mijn artikel op Kitmaker Benelux eens aandachtig leest, dan zal je merken dat er twee Revell verdunners genoemd worden, namelijk de Revell Painta clean en de Color Mix. Humbrol heeft die ook op de markt in dezelfde flesjes maar onder de naam Humbrol Enamel thinner. Dat is in feite een verdunner, gebaseerd op de synthetische verdunnings- producten waaronder white spirit en synthetische thinner. Ook zal je merken dat ik Abteilung 502 vernoem, dat is reukloze Terpentine, ook gebaseerd op de voor genoemde verdunners. Deze zijn allemaal geschikt om je olieverf mee te verdunnen. Het zijn zeer goede back-up producten als je echt geen White Spirit kan vinden, alleen, de prijs ligt veel hoger voor minder vloeistof, en dat geeft soms de doorslag bij sommige modelbouwers.

Deze producten kan je vinden bij elke modelbouwwinkel of online.

Maar zoals gezegd, ik zal het even navragen of het mag, en dan laat je maar weten welke voorkeur je verkiest. ;)

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 19:06 

Bennie schreef:
Ik zal uit mijn werk ff kijken voor je

Perfect, bedankt.

DannyVM schreef:
Inderdaad, wasbenzine is een ontvettings product en geen verdunner, en het is daarbij nog giftig ook, dus ik zou maar uitkijken met dat spul.

Dacht ik ook inderdaad.

DannyVM schreef:
Je kan stellen dat terpentijn en white spirit bijna dezelfde producten zijn, dat klopt

Oh, nu noem je het weer terpentijn :roll: :titter:

DannyVM schreef:
Ik heb inderdaad een oplossing voor u, in de vorm van een tip die ik u ga geven :titter:

Top tip Danny, dank je wel. Maakt de keuze in ieder geval weer groter en dus makkelijker te vinden.

Bedankt ook voor het aanbieden om een of meerdere flessen op te sturen, erg aardig van je.
Maar wacht hier nog even mee, ik bedacht me vandaag namelijk dat ik regelmatig met iemand werk die volgens mij in Zeeuws-Vlaanderen woont (duh :roll: ). Klinkt als België, maar is het onderste stukje van Zeeland (mocht je dit niet weten) en dus tegen België aan. Wellicht dat hij iets voor mij mee kan nemen. Ik ga proberen contact met hem te krijgen en het te regelen.
Ik laat het je in ieder geval weten.

Gr.
Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jan 2015, 19:13 

Citaat:
Oh, nu noem je het weer terpentijn :roll: :titter:

Terpentijn of Terpentine = hetzelfde product hoor. :)

Ik heb ondertussen even gekeken op de site van B-post, en het mag spijtig genoeg niet. Er zijn uitzonderingen, maar ik vrees er voor. Ik ga morgen even bellen met de klantendienst van B-post en dan weet ik het zeker.

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. jan 2015, 00:31 

DannyVM schreef:
Terpentijn of Terpentine = hetzelfde product hoor. :)

Toch is er een verschil, info van Talens site...

Terpentine en terpentijn
Om begripsverwarring te voorkomen moet worden opgemerkt dat de door (kunst)schilders gebruikte terpentijn eigenlijk terpentijnolie heet. Terpentijn is de oorspronkelijke balsem die uit diverse pijnbomen wordt getapt en waaruit door distillatie de vluchtige terpentijnolie wordt verkregen. Chemisch gezien bestaat terpentijnolie uit verschillende zogenaamde "terpenen" en is door het goede oplossende vermogen zeer geschikt als oplosmiddel voor (olie)verf, mediums en vernissen. Door terpentijnolie nogmaals te distilleren wordt het gehalte aan harsachtige stoffen tot een minimum teruggebracht en ontstaat de nagenoeg 100% vluchtige "gerectificeerde terpentijn". Voor kunstschilderdoeleinden is het beslist aan te raden alleen deze kwaliteit te gebruiken.

Terpentine is net als benzine een aardoliedistillaat. Geur en oplossend vermogen zijn afhankelijk van de mate waarin de zogenaamde "aromatische koolwaterstoffen" in het oplosmiddel aanwezig zijn. Bekende aromatische koolwaterstoffen zijn xyleen en tolueen, die overigens slechts in geringe mate in terpentine aanwezig zijn.
Er zijn diverse soorten terpentine verkrijgbaar. Over het algemeen geldt dat het oplossend vermogen toeneemt als het percentage aromatische koolwaterstoffen hoger is. Het reukarme karakter van reukloze terpentinesoorten is het gevolg van het nagenoeg ontbreken van aromatische koolwaterstoffen, met als gevolg dat behalve de geur ook het oplossend vermogen veel geringer is. Talens "Artists'grade" terpentine (White spirit) en Reukloze terpentine zijn 100% vluchtig.

Over het algemeen heeft terpentijnolie een groter oplossend vermogen dan terpentine. Damarhars bijvoorbeeld lost wel op in terpentijnolie maar niet in terpentine. Door het geringe oplossende vermogen is reukloze terpentine niet geschikt om oude vernislagen te verwijderen.

Ofschoon vaak gedacht wordt dat alles wat uit de natuur komt wel vriendelijker zal zijn dan langs chemische weg verkregen producten, moet hier benadrukt worden dat terpentijnolie sterker irriterend is voor ogen en huid dan terpentine en meer aanleiding geeft tot overgevoeligheid (allergie). In principe kunnen beide oplosmiddelen gebruikt worden om zowel de verf te verdunnen als penselen te reinigen, maar het is aan te bevelen in verband met verdamping en de daarmee gepaard gaande verontreiniging van de lucht in ieder geval terpentine te gebruiken voor het reinigen van gereedschappen. De harsachtige geur van terpentijn wordt door veel schilders als aangenaam ervaren en daarom als reden aangevoerd om terpentijn als verdunningsmiddel voor de verf te gebruiken.
Zorg ten alle tijde dat de werkruimte wordt geventileerd.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. jan 2015, 11:11 

Zie je, daar ga je weer... :roll:
Is toch het verschil in de talen he. :titter:
DannyVM schreef:
Ik heb ondertussen even gekeken op de site van B-post, en het mag spijtig genoeg niet. Er zijn uitzonderingen, maar ik vrees er voor. Ik ga morgen even bellen met de klantendienst van B-post en dan weet ik het zeker.

Dank je, zou leuk zijn als het kan. Die collega krijg ik namelijk niet te pakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. jan 2015, 17:46 

Ik ga er echt geen discussie over voeren. Bij ons (hier in België) is Terpentijn (Nederlands) of Terpentine (Engels) hetzelfde product. Zijn er mensen die dit anders willen interpreteren, geen probleem, dat is hun goed recht.

Nogmaals, ik geef alleen maar mijn mening vanuit mijn opleidings-standpunt, meer niet :) :)

Ik heb ondertussen eens gepolst hoe het één en ander nu zit met de wetgeving rond chemische producten die kunnen verstuurd worden via post.

Slecht nieuws, het mag niet, en zeker niet internationaal. Nederland hanteert een zeer strenge wetgeving inzake deze producten, en de Belgische B-Post verbied het versturen van deze producten, dus sorry. :?

Even een vraagje, kom je soms naar Belgische beurzen, zo ja, welke, en zo nee, in welk deel van Nederland ben je woonachtig??

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. jan 2015, 18:14 

Omdat ik, wat Peppie vraagt, ook wel wil weten was ik een beetje aan het googlen op reukloze terpentine ed. en kwam deze tegen. Al met al kun je zeggen dat, wat in de volksmond van diverse talen, terpentijn, terpentine en white spirit genoemd wordt eigenlijk een soort gelijk product is nl een aardolie product voor het verdunnen van olieverf. Of ga ik hier te kort door de bocht? En dat wat je wil gebruiken meer met persoonlijke voorkeuren heeft te maken of wat er bij jou in de buurt te krijgen is.

Ik hou het gewoon bij terpentine (cq. terpentineerzats cq. white spirit volgens etiket) van de jumbo.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 21 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende