Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:32

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maar hoe schrijf ik nou een verslag?
BerichtGeplaatst: di 14. sep 2010, 11:10 

Ondanks dat over het algemeen de verslagen er vrij netjes uitzien en doorgaans logisch van opbouw zijn kom ik toch ook nog steeds wel verslagen tegen dat ik denk:"hmm, hier kan ik weinig mee".

Om dus een stukje ondersteuning te geven aan de 'beginnende schrijvers" leek het me wel handig om een basisopzetje te maken dat mensen kunnen gebruiken om hun verslag/verslagen te structureren zodat we, mocht het hier uiteindelijk nog wat drukker worden, in ieder geval niet alsnog komen te zitten met niet echt bruikbare verslagen.

Wat mij betreft gaat deze basisopzet niet een wet van Meden en Perzen worden, maar ik verwacht wel dat iedereen zich in ruime lijnen aan een dergelijke manier van verslagen schrijven gaat houden zodat we kunnen voorkomen dat we gaan verzanden in een forum met -tig topics waar niet in gereageerd wordt omdat er gewoon domweg niks te reageren valt wegens hoogstens de topicstarter kan begrijpen wat 'ie laat zien. Naast een enigszins vaste opzet lijkt het me ook wel handig om te omschrijven en aan te geven wat er nou precies verwacht wordt en aanwezig moet zijn in een topic om bruikbaar te zijn voor anderen en voordat ik bezig ga met een basisopzet hier neer te zetten eerst even wat tips omtrent het schrijven van bouwverslagen:

1) Het is erg prettig als er in de opening van je bouwverslag een korte omschrijving van het te bouwen model staat; een stukje geschiedenis, een stukje functie, wat anekdotische info, dat soort dingen. Ga echter niet meteen als een idioot de halve wikipedia kopiëren naar je topic (en al helemaal niet zonder te lezen wat je precies overzet :roll:) want da's nogal pointless; een link naar desbetreffende pagina had dan natuurlijk ook prima gekund. Probeer dus bij voorkeur een korte en bondige tekst neer te zetten die uitnodigt om te lezen en denk hieraan aan de korte tekstjes die bijvoorbeeld een Revell voor op z'n handleidingen heeft staan; kort stukje geschiedenis, wat technische info, eventueel wat info over het specifieke type en dat dan samengevat in een regel of 20.

2) Bedenk dat jij dan wel alle achtergrondinfo van je eigen bouw en alle opgedane ervaringen hierbij in je hoofd hebt zitten, een lezer heeft dat niet! Klinkt erg logisch maar ik zie dat dit vaak vergeten wordt en dat resulteert dan doorgaans weer in verslagen/updates waar je een paar plaatjes ziet en waarbij de lezer vervolgens zijn schouders ophaalt en onverrichter zake naar een volgend topic doorgaat omdat 'ie geen idee heeft waar 'ie naar aan het kijken was.
Zorg dus dat je foto's gebruikt die je bouwproces inzichtelijk maken en gebruik hier bij voorkeur een duidelijke, heldere omschrijving van wat je op de foto ziet bij zodat het voor de lezer duidelijk is waarom je de foto uberhaupt in je verslag hebt staan en je op die manier voorkomt dat de lezer zoiets heeft van:"ja leuk. en nu?"

3) Zorg ervoor dat je plaatjes ook bij je tekst passen! Eerst in tekstvorm vermelden wat je hebt gedaan en vervolgens een foto plaatsen van iets geheel anders met daarbij een enkel regeltje in de vorm van "oh ja, dit heb ik ook gedaan" is totaal useless voor lezers. Wat mij betreft geldt voor de schrijvers hetzelfde als voor de mensen die reageren: heb je niks te melden, meld dan niks!

4) Blijf in je achterhoofd houden voor wie je je verslag schrijft en met welk doel en vraag jezelf altijd af of een ander iets kan met wat jij online hebt gezet. Een simpele manier om te bedenken of iets bruikbaar is voor anderen is om je bij jezelf af te vragen of je je update zou lezen als iemand anders hem had geschreven en of je iets met de geboden info zou kunnen als je als nieuwe modelbouwer deze update tegen was gekomen.

5) Het hoofddoel van dit forum is om van en met elkaar te kunnen leren van elkaars werk en dat kan alleen als verslagen toegankelijk zijn voor iedereen, onafhankelijk van zijn of haar kennis en ervaring. Probeer dus bij voorkeur een schrijfstijl te gebruiken die ook voor een totale leek en/of beginner begrijpelijk zou zijn en probeer vooral niet te verzanden in jargon. Natuurlijk is het niet de bedoeling om geen modelbouwtermen te gebruiken, maar probeer deze wel in een context te gebruiken waardoor ook een minder ervaren lezer kan begrijpen wat er bedoelt wordt. Zelf heb ik altijd verslagen geschreven met in mijn achterhoofd het idee dat m'n buurvrouw het ook zou moeten kunnen volgen, ondanks eventuele specifieke modelbouwtermen die gebezigd worden, en gezien de hoeveelheid lezers die ik doorgaans heb voor m'n tiepwerkjes lijkt dat een vrij goeie strategie te zijn :wink:

6) De belangrijkste wat mij betreft: HERLEZEN, HERLEZEN EN HERLEZEN.

Dus.

Heb je een verslag geschreven, druk dan niet meteen op de verstuurknop maar lees het hele gebeuren eerst eens op je gemak na. Niet alleen om eventuele zpelfauten en vreemd geformuleerde zinnen aan te passen maar ook om je wat meer bewust te worden van wat je nu precies hebt geschreven; het zou wat zonde van je tijd zijn als je een poos aan een verslag danwel update hebt gewerkt en niemand kan er wat mee omdat het er alleen in jouw hoofd erg goed uitziet..

7) Schrijf je tekst niet in het tekstvak van het forum maar in een leeg kladblokbestand (rechtermuisknop op je bureaublad, nieuw->tekstdocument); je hebt in een kladblokbestand veel meer overzicht en het schrijft een stuk makkelijker. Zelf heb ik een vaste "template" (een leeg tekstbestand waar alleen de opmaak in aangegeven staat) op m'n pc staan waar ik mijn verslagen in schrijf; op die manier weet je zeker dat je niks vergeet en dat foto's en tekst op een logische, consistente manier gebruikt worden. Voor een voorbeeldje zie hier

ben je klaar met schrijven, kopieer dan de tekst over naar het tekstvak van het forum, klik op "voorbeeld" en lees eerst je tekst door voordat je op "plaatsen" klikt.

Goed, met dat achter de rug tijd om eens een opzetje te maken voor een nieuw verslag! Zoals ik net al schreef werk ik zelf met een lege template als basis voor m'n verslagen en eigenlijk wil ik die als basisvoorbeeld opvoeren; niet dat dat nou de allergoeiste opzet voor een verslag is ofzo, maar de afgelopen paar jaar is gebleken dat mensen het schijnbaar goed leesbaar vinden dus ik vermoed zo dat het niet echt een heel verkeerd format is :wink:

De basis voor mijn eigen verslagen is meestal die, die de meesten van ons vroegâh al hebben geleerd op school:

-voorwoord
-inleiding
-verslag
-nawoord

...en omdat het wellicht wat verwarrend wordt als ik een voorbeeldverslag in dit topic ga plaatsen heb ik ervoor gekozen om >>hier<< verder te gaan met een uitgewerkte template.

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]