Verander lettergrootte
Het is nu vr 20. jul 2018, 23:51

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] 1/400 La Fayette Steahlt Fregat [81035]
BerichtGeplaatst: za 10. nov 2012, 15:36 

Weer een boot die de scheepswerf hier heeft verlaten, nu de La Fayette. Probleem die ik tegen kwam was dat de onder en bovenbouw niet goed op elkaar paste. Dit heb ik opgelost door in de onderkant cocktailprikkertjes te bevestigen waardoor het plastic naar buiten kwam te staan en zo een goede pasvorm kreeg met de bovenbouw.
Nadat ik de foto`s had gemaakt zag ik dat de twee geplakte zijkanten net achter de brug wel hele grote kieren hadden, en dit heb ik gisteravond netjes weg gewerkt.
Verder leuk model om te bouwen, maar ik vind het geen echte schepen meer.

Het Fregat < La Fayette > dat op 15 december 1990 in het dok geplaatst wordt, word op 15 dember 1995 in de vaart genomen en is het eerste van vijf schepen <F710 La Fayette > , <F711 Surcouf > ,<F712 Courbet > ,< F713 Aconit > en < Guéparte >. In hoofdzaak ontworpen om de belangen van de staat in de overzeese gebieden te behouden en te doen naleven en om deel te nemen aan het oplossen van crises buiten Europa kunnen deze schepen van de frontlijn ook ogenomen worden in de marineluchtvaartmacht. Deze oorlogsbodems werden dan ook geleidelijk opgenomen in de Force d Action Navale. Ze kunnen echter ook ingezet wordenals steun voor een interventiemacht of als bescherming voor het handelsverkeer en ze kunnen deelnemen aan speciale opdrachten of Humanitere missies. Het belang dat men hechte aan het onderdrukken van de radar en akoestische signalen van de fregatten van het < La Fayette > type gaf aanleiding tot grotere vernieuwingen dan dat dit voor andere marinebodems het geval was: een modulaire opbouw,een vervijnde vorm van structuren, het gebruik van materialen en technologieen waardoor de gevoeligheid voor de verschillende bestaande sensoren uitgeschakeld wordt. Een buiging van de romp en wanden, het wegwerken van de oneffenheden ,stroomlijning, en een zeer scherpe vorm van de superstructuren, bedekking van de plechten vooraan en achteraan, volledig aanbrengen van compositie materialen uit glas - hars een verminderde thermische geleiding, stoffen die radargolven absoberen, immuniserenkringen die voor een klein magnetisch veld zorgen, motoren en hulpmotoren zijn opgehangen, luchtbelgordijn en geventileerde schroeven om het uitgestraalde geluid te beperken en dus de akoetische discretie te verhogen zorgen voor een grotere vluchtigheid van de fregatten van het < La Fayette > type.

Type: fregat
Waterverplaatsing: leeg 3,200 ton, geladen 3,600 ton
Lengte: 125 m (410.1 ft)
Breed: 15.4 m
Diepgang: 4.1 m (13.45 ft)
Aandrijfing: 4 diesel SEMT Pielstick 12PA6V280 STC2, 21000 hp (15 400 kW)
Snelheid: 25 knoppen (46 km/h)
Bereik: 4,000 nautische mijlen (7,000 km) bij 15 knoppen (28 km/h), 9000 bij 12 knoppen (22 km/h)
kleine boten aan boord: 2× ETN boats
Bemanning: 12 officieren, 68 onder officieren, 61 matrozen
Sensors and processing systems:
-1× Air/Surface DRBV 15C sentry radar
-1× firing control radar for the 100 mm gun
-1× DRBN34 navigation radar
- 1× DRBN34 landing radar
- 1× Saïgon ARBG 1 radio interceptor
- 1× ARBR 21 radar interceptor
- 2× Dagaie Mk2 chaff launcher
- 1× AN/SLQ-25 Nixie tugged noise maker
- 1× Prairie-Masker noise reduction system
- 1× Syracuse II
- 1× Inmarsat
Bewapening:
Anti-schip:
- 8 × Exocet MM40 block II anti-ship missiles
kanonen:
-1 × 100 mm TR automatic gun
-2 × 20 mm modèle F2 guns
CIWS;
-1 × Crotale CN2 CIWS
Helikopter:
-1× helikopter (Panther or NH90

In 1997 heb ik zelf de eer gehad om een bezoek te brengen aan dit schip, samen met 2 bootsmanen van Hr.Ms W. vd Zaan en mijn vrouw [zij was de Bob]. Wat best een leuk verhaal is, die dag zou ik samen met mijn neefje (bootsman op vd Zaan) een bezoek brengen aan de vlootdagen, probleem was altijd met die gast dat je niet verder kwam dan de kantine vd marinewatersportvereniging [en dat vond ik heel erg]. Na een aantal biertje te hebben gedronken, moest ik steeds vaker het toilet bezoeken. En telkens als ik door het WC raampje keek zag ik de mast van de La Fayette, waardoor mijn belang om deze boot te bezoeken wel heel groot werd. Waarop we besloten om deze boot met z`n drieën met een bezoek te vereren. De La Fayette was gesloten voor publiek, maar onder begeleiding van de twee Jannen waren wij welkom en heb ik veel van deze boot kunnen zien. Daarna ook nog vriendelijk onthaald op de HMS Monmouth RN [Type 23 Fregat] in het gastenverblijf en van daaruit met de Taxi [inmiddels had zich ook nog een matroos in opleiding bij ons aangesloten] naar Cafe Dupont [destijds een café waar veel marine mensen kwamen] en hier werd de vlootdagen 1997 gezellig afgesloten. Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug aan deze dag.

Maar nu de foto`s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ouwe

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]