Verander lettergrootte
Het is nu ma 22. okt 2018, 01:38

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 15 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Amati Highlander 1:10 uit 1750
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2011, 16:13 

Omdat er bij elk verslag een stukje tekst moet wat betrekking heeft op het model doe ik dat ook hier.

Amati:
Amati is de naam van een familie van Italiaanse vioolbouwers, die floreerden in Cremona van ongeveer 1550 tot 1740.

Andrea Amati (voor 1511 – voor 1580) was de eerste vioolbouwer in de familie. Zijn instrumenten zijn er vandaag de dag nog steeds. Andrea Amati lijkt min of meer verantwoordelijk voor de definitieve vorm van de moderne viool die we nu kennen. Een klein aantal van zijn instrumenten bestaat nog. Deze zijn gemaakt tussen 1564 en 1574. De meeste dragen het wapenschild van Charles IX van Frankrijk.

Andrea Amati werd opgevolgd door zijn zonen Antonio Amati (geboren in 1540) en Girolamo Amati (1561 - 1630). “De gebroeders Amati”, zoals ze bekend stonden, verwezenlijkten een zeer innovatief design, inclusief het perfectioneren van de vorm van de klankkast. Zij bereidden de weg voor voor het huidige formaat van de alt-viool.

Nicolo Amati (3 december 1596 – 12 april 1684) was de zoon van Girolamo Amati. Hij was het meest vooraanstaande lid van de familie Amati. Hij verbeterde de modellen van zijn familie en maakte instrumenten die beter in staat waren de tonen meer kracht te geven. Zijn modellen waren doorgaans smal van vorm, maar hij maakte ook bredere modellen die nu bekendstaan als “Grote Amati”. Dit zijn onder verzamelaars de meest gewilde objecten van de familie Amati geworden.

Tot Nicolo Amati’s beroemdste leerlingen behoorden Antonio Stradivarius (mogelijk), Andrea Guarneri (het eerste lid van de Guarneri vioolbouwerfamilie) en Bartolomeo Cristofori (de uitvinder van de pianoforte).

De laatste vioolbouwer in de familie was Nicolo’s zoon, Girolamo Amati, beter bekend als Hieronymus II (26 februari 1649 – 21 februari 1740). Hoewel hij voortborduurde op het familiesucces en de instrumenten verbeterde, was hij geen partij voor zijn vaders leerling, de beste vioolbouwer in zijn tijd, Antonio Stradivarius.
(Wikipedea)

Maar natuuurlijk komt daar dit model niet vandaan. Er zit in dit model totaal geen muziek wat mij dan weer brengt op de doeldelzak die wij kennen als het muziekinstrument wat voor altijd verbonden is en blijft aan de schotse hooglanden.
Daarmee ben ik dus via een zijsprongetje aangekomen in de hooglanden waar het plaatsje Inverness ligt.
In Inverness zit de fabrikant van héél goede metaaldetectors en veel van deze detector's zijn, vanwege gewichtsbespraing, uitgerust met een, in een soort kunstof gegoten schijf.
Wat mij dus weer brengt op het gieten van materialen waardoor ik weer ben aangeland bij het Resin waaruit dit model vam Amati is gegoten.

Ofzo.................... :cheesygrin:

Ik ga een model van Amati proberen te schilderen.
Waarom? Wel...................

Elke avond op zolder zitten is ook zowat en ook om het feit dat ik het gevoel en de zin om te bouwen vast wil houden en niet wil laten verslappen op het moment dat ik moet gaan wachten tot iets waar ik mee bezig ben helemaal droog is.
Dus als tussendoortje, zeg maar.
Ook wil ik graag en poging doen om een aantal technieken te gaan beheersen die bij de figuurschilderfiguren in gebruik zijn.
Voornamelijk het vermengen, of zogenaamde "blenden", van olieverf.
Daar dit een totaal onbekend gebied is laat ik mij door Bert Takken aan de hand nemen en dat zal te volgen zijn bij de buren.
Hebben jullie commentaar, tip's en trick's of willen jullie mij gewoon afzeiken? Ga gerust je gang. :P

Het figuur:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk ben ik al wat verder dus………………..

Ik heb, tegen het advies van Bert, niet alle onderdelen geplaatst.
Ten eerste heb ik de sokkel achterwege gelaten want dit lag niet lekker in de hand en ten tweede heb ik de veer nog niet geplaatst omdat de krul die erin zit zo dicht op de baret komt dat er niet fatsoenlijk bij te komen is.

De gesp heb ik wel verlijmd. Dit was iets waarvan ik achteraf hoogstwaarschijnlijk lijmvlekken zou krijgen. Bij de veer hoef ik daar niet bang voor te zijn want die heeft een mooie connectorpin.

En toen was het tijd om er primer op te zetten. En dan is er al direct een verschil te zien tussen een blank model en een geprimerd model.
Het detail springt in één klap enorm naar voren en eigenlijk is dat frapant want ook de primer is maar één kleur.

Maar goed...................

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu beginnen de eerste kleine dingetjes pas op te vallen. Ik ben er niet echt van geschrokken en schokkend vind ik ze ook niet maar ze zitten er dus wel.
Mijn vraag is in hoeverre die kleine putjes kunnen worden opgevuld met olieverf. Of moet het gewoon geplamuurd worden?
Of ie het advies dit gewoon zo te laten en het te accepteren als zijnde iets wat bij het karakter van de kop hoort?

Waar ik overigens wel blij verrast mee ben is dat de primer die ik heb gebruikt, die van Vallejo, een beetje aan de grove kant is en gelijk een soort textuur aan de kleding geeft. Een soort wol-effect zeg maar. En ik denk dat het helemaal niet verkeerd is als ik dit zo laat.
Tenzij jullie ervaring zegt dat dit straks tegen mij gaat werken.

Roept u maar heren.

De primer staat nu lekker te drogen en morgen kan ik wat ongerechtigheden in het spuiten er voorzichtig uitschuren.

En toen was de hamvraag.
Ik ga dus strakkies, als de boel droog is en geschuurd beginnen met het gezicht.
Nu heeft Bert het erover gehad dat het handig is om eerst kleuren van het uniform op te zetten met een gewone verf zodat de basis er is. Dit eldt dus ook voor het gezicht !
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De primer is helemaal droog en de ongerechtigheden zijn eruit geschuurd en dus ben ik wat aan het smeerzakken geweest met wat kleuren.
Nu weet ik dat de doos van Amati een rond, glanzend en redelijk roze kleur aangeeft alsof het menneke net in bad is geweest, zich lekker heeft laten scrubben en daarna een scheerapparaat heeft gebruikt, maar ik heb zoiets van, neeuuhhh, dat lijkt mij niet.
De mensen waren in dietijd niet al te proper en het weer in de hooglanden heeft toch zeker wel zijn uitwerking gehad op de huid.
Dus een licht gebruinde kop met een, op zijn minst, weer beginnende baardgroei alsof hij net naar de snijder is geweest.

En als je dan aan het smeerzakken gaat, dan blijkt dat dit toch wel errug leuk is om te doen.

Afbeelding
Afbeelding

(De baard is wat sterk aanwezig maar dat komt door de macro-stand en de flits.)

Roept u maar. Is het wat of is het niets?
Als het wel wat is kan ik verder, als het niets is dan moet het er weer af en begin ik gewoon weer opnieuw.
De verf is trouwens alleen maar Vallejo. De olieverf heb ik niet gebruikt. Het glimmen komt dus alleen maar door de flits.

Nu wordt het dus tijd voor het lastiger werk.

De highlights en de shadows, dat is dus een ding waar ik een klein beetje tegenaan hik.
Waar en hoeveel en met wat voor kleur??
Want het kan alles maken, maar ook totaal afbreken.

De ogen wilde ik in een iets gebroken wit gaan doen omdat oogbollen in werkelijkheid ook niet helemaal wit zijn. Nu weet ik dus niet of dit op deze schaal veel nut heeft.
De wenkbrauwen worden in een bruinachtige tint opgezet en die kleur wil ik doorvoeren in het haar, al zit ik te twijfelen tussen een eigen haarkleur of een witte, gepommeerde, pruik.
Want een pruik was in die tijd iets wat, als ik het mij goed herinner uit de boeken, héél normaal was.
En mijn gedachte is om de ogen een richting te geven ipv rechtvooruit. Alleen is de vraag of ik hem met de richting waarin zijn hoofd gedraaid is moet laten kijken of de illusie wil wekken dat hij iets ziet en daar zijn hoofd naar toe gaat draaien.
Dus de irrissen verder naar de hoeken toe plaatsen.

Ik ga me, denk ik, vandaag storten op het inkleuren van de kleding. Dan kan ik alles nog eens doornemen wat het gezicht betreft en blijft het poppeke niet stil liggen.

Greetz

EDIT: En die vlekken? Tsja, niezen en kwasten gaan niet samen maar dat is strakkies wel weer verdwenen onder de verf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Amati Highlander 1:10 uit 1750
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2011, 20:19 

de baardgroei en de huidskleur vindt ik er persoonlijk goed uitzien. het oogt realistisch en na een paar dagen is dat glimmerige wel weg ;)

wat de kijkerts van het poppetje betreft durf ik geen uitspraken te doen.

en ja wie gaat er ook kwasten als die verkouden is :P

greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2011, 23:23 

Dank je wel PH.

Ik heb vandaag nog eens wat zitten spelen met potjes verf, kwastjes, water en mengbakjes.
Dat was leuk joh...........

Kijk maar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nog niet helemaal zeker ben van de stand van de ogen heb ik deze er even met potlood ingezet. Ze zijn waarschijnlijk nog te klein en moeten iets opgeschoven worden naar boven maar waar het mij meer om gaat is of ze gelijkmatig zijn verdeeld.
Ik zit natuurlijk niet te wachten op een figuur van een Highlander zoals die werd gespeeld door Christopher Lambert, want die was zo scheel als een otter. :mrgreen:

Er zijn aan het schilderwerk nog wel wat dingetjes die moeten worden bijgewerkt,maar dat wil ik pas doen als de boel goed droog is. Dan kan de verf niet meer doorlopen.
En de schotse ruit moet er nog op komen maar ik denk dat ik die met een kleurpotlood ga doen. Ik zou anders niet weten hoe ik dat strak moet krijgen.

Enige vragen die ik voor nu heb is of de ogen goed staan en of ik hem eerst in de lak moet zetten voor ik met olieverf aan de gang ga.

Greetz

Laatst bijgewerkt door bravo104 op za 17. dec 2011, 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2011, 23:31 

Zo, je gaat sneller dan ik, ouwe :P

Wat de ogen betreft, zijn ze wat aan de kleine kant, waardoor ze nog erg rond lijken. Doorgaans zie je de bolling aan de boven en benedenzijde niet, dus ik zou ze iets groter opzetten en dan vooral niet rond maken. Je bent denk ik iets te voorzichtig geweest. En daarnaast, je zit met Vallejo te spelen voordat je de olieverf gaat smeren, dus je kunt niet zo heel gek veel verknallen ;)

Tip van de dag: vraag even aan de vrouw of aan een van de kinders of ze voor je willen gaan staan en dan goed kijken hoe hun ogen eruit zien. Vraag dan gelijk of ze naar links kijken, naar rechts, naar boven, beneden, boos kijken, verdrietig en zwaar teleurgesteld kijken (kan JOUW vrouw nooit veel moeite kosten) etc. Als je dan foto's maakt van die verschillende poses, heb je wat referentie materiaal waarop je heel duidelijk de hoeveelheid wit in de ogen kunt zien t.o.v. de gekleurde iris en welk stand ze aannemen.

Maarruh, mooie vorderingen maat !!!

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. dec 2011, 23:49 

Citaat:
Wat de ogen betreft, zijn ze wat aan de kleine kant, waardoor ze nog erg rond lijken. Doorgaans zie je de bolling aan de boven en benedenzijde niet, dus ik zou ze iets groter opzetten en dan vooral niet rond maken. Je bent denk ik iets te voorzichtig geweest.

Ik ben inderdaad voorzichtig geweest en heb een dun stipje gemaakt. Ze moeten nog een definitieve plaats krijgen en dan de juiste maat nog bepalen.
Nu kijkt hij alsof er twintig wietplanten in zijn doedelzak hebben liggen stomen en dat is niet de bedoeling.

Tip van de dag is wel een goeie, maar ik heb op de compie genoeg plaatjes van echt lekkere meiden die héél mooie, uhhhhh, ogen hebben. :twisted: :weirdo:

(Als ze dit leest krijg ik een slag voor mijn harses.)

Enne, schiet eens op joh. Strakies ben ik klaar en met de tweede begonnen en moet die van jouw nog in de primer.

Laters

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. dec 2011, 20:46 

Hoi,
Een buste is een goede weg om uit een bouwdip te komen, heeft mij ook geholpen.
Mooie kleuren zo ver, en ook d huidskleur is prima, nu nog wat meer schaduws en higlights.
Waarmee verf je, olie of Vallejo?

En doorzetten en afmaken :behave:
Gr
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. dec 2011, 21:14 

tbs schreef:
En doorzetten en afmaken :behave:

Komt helemaal voor elkaar.
Ik ben véél te bang dat ik klappen van je krijg. Ik heb gezien hoe groot je handen zijn, dusssss................................... :cheesygrin:

Citaat:
Hoi,
Een buste is een goede weg om uit een bouwdip te komen, heeft mij ook geholpen.

Ach, het was niet zozeer een bouwdip maar had meer de oorzaak van geen tijd en als ik tijd had...................
Leg ik je nog wel uit. ;)

Citaat:
Mooie kleuren zo ver, en ook d huidskleur is prima, nu nog wat meer schaduws en higlights.
Waarmee verf je, olie of Vallejo?

Ik heb alles tot nu toe met Vallejo gedaan. De buste staat nu te drogen en op advies van Bert laat ik hem een paar dagen staan om écht goed uit te harden. Daarna zal ik met olieverf moeten gaan spelen om er nog meer diepte en karakter in te brengen.
Hoe ik dat moet gaan doen weet ik nog niet maar het zal goed gaan komen. ;)

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21. dec 2011, 10:43 

Oogjes verven;

http://www.youtube.com/watch?v=GIzxQP2XxlY&lr=1

It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21. dec 2011, 18:46 

Lekker Bezig, Gerrit.
Worden de kleuren nog iets afgevlakt of laat je ze zo.

ben heel benieuwt hou hij er in real life uit ziet ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21. dec 2011, 18:58 

Goed bezig met iets compleet anders :ok: Ik moet ergens nog een sbs'je hebben staan over ogen schilderen. Die gozer begint juist met de ogen. Moet ik zelf ook nog eens proberen want volgens mij hoef je dan minder secuur te zijn. Ik zoek nog even straks.

PS: zet je de tabbladen de volgende keer met de gaatjes naar boven? :D

Niet gespoten is altijd mis !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 15 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende