Verander lettergrootte
Het is nu vr 20. jul 2018, 23:56

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 2 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] vignette Zundäpp KS750 & driver (1/35 tamiya)
BerichtGeplaatst: ma 13. aug 2012, 19:43 

Ik ga een klein vignette maken voor mijn Zundäpp KS750 motor en zijn bestuurder. Het zal een heel simpel vignette worden, met nadruk voor mij om te oefenen met gras leggen (eerste keer voor mij). Bij de motor en de bestuurder eindigen het bouw/verf stadium redelijk snel, ik moet alleen nog wat dingen bijwerken/decals plaatsen.

Wat info over de Zundäpp KS750:
Wikipedia schreef:
Al in de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog besefte de Wehrmacht dat er behoefte was aan een licht, terreinvaardig voertuig dat zowel voor verkenningsopdrachten als het snelle vervoer van personen gebruikt kon worden. Motorfietsen, met name zijspancombinaties en tricycles, hadden hun nut al tijdens de Eerste Wereldoorlog bewezen, maar toen waren er nog weinig terreinvaardige militaire voertuigen gebouwd. Dit waren dan ook vrijwel uitsluitend omgebouwde civiele voertuigen geweest, die zelfs als mitrailleurdrager waren ingezet. Overal ter wereld werden nieuwe driewielers ontwikkeld, hetzij als zijspancombinatie, hetzij als driewieler. Deze werden zelfs aangepast om luchtdoelgeschut en mortieren te dragen. In de jaren dertig werden ook in Duitsland proeven genomen met licht verbouwde, civiele zijspancombinaties, gebaseerd op de BMW R12, de BMW R71, de Zündapp KS 600 en de zware viercilinder Zündapp K 800. Uiteindelijk gaf de Wehrmacht zowel BMW als Zündapp de opdracht een militaire zijspancombinatie te ontwikkelen, waaraan een aantal eisen werden gesteld:
-500 kg belading, overeenkomstig met drie soldaten met hun wapens, munitie en bepakking
-een kruissnelheid van 80 km/h en een topsnelheid van 95 km/h, een minimum snelheid van 4 km/h om met marcherende troepen mee te kunnen rijden
-4,5 x 16 inch banden (daarmee waren ze uitwisselbaar met die van de KdF-Wagen en de Kübelwagen)
-150 mm bodemvrijheid en ruimte in de spatborden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen

(bron wikipedia)
En daaruit kwam dus de Zundäpp KS750.. Meer info vind je >>>Hier<<<

De kit die ik voor de Zundäpp gebruik is deze:
Afbeelding
Helaas kan ik de bouwfoto's en sprue foto's niet meer vinden op het SD-kaartje, hier heb ik dus geen foto's van :? .

Het idee
Het idee/verhaal is dat deze bestuurder op verkenning is over een grasland (elke periode/omgeving praktisch mogelijk dus), en is afgestapt omdat hij in de verte wat ziet bewegen wat vijandelijke eenheden zouden kunnen zijn. Helaas is deze bestuurder zijn verrekijker vergeten, dus moet hij dichter bij komen dan hij eigenlijk van plan was. Daarom is hij heel goed in de verte aan het turen, zodat zijn ''hogere'' geen commentaar kan leveren dat hij geen verrekijker bij had.

het plan
Afbeelding
Dit is de plattegrond van het vignette heel grof beschreven, er zullen misschien nog wat kleine accesoires aangebracht gaan worden maar dit is nog niet zeker. Wat info over het plaatje:
-De zwarte lijntjes in een ''patroon'' moet de Zundäpp voorstellen (voor/boven de zwarte ster)
-De zwarte ster is de bestuurder
-Groen is gras
-Lichtblauw zijn langere grassprieten.

Afbeelding
Het linkse en het rechtse zakje ben ik van plan te gaan gebruiken voor het gras. Het linkse zakje is voor de langere grassprieten, het rechtse zakje is voor de kleinere.

De bouw tot nu toe
Dit zijn plaatjes van de bestuurder en de Zundäpp op de basis voor de vignette, aan de vignette zelf is nog niet begonnen eigenlijk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tips/truc's/ideeën/commentaar/feedback etc, heel erg graag welkom omdat dit mijn eerste echte serieuze vignette word!

Gr nicky

(Ps Grendel, als dit topic niet goed staat, verplaats het maar.... Uwe Grendelheid reageert niet op de chat :P )
(Ps-2, ik ben nog een beetje aan het experimenteren met foto's maken, dus als ze niet bevallen, zeg het even :cheesygrin: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] vignette Zundäpp KS750 & driver (1/35 tamiya)
BerichtGeplaatst: za 17. nov 2012, 13:34 

Jaah, ik leef nog! Tijdje niet veel gedaan aan dit vignette, maar sinds een paar weken heb ik weer gehad om er aan te werken. Het vignette zelf is eigenlijk al bijna af, met het figuurtje ben ik nog aan het experimenteren enzo. Dus het figuurtje is nog lang niet klaar ;) ;)

Na mijn vorige update heb ik het ondergrondje/lijstje een kleurtje gegeven, die mag ik straks weer opnieuw verven omdat ik er overheen geairbrushed heb :cheesygrin:
Afbeelding

Toen kwam er het korte gras overheen. Heb eerst zand erop geplakt met houtlijm voor een beetje structuur, en toen heb ik het gras eroverheen gedaan m.b.v deze techniek.
Afbeelding

Daarna heb ik het lange gras toegevoegd, deze heb ik in de gaten gestopt waar op de vorige foto stukjes hout zaten. Het gras heb ik dubbelgevouwen en erin gestopt met een beetje secondenlijm.
Afbeelding

Hierna (gisteren) kwam de verfbeurt van het gras, want het was wel heel erg fel. Het is voor mijn gevoel wel een heel klein beetje donker, maar het is ook een oefenprojectje voor mij! Er zitten ook wat detail foto's tussen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een foto van bovenaf zonder de Zundapp en de bestuurder:
Afbeelding

En last but not least, een detail foto van de zundapp:
Afbeelding

Dit was mijn update om jullie even op de hoogte te brengen :)
Gr, nicky!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 2 berichten ]