Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Superlijm..
BerichtGeplaatst: wo 30. maart 2016, 21:29 

Ik heb een paar van die dure flesjes Zap a Gap aangeschaft, best goed spul wel.
Nu ben ik nog niet halverwege het flesje, en het wil gewoon niet meer lijmen. Sorry, het lijmt nog wel, maar het is niet echt meer "secondelijm" zeg maar.

Kan dat spul bederven of zo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Superlijm..
BerichtGeplaatst: wo 30. maart 2016, 21:55 

Correctie, het lijmt helemaal niet meer..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30. maart 2016, 23:32 

Ik ken wel de frustratie van het niet lijmen wat je wilt maar wel alles wat je niet wilt. Zelf heb ik het merk dat jij noemt nooit gebruikt maar ik heb nooit meegemaakt dat het niet meer lijmt.
Lijmt het je vingers ook niet meer aan elkaar?

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. maart 2016, 15:32 

Nope....
En het is ook een stuk dikker als eerst, het vloeit niet meer.
Nog even verder gezocht en ontdekt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Oke, afgelopen weekend bij Twenot 40 jaar wel een kraam gezien met (volgens hun) niet uitdrogende superlijm, maar 19 euro per flesje.. :weirdo:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. maart 2016, 15:54 

Ik heb het ook wel eens gehad met mijn bizon secondengel.
Dus ja, ik denk dat het spul zijn kleefkracht kan verliezen.
Ook bij goed afsluiten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. maart 2016, 21:08 

secondenplak polymeriseert door te reageren met vocht en het kan dus zijn dat je je lijm in een omgeving met een hoge luchtvochtigheidsgraad hebt bewaard en de verpakking niet helemaal goed hebt afgesloten. de lijm is dan in de verpakking begonnen met reageren op vocht waardoor vervolgens het uithardingsproces niet meer "werkt" na het aanbrengen op de daadwerkelijk te verlijmen delen omdat dit proces al in gang gezet was in de tube.

hoewel in basis alle snelplak dezelfde chemische basis gebruikt vermoed ik dat de diverse fabrikanten diverse andere stoffen toevoegen om het polymeerproces net anders te laten verlopen (secondenlijm van de action geeft bij mij vaak na een halve tube te hebben gebruikt al de geest terwijl een tube patex meegaat tot het laatste druppie) en het kan dus ook zijn dat zap een ander dan gebruikelijk component heeft gebruikt in een batch wat nu bij nou een probleem geeft.

persoonlijk heb ik trouwens nooit zo de meerwaarde gezien van zap-a-gap tov andere snelplakkers; het is een stuk duurder dan reguliere superplak (zelfs als de helft maar bruikbaar is zijn de tubetjes van de action een veel voordeliger aankoop) en zaken gaan er niet beter van vastzitten...

oh wacht, ik zie nu pas dat je ook schrijft dat het dikker is geworden. in dat geval ga er maar van uit dat er vocht in je plakselpap terecht is gekomen en dat dat de oorzaak is.

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. maart 2016, 22:15 

Dat dikker worden is inderdaad einde van de lijm. Laatst had ik het ook met polyester, dat ging geleren en was ook niet meer bruikbaar.

Secondenlijm koop ik ook bij Action. Je hebt de 'goedkope' tubes 3 voor 50cent(?) en de Tesa 2 voor 90cent(?) Het zijn allemaal cyanoacrylaatlijmen en die werken allemaal zoals Grendel hier boven al schreef. De Tesa heeft een metalen pinnetje in de dop die het tuutje vrij houdt.

Als ik één secondenlijm mocht kiezen om voor altijd te gebruiken dan koos ik voor Pattex Industrie 10Gr verpakking. Die secondenlijm vind ik het best maar dan komt het probleem. Voor ik de 10Gr heb verbruikt is het tuutje helemaal op en dan zit je dus met een buisje onbruikbare secondenlijm.

Dat (naast de achterlijke prijzen) is ook het probleem met al die 'wonder' secondenlijmen die je kan kopen op de beurs. Ze zitten allemaal in zo'n flitse verpakking met een speciaal doseersyteem wat o zo handig is. Alleen kun je die verpakking na twee keer gebruiken wel weggooien en zit je dus met een supergoeie secondenlijm die je niet meer normaal kan aanbrengen.

Zelf breng ik tegenwoordig de secondenlijm aan door een druppel op een (speel)kaartje te leggen en dan met een scherpe coctailprikker overbrengen naar het model. Je verbruikt wel wat meer lijm maar het kost dan ook geen drol en je kunt ook netjes werken als het tuutje al lang en breed naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken.

Er bestaan ook speciale activators om de lijm snel te laten uit harden maar daar kun je zoals gezegd ook een drupje water voor gebruiken.

Niet echt een antwoord maar ik bleef maar tikken

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31. maart 2016, 22:27 

ik plop zelf een injectienaald met rechtgevijlde top over het tuitje van de tube; ik heb naalden in diverse diktes dus doseren kan dan erg precies. grote voordeel van naalden is dat ze van metaal zijn dus als de boel verstopt zit (wat trouwens prima is om te voorkomen dat je in no time je lijm niet meer kunt gebruiken ;) ) het een kwestie is van even een aansteker d'r langs halen om de boel te ontstoppen en weer verder te kunnen kliederen.

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. apr 2016, 07:28 

Ik zit niet echt in de drugshandel of gebruik dus zou niet weten hoe ik aan naalden zou moeten komen van diverse dikte ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. apr 2016, 09:55 

Bedankt voor jullie reacties,

Vocht.... Dat zou eigenlijk niet mogelijk zijn aangezien mijn hobbyhok gewoon in huis is, lees extra slaapkamer, en dus verwarmd.
Maar goed, feit is dat het gewoon niet meer werkt.

Ben ooit begonnen met de secondelijm van de Action, maar heb mezelf een beetje gek laten maken door het lezen van de verslagen op diverse fora. Daarin werd de Zap a Gap heel hoog aangeprezen en gezien als onmisbaar.
Is best goed spul hoor, ik heb denk ik alleen de fout gemaakt door meerdere flesjes te kopen. Je weet wel; dunne omdat hij zo lekker weg vloeit, dikke omdat je dan iets meer tijd hebt enz enz. Met als gevolg dat ik dus 3 flesjes open had en daar veel te lang mee deed (meer als een jaar denk ik).

Dus, halve flesjes weg gooien en maar weer terug naar de Action.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik me weer heb laten ompraten en toch weer een flesje "speciale" lijm besteld heb... :oops:
Deze.
Afbeelding
Zou volgens zeggen minder snel "bederven".

Dat van die naalden wil ik ook graag weten ja.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende